Rakkaan nimi

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Wii
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä

Wii

Näppärä viestien naputtelija
Olisi mukava kuulla nimitarinoita, pohdintaa nimestä, ristiäisistä, nimenantojuhlasta, -tavasta.

Ongelma vain, että ainakaan minä en halua esiintyä täällä julkisella foorumilla omalla nimellä, enkä voi vaatia sitä vauvaltakaan :-) 

VAIKKA on helppo kaivaa henkilöyteni esiin (ja facebookin kautta se onkin foorumilaisille tietysti selvillä), niin en kuitenkaan halua että googlaamalla löytää suoraan tänne foorumiin ja nimimerkkiin :-)

Me päästiin nimestä vihdoin ja viimein jonkinlaiseen yhteisymmärrykseen, mutta mies ei haluais antaa omaa sukunimeään pojalle vaan minun. Ja minä ehdottomasti haluaisin pojalle miehen sukunimen...onneks ristiäisiin on vielä kuukaus aikaa niin keretään tämäkin sopimaan emoticon

njuu.. jotain pohdintoja ollut.. ennen pojan syntymää piti nimen olla ihan selvä,
mut nyt kun aikaa kuluu niin nimikin tuntuu muuttuvan yhtenään..
Tällä hetkellä mennään ajatuksella Samu Herman Ilmari.. toisaalta etunimeksi
saattaa muuttua vielä Emil tai Joona.. nuo toinen ja kolmas nimi lienevät jo
varmoja.. ehkä.. todennäköisesti ainakin..

meillä ristiäiset 26.2 ens viikolla. isän sukunimi tulee... isä on varis ja nyt meillä on pieni variksen poika <3

pojalle tulee kaksi nimeä suvusta. etu nimi on edesmenneen ukkini nimi lyhennettynä ja toinen nimi on mieheni ukin nimi. :) jokseenki vanhan aikainen. Ristiäiset pidetään meidän mökillä ja pappi tulee sinne.. hyvin kiva ja kotoisa paikka. meidän kaksioon ei oikein mahdu... meillä on oikein ekumeeninen suku... vapaa seurakuntaa ja helluntalaista ja luterilasita, kummiksi tulee armenialainen joka on siis ortodoksi :) pappi vaan nauro :) mut mikäs siinä.. olisi siis ollut kaksi vaihto ehtoa joko vain pitää nimiäiset ja siunata.. saarnajia ja vaikka mitä näkijöitä :) löytyy ihan lähisuvusta mutta itse olen luterilainen ja haluan kastaa kun en itse muista omia kastajaisiani.. :) mutta valitkoon hän itse myöhemmin oman seurakuntansa ja uskontonsa :) tai olkoon kuulumatta mihinkään jos niin tahtoo :)

niin ja meidän ei mihen kans tarvii tehä sinne mitään.. sukulaiset leipoo ja yksi kummeista osaa tehdä hienoja kakkuja niin siltä tulee pojulle hiiieno kakku :) 

niin.. ristiäiset ois tarkotus pitää Huittisissa, kirkko on jo varattu juhlapaikka vaan puuttuu vielä..
vieraita kuitenkin 'pakko' kutsua nelisenkymmentä niin niitä missään kotioloissa pidetä..

Meillä on ristiäiset 2.4 läheisellä seurakuntakodilla. Kotona tulisi ahdasta eikä kissa-allergiset sitten pääsisi mukaan. Seurakuntakodilla meillä on tapana kyllä muutenkin ristiäiset pitää, mikäs sen helpompaa, ilmainen tila ja tavarat valmiina :) 

Ristiäisten ajankohta on myöhäinen siksi että saataisiin toisetkin kummit mukaan, heillä siis oma LA 11.3 ja asuvat 350 km:n päässä niin ei ihan heti pääse reissuun... 

Nimiä meille tulee kolme, kaikki enemmän tai vähemmän suvusta ja itseasiassa nyt minun puolelta tuleekin kaikki nimet. 

Etunimi tulee samasta 'päänimestä' kuin oma nimeni, meillä on suvussa perinnenimenä edesmenneen äidinäidin nimi joka on siis sama kuin oma nimeni, lähes kaikilta naisilta löytyy sitten tämä nimi jossain muodossa, ja kun nimipäivä sattuu olemaan 25.11 niin versioita löytyy ;D 

Toinen nimi on neljä vuotta sitten kuolleen mummuni (isänäiti) nimi yhdellä kirjaimella lyhennettynä. 

Kolmanneksi nimeksi tulee sitten minun toinen nimi, tälle ei mitään muuta syytä kuin se että mies ehdotti sitä kun hänestä se sopi tähän ja ei hullumpi sitten olekaan, itselleni ei olisi tullut mieleenkään :D

Nimeä en vielä halua paljastaa koska täällä on ainakin yksi tuttu stalkkeri ;D 

Meilläkin oli väittelyä (ja huutoa ja kyyneleitä minun puoleltani) kun mies ei olisi halunnut että vauvalle tulee hänen sukunimensä. Hän nimittäin pelkää, että hänen muista lapsistaan voi tuntua kuin tämä vauva olisi "tärkeämpi" isälle (muilla lapsilla on äitinsä sukunimi).

Mutta minulle taas tuli hirveän paha mieli, jos mies ei 'edes sen vertaa sitoutuisi vauvaan' että ottaisi hänet nimelleen. Tämä on vain subjektiivinen tuntemus, oikeasti hän on todella sitoutunut, siitä ei ole epäilystäkään. Mutta huomasin, että asia on minulle tunnetasolla tosi tärkeä. Mies antoi periksi.

Tänään juuri täytin paperit maistraattiin lähetettäväksi.

Vain yksi etunimi, koska se on harvinainen nimi, ja sukunimikin on harvinainen (sitä ei olekaan sitten kenelläkään muulla kuin vauvalla ja isällään). Lapsi voi joskus tulevaisuudessa itse ottaa itselleen toisen tai kolmannenkin etunimen.

Esikoiseni nimi oli ladattu täyteen perinteitä ja merkityksiä (ja kaikki kolme etunimioptiota käytössä), mutta nykyään en koe sitä enää ollenkaan tarpeelliseksi. Niin se mieli muuttuu :-)

Meillä oli ristiäiset 6.2. seurakunnan tiloissa. Sattui olemaan vielä mun nimipäivä. Tila oli sikäli kiva, että se on sellainen vanha puutalo ja sisustettu vanhan mummolan tyyliin eli vanhoja ja osittain eriparisia "arvo"huonekaluja, pitsipöytäliinat ja kukkia ikkunalaudalla, vanhoja tauluja seinällä ja harmooni nurkassa...  Sopiva ja tunnelmallinen tila parillekymmenelle vieraalle. Kahvipöytiin teimme pieniä kukka-asetelmia tulppaaneista ja krysanteemeista ja lisäksi vielä tuikkuja ja kynttilöitä.

Etunimi löytyi jo kesällä venereittimme varrelta kun tuli tieto, että sieltä onkin poika tulossa. Nimi on vanhan ja sympaattisen jäänmurtajan nimi. Kauan tosin mietimme, että tohtiiko sen kuitenkaan antaa kun on niin harvinainen. Väestörekisterin mukaan se on annettu ristimänimeksi vain alle 33 kertaa 1899 vuodesta lähtien. Mutta sitten 4kk vanhemman serkkupojan etunimeksi sattui tulemaan myös yhden jäänmurtajan kaima, joten asia oli sillä selvä! ;) Toinen nimi on molempien vaarien nimi - sekin on serkkupojalla sama. Ja nyt tuntuu ettei poika voisi ollakaan mikään muu!

Meillä on ristiäiset sunnuntaina 27. päivä. Sukunimi oli helppo, miehen nimi, koska itselläni on kaksiosainen..

Etunimistä on käyty keskusteluja jo monta kuukautta. Kaikki mun hyvät ehdotukset teilattiin, ja sitten ei ollut esittää omia ajatuksia.. Nyt ollaan päästy yhteisymmärrykseen. Toinen tulee miun äidiltä ja toinen miehen suvun miehiltä.

Vielä käydään tiukkaa keskustelua kumpaa nimeä käytetään. Varmaan molemmat käytetään omaa suosikkia. =) Tai sitten tulee joku aivan älytön lempinimi, mikä on käytössä.

Mulla on vielä tarjoilut keksimättä, joten täytynee eksyä netin ihmeelliseen maailmaan, ja etsiä jotain, millä hämmästyttää sukulaiset!

Meillä on ristiäiset su 13.3. Vihkipappimme tulee kotiin kastamaan tytön ja paikalla on vain läheisimmät eli kummit ja isovanhemmat.

Etunimi päätettiin jo hyvissä ajoin, mutta toista nimeä "makusteltiin" vähän pidempään. Nyt nimet on kuitenkin päätetty ja su 13.3. ne sitten julkaistaan myös suvulle ja ystäville. Tyttökin on ihan nimiensä näköinen. :)

Meillä oli eilen ristiäiset,huh huh olipas pirskeet! Onneks ne nyt on hoidettu pois alta ja pojallaki on vihdoin nimi :) Etunimen keksi mies ja toinen nimi tuli miehen toisen nimen mukaan joka kulkee niitten suvussa. Ja sukunimi on kans mieheltä :D Oon kyllä tosi tyytyväinen meijän nimi valintaan ja se sopii pojalle ku nenä päähän ;)

Mun pojalle on tulossa ensimmäiseksi nimeksi nimi joka oli nimivaihtoehtojen joukossa ennnen syntymää. Sen nimen keksin vasta loppuraskaudessa. Harvinainen nimi on kyseessä, suomessa saman nimisiä on rekisteröity reilut 150. Kolmanneksi nimeksi tulee vajaa kaksi vuotta sittten kuolleen isäni toinen nimi. Keskimmäisestä nimestä en ole vielä varma. Paperit pitäisi täyttää ylihuomiseen mennessä, eli nimikriisiä pukkaa. Ristiäiset on sunnuntaina. Kaste on kirkossa jonka jälkeen kahvit kotona vain lähimmille minun puoleisille sukulaisille. Lapsen isän sukulaiset kun eivät edes tiedä koko lapsen olemassa olosta :( Nimiehdotukseni olen kertonut ainoastaan lapsen isälle. Jonka mielestä minä saan täysin päättää nimen, vaikka hän negatiivisen mielipiteen kyseisestä nimestä sanoikin. Tuskimpa lapsen isäkään vaivautuu paikalle kuulemaan nimeä. Ois kyllä ollut kiva kysyä jonkun muunkin mielipide nimestä, mutta salassa olen sen halunnut pitää. Meillä kaikilla kun on niin erilainen maku nimien suhteen.

Meilläkin oli viime sunnuntaina 27.2 ristiäiset ja nimeksi tuli Nella Amanda.
Nimi päätettiin jo kesällä. Miehen sukunimi tuli kun mennään kuitenkin joskus naimisiin niin on sitten valmiina. :)

Meillä oli kastajaiset 19.2 ja samalla avioliitto siunattiin. Pojan nimeksi tuli Paavo Antti Albert, nimet on iso iso ukilta, iso ukilta ja isältä. Halusimme perinteisiä nimiä, ettei tarvitse kysellä onko poika vai tyttö emoticon

Meidän neitistä tulee Saimi Emma Sofia. Ristiäisiä juhlitaan tosin vasta viikon päästä, mutta tänne nimen voin kertoo kun tiiän ettei täällä kukaan tuttu kuitenkaan käy :D

Minäkin voin jo nimen paljastaa teille vaikka ristiäisiin onkin muutama viikko aikaa... Jäärästämme tulee Roni Mikael emoticon Etunimi keksittiin jo aikoja sitten, mutta toinen nimi tuotti hankaluuksia...Bongasin tuon nimen kalenterista yks päivä ja siihen molemmat suostuttiin. Alunperin oli tarkoitus ottaa joku suvun miehien nimestä, mutta mikään niistä ei mielestämme sopinut.

Me vietetään nimiäisiä varmaankin tossa muutaman viikon päästä kun poikakaverin perhe virosta tulee käymään, saa hekin sitten olla paikalla =)
Ja pikku neidin nimeksi tulee siis tosiaan Kadie Jessica <3 emoticon

Ristiäiset on vietetty, ja neiti sai nimekseen Sini Susanna emoticon  Sukunimeksi miehen sukunimi. Vieraita oli viitisenkymmentä ja hyvin meni. Saipahan neiti juhlia kunnolla!

Meidän neidin ristiäisiä vietettiin tänään, Riina Sara Sofia tuli nimeksi 

Takaisin