Raskaaksi 2025

Miulla ei vuodot jää pois millään pillereillä. Itse asiassa esikoinen tuli pillereiden läpi niin eivät taida toimia ihan kunnolla. 🫣 Mutta endo pysyi kuitenkin hyvin kurissa ja raskauden aikana kuivasi ainakin yksi kivulias löydös pois. Nyt on alkanut taas tulemaan tutut oireet takaisin. Odotan niin sitä, että onnistuttaisiin raskautumaan niin saisi ehkä kroppa hetken rauhaa tuolta vaivalta.
Toivottavasti saisitte plussan pian 🥰

Minullakin on ollut kivuliaat kuukautiset käytännössä aina, pillerit aikoinaan auttoi hieman, sitten on ollut kipulääkettä särkylääkkeiden lisäksi.. silti 1-2 päivää menee kovien kramppien ja kipujen takia kuukausittain pilalle... Joskus pahimmillaan yökin menee valvoessa.. jos en tajua ottaa lääkettä tarpeeksi ajoissa... Jo teininä päätin, että menkat ei estä elämästä... Mutta nyt alkaa jo tuntumaan, että ehkä en pahimpana päivänä jaksa mennä töihin.. jos sattuisi työpäivälle... Suurin osa sattuu vapaapäiville.. yllätys... 🤦‍♀️
12 -vuotiaasta asti saanut kärsiä... Teininä ultrattiin jo... Ei mitään poikkeavaa... 23 -vuotiaana sain PCOS diagnoosin... Kipuja oli kuukausittain vaikkei vuotanut.. 🤷🏻‍♀️ endometrioosiin viittaavaa ei ilmeisesti ole näkynyt... Mutta sitä suvussa kyllä on.. tiedä sitten pitäisikö käydä jollain siitä enemmän tietävällä gynellä näin 40 vuotiaana... 🤦‍♀️

@Kesäheinä85 en edes käsitä miksi me naiset aina vaan kärsitään. En itsekään ota tarpeeksi usein sairauslomaa vaan tulen kipeänä töihin. Ei moni mieskään niissä kivuissa töitä tekisi. Viimeksi otin sairauslomaa ja perustelin sen itselleni myös sillä, että jos se näkyy sairauslomapäivissä niin sitten jotakuta alkaa ehkä joskus kiinnostaa rahottaa tutkimusta näistä asioista. 😇

Endoa sairastan minäkin. Kivut on olleet sen mukaiset alusta lähtien ja kipulääkkeitä ja hormoneja lisätty vuosien mittaan, kun kivut aina vaan palaavat ja voimistuvat. Eipä montaa kivutonta päivää kuukaudessa ole ollut viime vuosina. Ennen yrityksen aloitusta söin muutaman kuukauden endon hoitoon tarkoitettuja vahvoja keltarauhashormoneja hormonikierukan lisäksi, joilla saatiin hetkellisesti kivut hallintaan. Mut jo näin kolmen (neljän?) kierron jälkeen alkaa kivut palata. Paitsi kuukautisten aikaan, myös oviksen aikoihin ja oikeastaan koska vaan, kun sille päälle sattuu. Onneksi olen saanut kunnon kipulääkkeet, joilla saan tarvittaessa kovemmankin kivun suht koht siedettävälle tasolle, eikä kivut ole olleet nyt vielä sillä tasolla, et oksennan ja taju meinaa lähteä.

Mulla endon kanssa oli joku 15 vuoden diagnoosiviive järkyttävistä kivuista huolimatta. Ei naisten kipuja oteta vakavasti, edes kaikki gynet. Ihan normaalia, et teininä käsikauppakipulääkkeistä huolimatta oksentaa kivusta 🙄 Eiku. Ja tälläsissä kivuissa on oltu opiskelemassa ja työelämässä. Oon samaa mieltä, et miehenä olis ollut joka kk sairaalassa, mut naisen on pitäny vaan kestää, kun se kuuluu naisen elämään. Siksi mä aina paasaan siitä, että normaalit kuukautiskivut ei estä elämästä, epänormaalit kyllä ja niitä kuuluu hoitaa.

Minullakin on ollut kivuliaat kuukautiset käytännössä aina, pillerit aikoinaan auttoi hieman, sitten on ollut kipulääkettä särkylääkkeiden lisäksi.. silti 1-2 päivää menee kovien kramppien ja kipujen takia kuukausittain pilalle... Joskus pahimmillaan yökin menee valvoessa.. jos en tajua ottaa lääkettä tarpeeksi ajoissa... Jo teininä päätin, että menkat ei estä elämästä... Mutta nyt alkaa jo tuntumaan, että ehkä en pahimpana päivänä jaksa mennä töihin.. jos sattuisi työpäivälle... Suurin osa sattuu vapaapäiville.. yllätys... 🤦‍♀️
12 -vuotiaasta asti saanut kärsiä... Teininä ultrattiin jo... Ei mitään poikkeavaa... 23 -vuotiaana sain PCOS diagnoosin... Kipuja oli kuukausittain vaikkei vuotanut.. 🤷🏻‍♀️ endometrioosiin viittaavaa ei ilmeisesti ole näkynyt... Mutta sitä suvussa kyllä on.. tiedä sitten pitäisikö käydä jollain siitä enemmän tietävällä gynellä näin 40 vuotiaana... 🤦‍♀️
Kannattaa kyllä hankkiutua tutkimuksiin, kaverilla endo eikä sekään näkynyt missään ultrassa. Ne hirveät kivut riitti diagnoosiin. Toki hänellä se hoito on minipillerit joilla sai menkat pois.
Ja mulla virallisesti diagnosoitu PCOS mut ei ole mitään kovia menkkakipuja, riittää että yhden 400mg buranan ottaa ekana menkkapäivänä jos juilii, mutta varmaan nämäkin tosi yksilöllisiä!

Onnea plussanneille, niitä näytti tässä välissä olleen oman viimeisen lueskelun jälkeen! ❤️

Meidän piinapäivät päätty menkkoihin ja nyt kp2 joten yk3 käyntiin. Harmitus oli yllättävän pieni, jotenkin aattelinkin vuodon alkavan. Sain jotenkin käännettyä mielessäni lisäksi tän hyväks jutuksi, sillä sen kemiallisen jälkeen kierrosta löyty ovis ja kierto palas heti normaaliin, josta oon kyllä onnellinen!

Lisäksi maanantaina alkaa taas normiarki niin pääsee rutiineihin kesän jälkeen kiinni ja ehkä sen myötä ajatuksia hieman muualle yrittämisestä. ☺️

Ei alkanu menkat ei.. Vaikka sellanen jomottelu on ollu ja tänään sit tulikin tällainen yllätys 2h pidätyksellä... 😱

Paljon onnea! Ihana uutinen 😍

@*mima*

Mulla olleet aina runsaat kuukautiset ja sitten ekana päivänä ollut se kipu johon en ole kuitenkaan ottanut särkylääkettä vaikka on ollut kramppaavaa kipua.

No synnytyksien jälkeen menkat ovat muuttuneet kivuttomiksi tai ainakin lähes olematonta on se kp1 kipu. Jossakin yksittäisessä kierrossa selkä on ollut kipeä juuri ennen vuodon alkamista.

Kuitenkin nyt menkat ovat ajoittain olleet niin runsaat kp1.5, että laitan kaksi tamponia kerralla 😂 Luulen että kohtu vain tyhjenee tehokkaammin ja lyhyemmässä ajassa kuin ennen synnytyksiä. Menkat loppuvat ehkä noin päivää nopeammin.

Sen sijaan ovulaation aikaan on kipuja. Joissakin ovulaatiollisissa kierroissa jopa kohdunkaula on kipeä ja alavatsan liitokset ovat kipeät sekä munasarjat. Tässä kierrossa oli juuri niin.

Muokattu viimeksi:
Täällä tainnut mä sairastua flunssaan. 😔 Kurkku kipeä, yskittää ja päätä särkee. Sentään ei ole kuumetta ainakaan vielä siis. Vai voiko tälläinen normi flunssanen olo olla raskausoire? Jos niin, niin sitten kyllä ovulaatio varmasti oli viime viikon puolella. Tiedän että ainakin nenän tukkoisuus voi olla raskausoire mutta sitä en tiedä voiko ihan tälläinen olo olla... 🤔 Olispa nyt käynyt hyvin ja tärpännyt. Ja tämä olisi oire, rinnat kyllä ainakin normaalia kipeämmät kuin normaalisti tässä vaiheessa kiertoa vaikka huomannut kyllä että tässä vaiheilla kiertoa jonkin verran aina kipeytyy. 😖 Ja eilen ja tänään kyllä mahaa nippaillut ja vihlonut. Eilen enemmän vihloi ja tänään viilellyt ja pistellyt enemmän.

Minkälaisia kuukautiskipuja teillä on yleensä? Lieviä, kohtalaisia tai kovia kipuja?

Tuli mieleeni, kun pohdin äsken, että pitääkö ottaa särkylääke vai meneekö kivut pian ohi, no ohi meni. Itsellä ei pahoja kipuja ole, ekoina päivinä vähän särkee vatsaa. Ehkä kerran pari vuodessa on sellainen kipu, että joutuu yhden särkylääkkeen ottamaan. Muistan kuitenkin, että teininä minulla oli välillä todella kipeät kuukautiset, joskus joutui lähtemään koulustakin kotiin, kun sattui ja oksetti niin paljon.

Tuntuu, että nykyään on kipeämpi välillä ovulaation aikaan, kun kuukautisten 😅
Ovulaation aikaan on kipuja (migreeni yleensä heti sen perään), kuukautiskipuja ei oo ollenkaan. En muista, että ois ikinä ollut.

@kirppu_ onnea plussasta :smiling face with heart-eyes: Saanko kysyä, mikä dpo plussasit ja oliko testi herkkä vai normi?

@*mima* Mulla on yleensä lievää tai keskivoimakasta kramppailua kuukautisten 1-2 ekan päivän aikana, joskus joutuu ottamaan särkylääkkeen mut melko harvoin, kierukan loppuaikoina useammin. Mulla on parin viime vuoden aikana tulleet ovulaatiokivut tutuiksi 😂

Omanapistelut loppuun: RFSU:n Earlyt negaa dpo 10&11, kohdunsuu edelleen korkealla ja ilmeisesti pehmeä, PMS-oireet loistaa poissaolollaan (pl. turvotus). Oletettuihin kuukautisiin on enää 4 päivää joten en tiedä mitä pitäisi ajatella 🤨

Muoks: Mulla on kyllä ovislimojen takia epäily, et ovis olisi ollut 2-3 päivää myöhässä, noilla main yksi "epäonnistunut" talletus

Muokattu viimeksi:
@Syssymyssy kiitos🫶🏼 tarkkaa dpo:ta en tiiä ku en tikuttanu ja en ajatellu tuntemuksia, mut veikkaan dpo11-12. Testasin pregcheck testillä, ja tosiaan päiväpissasta 2h pidätyksellä🙈 toivottavasti ei ois kemiallinen🙃

Täällä tainnut mä sairastua flunssaan. 😔 Kurkku kipeä, yskittää ja päätä särkee. Sentään ei ole kuumetta ainakaan vielä siis. Vai voiko tälläinen normi flunssanen olo olla raskausoire? Jos niin, niin sitten kyllä ovulaatio varmasti oli viime viikon puolella. Tiedän että ainakin nenän tukkoisuus voi olla raskausoire mutta sitä en tiedä voiko ihan tälläinen olo olla... 🤔 Olispa nyt käynyt hyvin ja tärpännyt. Ja tämä olisi oire, rinnat kyllä ainakin normaalia kipeämmät kuin normaalisti tässä vaiheessa kiertoa vaikka huomannut kyllä että tässä vaiheilla kiertoa jonkin verran aina kipeytyy. 😖 Ja eilen ja tänään kyllä mahaa nippaillut ja vihlonut. Eilen enemmän vihloi ja tänään viilellyt ja pistellyt enemmän.

Mun ensioireet esikoisen raskaudessa oli flunssainen olo ja suun kuivuminen! Nämä tuli jo ennen kuukautisten poisjääntiä, mutta en muista tarkkaan mikä dpo. Sain plussan dpo 10 ja siinä kohtaa muistaakseni oli jo noita oireita. Lisäksi rintojen kipeytyminen oli varhainen oire.

Muistan jostain lukeneeni, että raskauden alkaessa keho laskee vastustuskykyään hetkelllisesti, jotta raskaus pääsisi hyvin alkuun eikä keho "puolustautuisi" kiinnittyvää alkiota vastaan. Sen takia flunssa tai muu pöpö voi monella iskeä siinä alkuvaiheessa. Toivotaan parasta, @Kali ! 😍🌈

@Kali flunssainen olo taitaa olla aika klassinen raskausoire.

Mun esikoisen kanssa pari päivää ennen kuin plussasin niin mulla oli oli aivan järkyttävä ripuli ja oksennus päällä niin että jouduin menee päivystykseen kun en enää pystyssä pysynyt ja samalla tuli tehtyä raskaustesti. Olin samalla viikolla tehnyt neljä päivää aiemmin jo herkän raskaustestin eikä näyttänyt mitään, mutta sit päivystykseen mennessä näytti jo 😅 Eniten huvitti että sieltä kuitattiin mun tauti ”stressiksi raskauden vuoksi”.

Paitsi että sain tietää vasta pari päivää sairastettuani raskaudesta, en sitä ennen. Mutta kaippa tuo oli jotain raskauden merkkiä sit kun kukaan muu mun tuttavapiiristä ei sairastanut ja virtsanäyte jne oli normaali.

Okei kiitos vastauksista. 😁 Tää olo vaan pahenee täällä. Tekis mieli vaan nukkua mut ei pysty kun kämppä niin kuuma vielä. 🤣 Ja yskittää kylläkin ja tuntuu että se yskiminen oksettaakin vaikka vielä en ole kuin yökkäillyt. Ja kävin suihkussa niin vesi sattui vähäsen rintoihin jota ei ole muutoin ollut kuin ekassa keskenmenneessä raskaudessa. 🙈

@Kali Itse oon nukkunut joskus sellaisen lasten leikki miniämpärin kanssa kun ei tiennyt milloin laatta lentää. Ja kaupoissa on vielä sellaisia puristeltavia slush mukeja niin sellaiset saattaa tuntuu kivalta varsinkin näillä keleillä.

Heipsan!

Tuli pidettyä tästä ryhmästä melkoinen tauko, kun ovulaation tulo vain pitkittyi pitkittymistään ja oli pakko ottaa kaikista raskausjutuista etäisyyttä. Edelliset menkat itellä oli heti kesäkuun alussa, mutta ovulaatio bbt:n mukaan vasta heinäkuun puolessa välin.

No.. siis, edelleen ei miehen kaa tätä kyllä uskota, mutta tein positiivisen raskaustesti tän viikon alussa ❤ Liitteenä kuva tältä aamulta. Hassua, että tuo sininen ja herkempi testi (10 mlU) on haalempi kuin ylempi (25 mlU) 🤨

Soitin perjantaina neuvolaan, ja sain ajan ensikäynnillä jo seuraavalle viikolle, kun heidän laskennan (viimeisten kuukautisten alkamispvä) mukaan olisin rv 9 😅 Omien laskujen ja ovulaation mukaan enemmänkin viikko 4 menossa tällä hetkellä. Katsotaan mitä ne siellä neuvolassa tähän sanoo :D Toivotaan, että tämä nyt lähtee tästä kehittymään oikeasti🥺

Liitteet

• IMG_4414.jpg
    IMG_4414.jpg
    1.6 MB · Katsottu: 110
@Syssymyssy joskus se kertakin riittää. Meillä tätä plussaa edelsi ovulaation aikaan eri päivinä yksi onnistunut talletus, yksi epäonnistunut (mies laukesi ennen kuin ehti sisään) ja yksi muumimuki. Aikanaan kuudennen lapsen kohdalla riitti yksi onnistunut talletus koko kierron aikana.

Heipsan!

Tuli pidettyä tästä ryhmästä melkoinen tauko, kun ovulaation tulo vain pitkittyi pitkittymistään ja oli pakko ottaa kaikista raskausjutuista etäisyyttä. Edelliset menkat itellä oli heti kesäkuun alussa, mutta ovulaatio bbt:n mukaan vasta heinäkuun puolessa välin.

No.. siis, edelleen ei miehen kaa tätä kyllä uskota, mutta tein positiivisen raskaustesti tän viikon alussa ❤ Liitteenä kuva tältä aamulta. Hassua, että tuo sininen ja herkempi testi (10 mlU) on haalempi kuin ylempi (25 mlU) 🤨

Soitin perjantaina neuvolaan, ja sain ajan ensikäynnillä jo seuraavalle viikolle, kun heidän laskennan (viimeisten kuukautisten alkamispvä) mukaan olisin rv 9 😅 Omien laskujen ja ovulaation mukaan enemmänkin viikko 4 menossa tällä hetkellä. Katsotaan mitä ne siellä neuvolassa tähän sanoo :D Toivotaan, että tämä nyt lähtee tästä kehittymään oikeasti🥺
Paljon onnea! 🥳😍

Takaisin