Raskaaksi synnytyksen jälkeen

Lauraanniina

Oman äänensä löytänyt
Hei! Täällä on vauvakuumeilija, jolla on nelikuinen esikoinen. Haaveena olisi siis esikoiselle sisarus heti perään. Olisiko täällä jollain kokemusta raskautumisesta vuoden sisällä edellisestä synnytyksestä? Tai onko täällä muita jotka ovat mun kanssa samassa tilanteessa? Oliko oireet samat? Oliko vaikea raskautua? Millon menkat alkoi ekan kerran? Oliko monta kiertoa välissä? Mulla siis tilanne että ei ole vielä menkkoja tullut.
 
Hei! Imetätkö? Joillakin se vaikuttaa kierron palautumiseen, ei kuitenkaan kaikilla, mutta esim. itselläni alkoi menkat kun lapsi oli reilun vuoden ikäinen (imetän siis yhä, lapsi nyt 2v). Me oltaisiin oltu valmiita uuteen raskauteen 6kk sektiosta, jolloin ehkäisy jätettiin pois, mutta menkat tuli sitten vasta yli puoli vuotta tuon jälkeen. Sitten kun menkat alkoi tulin pian raskaaksi, mutta meni ikävä kyllä kesken varhain.
Luulisin täältä foorumilta kyllä kohtalontovereita löytyvän:)
 
Mulle esikoinen kohta 8kk, mut kierto ei oo alkanut vielä. Jätettiin kyllä ehkäisy pois, kun ikää oli 4-5kk, mut eipä oo vielä ainakaan kuulunut :) Imetys on kyllä vähän vähentynyt kun kiinteitä menee enempi, et toivottavasti ei nyt ihan kokonaan imetyksen lopettamista tarvitse odotella..
 
En imetä, vaan vauva on tällä hetkellä täysin korvikkeilla. Että siitä ei ole kiinni. Mutta lopetin imettäminen maidon vähentyessä huomattavasti vasta pari viikko sitten. Ennen sitä osittaisella mentiin.
 
Esikoisen synnytyksen jälkeen mulla alkoi menkat 4 - 5 viikkoa synnytyksen jälkeen. Esikoisen ollessa puolen vuoden ikäinen puhuttiin toisesta lapsesta, ja lapsen ollessa 8kk ikäinen päätettiin mennä tulee jos on tullakseen -meiningillä, ja heti tärppäsikin vaikkei ollu aktiivista yritystä. :)

Tsemppiä sulle, toivottavasti ne kuukautiset pian alkais ja sitä myöten tärppäis. :)
 
Mulla vanhimmat lapset 1v 5kk, 2 v 3kk, 1v 10kk ikäerolla, käytännössä heti tärpännyt kun on annettu lupa tulla.
Menkat alkaneet kaikista todella nopeasti synnytyksen jälkeen vaikka täysimetyksellä ollut.
 
On tutkittu, että jos raskautuu alle vuoden synnytyksestä, on lapsella hyvin suurentunut riski sairastua muun muassa autismiin. Tämä johtuu siitä, että naisen keho ja hormonit vasta palautuvat entisestä raskaudesta. Tämä huomioon ottaen kannattaa aina miettiä todella todella tarkkaan olisiko sittenkin hyvä odottaa se vuosi ennen kuin yrittää saada toista lasta...
 
Meillä kolme lasta ja ikä erot edelliseen 1v2kk. Eli uusi raskaus alkanut kun edellinen lapsi on ollut n. 5kk. Menkat alkaneet noin 2kk päästä synnytyksestä. Oli varmaan 2-3 kiertoa kun olin raskaana taas. Ei ollu vaikee raskautua vaikka imetinkin.
 
Täysimetin esikoista 6kk, ja imetän yhä melko usein pian vuoden täyttävää. Menkat tuli ensimmäisen kerran joskus juuri siinä 6kk synnytyksen jälkeen, ehkäisy jätettiin vähän sen jälkeen pois ja toisesta kierrosta tuon jälkeen tein positiivisen testin. Nyt sitten lokakuussa tulossa toinen ja ikäeroksi tulee vähän reilu 18kk. En odottanut että ihan niin helpolla olisi toinen tullut juuri tuon imetyksen takia vaan olin varautunut vähän pidempään odotukseen, mutta toisaalta ihan hyvä näin.
 
On tutkittu, että jos raskautuu alle vuoden synnytyksestä, on lapsella hyvin suurentunut riski sairastua muun muassa autismiin. Tämä johtuu siitä, että naisen keho ja hormonit vasta palautuvat entisestä raskaudesta. Tämä huomioon ottaen kannattaa aina miettiä todella todella tarkkaan olisiko sittenkin hyvä odottaa se vuosi ennen kuin yrittää saada toista lasta...

Tästä kyllä haluisin ihan faktaa, koska lähipiiriini kuuluu paljon naisia, ketkä ovat saaneet useita lapsia tiheään, eikä kenelläkään ole autismia. Enkä ole tällaiseen väitteeseen koskaan aiemmin törmännyt.. o_O
 
Tästä kyllä haluisin ihan faktaa, koska lähipiiriini kuuluu paljon naisia, ketkä ovat saaneet useita lapsia tiheään, eikä kenelläkään ole autismia. Enkä ole tällaiseen väitteeseen koskaan aiemmin törmännyt.. o_O

Mäkään en ole tämmöisestä kuullu eikä neuvolassa oo koskaan ’varoiteltu’ vaikka lapset syntyneet pienellä ikäerolla. o_O Meidänkin suvussa/lähipiirissä on lapsia syntyny pienellä ikäerolla (minä mukaanlukien), eikä kenelläkään ole mitään taikka ketään koskaan varoiteltu. :eek:
 
Jep, juurikin tuohon WHO:n suositukseen ja sen pohjana oleviin tutkimuksiin viittaan.

Hyvä asia jos teidän lähipiirissä on asiat menneet hyvin, minun lähipiirissä on autistinen lapsi ja ikäeroa sisarukseen reilu yksi vuosi. Syy-yhteyttä ei tietenkään voi varmaksi tietää.
 
(Suurempaa ikäeroa lapsille suositellaan varmaan myös muista syistä kuin tuohon autismiin liittyen. Raskaudesta palautumiseen kun menee yleensä se kaksi vuotta vähintään. Eli pidemmät välit raskauksien välillä on myös paremmat ajatellen äidin hyvinvointia.)
 
Takaisin
Top