Raskaana olemisen ABC

Vargynja

Admin
Staff member
Administrator
Helmikuiset 2021
Raskausviikkojen laskeminen saattaa hämmentää erityisesti esikoistaan odottavia. Mitä tarkoittaa, kun on raskaana viikolla 6 + 3? Onko se yhtä kuin kuudes vai seitsemäs raskausviikko? Vastaus löytyy artikkelistamme, joka selventää raskausviikkojen laskutapaa. Löydät jutusta myös taulukon, josta pystyt suoraan hakemaan oikean raskausviikon.

Raskaus kestää keskimäärin 40 viikkoa, mutta on usein jonkin verran tätä lyhyempi tai pidempi. Raskausviikkojen aikana tapahtuu paljon: pikkiriikkisestä alkiosta kasvaa valmis vauva. Myös odottaja kokee viikkojen kuluessa monenlaisia muutoksia. Voit lukea raskausviikkojen tapahtumista artikkeleistamme, joita löytyy omansa jokaiselle raskausviikolle.

Entä milloin on vauvan syntymän laskettu aika? Se yleensä tarkentuu ensimmäisessä ultraäänitutkimuksessa, mutta kuukautiskiertonsa pohjalta odottaja voi jo ennen ultratutkimusta selvittää suunnilleen, milloin vauvan olisi määrä syntyä. Lue lisää lasketusta ajasta artikkelistamme.
 
Ilmoittaako muillakin Maisa-sovelluksessa (pääkaupunkiseudulla ainakin käytössä) väärän raskausviikon? Olen viikolla 9+2 eli 10.viikko. maisassa lukee, että olisin viikolla 9, ja ensimmäisen ultra-ajankin sain vasta viikolle 13 ...ilmeisesti kun tuolla neuvolassa katsovat sen tuosta Apotin laskurista josta tieto siirtyy maisaan. Sen mukaan se olisi vko12..
 
Ilmoittaako muillakin Maisa-sovelluksessa (pääkaupunkiseudulla ainakin käytössä) väärän raskausviikon? Olen viikolla 9+2 eli 10.viikko. maisassa lukee, että olisin viikolla 9, ja ensimmäisen ultra-ajankin sain vasta viikolle 13 ...ilmeisesti kun tuolla neuvolassa katsovat sen tuosta Apotin laskurista josta tieto siirtyy maisaan. Sen mukaan se olisi vko12..

Joo kyllä! Minulla myös on tuo viikko väärin Maisassa. Oon kokoajan miettinyt, että olenko itse laskenut miten sattuu vai mitä..
 
Siis tuo tuntuu jotenkin todella sekavalta, kun lähipiirissäkään ei ole pienten lasten vanhempia, joten kenenkään odotusaikaa en ole todella läheltä päässyt seuraamaan. Myös tuntuu että neuvolan ohjeissa välillä puhutaan ristiin viikoista, sillä esimerkiksi päivämäärät ei vastaa niitä viikkoja jota sanotaan.
 
Siis tuo tuntuu jotenkin todella sekavalta, kun lähipiirissäkään ei ole pienten lasten vanhempia, joten kenenkään odotusaikaa en ole todella läheltä päässyt seuraamaan. Myös tuntuu että neuvolan ohjeissa välillä puhutaan ristiin viikoista, sillä esimerkiksi päivämäärät ei vastaa niitä viikkoja jota sanotaan.
Kannattaa ihan vaikka kysyä omalta terkalta neuvolassa, että miten he laskevat viikot. Mulla ainakin ja sairaalassa laskevat "täydet" viikot eli 14+0 on viikko 14 niille, vaikka vau.fi oppaissa se on rv15.
 
Takaisin
Top