Raskauden salaaminen

En salannut lainkaan kummastakaan. Mielestäni sellaiseen ei ole mitään syytä, päinvastoin ylpeästi oikein odotin, että näkyisi. Myös homma mitä tein toisen odotusaikana (+opiskelut) oli sellaista missä oikeastaan raskaus on tuotava ilmi aika varhaisessa vaiheessa ainakin ylemmille jotta tiettyjä toimia osataan tehdä.
 
En salaillut, eikä varmaan olisi yrittämälläkään onnistunut. Työvaatetus oikein korosti mahaa heti kun se rupesi näkymään.
 
Ollaan haluttu pitää raskaudet mahdollisimman pitkään omana tietona, ei nyt mitenkään erityisesti olla salailtu, mutta ei olla kerrotukaan vaikka läheisiä nähty.
Pomolle ollut pakko kertoa melko aikaisin, ja osa työkavereista osaa laskea yhteen miksi ei jotain hommia tee. Osa taas ei ilmeisesti sokeana huomannut mitään ennen kuin kerroin joskus rv 28 pikkujouluissa. Olen yleensä raskaudesta maininnut vain jos on aiheellista tai siitä puhe.
Ekasta kerrottin läheisille rv 14
Tokasta rv 16 kun alkoi maha omasta mielestä jo näkymään.
Kolmosesta anoppi arvasi rv 13 kun en juonut tarjottua kuoharia juhlissa .
Ja nelosesta kerrottin rv 15.
Keskenmenoja ollut ja niistäkään raskauksista en ollut kertonut, mulle itselle on helpompi käsitellä pettymyksiä itsekseen.
 
En yrittänyt salata missään vaiheessa, mutta en myöskään halunnut kertoa liian aikaisin.

Ekan kohdalla kerrottiin sukulaisille ja ystäville yms. vasta joskus rv 14-16 aikoihin kun vatsa alkoi jo vähän näkyä. Töissä jouduin kertomaan aiemmin muutamista syistä johtuen ja en halua siitä sen enempää sanoa. :)
 
Naapuri kysyi kun työntelin lastenvaunuja, että ai onko teille tullut vauva. Maha oli loppuunasti aika mini niin ei tarvinut juurikaan salailla o_O
 
En varsinaisesti yrittänyt salata raskautta esikoista odottaessa, mutta töissä muutama ihmetteli jäädessäni äitiyslomalle, että olenko raskaana. Pitemmän aikaa olin kuitenkin joutunut kulkemaan työtakit alanapit auki, kun ei maha mahtunut enää takin sisään. En hirveästi kuuluttanut raskauttani muille kuin lähimmille tovereille ja heillekin aika myöhään.

Tästä toisesta tein ilmoituksen somessa raskauden puolessa välissä. Vaikea muutenkin salailla näin kesäisin ainakaan niille, jotka tietävät vatsani normaalin pulleusasteen.
 
En ole salaillut, se ei edes ole ollut mahdollista hyperemeesin takia. Ihmiset kyllä arvaa jonkin olevan erilailla heti kun alkaa oksentelemaan 24/7. Olen tosin välttänyt kertomasta tutun tutuille tai kertomaan raskaudesta somessa. :rolleyes:
 
Muokattu viimeksi:
En salaillut, päinvastoin - aloin kertoa ihmisille jo ehkä hieman ”liian aikaisin”, siis jo varhaisultran jälkeen :wacky:
 
Rv 16+0 ja mies on ainoa kuka tietää raskaudessa ollut niin paljon kaikenlaista että ei olla uskallettu edes mun lapsille kertoa vielä eli peittelyä ja salailua koko ajan mikä on kyl kurjaa kun joutuu omilta lapsilta salaamaan asioita
 
Halusin odottaa että 12 viikkoa on täynnä, ja että olen käynyt kunnallisessa ultrassa kuulemassa kaiken olevan niin kuin pitääkin. :Growing Heart: Vasta lähipiiri tosin tietää.
 
Olin pienivatsainen, joten salasin pitkään. Töissä asia paljastettiin rv 20 rakenneultran jälkeen, sillä aikaisemmin en halunnut kertoa (paitsi lähimmälle työkaverille ja esihenkilölle)

Vatsa pullahti kunnolla rv 28, joten ennen sitä sain raskauden piiloon vaatteilla. Muuten ei ole mitään syytä salailla, mutta en jaksanut sitä, että asiakkaat kyselee näin henkilökohtaisesta asiasta. Rv 30 menin toiseen toimipaikkaan töihin pariksi viikoksi, joten kovin pitkään ei tarvinnut ihmetellä asiakkaiden kommentteja. Uudessa paikassa ei kysytty mitään, kun en ollut tuttu, vaikka asian kyllä tajusi. Rv 32 jäinkin sitten kesäloman kautta äitiyslomalle, ja silloin vatsa saikin näkyä ihan vapaasti :Two-hearts:
 
Me ollaan yritetty pitää omana tietona nt- ultraan asti. Oon kokenut, että töissä ja muualla asiaa helppo pitää itsellään. Ohjatut harrastukset esim. joukkuelajit on kuitenkin vaikeimpia kun tuntuu, että maha on niin turvonnut että muut huomaa ja muutenkin vaikeata kun ei voi sanoa miksi juokseminen puuskuttaa poikkeuksellisen paljon:Smiling Face With Open Mouth And Open Eyes: Vaikeaa, kun ei halua kuitenkaan vielä 10 viikolla kertoa.
 
Ei nyt varsinaisesti salailua mutta miehen kanssa ajateltiin kertoa lapsille ja lähimmille ystäville ja läheisille vasta nt ultran jälkeen. mulla on ollut niin monta keskenmenoa, ettei tästä kannata huudella ennen aikojaan kun ei tiedä päästäänkö loppuun asti nytkään. Jos keskenmenon pelkoa ei olisi, niin varmasti olisin kailottanut jo megafonilla ympäri pitäjää että raskaana ollaan! :rolling:
 
Kerrotaan NT ultran jälkeen kerrotaan. Saa nähdä miten töissä pystyy siihen asti peitteleen. Työnkuva ajoittain haastava..:Hugging Face:
 
Takaisin
Top