Raskaana olemisen ABC

Keskustelun 'Joulukuiset 2020' aloitti Vargynja, 19 maalis 2020.

Vaihda nimimerkki! | Näin pääset alkuun/apua! | Top 100
  1. Vargynja Foorumi-vastaava Staff Member Administrator

Raskausviikkojen laskeminen saattaa hämmentää erityisesti esikoistaan odottavia. Mitä tarkoittaa, kun on raskaana viikolla 6 + 3? Onko se yhtä kuin kuudes vai seitsemäs raskausviikko? Vastaus löytyy artikkelistamme, joka selventää raskausviikkojen laskutapaa. Löydät jutusta myös taulukon, josta pystyt suoraan hakemaan oikean raskausviikon.

Raskaus kestää keskimäärin 40 viikkoa, mutta on usein jonkin verran tätä lyhyempi tai pidempi. Raskausviikkojen aikana tapahtuu paljon: pikkiriikkisestä alkiosta kasvaa valmis vauva. Myös odottaja kokee viikkojen kuluessa monenlaisia muutoksia. Voit lukea raskausviikkojen tapahtumista artikkeleistamme, joita löytyy omansa jokaiselle raskausviikolle.

Entä milloin on vauvan syntymän laskettu aika? Se yleensä tarkentuu ensimmäisessä ultraäänitutkimuksessa, mutta kuukautiskiertonsa pohjalta odottaja voi jo ennen ultratutkimusta selvittää suunnilleen, milloin vauvan olisi määrä syntyä. Lue lisää lasketusta ajasta artikkelistamme.
  2. Marianne8 Aloittelija

Tietääkö kukaan oliko Foolihapossa jtn suositusta, että se kannattais ottaa aamulla ennenku on syöny mitään muuta?
  3. Sarappa Aloittelija Jouluäidit 2020

Mä mietin tänään samaa ku tein aamupalaa ja otin vitskut ja kalsiumit.
  4. tiuhtimus Naimisissa foorumin kanssa Jouluäidit 2020 Marraskuunmammat 2015 Lokamammat 2017

En oo koskaan kuullu ainakaan. Toisille vaan raskausvitamiinit aiheuttaa pahoinvointia varsinkin alussa, silloin niitä suositellaan otettavan illalla ennen kuin menee nukkumaan.
  5. Pinnie1 Uusi käyttäjä

En ole kuullut suosituksia, mutta oon ottanu illalla ennen nukkumaan menoa ja *kop kop* vielä ei ole tullut huonoa oloa.
  6. Miljamilja Tuttu foorumilla Jouluäidit 2020

Mä oon vasta alkanut ottaa ja tilee otettua kyllä vaan sillon kun muistaa :smiley-ashamed008 Pitäs tehdä siitä selkee rutiini johonkin kellonaikaan niin ei unohdu.
  7. Sarappa Aloittelija Jouluäidit 2020

@Miljamilja mäkin aloitin vasta sen jälkeen ku plussasin ja olin neuvolaan soittanut. Oon aina aamusin ottanut aamupalan yhteydessä, mutta nyt oon miettiny että lisääkö nuo tätä etovaa oloa. Aamupalan syönnin jälkeen alkaa aina jossain vaiheessa etomaan ja jatkuu iltapäivään saakka enemmän tai vähemmän aaltoilevana. Aamulla kun herää niin on ihan hyvä olo. Vois ehkä koittaa jättää illalle ne vitamiinit ja tutkia asiaa että vaikuttaako ne vitamiinit tuohon pahoinvoinnin lisääntymiseen.
  8. tiuhtimus Naimisissa foorumin kanssa Jouluäidit 2020 Marraskuunmammat 2015 Lokamammat 2017

Minkä merkkisiä vitamiineja käytät sarappa? Monet on sanonu että varsinkin minisunin raskausvitamiinit voi helposti aiheuttaa huonoa oloa jos ne ottaa aamusti..
    • Olen samaa mieltä Olen samaa mieltä x 1
  9. Sarappa Aloittelija Jouluäidit 2020

Mulla on orionin Multivita vitskut käytössä. Muistaakseni nää oli aiemmassakin eikä sillon ollut kyllä mitään, tosin sillon ei kyllä ollu juurikaan mitään raskausoireita muutenkaan :angelic:
  10. L4UR4 Aloittelija Jouluäidit 2020

Mulla on toi Orionin Multivita (raskaus ja imetys) ja otan sen aamuisin. En ole huomannut, että se vaikuttaisi mitenkään oloihin / ällötyksiin. Olen toki voinut ihan hyvin. Ensimmäinen raskaus kyseessä, joten en osaa verrata mihinkään, mutta olen pärjännyt ihan hyvin vaikka välillä vähän ällö olo iskee. Syön noin 6 kertaa päivässä ja se tuntuu auttavan. Ainostaan eilen ja tänään oli hankaluuksia syödä päivällinen, piti välillä vähän puhallella ja pitää taukoa, mutta urheasti söin.
    • Tykkää Tykkää x 2
  11. Syysmorsian Tuttu foorumilla Jouluäidit 2020

Mä lopulta hankin minisunin mama-vitamiinipurkin. Olin ajatellut että pärjään normaaleilla monivitamineilla, mutta neuvolasta muistutettiin, että A-vitamiinia ei tarttis ja foolihappoa pitäis olla tarpeeksi. No apteekkireissun jälkeen tarkistin, niin niissä normi monivitamiineissa oli enemmän foolihappoa kuin mama-versiossa...

Lisäksi sain neuvolasta näytepakkauksen rauta- C-vitamiinia. Ihme kyllä vatsa on kestänyt niitäkin.
  12. Miitu Addikti Jouluäidit 2020 Marraskuunmammat 2015 Lokamammat 2017

Mä oon epäillyt että Multivitan raskausmonivitamiini ainenkin pahentais ällöoloa. Nimittäin yks päivä kun unohdin tabletin ei ollut ollenkaan huonoa oloa. Sattumaako?

Käytin aiemmissa raskauksissa Multi-Tabsin raskausmmonivitamiinia ja silloin en huomannut mitään, tosin ei mitään pahoinvointeja ollutkaan. Esikoisesta koskaan, ja kakkosesta oli vain pientä etovaa oloa joskus.
  13. Mamwa Peruskäyttäjä

Mä en oo muistanu mitään vitamiineja en käyttäny kahen ekan lapsenkaa ollenkaan :greet015
    Voi olla että nyt käyn ostamassa.
  14. Mirsa Aloittelija Jouluäidit 2020

Mä kans siirryin ottamaan vitamiinit illalla vähän yli viikko sitten. En osaa arvioida onko helpottanut, kun muutenkin olo on ollut jo parempi. Aluksi, aika pitkään, otin kyllä aamulla, ja silloin aina huono-olo eli saattaa siinä ottamisen ajankohdalla olla merkitystä? Käytän Multivita -raskaus ja imetys (Orion).
    • Tykkää Tykkää x 1
  15. Katsuli Aloittelija Jouluäidit 2020

Minä oon vaihdellut miten milloinkin oon ottanut vitamiineja ja välillä on helpompaa ja välillä ei siis olojen kans.
  16. Camicami Aloittelija Jouluäidit 2020

mulla ainakin on ollut tosi iso merkityd vitskujen otolla, ei väliä koska ottaa mutta huono olo iskee aina.. Mutta oon urhoollisesti yrittänyt (melkein) joka päivä niitä syödä :)
  17. Miitu Addikti Jouluäidit 2020 Marraskuunmammat 2015 Lokamammat 2017

Minäkin siirtynyt nyt iltaottoon vitamiinien kanssa. En tiedä onko sattumaa että myös pahoinvointi hellittänyt? Tuskin. Ehkä olot olisivat muutenkin väistyneet.
  18. linella Peruskäyttäjä

Itse en uskalla myöskään ottaa vitamiineja aamulla ettei vahingossakaan tule enemmän huonoa oloa. Muistan, että viime raskaudessa aamuisin otettu vitamiini lisäsi huonovointisuutta. Itsellä käytössä minisunin raskaus ja imetys multivitamiini.
  19. TiPi20 Aloittelija

Täällä ollut monivitamiinin lisäksi käytössä myös lisärauta ja kalsium. Maitotuotteita kun en ole koko raskausaikana saanut alas. Nuo vaan täytyy ottaa eri aikaan, kun kalsium haittaa raudan imeytymistä. Oon huomannut saman, että tuo monivitamiinini ja rautakin pahentanut pahoinvointia.
    • Tykkää Tykkää x 1

Jaa tämä sivu