Raskauden jälkeinen ehkäisy

Pallo

Jostain jotain jo tietävä
En tiedä onko aiheesta keskusteltu jossain muussa ketjussa, jos on niin silloinhan tämän voi poistaa... Itseäni kiinnostaisi tuo ehkäisykapseli joka asennetaan käsivarteen ja teho on voimassa n. 3-5 vuotta. Onko kellään kokemusta kyseisestä kapselista? tulivatko kuukautiset suht säännöllisesti vai loppuivatko kokonaan? muita sivuoireita?
 
Itsellä ei ole kokemusta, mutta tuttuni laittoiu tuon kapselin ja näytti rupikonnalta :D Ei siis sopinut hälle. Itse olen miettiny kierukkaa jos uskallan sen laittaa.
 
Mulla oli pitkään kapseli. Kahta merkkiäkin tuli kokeiltua. Tykkäsin kun ei tarvinnut muistaa eikä nieleksiä pillereitä. Kuukautiset tuli noiden kanssa kyl vähä millai sattuu ja silloin kun ekaa kertaa laitettiin oli jatkuvaa tiputtelua tosi pitkään. Vuoto niukkeni kyllä luomutilaan verrattuna.
Saattoi olla että oli kyllä jotain mielialavaikutuksia, muistelen että olin aika lyhytpinnainen noiden jälkeen. Mut noita on tosi vaikea arvioda kun ihan mikään viilipytty en ole koskaan ollut.

Sent from my SM-T310 using Vau Foorumi mobile app
 
Mä oon kovasti koittanu miettiä et mitä sitä alkas kokeilee, minipillerit ei oo oikein hyvä vaihtoehto, niitä oon jo käyttäny. Ei mulle tavallisetkaan e-pilleit kovin hyvin sopineet koskaan mut niitä mä silti vaan popsin kaikkine sivuvaikutuksineen...
Oon kokeillu mm. ehkäisylaastaria ja -rengasta eikä nekään oikein sopinu. Suurimmat ongelmat on runsaat ja kivuliaat kuukautiset ja hiton kuivat limakalvot. Siihen päälle sit meikäläisen temperamentti joka vääränlaisilla pillereillä muuttuu täysin sietämättömäksi...
En yhtään tiiä mikä keino vois mulle parhaiten sopia. Tai tiedän, ei ehkäisyä ollenkaan! Mutta jos ei nyt ihan heti kakkoskierrokselle lähtis kuitenkaan.
 
Ei ole kapselista kokemusta mutta töissä niitä poistettiin mun mielestä aika paljon sen takia ettei sopinut syystä tai toisesta.

Mä varmaan otatan taas hormonikierukan vaikka olis ihana olla ilman hormoneja... Miehelle kun ei ole tarjolla mitään muuta kuin piuhojen katkaisu ja kumeja ei haluta!!!


Sent from my iPhone using Vau Foorumi
 
Itsekin miettinyt jo ehkäisy asioita. Itse en ehkä mitään hormonaalista haluais mutta eipä noita vaihtoehtoja kauheesti ole. Ilman kumeja ois kiva.
 
Tämäpä se vasta kinkkinen kysymys onkin. Kumien kanssa ei jaksa kukaan plus saan niistä herkästi hiivan. Mitkään pillerit ei sovi - muutun varsinaiseksi sitruunapi**uksi - eikä samasta syystä varmaan kapselikaan toimisi. Endometrioosin vuoksi kierukoiden sopivuuskin mietityttää: entä jos se härveli levittää nyt mahdollisesti kuivuneen endon uudelleen? Enkä tod halua mitään niagaramenkkoja kramppeineen.

Äh ja äh.
 
Mites semmoinen ~500€ ehkäisytietokone? :D varmat päivät meininkiä lämmön mittaamisen avulla. Olis kiva kokeilla mut on tosiaan "vähän" turhan arvokas. :D

Sent from my GT-I9305 using Vau Foorumi mobile app
 
Joo ei ole vastausta mullakaan tähän osioon :sad001 en haluais enää mitään hormoneja tähän elämään, kierukkakin arveluttaa. Ja kumit ne vasta suosta onkin! En myöskään haluais lopettaa seksielämää tähänkään, enkä halua raskaaksi heti uudestaan. Että kiva. Edellinen väli mentiin kumeilla, mut eipä noita kertoja kovin paljoa ehtinyt tulla, kun jo päätettiin jättää kumitkin pois. Ekasta kerrasta tärppäsi :) kiva olla hedelmällinen, mut eipä vissiin noita varmojakaan päiviä uskalla kokeilla!


Sent from my iPhone using Vau Foorumi
 
Hetken kumeja ja sitten uutta yritystä kehiin :). Näin meillä suunniteltu.

Teoreettinen parin posentin mahdollisuus tulla raskaaksi lähikuukausina, on kun aion täysimettää. Jos sattuisin raskaaksi tulemaan, olisi se mukava ylläri! Sen riskin aiomme ottaa kun ekaakin odoteltiin pari vuotta. Ja me ei olla mitään himopuputtelijoita :grin
 
Meillä on tämä reilu 17 v yhteiseloa menty "varmoilla" päivillä ja keskeytetyllä-kumia jos ihan mahdottoman huono tilanne ollut (es siinä synnytyksen jälkeen).. ja siis huom 5. lapsi sitten tulossa,
VAAN 2 ylläriä:_rr (eka ylläri meni kesken, toinen nyt tuloillaan..) kohtuu hyvin siis toiminut:wink.
yllärit liittyneet jotenkin muutettuun toimintatapaan ja epähuomioon kierron laskemisessa-ja "ihmeeseen" tää viimeinen..against all odds..
Sinänsä toimiva systeemi kuitenkin ollut meillä.

Mutta aihe nyt käynyt kyllä ajankohtaiseksi..EI ENÄÄ ylläreitä kiitos. jstain syystä tuntuu raskautuminen vaan helpottuvan iän myötä? eikä keskeytettyäkään enää huvittais. aborttiin en kykenis vaikka mitkä viitoset iskis päälle 45:sena..

Kupari kierukkaa voisin kuvitella..mutta silti se "syntyi kierukka kädessä"-tilanne jotenkin painaa mieltä (noita tarinoita kuitenkin kuullut).
hormonit, no thanks- sterilisaatio, en oo henkisesti valmis, mies ehkä enempi, mutta molempia mietityttää jos sekin vaikuttais johonkin tuntemuksiin (siis meneehän sielläkin jotain hermoja???). VAIKEAA ON?

Pessaari? ne spermisidit sinä taas mietityttää.. mutta ehkä olis kokeilemisen arvoinen juttu kuitenkin..

Mä koen silti ongelmaksi luottaa oikeasti mihinkään noista keinoista? Siis uskaltako sitten vaan antaa mennä, vai jarrutteleeko kaikesta huolimatta? Missä tapauksessa tuntuis järkevimmältä vaan jatkaa nykyistä linjaa- ja olla tarkkana kuin porkkana:salut
 
itse en muista pillereitä ottaa/käyä ostamas kaupasta ku aina ihan viime hetkel. Kumi on jotenki hankala/ei hyvän tuntunen ja kierukka ajatuksena ei houkuta yhtään eli silloin jäis just tuo kapselivaihtoehto. Ja lapsia ei meille ainakaan lisää, jos ei sit ehkäisy jostain syystä petä ja silloin sitten mietitään tilannetta uudelleen.
 
Sehän se kun lapset olisi nyt tässä, mutta sitten taas olisi mukava nauttia seksistä sen enempiä pelkäämättä tärppiä! Mulla kylläkin tuo PCO eli eihän sitä tiedä että josko oon ovuloinu tasan kaks kertaa ja ne oli nyt nämä syntyneet lapsoset :D Ennen esikoista mentiin ilman ehkäisyä n. 6v ja yhtään tärppiä ei käyny kunnes sitten... Toinen tärppäskin sitten yk 7. Mutta niin, sterilisaatiota tuskin edes näin "nuorena" saa
 
Mä oon miettiny hormonikierukkaa sit joskus ku pääsen eka synnyttää. Kolmatta lasta ei olla tarkoituksella tekemässä, joten joku ehkäisy on saatava ja ainakaan kumit ei oo vaihtoehto.
 
Meillä on sama kuin lambilla, ollaan menty viime vuodet niinkin varmoilla menetelmillä kuin keskeytetyllä ja varmoilla päivillä. Kumit otetaan varmaan käyttöön nyt jahka seksielämä taas alkaa. Sitten palataan vanhoille, huonoille tavoillemme, kun alkaa tuntua siltä, ettei uusi raskaus olisi katastrofi. Mutta en tosiaan tiedä mitä tehdään sitten kun lapsiluku (2-4) on täynnä, kun mikään oikea ehkäisy ei innosta. Vai luotetaanko vaan siihen, ettei meille jatkossakaan satu vahinkoja.
 
Heinäkuisista käyn huutelemassa... :)
Itselläni on kokemusta tuosta ehkäisykapselista, siitä tulin kirjoittamaan.

Se ehkäisykapseli eli implantaatti laitetaan siis niin, että se kohta käsivarresta ensin paikallispuudutetaan kevyesti. Tunto jää hiukan, mutta ei satu. Neulalla tehdään pieni reikä ihoon, ja sillä kapselilla on sellainen oma asetin jonka avulla lääkäri sen laittaa paikoilleen ihon alle. Reikä suljetaan pienellä tikillä, laastari päälle. Voi nostattaa mustelmat joksikin aikaa asettamisen jälkeen, käsivarsi siis näyttää siltä että sitä olisi pahoinpidelty…:grin

Mulla on ollut sellainen kapseli käytössä, jonka teho kestää 3 vuotta, mutta totta kai sen voi jo aiemminkin poistattaa.
Poisto tapahtuu myös lääkärissä, tehdään taas se kevyt paikallispuudutus, sitten veitsellä pieni viilto ja puserretaan kapseli ulos pihtejä apuna käyttäen. Samasta reijästä voi laittaa uuden kapselin jos haluaa, tikkauksella taas suljetaan.

Näin mulla ainakin mennyt.

Kapselin löytää käsivarrestaan sitten tunnustelemalla, mutta ei se mitenkään tunnu ikävältä, ellei nyt täysillä purista siitä kohtaa.

Mulla on ollut Nexplanon-merkkinen implantaatti. Siinä on vain keltarauhashormonia (toisin kuin yhdistelmäehkäisypillereissä tai ehkäisyrenkaassa), eli toimintaperiaate on sama kuin minipillereissä, joten sitä voi tosiaan käyttää myös imettäessä tai jos on aurallinen migreeni.

Plussana implantaatille on ainakin se, että ei tarvitse kolmeen vuoteen muistaa yhtään mitään (kun pillereissä ja renkaassa on omat muistamisensa).

Joillain saattaa menkat jäädä kokonaan pois, joillain sitten taas vain epäsäännöllistyä. Joillain harvoilla menkat runsastuu. Mulla menkat heittelehti aikas lailla, mutta se on ainoa miinus jonka siitä olen keksinyt.


Täällä on sen Nexplanonin tuoteseloste:http://www.laakeinfo.fi/Medicine.aspx?m=583&i=MSD_NEXPLANON

En muista paljonko olen omistani pulittanut...
mutta googlettamalla löysin esim. Yliopiston Apteekista hinnaksi 181,63 € joten jotain sitä luokkaa on hinta.
 
Muokattu viimeksi:
Täällä on lueteltuna eri ehkäisymenetelmä-vaihtoehdot synnytyksen jälkeen:
http://www.terveyskirjasto.fi/kotisivut/tk.koti?p_artikkeli=dlk00989

Synnytyksen jälkitarkastuksessa yhtenä tehtävänä on suunnitella jatkossa käytettävä raskauden ehkäisy. Imettämättömälle naiselle voidaan progestiinipillerit, ehkäisykapselit tai yhdistelmäpillerit aloittaa kolmen viikon kuluttua synnytyksestä.

Imettävälle naiselle on myös monia vaihtoehtoja; hän voi käyttää kaikkia ehkäisymenetelmiä lukuun ottamatta yhdistelmäehkäisyvalmisteita. Imetys suojaa raskaudelta ensimmäisten kuukausien aikana, mutta luotettavana raskauden ehkäisynä imetystä ei kuitenkaan voi pitää. Täysimetys ja kuukautisten puuttuminen ovat ehkäisyteholtaan kondomin luokkaa, jos lapsi on alle kuuden kuukauden ikäinen.


Ehkäisymenetelmät:

- Kondomi

- Kuparikierukka (lue lisää esim. http://www.terveyskirjasto.fi/kotisivut/tk.koti?p_artikkeli=dlk01112 )

- Hormonaalinen ehkäisy:

Keltarauhashormoni (sopii imettäville):
Yhdistelmäehkäisy (ei sovi imettäville):
- Jälkiehkäisy
 
Takaisin
Top