Raskauden jälkeinen ehkäisy

Just kun pääsin sanomasta ettei minipillereistä ole tullut mitään vuotoja, p**kele.
 
Ihan kuin muutama päivä sitten olisi tuntunut ovulaatiovihlontaa. Just kun ollaan taas pääsemässä seksin makuun, perhana. (Ehkäisymetodeina tällä hetkellä, kuten niin usein ennenkin, keskeytetty yhdyntä ja toiveajattelu.)
 
Antaahan toi täysimetys juu kanssa jonkinlaista suojaa. Muistaakseni ekojen kuukausien aikaan on kondomin luokkaa toi ehkäsyteho jos menkkoja ei oo. Ja pitikö niitä imetyskertojakin olla tietty määrä, 6/pvä? Mut en uskalla ihan vaan siihen luottaa. Tuttavapiirissä kuitenkin alkuun täysimetetyillä sisaruksilla ikäeroa 10kk ja toisessa perheessä 12kk... :confused:

Oma hormoonitoiminta on heränny (=menkat alkanu) 6-11kk synnytyksestä. Nytkään ei yhtään haittais jos menis vaikka vuosi :grin

Selkeesti on meilläkin mies alkanu puntaroimaan tota sterilisaatiota. Yks päivä totes sen olevan niin lopullinen juttu ja toisena päivänä härnäs mua kun pakkasin pienimpiä vauvavaatteita eteenpäin, että oonko varma etten kuitenki vielä tarviis. Jos näistäkin lapsista suht viisaita aikuisia saadan ni hyvä on.
 
Mulla on menkat alkanet joka kerta aiemmin - vaikka siis täysimettänyt tiuhaan. viimeksi tuli jo 3kk kohdalla. nytkään en meinaa imetyksn "ehkäisytehoon" luottaa. se on vähän kun venäläistä rulettia:p, kun se kohdalle posahtaa on jo myöhäistä..
 
Mulle lääkäri sanoi tuosta imetyksen ehkäisytehosta, että yksi yli neljän tunnin imetystauko riittää siihen että munasolu lähtee liikkeelle.
Meillä isäntä välillä antaa aamulla pullosta ruuan, joten siinä tulee se neljän tunnin tauko.. :/
 
Mies puhuu puolileikillään jo nyt, että ei me mitään ehkäisyä tarvita vaan seuraava vauva sais tulla vaikka heti.

Mun ei kuitenkin pitäisi ottaa riskejä, kun saatan joutua myoomaleikkaukseen ja se päätetään vasta lokakuussa. Myooma on kiinni kohdun ulkoseinässä ja kasvoi raskauden aikana niin isoksi, että jos se ei syksyyn mennessä kutistu omia aikojaan, se on napattava pois. Muuten se voisi pamahtaa seuraavassa raskaudessa vesimelonin kokoiseksi.

Toisaalta halutaan kuitenkin lisää lapsia. Mielellään aika pian, kun ei olla enää teinejä ja voitaisiin ehkä haluta isompikin perhe. Pitäisi siis onnistua ehkäisemään tilapäisesti tosi tehokkaasti.
 
Mulla on viikon päästä jälkitarkastuja ylihuomenna tytön neuvola jossa hoitsu varmaan kysyy ehkäisystä. Mitä mä sille sanon! Halutaan lisää lapsia, mut sit ku mä oon saanut kouluni käytyä, eli about 2v päästä ois ajankohtaista. Hormonaalinen ehkäisy ei mulle käy joten vaihtoehdot on aika nihkeet. Kortsuun en haluis pysyvästi takas kun nyt on saanut kohta vuoden jo olla ilman sitä. Kuparikierukka ois sit niinku ainut, toivottavasti eivät nyt keksi jotain lääketieteellisiä esteitä sillekin.
 
Sulle ei siis käy ees h-kierukka? Mulle ei käy pillerit mut toi onneksi vielä kävi. Tosin itsekin kyllä olisin mieluummin vallan ilman hormoneja, mutta kuparikierukka ei kyllä houkuttele pätkääkään.
 
Kaikki hormonaalinen on off limit ku mulla on näitä kaikenmaailman ongelmia verisuonien ja tulppariskin kanssa :sad001

Ja tosiaan toi vieressä tuhiseva likka on (ihana)todiste siitä että äitini ja siskoni tavoin oon hyvin helposti sikiävää sorttia joten ehkäisyn tulee olla hoidossa:p
 
Joo, ei tota imetystä ehkäsynä voi suositella jos uusi vauva ei missään nimessä saa tulla. Tarvitaan siihen munasolun kypsymiseen ja irtoamiseen kyllä muutakin ku vaan neljän tunnin tauko, mutta ilmeisemmin pitemmät tauot sen tekee mahdolliseksi. Mutta siis välttämättä 4 tunnin imetystauko ei munasolua välittömästi irrota :)
 
Oli tänään kiva jutella miespuolisen hoitsun kanssa näistä ehkäisy asioista, kun molemmat oli aiheesta yhtä hukassa. Tilanne ratkaistiin sillä lopputuloksella, että mulla annettiin pikku vihkonen asian tiimoilta. Onneksi täältä voi lukea aiheesta pikkasen avartavammin!
 
apua mua ahdistaa sikana koko tää ehkäsy asia :confused: koska sit vissiin pitäis miettiä sitä seksiäkin :eek::eek::eek:
 
Mulla kadonnut seksihalut täysin! Otin kuitenkin neuvolalääkäriltä tänään hormonikierukka-reseptin kun se tarjos sitä...
 
Tähän väliin pieni vitsi.

-Mikä on 100% varma ehkäisy keino?
-Vauva, joka herää vähintään parin tunnin välein syömään.

Tosi elämässä ei niin kovin koominen tilanne. Lääkäri törkkäs tänään minipilleri reseptin kouraan ja sano, että ensimmäisen viikon aikana käyttettävä kondomia, koska ei aloiteta kuukautisista. Mietin mielessäni, että tuskin tässä seuraavien viikkojen aikana tulee ihan hirveesti pupuiltua, joten tuskin tarvii lähtee kumien kanssa pelaamaan.
 
Itsekin sain tänään vihdoin haettua ne minipillerit apoteekista. Nyt sitten varmaan litasella alottelen ja koetan muistaa ottaa JOKA PÄIVÄ. Vaikkakin mistä sitä tietää sitten kun on nyt tuo jälkivuoto ollut sen parisen päivä veks että jos alkaa vuotaa pillereistä että ei ole jälkivuotoa? Vai jos ei vuoto olekaan pillereistä vaan on jälkivuotoa?
Ehkä mun kannattaa vielä odotella tovi tuon alottamisen kanssa...
 
^ Me mietittiin tuota lääkärin kanssa, ja se suositteli odottamista jotta tietää hakeutua lääkäriin jos ei vuoto lopu.

Musta tuntuu että hormonaalisen ehkäisyn teho piilee siinä, ettei vaan yksinkertaisesti enää tee yhtään mieli seksiä..
 
Päiväunilta heräävä vauva on toiminut meillä ehkäisykeinona nyt useamman kerran. Alkaa jo vähän turhauttaa.
 
Viikko pillereitä takana ja nyt alko taas vuoto. Toivottavasti tää nyt ei enää ole jälkivuotoa, lääkäri nimittäin käski odottaa pillereiden aloituksen kanssa, kun vuoto ei ollut täysin lopussa. En kuitenkaan malttanut..
Periaatteessa ihan turhaan, kun ei ole seksi nyt kiinnostanut yhtään.. :/

Sent from my GT-I9195 using Vau Foorumi mobile app
 
Mä meinasin tänään unohtaa pillerin. Johan mä oonkin suunnilleen viikon muistanu syödä niitä... Oon surkee.
 
Takaisin
Top