Raskaana ulkomailla

Toffeecrunch

Vasta-alkaja
637711472_918668917560626_5638036160323184005_n.jpg

Sanotaanko alkuun, että en koskaan ajatellut kirjoittelevani vauva-aiheisselle foorumille. Olin viime vuoteen asti heilunut siinä uskossa, että en tule lisääntymään.

Mutta nyt. Kaipa sitä pitää uskoa, että raskaana ollaan. Ensimmäinen testi (violetti) otettu 4vrk sitten, keskimmäinen 3vrk sitten ja viimeisin, pinkki, juuri äsken.

Pistetäänpä vähän taustatarinaa...

Vauva on toivottu (vuoden keskustelun jälkeen) ja tärppäsi ensimmäisestä kierrosta. Gyne nyppäsi kierukan irti tammikuun puolivälissä ja heti alkoi kuukautiset. Tosin en uskonut, että tärppäisi heti. Minulla kun on ikää 38 ja ehdin täyttämään 39 jos tämä raskaus pysyy mukana. Kaiken lisäksi olisi esikoinen kyseessä.

Mies on innoissaan. Minä ehkä tuon innostuksen lisäksi myös kauhuissani nyt kun viimeisin "pitäisikö antaa mahdollisuus"-keskustelu miehen kanssa gynekäyntiä ennen realisoitui heti. Luulin, että jo ikäni puolesta tähän menisi runsaasti enemmän aikaa mikäli edes onnistuu.

Ja nyt se otsikon mukainen twisti; opiskelen ulkomailla. Lisätwisti: mies ei ole suomalainen (Britannia). Ollaan kyllä vuosia oltu suhteessa, jossa mies viettää mun luona 3kk ja minä Britanniassa lomat, koska, no, Brexit tietty laitetaan vielä yhtälöön. Eli mies voi viettää Britannian ulkopuolella ilman viisumia max. 90vrk/180vrk. Maa, jossa opiskelen ei ole miehen kotimaa. Ei kuitenkaan olla kaukana Suomesta, koska opiskelen Virossa, eli Suomeen pääsee kyllä takaisin helposti.

Tässä on nyt aika paljon mietittävää ja järjesteltävää. Mitähän nyt sitten. Verikoetta varmaan jostakin varaamaan (yksityinen?) ja ottamaan asioista selvää. Tuleva paperisota on varmaan aikamoinen ponnistus. Onneksi meillä on talousasiat kunnossa, ei velkaa yms. vaikka opiskelen. Säästöjä tähän on tarpeeksi viime vuosilta, että ainakin yksi osa-alue hallussa. :Face With Stuck Out Tongue  And Closed Eyes: Muut ovatkin hyppy tuntemattomaan. Enhän mä ole edes pidellyt vauvaa kuin ehkä muutaman kerran aiemmin, eli paljon on opeteltavaa.

En oikein tiedä mitä tällä keskustelunavauksella haen. Muita ehkä, jotka ovat alkuraskauden kokeneet ulkomailla? Meinasin Suomessa synnyttää (tästäkin ollaan puhuttu miehen kanssa useampaan otteeseen ennen raskautta) mutta tuntuu olevan ihan liian aikaista edes miettiä näitä asioita...

Hei, ja onnea plussasta ❤️

Mä asun toisessa Pohjoismaassa ja etsin tällä hetkellä täältä töitä. Ei-suomalainen puoliso (joka myös täällä maahanmuuttajana) on ollut täällä kolme vuotta työssä joka ehkä vakinaistuu/on jo vakinaistunut, ja nyt parin vuoden yrityksen ja useamman menetyksen jälkeen olen raskaana toisen kolmanneksen alussa. Jos päästään loppuun asti, tulen olemaan 39 kun lapsi syntyy.

Tilanteeni on eri kuin sinulla, siinä mielessä että oltiin molemmat jo 'asetuttu' samaan maahan ennen raskauden alkua niin että meillä on molemmilla sosiaaliturva täältä. Ja aion myös hoitaa koko raskaudenaikaisen terveydenhuollon täältä käsin, mutta voin kuvitella että brexit-kuvioiden tuottamat byrokratiaesteet ja vastaavat tekevät tilanteestanne kuumottavan. Riittääkö tuon viisumittoman oleskelun sallimiseen että mies käy 90 tai 180 vrk:n välein kääntymässä Briteissä, vai oliko se niin että 3kk ulkomailla olon jälkeen on käytävä 6kk kotimaassa?

Tsemppiä pohdintoihin ja alkuraskauteen muutenkin!

Kiitos! Onnea sinulle myös ja peukut pystyyn, että kaikki menee loppuun asti hyvin!

Brexit on sen verran ärsyttävä asia, että helpoiten sen selittää puolet-puolet -ajattelutavalla. Ilman viisumia siis mies voi viettää max. 90vrk EU:n alueella ja sitten pitää olla 90vrk kotona. Eli jokaisella 180vrk ajanjaksolla on 90vrk aikaa oleskella EU:ssa. Laskureita on netissä ja ne ovat aika kamalia ymmärtää, mutta suurin piirtein asia menee siis näin.

Pitää varmaankin ottaa yhteyttä johonkin tasoon, joka tietää näitä asioita paremmin. Tympeetä toki odottaa esikoista, voida pahoin (siis siitähän mä tiesin testata, että spontaani oksentelu ja pahoinvointi ei mee nyt ihan vaan vatsataudista...) ja mies ei voi olla kaiken aikaa mukana mutta kaikesta selviää... :Grimacing Face: Kaiken lisäksi mitä nyt tutkin noita sivuja niin nähtävästi pysyvän viisumin saa aika nihkeästi edes raskauden perusteella ja lapsen pitää olla jo syntynyt. Toivottavasti tulkitsin väärin...

Hemmetin Britannia kun menivät sössimään tuon homman ihan vaan rasistisin perustein (Brexitiähän mainostettiin laittoman maahanmuuton kitkemisellä mutta eipä siitä oikein mitään tullut, kitki vaan laillisen maahanmuuton ja nyt on koko maa kriisissä kun osaajia ei oikein ole).

Takaisin