Rakkauden 5 kieltä ❤️

Selah

Päivystävä dosentti
Helmikuiset 2024
Syyskuiset 2026
Oletteko kuulleet sellaisesta kuin rakkauden viisi kieltä? Tämä on mielestäni parisuhteen yksi isoimmista ahaa-elämyksistä. Tämän teorian mukaan ihmiset tuntevat rakkautta eri tavalla ja on tärkeää tunnistaa oma ja puolison rakkauden kieli. Ne ovat usein ristiriidassa ja silloin päätyy osoittamaan rakkautta toiselle juuri tavalla, jota hän ei varsinaisesti kaipaa.

Nämä viisi eri kieltä ovat:
1. Sanat (Kehut tai rakkauden osoitukset sanoin)
2. Teot (Tiskaaminen tai puhelun soittaminen toisen puolesta)
3. Lahjat (voivat olla isompia muistamisia tai vain lempiherkun tuominen kotiin yllättäen)
4. Laatuaika (yhdessä jotain tehden)
5. Fyysinen kosketus (pienestä hipaisusta halauksiin, suudelmiin ja seksiin)

Näitä testejä löytyy netistä. Tässä nyt joku vähän kankeasti käännetty sivusto, mutta idea välittyy ja testi toimii: https://love-language.co/fi

Me tehtiin avioliittokurssin osana taas tämä, mutta vähän erilailla. Piti listata 10-12 tilannetta parisuhteessa joissa on tuntenut erityisen rakastetuksi. Niitä tarkastelemalla piti järjestää nämä viisi rakkauden kieltä itselle tärkeysjärjestykseen. Siten lahjat nousi mulla ensimmäiseksi, vaikka normi kysymystestin tehdessä se on vasta kolmas. Muuten tärkein on laatuaika ja teot myös. Selkeästi vähiten sanat ja fyysisyys.

No miehellä sitten selkeisti vahvimmat nuo sanat ja fyysisyys 🫣 Ja mulle tärkeimmät jää taas vähemmän tärkeiksi.

On tullut vastaan, mutta en oikein itsekään aina tiedä mikä olisi paras tapa osoittaa sitä minulle. 😅 Olen itse sanat ja teot -tyyppiä sen puolesta miten osoitan rakkautta.

En ole sellaisten isojen eleiden ystävä. Rakastan pieniä juttuja, kuten valmiiksi ladattua kahvinkeitintä ja suukkoa ohimolle ohimennessä. Toisaalta suutun, jos sovitun yhteisen ajan päälle sovitaan jotain muuta. Tykkään myös kuulla sanallisesti, mitä toinen tuntee minua kohtaan. Eli ainoastaan lahjat voi ottaa pois siitä mitä kieliä minä ymmärrän, ja mitä osa-alueita arvostan. 😅 Jostain syystä olen ennen nykyistä miestäni päätynyt yhteen tuollaisten lahjatyyppien kanssa. 😳

Olen törmännyt mutta vähän samaa pohdintaa etten tiedä oikein mikä on lopulta se tärkein kun noita kaikkia arvostan ja noita kaikkia meillä on. Ja tiskaamista en jotenkin edes laske teoksi kun se nyt on meillä yhteinen arkiaskare. Toki tällä hetkellä arvostan tosi paljon sitä miten isolta osi mies hoitaa kotityöt kun itse ähkin tämän vatsani kanssa. 🫣Ehkä vähiten annetaan lahjoja. Kukkia saan merkkipäivinä ja silloin tällöin muutoinkin. Sinänsä tykkään kyllä yllätyksistä, mutta ne voisivat olla periaatteessa mitä vain. Mies vain aika huono noissa. Mutta ehkä kuitenkin olen eniten fyysisyys, sanat ja laatuaika ja toki teot tyyppiä. Näin lapsiarjessa huomaan kyllä nopeasti jos fyysisyys jää vähemmälle ja se herkästi harmittaakin eli se taitaa olla itsellä aika listan kärjessä. Miehestä en ole varma. Luulen että hänellä laatuaika ja teot ainakin ja fyysisyyskin, vaikka luulen että noi on vähän eri järjestyksessä meillä. Mutta ollaan kyllä samaa mieltä ainakin siitä että yhdessä on kiva viettää aikaa. Ja sitä yritetäänkin saada niihin rakoihin mihin mahtuu tämän lapsihärdellin keskellä.🤔😅
Mutta voin kuvitella että tästä on apua jos nämä eroavat paljonkin kumppaneiden välillä. Ainakin auttaa hahmottamaan toisen tarpeita🤔

Muokattu viimeksi:
Olen näistä kuullut ja joskus jonkun testinkin tehnyt, mutten muista enää tulosta. Luultavasti se oli tuo fyysinen, pieni hipsutus tai pusu ohimennen, illalla lusikkaan käpertyminen nukkumaan mennessä tai autolla ajaessa käsi reidelle, mitä näitä nyt on. Toisaalta jokaisessa osa-alueessa on niitä juttuja joista pidän. Vähiten arvotan kuitenkin ehkä lahjoja, en niin ole sen tavaran perään. Vaikka kyllähän se yllätyksenä kaupasta tuotu lempi suklaapatukka ilahduttaa tietysti.

Takaisin