Raskaana, mutta ei suunniteltu

  • Ketjun aloittaja Vahinko
  • Aloituspäivämäärä
V

Vahinko

Vieras
Mitä itse tekisitte tilanteessa, kun on kaksi lasta jo, toinen eskari ja toinen 2.luokkalainen..
Olen ollut yh äitinä useamman vuoden ja vasta noin 4 kk tapaillut nykyistä poikaystävääni, eli me ei edes mielestäni tunneta vielä kovinkaan hyvin..
Tein tässä pari päivää sitten positiivisen raskaustestin. Ei todellakaan ollut suunniteltu ja olen ajatellut, etten enää ikinä halua lapsia ja tekisin abortin, jos vahinko kävisi, mutta nyt kävi vahinko tosiaan ja tunteet heittelee laidasta laitaan abortin ja lapsen pitämisen suhteen.
Sairastan myös pitkäaikasta masennusta ja olen lopettelemassa siihen ollutta lääkehoitoa..
Poikaystäväni toivoisi, että pidettäisiin lapsi, mutta minä en ole ollenkaan varma omasta jaksamisestani, kun se on ollut muutenkin vaikeaa masennukseni vuoksi..
 
Oma jaksaminen ennen kaikkea, vauvalla on oltava äiti joka jaksaa vauva arjen ja pienen lapsen taloudessa.
Kiva että isä olisi valmis perustamaan perheen mutta muista huolehtia omasta jaksamisesta....perheen voitte perustaa mahdollisesti myöhemmin mikäli suhde etenee ja vauva kuume iskee.
Olet tärkeä eskarilaiselle ja tokaluokkalaiselle❤️ mikäli abortti ei ole liian kova pala omalle pääkopalle. Kannattaa miettiä asiaa kunnolla ja tehdä kuten parhaaksi tunnet saathan keskusteluapua tarvittaessa terveydenhuollosta?
 
Minäkin odotan kolmatta yllätys lasta. Aikaisemmat lapset ovat 7 ja 5 vuotiaita. En ollut ajatellut hankkia enempää lapsia ja oli melkoinen shokki, kun tein positiivisen raskaustestin. Itseänikin mietitytti alussa paljon oma jaksaminen. Yö valvomiset, univaje, väsymys ja pinnan kireys on vielä hyvin muistissa. Alku shokin jälkeen olen osannut iloita tästä raskaudesta, lapset ovat myös iloisia tulevasta pikku sisaresta,vaikka edelleen tiedostan, että arki ei ainakaa helpommaksi tästä muutu :D on varmasti vaikeaa tehdä päätös raskauden suhteen. Vaikka teidän parisuhde on ihan tuore, miettisin sitäkin mahdollisuutta, että abortin jälkeen saattaa parisuhdekin katketa, jos toinen osapuoli on halunnut pitää lapsen. Näin on käynyt muutamalle kaverille. Abortti saattaa olla miehelle kova pettymys. Kun sinulla on jo kaksi raskautta takana, niin onko sinulta mitattu koskaan ferritiiniä? Raudanpuutteen oireet on hyvin samanlaisia masennuksen kanssa ja masennus diagnoosin saa paljon helpommin kun raudanpuute diagnoosin. Entä jos sinulla ei olekaan masennusta vaan kärsit kin raudan puutteesta? Niinkun moni synnyttänyt kärsii.
 
Minä olen tehnyt raskaudenkeskeytyksen oman jaksamisen takia, ja koko perheen jaksamisen ja hyvinvoinnin vuoksi. Päätös oli raskas ja henkinen paraneminen oli raskas, mutta nyt jälkikäteen en kadu yhtään. Tämä oli oikea ratkaisu juuri meidän perheelle, se että äiti ei uuvu taas liikaa, vaan on jaksava ja niin sanotusti "kiinni elämässä". Meillä tausta oli hyvin erilainen kuin aloittajalla, pitkä parisuhde ja toivottu perheenlisäys, mutta raskautumisen jälkeen tuli niin monta komplikaatiota, että minun kroppa ja mieleni eivät vain kestäneet. Näin on parempi.

En kannusta kumpaankaan ratkaisuun, lähinnä haluan kertoa, että myös se raskaudenkeskeytys voi olla hyvä ratkaisu tilanteesta riippuen.
 
Takaisin
Top