Raskauden salailun keinot

Mellie

Puuhakas puhuja
Maaliskuiset 2022
Mitä juttuja ootte tehneet salataksenne raskauden muilta? Mulla osui Juhannus just piinapäiville ja tottakai oltiin just ystävien luona sitä viettämässä. Alkoholin väliin jättäminen olisi ollut todella hankalaa tekemättä asiasta isoa numeroa ja selityksiä olisi vaatinut. Kuljinkin sujuvasti lasi tai tölkki kädessä ja otin aina kun tarjottiin, mutta muiden silmän välttäessä kaatelin juomia kukkapenkkeihin ja viemäriin ja välillä täytin tölkkejä vedellä ja hörpin sitten sitä. Kukaan ei huomannut mitään ja edes mies ei tajunnut, että en oikeasti juonut yhtään mitään.
 
Mä plussasin just juhannuksena. Oli tosi vaikea kieltäytyä alkoholista. Mies kaatoi mulle lasin viiniä ja maistoin sitä pari kertaa. Loput kaadoin pois. Luulen että miehen sisko arvasi jotain, koska kieltäydyin skumppa pullon avaamisesta. Yleensä en kieltäydy Mutta onneksi on sen verran fiksu ihminen että ei ala utelemaan.
 
Alkoholin kanssa ei ole varmaankaan ongelmaa, mutta vähän jännittää tämän etomisen peittely ja nuutunut olo. Nämä kuumat ilmat ei auta yhtään tilannetta, kun ahdistaa oma olo. Myös vatsaa turvottaa ja tekee mieli pitää löysiä vaatteita, mutta kuumalla ilmalla joutuu miettiä, että mihin vaatteisiin edes voi verhoutua.
 
Meillä oli just lauantaina kavereiden kans koko päivä kestänyt, perinteeksi muodostunut Riento. Ostin 6 alkoholitonta olutta, jotka sujautin tölkinpidikkeen sisälle. Saman tein parille siiderille, siten, ettei etiketit näkynyt. Meni täydestä, eikä kukaan huomannut mitään. Itse asiassa yks kavereista luulee, et mä jätin loput kaljani hänelle, vaik hän sai ne kyl ihan muualta :wink
Kun pääsis muutaman viikon eteenpäin, ni sit ei tarvi enää miettii.
 
Mua ahdistaa lähinnä töissä salailu. Viimeksi jouduin kertomaan tosi aikaisin pahoinvoinnin takia ja mies esimies ois halunnut heti kertoa muille ja alkaa järjestää sijaista.
 
Minäkin juhannuksena pohdin miten hoidan. Alkoa nyt muutenkin tulee nykyään melko harvoin käytettyä, mutta juhannuksena olisi varmaankin herättänyt ihmetystä jos en olisi mitään juonut. Onneksi porukassa oli myös holittomia, joille hankittiin oma kuohuvansa josta myös sujuvasti itse otin juomani, pullojen availut kun hoidin muiden katseilta piilossa :angelic: muutoin sitten kaatelin alkoholittomat siiderini erilliseen mukiin, pyysin miestä tekemään "drinkin" jne. En nyt tiedä oliko liiankin tarkka suunnitelma, tuskin kukaan olisi kiinnittänyt huomiota muutenkaan. Itseltäni on ainakin mennyt aina ihan onnellisesti ohi kaikkien muiden juomien välttelyt, jotka myöhemmin sitten ovat paljastuneet raskaudesta johtuviksi. Ihan hauska kuulla, kiinnittikö kukaan mitään huomiota, jos kaikki menee hyvin ja muutaman viikon päästä kerrotaan raskaudesta.

Töitä teen onneksi etänä hyvin pitkälti, joten kun olo ei mikään aivan kammottava ole ollut, niin ei ongelmia sinne suuntaan piilottelussa.
 
Mulla ainoa huomattava asia on tupakoinnin lopettaminen. Senki oon saanu perusteltua rahanmenolla kaikille, vaikka mun äiti ihan varmana epäilee. Muille ei tarvi salailla, ku ei oo oikeen mitään semmosta asiaa mikä olis niin läpinäkyvää. Alkoa esimerkiksi en käytä ollenkaan edes ei-raskaana. :D
 
kunhan ekaan neuvolaan selviää ja jos siellä kaikki ok, en aio sen kummemmin salailla. mutta ehkä kivempi odottaa nt-ultraa, jos sitten voisi vapaammin kertoa raskaudesta.
 
Minulla elo ja toiminta ei poikkea normaalista oikeastaan mitenkään, joten salailu on vaan sitä, että jätän kertomatta asiasta.
 
Mä en varsinaisesti salaile. Ollaan niin hyvin koronan aikana erakoituneita, et edes juhannuksena ei nähty ketään. :woot: rööginpolton lopetin ajois jo ja alkoaki menee tyyliin kerta vuodes tölkki tai pari. Ainoa on et jätskittelyt ja kahvittelut voi jossain vaihees tuottaa ongelmia tän huonon olon takia.
 
Olen jo pidempään suosinut vaatetuksena väljiä tunikoita ja mekkoja, joten pötsi piiloutuu uteliailta katseilta melko pitkään niiden alle ilman että pukeutumista tarvii radikaalisti muuttaa :hilarious: Työt hoituu etänä joten sielläkään ei sinänsä tarvitse salailla ja esimiehelle ajattelin kertoa loman jälkeen koska pitää aloittaa 100 % työajan tekeminen lähiaikoina.

Muuten en sinänsä ajatellut salailla, muutamille kavereille olen kertonut jo joille kertoisin esim. keskenmenostakin. Omille vanhemmille en vielä ole paljastanut eikä miehen äidillekään, viimeksi grillailuiden yhteydessä väistin ruokajuomana tarjotun punaviinin kätevästi sillä että olin joka tapauksessa autolla liikkeellä lasten kanssa eikä kukaan ihmetellyt alkoholitonta olutta. Niitäkin olen toki juonut muutenkin jo pidempään. Kertoa ajattelin kunhan tulee sopiva väli, tuskin jaksan ekaan ultraan asti odotella (anopin kohdalla ehkä voisi odottaakin, koska en jaksa sitä hössötystä).
 
vaatteilla varmaan pystyy kutakuinkin nt-ultraan asti peittämään, mutta ruokien kanssa voi tulla ongelmaa. meillä on just kesäloma ja hengaillaan samoissa paikoissa vanhempien kanssa, joten täytyy sitten jotain selittelyjä keksiä, kun varsinkin vakuumikalaa ja silliä on aivan varmasti tarjolla... onneksi oon ollu jo pitkään alkoholiton muutenkin :grin

töissä etähommat jatkuu ainakin elokuussa vielä, joten elättelen toiveita et sinne ultraan asti pysyis salassa senkin osalta :wink
 
Mä jään kiinni varmaan heti. Oli tarkoitus istua kavereiden kanssa iltaa viikonloppuna. Ensin aattelin, että jos kikkailis alkoholittomilla juomilla, mutta toisaalta kyseessä on semmoset kaverit, joille kertoisin keskenmenostakin, niin mitäpä sitä salailemaan. Töissä en ajatellut kertoa ennen nt-ultraa, mutta saa nähdä, miten käy. Työvaatteet kyllä peittää, mutta pahoinvointi varmasti paljastaa. Samoin, jos on potilaita, joita ei saa raskaana ollessa hoitaa.
 
Varmaan ekan neuvolan jälkeen kerron parille luottoystävälle ja ekan kolmanneksen jälkeen molempien perheille. Salailu on sinänsä helppoa kun nyt eka alkuun olen kesälomalla ja sitten jatkuu etätyöt normaalisti. Aika erakkomaisesti tässä muutenkin on tullut eleltyä etäilyn takia.
 
Mä palailen omiin töihin syyskuussa ja kyllä salailusta tulee vaikeaa. Ennen rakenneultraa en haluis koko työyhteisölle kertoa.

Ja toisaalta mua jännittää jostain syystä kertominen kenelleekään ihan hirveesti. Saatiin jo toisesta lapsesta ikäviä kommentteja, kuten ”nyt jo”, ”pettikö ehkäisy” ja anoppi totesi kun kerrottiin että saadaan toinen niin ”myöhemmin sitten on sen toisen vuoro” ei tajunnut että se toinen oli jo neljättä kuuta mun mahassa [emoji15]
 
Mulla vähän tällä hetkellä tekee vaikeeta, kun ollaan mökillä ja joka ilta joku tarjoo millon viiniä ja millon mitäkin. Oon vaan sanonu, että ei maistu ja en tykkää. Toisaalta haluan oikeestikin olla ajokunnossa, jos jotain sattuu, että sitä voisin käyttää seuraavaksi. En haluu sukulaisille vielä kertoo, mut pelottaa, että arvaavat kohta. :banghead:
 
Alkaa olemaan kohta vaikea salailla tämän mahan kanssa! Varsinkin iltaa kohden turvotus kasvaa hulluna. Pidän nykyään niin löysiä paitoja kuin mahdollista. Hieroja oon ammatiltani niin jännittää milloin asiakkaat alkaa huomaamaan. En myöskään kollegoille halua kertoa.
 

Liitteet

  • IMG_20210719_203102.jpg
    IMG_20210719_203102.jpg
    3.1 MB · Katsottu: 28
Mitä juttuja ootte tehneet salataksenne raskauden muilta? Mulla osui Juhannus just piinapäiville ja tottakai oltiin just ystävien luona sitä viettämässä. Alkoholin väliin jättäminen olisi ollut todella hankalaa tekemättä asiasta isoa numeroa ja selityksiä olisi vaatinut. Kuljinkin sujuvasti lasi tai tölkki kädessä ja otin aina kun tarjottiin, mutta muiden silmän välttäessä kaatelin juomia kukkapenkkeihin ja viemäriin ja välillä täytin tölkkejä vedellä ja hörpin sitten sitä. Kukaan ei huomannut mitään ja edes mies ei tajunnut, että en oikeasti juonut yhtään mitään.

Ihan loistavaa toimintaa!:wideyed:
 
:grinMun on hirveän vaikea enää salata, koska ennen kuin edes tiesin raskaudesta varmaksi, ystävä arvasi. Mulla siis jo 5.lapsi eikä tietoakaan syvistä vatsalihaksista. Lihava en ole,mutta olen ollut laiska saamaan erkaantuneita vatsalihaksia kokoon. Siitä syystä pienikin turvotus näkyy. No mulla alkuraskauden oire on voimakas turvotus, joka näyttää kuin olisin raskaana. En ole tunnustanut raskautta, mutta kyllä ystävä aika tarkkaan tiirailee jo:grin
 
Mulla vähän tällä hetkellä tekee vaikeeta, kun ollaan mökillä ja joka ilta joku tarjoo millon viiniä ja millon mitäkin. Oon vaan sanonu, että ei maistu ja en tykkää. Toisaalta haluan oikeestikin olla ajokunnossa, jos jotain sattuu, että sitä voisin käyttää seuraavaksi. En haluu sukulaisille vielä kertoo, mut pelottaa, että arvaavat kohta. :banghead:

Tuon alkoholin suhteen mulla on helppoa, koska kaikki tietävät etten juo. En ole absolutisti, mutta kyse on periaatteesta. Lisäksi perheen ainoana kortillisena mulla ei ole varaa juoda edes siemausta.
 
Takaisin
Top