Raskaana kiellettyä

August14

Sanavalmis juttuseppä
Elokuunmammat 2014
Elomammat 2017
Huhtikuiset 2021
Tänne muistilistaa kielletyistä asioista, ei vain ruokia, vaan kaikkea muutakin ja suosituksia mitä olisi hyvä välttää raskaana ollessa. Itsestäänselvyyksiä ei tarvitse laittaa (alkoholi tms.), mutta onko ollut jotain mikä yllättänyt.

Itse muistelin, eikös esim. pussiin pakatut salaatit ollut kiellettyjä? Mietin vain, miten joissakin ravintoloissa voi salaatin ottaa, vai kysyäkö pitää onko tuoretta eikä pussi kamaa? :facepalm:
 
^ En ole kyllä tuollaista koskaan kuullut o_O Kaikki kasvikset on syytä pestä huolella, mutta ei kai niissä muuta riskiä ole.
 
Minä olisin laittanut tiikerisalvaa hartioihin, mutta googletteluiden perusteella totesin, että ei kai sitä sitten saa tehdä... :eek::laughing021

Etukäteen, kun en ollut vielä ruokaohjeisiin tutustunut, en olisi kyllä arvannut, että yrttiteet ovat yleisesti ottaen kielletty. Toki inkivääriä ja lakritsia sisältävät, mutta että kaikki...
 
^ En ole kyllä tuollaista koskaan kuullut o_O Kaikki kasvikset on syytä pestä huolella, mutta ei kai niissä muuta riskiä ole.
Hyvä, uskaltaa sitten syödä. Muistelin vain, että aiemmassa raskaudessa neuvolasta olisi sanottu, ettei niitä pitäisi syödä.. :bored: Joku riski niissä oli hänen mielestä.. :sour:

Pitäisi muistaa myös (öljykasvien) siemenet jättää salaateista. :lurking:
 
Voi olla, että jos tarkoitti niitä valmiita pussimiksejä, jossa siis salaatit sekoitettu ja pilkottu valmiiksi. Salaatit on helposti pilaantuvia ja varsinki ne leikatut kattoisin huolella, että on tuoreen näköistä. Olikohan idut kiellettyjen listalla? Olen kerran saanut niistä tosi rajun ruokamyrkytyksen ja sen jälkeen en oo mielelläni niitä syöny.
 
Joo ituja en enää uskalla itsekään ostaa, niissä on kai välillä ollut salmonellaa?

Hmm, juustojen maailma tuottaa mulle hankaluuksia. Rakastan juustoa! En oo uskaltanut mozzarellaa syönyt kuin kypsennettynä (esim pitsan päällä), mutta ihan perus Oltermannit syön sellaisenaan. Kovat juustot on kai sallittuja, niin saako pastan päälle huoletta raastaa parmesaania?
 
Joo ituja en enää uskalla itsekään ostaa, niissä on kai välillä ollut salmonellaa?

Hmm, juustojen maailma tuottaa mulle hankaluuksia. Rakastan juustoa! En oo uskaltanut mozzarellaa syönyt kuin kypsennettynä (esim pitsan päällä), mutta ihan perus Oltermannit syön sellaisenaan. Kovat juustot on kai sallittuja, niin saako pastan päälle huoletta raastaa parmesaania?


Mozzarella saa syödä ihan kylmänäkin kun on pastoröityä (ainakin pirkka mozzarella on ja taitaa olla aikalailla kaikki muutkin). Parmesaania saa myös syödä, sillä on kypsytetty juusto :)

Tuolla kattava listaus kaikista ruuista mukana myös mozzarella: https://www.ruokavirasto.fi/turvallisenkaytonohjeet

Ja täällä parmesaanista infoa: https://www.kespro.com/ideat-ja-ins...oroimattomat-maitotuotteet-ja-pehmeat-juustot
 
Ituja saa syödä kypsennettynä. Mutta kuka syö ituja kypsennettynä?

Mutta monissa hurjimmissa (vesi)liukumäissä ja huvipuistolaitteissa on mainibta, ettei suositella raskaana oleville. Mulla alkaa olla pahat huvipuistovierotusoireet, kun en oo moneen vuoteen päässy kunnolla hurvittelemaan. Tänä kesänä piti käydä, mutta eipä sitä lähetty, kun oltiin ajoitettu se lopoukesälle. Just vähän ennen plussausta meidän piti mennä Lintsille, mutta appivanhemmat oli niin nihkeinä asiasta(koska paha korona-ahdistus), ettei viittitty alkaa vääntää asiasta. Seuraavalla viikolla piti mennä Särkänniemeen, mutta eka oli niin huono sää ja sit mulla alkoikin olleen niin etovat olot ja sit plussaus, että jäi.
 
Takaisin
Top