Raskauden salaaminen alkuvaiheessa

Sohwia

Sanavalmis juttuseppä
Marraskuunmammat 2015
Elomammat 2017
Oletko joutunut salaamaan raskautesi esim. Siitä syystä, että olet ollut niin alussa, ettet ole halunnut kertoa kovin monelle raskaudesta? Ja miten onnistui salaaminen ja mitä keinoja käytit?

Itse silloin kun odotin esikoista join alkoholitonta punaviiniä työpaikan illanvietossa ja kun kaikilla oli tosiaan omat juomat, niin ei kukaan ihmetellyt toisten juomia. Meillä kun oli isohko työporukka n. 15 henkilöä ja olin juuri plussannut, niin en halunnut kaikkien raskaudestani, joten yritin salata sen mahdollisimman hyvin.Ja eipä kukaan tuon illanvieton perusteella arvannut raskauttani eli hyvin sain salattua sen. :)
 
Yritin kovasti salata alussa esim. firman pikkujouluissa mutta vaikeaa se oli. Itse pistin talonrakennusprojektin piikkiin miksen voinut juoda, väitin että meillä on...mikälie työvaihe seuraavana aamuna ja krapulaa ei sillon saisi olla. Se meni kyllä ihan täydestä, mutta vain muutamaa päivää myöhemmin olin jo sairaslomalla pahoinvoinnin takia ja pian kaikille sitten selvisi se oikea syy...

Ja kyllähän se nopeasti kasvava vatsakin sitten teki salailusta vaikeaa. :grin ei sitä millään vaatteilla saanut piiloon.
 
Kyllähän tätä se ensimmäinen pari kuukautta tuli salailtua, nt-ultran jälkeen kerrottiin vasta ensimmäisille läheisille. Ei sinänsä ollut kovin vaikeaa kun raskaus ei näkynyt mihinkään vielä tuossa vaiheessa enkä käynyt missään työpaikan pirskeissäkään. Kerran syksyllä taisi yksi miehen kaveri olla meillä iltaa viettämässä ja joivat keskenään kaljaa, itse join sitten greippilimua tuopista lonkeron sijasta. Ei tainnut älytä. :grin

Kaikkein hankalinta oli saada soitettua neuvolaan, kun täällä soittoaika on klo 12-13 ja työpaikkani oli sellainen asuntomainen avokonttori, jossa vessakin sijaitsi keskellä kaikkea ja sieltä kantautui joka ikinen ääni kaikkien korviin. Pihallekaan en tahtonut mennä kailottamaan, kun vieressä on kauppakeskus ja kymmeniä kuulijoita. Siirsin soittoa yli kuukauden ja jouduin lopulta yhtenä päivänä asioikseni menemään autolla töihin ja soittamaan siellä samalla kun kävin parkkipaikalla kiekkoa kääntämässä. Onneksi ei ollut ihan jäätävän pitkä puhelu, niin ei pomo alkanut ihmetellä minne jäin. :rolleyes: Hitusen hankalaa oli myös välillä työpaikan kanssa sumplia että miten saan neuvola- ja ultrakäynnit hoidettua, mutta "onneksi" oli keikkatyösopimus ja aina riitti ihan vaan ilmoitus että on menoa siihen ja siihen aikaan eikä tarvinnut sen kummemmin perustella mitä menoa.
 
Ykkösraskautta salailtiin urakalla, mikä oli hyvä koska osoittautui tuulimunaksi rv 11. Rapujuhlissa napsittiin snapsilasista vettä, onneksi emäntä oli samassa juonessa kun oli samoilla viikoilla :) Samoin baarissa pyysin baarimikolta että mulle aina salavihkaa holitonta kun kaveri hakee mulle juotavaa, jätin lähtiessä tippiä 5e kun taitavasti hoitivat asian. Illan vetelin karpalomehua lonkeron sijasta.

Kakkosraskaus eli esikoinen oli samalla kaavalla, vettä rapujuhlissa (oli aikalailla napsahtanut tasan vuotta myöhemmin) jne. Tätä viimeisintä en edes salaillut kun oli pikkujouluaika ja joka paikassa työnnettiin ekana kuoharilasia kouraan. Kieltäytyminen merkitsi vain yhtä asiaa koska ennenkin olen maljan nostanut vaikka autolla olisinkin liikkeellä. Kaverit ja lähimmät työkaverit sai tietää siis jo rv 4 :D
 
Salasin raskautta rakenneultraan asti, paitsi lähimmille ystäville kerroin heti.

Tilasin töissä pomolta vaivihkaa isompia työvaatteita, koska hän oli juonessa mukana nt-ultrasta asti. Hukuin niihin vaatteisiin, eikä kukaan huomannut mitään - luulivat mun vain saaneen vähän kesäkomakiloja. Perjantaisin huikkasin työkavereille, että aion korkata viinipullon ja he uskoivat. :grin

Kerran tuli kutsu bileisiin ja olin tosi pahoinvoiva, mutta onneksi silloin oli mahatautia liikkeellä, niin luistelin sen varjolla ko. tilaisuudesta. Parempivointisena olisin vain ottanut holittomat juomat mukaan ja kuljeskellut sama boolimuki kädessä koko illan.
 
Selvisin itseasiassa tosi vähällä salailusta. Kerrottiin vanhemmillemme 1 kolmannen lopussa ja muille vasta 2 kolmanneksen lopussa. Joillekin ei ehditty kertoa ennen synnytystä ollenkaan eivätkä olleet huomanneet mitään. Juon muutenkin alkoholia ehkä pari kertaa vuodessa, en pidä sushista tms. joten oli helppo kieltäytyä vain sanomalla ettei tee mieli/en tykkää. Maha pysyi melko näkymättömänä synnytykseen asti. Eli jos minulla oli päällä mitä vain ei täysin ihonmyötäistä ei kukaan huomannut mitään. Haluttiin pitää raskaudesta mahdollisimman vähän meteliä, koska oli kokoajan pelko että raskaus menee kesken/syntyy ennen aikojaan
 
Halusin salata vähintään nt-ultraan asti. Onnistui hyvin, kun oli syksy ja takit ja hupparit käytössä. Sen jälkeen ei enää mahaa saanut piiloon, mutta ei tarvinnutkaan. Kerroin sitä mukaa kun tapasin tuttuja tai sukulaisia, toisille rv 15 toisille rv 30. Alkoholin tarjoamista tms. tilanteita ei tullut eteen kertaakaan. Olin työttömänä, eli töissäkään ei tarvinnut kertoa. Työnkuvan vuoksi olisin varmaan joutunut kertomaan heti alussa.
 
Mäkin salailin vielä viikon nt-ultrasta. Eipä ollut kyllä mitään vaikeeta salata. :grin Olihan siinä vaikka mitä juhlaa, mutta juhlissa olin aina kuski (mitä oon toki muutenkin usein ollut) ja työmatkojen illallisilla en kokenut mitenkään tarpeelliseksi selitellä, että otan mielummin vettä kuin viiniä tai olutta. Nykypäivänä ei porukka kyllä oikeestaan epäilekään mitään, varsinkin kun oli kokonaan uusi työpaikka eikä mitään mun vanhoja tapoja kukaan tiennyt. Vatsan puolesta ei tarvinnut salailla, koska se alkaa vasta nyt rv 21+ pikkuhiljaa vähän esiintymään. :)

Töissä kerroin esimiehelle, koska piti lähteä pikaisesti päivystykseen enkä viitsinyt siihen hätään keksiä mitään tekosyitä ja valehdellakaan enää, viikkoja oli kuitenkin jo 12+. :)
 
Salaus on käynnissä :) Nyt suurinpiirtein 9+0. Melko vaivatonta on ollut salata asiaa, koska en ole aiemminkaan käyttänyt alkoholia tai tupakoinut. Raskausoireet kuten etova olo katosivat, niin se on vielä helpottanut asiaa ruokien suhteen. Vaikkakin nyt on tullut lisääntynyttä turvotusta ja kohtu on jo hieman suurentunut. Kohta ei saa enää vatsaa vedettyä sisään :grin Aika tavalla jännittää kertoa vanhemmille ja siskoille ja muille sukulaisille. :confused1Miesystävä taas ei malttaisi odottaa, että saa omalle suvulleen ja kavereilleen kertoa, ei oo hyvä salailemaan. Miesystävä onkin kertonut yhdelle kaverilleen, kun on tarvinnut vertaistukea. Ehdotin sitä itse, koska varsinkin hänelle tämä on epätodellista ja pelottavaa.
 
En kokenut tarvetta salata. Kerroin lähimmille oikeastaan heti, kuitenkin aika lailla kaikki tiesivät jo ennen nt-ultraa. Massukin pompahti esiin varsin nopeasti, joten kovin pitkälle en olisi voinutkaan salata.
 
Ensimmäisestä kerroin heti plussan jälkeen omalle äidille, koska olin silloin 19v, enkä ihan niin hyvässä elämäntilanteessa, että olisin halunnut asiaa salata. Toisen lapsen kohdalla tehtiin miehen kanssa yhteinen sopimus, että kerrotaan vasta rv 12 jälkeen. Nyt kolmannen lapsen ilmoitettua itsestään aika yllättäen, mies haluaisi kertoa jo nyt (rv 4+4), mutta mä haluaisin sulatella asiaa ihan rauhassa ja kertoa vasta, kun tiedetään vauvalla olevan kaikki hyvin. Ja tämän lisäksi aloitin vasta kuun alussa uudessa työssä, jossa 6kk koeaika. En ihan lähiaikoina ole asiasta sielläkään kertomassa :shy:
 
Takaisin
Top