Raskauden aikana matkustelu

Javasparrow

Näppärä viestien naputtelija
Marraskuunmammat 2015
Eli ensimmäistä kertaa raskaana oleva pohtii, miten pitkälle ja miten pitkään tässä uskaltaa poistua kotoa. :happy:


Keväällä en uskaltanut sopia kesälle oikein mitään reissuja tai edes pidempiä kotimaan siirtymiä, kun pelkäsin että kunto ei riitä mihinkään. Nyt on kuitenkin ollut toistaiseksi tosi hyvä olo, ja hieman pidemmätkin (4-5 tuntia) ajot ovat menneet ongelmitta ratissa. Nyt on varattuna rantaloma rv 28-29 vaihteeseen, lennot 3,5h. Lähtöpäivän aamuna on aika lääkärille joka tsekkaa tilanteen ja kirjoittaa (toivottavasti) lentoluvan.

Syksylle olisi vielä muutama yöpymistä vaativa työjuttu toisessa kaupungissa, toinen syyskuun puolivälissä ja toinen jo ensimmäisten äippälomapäivien aikaan eli lokakuun alussa. Nämä hoidan taas tilanteen mukaan, eli jos näyttää siltä että kunto antaa periksi.

Millaisia suunnitelmia/kokemuksia/ ajatuksia muilla?
 
Kovin on tapauskohtaista. Toisia alkaa autossa supistella, toisia taas ei. Jotkut voi pahoin lentokoneissa, toiset ei. Eli pitää oikeastaan vain kuunnella sitä omaa kroppaa.
Itselleni vähänkin pidemmät automatkat tuottaa tuskaa ja lievää pahoinvointia. Puhumattakaan jatkuvasta pissahädästä, jos tie on vähänkin pomppuinen :p

Tällä kierroksella en ole suoraa sanoen suunnitellut mitään, kun koko raskaus on edennyt AIVAN toisin kuin esikoisen kanssa. Oireita myöden ihan erilainen raskaus siis. Mulla ei ole enää kuin viikko kesälomaa pitämättä, joka olis elokuulla. Silloin esikoinen onkin jo palannut koulun penkille, joten mitään reissuja ei olla tekemässä.
 
Me käytiin 10 päivän etelänmatkalla. Hyvin meni lennot ja vointi oli hyvä kohteessakin. Käsienpesusta huolimatta sain jonkun vatsapöpön, mutta neuvolasta sanottiin, että ei vaaraa kun meni nopeasti ohi. Listeria kai nostattaa pitkän kuumetaudin.

Mitkään raskaudenaikaiset ongelmat yms. eivät muuten sitten kuulu normaalin matkavakuutuksen piiriin, eli vauvalle pitää ottaa oma matkavakuutus, joka sitten kattaa raskaudesta mahdollisesti johtuvat lääkärikäynnit.

Aktiivista käsienpesua, maalaisjärki päässä ruokien suhteen ja riittävä vedenjuonti, ne kun muistaa niin pitäisi matkan sujua ongelmitta:)

Mukavaa reissua!
 
Kiitos!

Mun vakuutuksen matkavakuutus korvaa raskauden poikkeavaan kulkuun kuuluvat lääkärikäynnit, tarkistin sen heti matkaa varatessa. Ja kyseessä on vielä EU-maa, eli periaatteessa pitäisi saada julkistakin terveydenhuoltoa, mutta en kyllä uskalla sen varaan laskea.
 
Joo. Mä kyllä lueskelin oman matkavakuutuksen ehtoja tosi tarkkaan matkaa varatessa, ettei tulisi yllätyksiä. Olen yrittänyt (jo ennen tuon vauvan juttuja) etsiä tietoa ennenaikaisesti alkaneista synnytyksistä, enkä ole löytänyt kovin montaa sellaista tapausta, jossa synnytys olisi yhtäkkiä vain käynnistynyt noin pienillä viikoilla ilman ennakoivia supistuksia, kohdunkaulan muutoksia, vuotoja tai muita. Olen pitänyt tätä merkkinä siitä, että juuri ennen lähtöä ajoitettu lääkärikäynti minimoi riskejä entisestään.
 
Mies ehdotti, että oltaisiin lähdetty ennen kakkosen syntymää viikonloppureissulle ranskaan tms, mutta en taida uskaltaa enää lentää kun aika heikoilla kannakkeilla näkyy olevan taas tämäkin raskaus.. :/ no, uusi yritys sitten kahden lapsen kanssa, en viitsi tätä viimeistä ipanaa riskeerata, harmittaa toki kun olisi tehnyt hyvää meille :p
 
Mä olin viikon reissulla Atlantin takana alkukesästä. Pitkät lennot ok, kun oli lentosukat ja liikuskeli välillä. Olin siistissä ja hygieenisessä paikassa, mutta tietysti piti miettiä tarkkaan, mitä syö. Hyvin jaksoin matkan. Pari viikkoa reissun jälkeen ilmeni sitten vähän lämpöilyä ja vatsaoireita ja kävin lääkärissä, tulehdusarvot oli koholla. Kiva paniikki tuli, kun olin ihan varma että nyt on listeria ja tokso tms. Ne testattiin, mutta ei ollut niitä, eikä muutakaan syytä löytynyt. Joku vatsavirus kai. Ei ollut kovin kiva fiilis odotella noita tuloksia............ Reissu oli hieno, mutta vähän kyllä säikäytti!
 
Mulla oli tänään lääkärineuvola. Paikat napakasti kiinni ja kaikki muutenkin kunnossa, joten illalla päästään matkaan! Lennolla kehoitti jaloittelemaan minkä vaan saa (lento on alle neljä tuntia joten ei siellä ihan rajattomasti ole edes sitä aikaa jolloin saa liikkua), lentosukat jalkaan ja paljon nestettä. Altaassa ja meressä saa uida rauhassa. Ruokien kanssa pitää tietysti olla tarkkana, mutta uskoisin että ei ole ylitsepääsemätön haaste sekään.
 
Viime yönä kotiuduttiin, ja matka meni tosi hyvin! Suomen päässä esittelin raskaustodistusta (vaikka ei kysytty) ja siitä seurasi pieni hässäkkä ja edestakaisin soittelu. Kreikan päässä pidin todistuksen laukussa, eikä kukaan sitä kysellyt. Lämmintä oli joka päivä yli 30 astetta, mutta jaksoin hyvin kulkea ja touhuta, ja juuri mitään ei jäänyt tekemättä raskauden takia. Tehtiin pitkiä kävelyreissuja oliivilehdoissa, polkuveneiltiin, uitiin ja retkeiltiin kuten muutenkin. No skootterin vuokraus jäi väliin, sen kyytiin en tohtinut mahan kanssa. Ruokia joutui vähän pohtimaan (lähinnä koska teki tietysti mieli mm. fetaa), mutta kaikkea sai kuumennettuna ja ravintoloissa puhuttiin hyvää englantia. Maha herätti kysymyksiä ja ihasteluja joka paikassa, Suomessa vieraat harvoin noteeraavat mitenkään. Lennoilla sain vaihdettua molempiin suuntiin mennessä käytäväpaikan niin, että pääsin tassuttelemaan käytävää edes takaisin ja jumppailtua jalkoja muutenkin käytävän puolella, eivätkä jalat oikeastaan edes turvonneet lennolla.

Yleisesti ottaen, nukuin paremmin kun kotona, söin merkittävästi vähemmän närästyslääkettä kuin kotona ja supisteli vähemmän kuin ennen lomaa, eli kaikin puolin onnistunut ja turvallisen tuntuinen reissu!
 
Takaisin
Top