Rannekanavaoireyhtymä raskaana

Mulla siis oli tää diagnoosi esikoisen loppuraskaudessa. Nyt tuntuu tutulta käsissä, eka oikeassa ja nyt myös vasemmassa. Kädet ja sormet puutuilee ja ranne kipeä. Välillä pelkän teemukin nostaminen tekee kipeetä. Lääkäri suositteli rannetukea.
 
Minulla on ollut rannekanavaoireyhtymä jo murrosiästä asti, usein menee vuosiakin oireettomana, joskus taas kädet särkevät jatkuvasti ja ne menevät tunnottomiksi ja välillä tuntuu kuin sähköiskuja menisi käsissä. Jossain vaiheessa opin, että heti ensioireiden tullessa pitää ruveta käyttämään rannetukia, jotta oireet eivät pahene ja menevät pois.

Esikoisen raskaudessa oireita tuli taas lähes koko raskauden ajan, vaikka sitä ennen oireita ei ollut ollut vuosiin. Toisen lapsen raskaudessa rannekanavaoireita ei tullut ollenkaan, arvelen, että kova raskauspahoinvointi esti ranteiden ahtautumisen, koska oksentaessa nestettä lähti sitä vauhtia ettei mikään paikka ehtinyt turvota. :meh:
 
Mulla alko esikoisen loppuraskaudessa epämääräiset käden juilimiset ja repimiset, jotka suurimmaksi osaksi helpotti synnytyksen jälkeen. 1,5v synnytyksestä, pari kuukautta töihinpaluusta käsi kipeytyi ja jäykistyi niin, ettei sormet enää taipunu. Rannekanava todettiin tukkeutuneeksi ja sillon vasta tajusin, että niitä oireitahan ne sillon raskausaikanaki oli. Yritettiin kipulääkkeitä, lastaa öin ja päivin, toimintaterapiaa, apuvälineitä, jumppaa jne. Ne autto siihen, että kättä pysty jotenki käyttämään, mutta hermokivut oli järjettömät eikä niiden kans voinu elää. Lopulta käsi leikattiin ehkä 8kk tuosta pahimmasta vaiheesta ja se kyllä kannatti. Paraneminen oli hidasta, mutta sittemmin ei juuri mistään huomaa, että jotain vikaa on joskus ollu.

Yölastaa suosittelen kyllä minäki käyttöön heti, kun oireita ilmenee. Netistä löytyy jumppaohjeita rannekanavan oireista kärsiville ja niitä kannattaa tehdä. Itellä kylmähoito ja paineside (vähentää turvotusta) autto kans jonku verran.

Jännityksellä odotan miten toisen käden käy nyt raskausaikana, kun sillon 1,5v sitte hermoratatutkimuksessa oli ihan alarajoilla toisenki käden arvot.
 
Mulla ollut aikaisemmin. Rannelastat tekivät vain jäykemmäksi ja kipeämmäksi. Parasta apua sain edellä mainituista jumpista. Fysioterapiassa neuvottiin pisteet, joita hieromalla ja painelemalla helpotti ahtaumaa.

Nyt 15. viikolla raskaana oireet ovat muistutelleet olemassa olollaan. Kännykän käyttö tuntuu laukaisevat oireet.
Samoin kyljellään nukkuminen. Kyynärvarsia kun vähän painelee, saa herätessä nopeiten puuttumisen pois.
 
Mulla viimevuonna leikattiin vasenkäsi, kun puutui jatkuvasti. Hermohan siellä jumissa oli. Noh nyt raskauden alkaessa on oikeassa alkaneet kovat yölliset puutumisoireet... Herään monasti yössä siihen, että käsi aivan tunnoton.
 
Onneksi mulla ehdittiin molemmat rannekanavat leikata ennen tätä raskautta. Tiedän monta, joilla oireet on olleet sietämättömät raskausaikana. Ei sillä, mulla oli todella kivuliaat ilman raskauttakin yölastoista huolimatta. Vaivahan ei ilman leikkausta parane, paitsi niillä, joilla se johtuu raskaudesta. Kun molemmissa ranteissa oli erittäin vaikeat hermopinteet, ei niihin mikään muu auta kuin leikkaus, joka on helppo toimenpide. Valitettavasti tiedän myös yhden tutun, joka ei hakeutunut hoitoon ja nyt on pysyvät hermovauriot molemmissa käsissä ja krooninen hermokipu käsivarsissa ja sormet turrana koko ajan. Eihän se hermo ikuisesti kestä sitä pinteessä oloa.
 
Vasta 4. raskaudessa tämä vaiva tuli. Aivan perseestä. Jostain 35 viikolta alkoi ja loppui kun vauva oli 3 viikkoa vanha.. Ei auttanut tuet eikä lastat. Ravistelu aina hetken auttoi, jumppasin vaan rannetta ja sormia ja hieroin ja pidin koholla. Sillä sai akuuttia apua. Hirveä vauva kyllä. Ja sitten yhtenä aamuna heräsin ja kaikki oli kadonnut. Jännä tällainenkin raskausvaiva..
 
Herranjestas ei oo ikävä tätä vaivaa! Tammi- ja helmikuussa loppuraskaudessa itkin kaiket yöt, kun kädet puutuili ja särki:sad015
 
Seurailen tätä keskustelua.
Itse raskaana 14 viikolla ja ranneoireita ollut vuosia ennen tätä raskautta vaihtelevasti. Välillä oireilu pahaa ja vaatinut särkylääkitystä ja sairaslomaa, välillä pärjää säryn kanssa ja välillä oireet minimissään. Tälle talvelle oli tarkoitus alkaa kyseleen leikkausaikaa ja hoidattaa ainakin vasempi käsi joka oireilee jatkuvasti. Raskaus muutti suunnitelmia.
 
Mulla iski rannevaivat vasta raskauden jälkeen. Ultrattiin kädet ja kävin myös kuvauttamassa ne. Rannekanava-ahtauma ja tulehdus oli muistaakseni diagnoosi. Rannetukia joudun käyttämään ja Burana 800 on tullut popsittua purkkitolkulla.
Sitten Napsusormi halvaannutti koko vasemman käden pitkäksi aikaa ja oikeakin oli hetken melkein käyttökelvoton :sad001
 
Mulla on pandol rannekipuihin käytössä, Burana ei toimi itsellä kipuihin. Myös vahvempi lääke ollut kerran käytössä viikon verran mutta nyt raskauden aikaan ei voi käyttää eikä jatkuvasti muutenkaan. Tukia käytän välillä kun ranne on kipeä.
Tällä hetkellä vasen ranne oireilee ikävästi.
 
Löysin tämän vanhan keskustelun, voikohan tämä vaiva alkaa jo rv26 ja ihan yhtäkkiä? Mulla ei ole koskaan ollut ranteiden kanssa ongelmia, vaikka teen kaiket päivät töitä tietokoneella, mutta nyt yhtäkkiä yöllä alkoi molemmissa ranteissa ihan kamala kipu, joka jatkuu vain. Ravistelu auttaa ehkä hetken, mutta muuten tuntuu kipua sekä levossa että jos tekee käsillä jotain. Ei tunnu sellaista varsinaista puutumista käsissä, ranteet ovat vain tosi kipeät. Toivon tietysti, että olisi vain ohimenevä hetkellinen vaiva 😬
 
Löysin tämän vanhan keskustelun, voikohan tämä vaiva alkaa jo rv26 ja ihan yhtäkkiä? Mulla ei ole koskaan ollut ranteiden kanssa ongelmia, vaikka teen kaiket päivät töitä tietokoneella, mutta nyt yhtäkkiä yöllä alkoi molemmissa ranteissa ihan kamala kipu, joka jatkuu vain. Ravistelu auttaa ehkä hetken, mutta muuten tuntuu kipua sekä levossa että jos tekee käsillä jotain. Ei tunnu sellaista varsinaista puutumista käsissä, ranteet ovat vain tosi kipeät. Toivon tietysti, että olisi vain ohimenevä hetkellinen vaiva 😬
Voi. Tuo että oireet alkavat yöllä on ominaista tälle, koska yöllä kädet ehtivät olla huonossa asennossa pitkään ennen kuin ongelmaan herää. Päiväsaikaan vaihtaa käsien asentoa heti kun ne tuntuvat epämukavilta, mutta yöllä nukkuessa sitä ei huomaa ennen kuin kipu iskee.

Suosittelen rannetukia, ne aidosti auttavat.
 
Mulla tämä vaiva tuli nelosesta ekaa kertaa ja alkoi n. Rv 25 sillä että aluksi saattoi esim kahvipannu jäädä käteen kun ei sormet enää suostunutkaan liikkumaan. Piti siis käsin avata sormet ja taas helpotti. Myöhemmin alkoi yölliset puutumiset ja lopussa tätä tuli ihan jatkuvasti öisin niin että ehkä 15 min välein heräsi ravistelemaan ja pumppaamaan kättä kun särki ja puutui. Loppui vauvan syntymään puutumiset.
 
Kiitos vastauksista, voihan tämä sitten sitä kyllä olla. Täytyy seurata tilannetta, ja ainakin hankkia ne rannetuet. Ja toivoa, että ei pahene 🙏🏼
 
Löysin tämän vanhan keskustelun, voikohan tämä vaiva alkaa jo rv26 ja ihan yhtäkkiä? Mulla ei ole koskaan ollut ranteiden kanssa ongelmia, vaikka teen kaiket päivät töitä tietokoneella, mutta nyt yhtäkkiä yöllä alkoi molemmissa ranteissa ihan kamala kipu, joka jatkuu vain. Ravistelu auttaa ehkä hetken, mutta muuten tuntuu kipua sekä levossa että jos tekee käsillä jotain. Ei tunnu sellaista varsinaista puutumista käsissä, ranteet ovat vain tosi kipeät. Toivon tietysti, että olisi vain ohimenevä hetkellinen vaiva 😬
Mulla on kans öisin lähes säännöllistä heräilyä käsien puutumisen vuoksi. Huomasin yks yö olevani jossain horrostilassa ja pidin kättä pystyssä koska se oli kyynärpäähän saakka täysin puutunut ja sitä pisteli. Ajattelin kans tänään kysellä neuvolassa, onko meillä jotain lainaamoa tms. josta voisi noita rannetukia pyytää lainaksi raskauden ajalle. :Grimacing Face:
 
Mulla on kans öisin lähes säännöllistä heräilyä käsien puutumisen vuoksi. Huomasin yks yö olevani jossain horrostilassa ja pidin kättä pystyssä koska se oli kyynärpäähän saakka täysin puutunut ja sitä pisteli. Ajattelin kans tänään kysellä neuvolassa, onko meillä jotain lainaamoa tms. josta voisi noita rannetukia pyytää lainaksi raskauden ajalle. :Grimacing Face:

Äh kuulostaa kyllä inhottavalta 😬 Saitko neuvolasta mitään apuja? Mun täytyy myös ens viikolla neuvolassa ottaa asia puheeksi!
 
Takaisin
Top