Raskaana ja närästää

Bella Swan

Moderaattori
Staff member
Administrator
Maalisäidit 2020
Kohtalontoveteita? Miltä teidän närästys tuntuu?

Itsellä on usein närästystä, joka tuntuu poltteluna kurkussa. Nyt kuitenkin on alkanut lisäksi vatsan kiristely ja polttelu, lääkärissä selviää onko närästystä vai jotain muuta.
 
Mulla oli kahdessa keskenmenoraskaudessa heti alussa kurkunpolttelunärästystå. Nyt tässä kunnon raskaudessa ei ole ollut vielä mitään (nyt 30+1). Paitsi joskus maatessa saattaa tulla vähän oksettava olo. Alkuraskaudessa en ollut varma, onko mulla nälkä, oksettaako vai närästääkö, mutta ainakaan närästyslääkkeet ei auttanut mitään.

Koko ajan saa kuulla, että ”vieläkö pystyt syömään tätä ja tätä vai närästääkö jo”. No ei närästä, ja tuskin tuleekaan närästään missään vaiheessa ku mun mahani on niin alhaalla..
 
Loppuraskaudesta (vai oliko jo aiemmin...) närästi. Närästys tuntui yleensä poltteluna kurkussa ja sitä tuli erityisesti jos söi rasvaista kalaa.
 
Närästi tokalla ja viimeisellä kolmanneksella. En ennen raskautta edes tiennyt mitä närästys on. Tuntui paineen tunteena ja ikävänä olona rinnassa. Rennie auttoi yleensä hyvin.
 
Mä en oo ikinä kärsiny närästyksestä, paitsi nimenomaan raskaana ollessa. Esikoisesta alkoi muistaakseni joskus puolen välin jälkeen, kuopuksesta tais alkaa aikaisemmin. Renniestä oli vain hetkellisesti apua, ja loppuraskautta kohden närästys aina vaan paheni. Yöt oli kamalia kun välillä närästi niin paljon että oksennus nous suuhun. Molemmissa raskauksissa vielä synnytyssalissa vetelin Rennietä naamaan, sitten kun lapset oli syntyneet, närästys loppui kuin seinään. :thumleft
 
Mulla kans alkanut nyt rv 16 toisinaan lievää polttelunärästystä. En ole lääkkeitä vielä tarvinnut kun menee niin nopeasti ohi, vaikka ikävältä tuntuukin. Enkä itsekään tiennyt ennen raskautta, että miltä närästys tuntuu. :grin
 
Ennen raskautta ei närästänyt oikeastaan koskaan. Raskauden puolivälin jälkeen alkoi närästää sipuli, valkosipuli, paprika, banaani ja leipä. Sitten alkoi närästää myös, jos syömisestä oli liian pitkä aika (yli 3 h). Pian närästi jo ympäri vuorokauden ja silloin lääkäri määräsi Omeprazolin, jota syön raskauden loppuun saakka. Ah, vieläkin muistan sen autuaan tunteen, kun otin ensimmäisen kapselin ja närästys loppui siihen! Se oli ihanaa :love7
 
Mie oon kärsiny koko raskausajan närästyksestä. Kesällä sain työkaverilta vinkin juoda piimää ja sitä nyt oonki kuluttanu useita litroja. Auttaa ainakin miulla närästykseen, ei oo kovin montaa rennietä tarvinut ottaa sen jälkeen kun löysin piimän. Helpottaa koko ruokatorven polttelua kun viilentää ja neutralisoi happoja jo alas mennessään. Ruokajuomana menee ja tarvittaessa otan muutenkin. Tuleepa samalla huolehdittua riittävästä kalsiuminsaanista, joka muuten voisi olla miulla vähän vaillinaista.

Nyt menen viikoilla 26+6 ja närästys ruvennut muuttumaan refluksimaiseksi. Nousee hapanta suuhun, en nauti. Mut piimä toimii yhä.
 
Ekassa raskaudessa närästys alkoi joskus rv 20 ja sain siihen viimenään Losecia, kun ei muu auttanut. Lääke auttoi loistavasti. Nyt on närästänyt alusta asti, Losecia menee, koska oireet on hirveät. Jatkuvaa röyhtäilyä, ilman/tavaran nousemista ylös, ikävää tunnetta ruokatorvessa jne. Ei meinaa lääkkeet tepsiä enää :yuck: Pakko valitella neuvolassa, luulen että tää vaan pahenee loppua kohden. Mistään syömisistä ja Rennieistä yms. ei ole mitään apua. Viime raskaudessa oli ihan hirveää oksentaa sitä Gaviscon-vaahtoa :eek:
 
Takaisin
Top