Rakettien ampuminen, ok vai ei?

Pitäisikö rakettien myymistä rajoittaa vielä?

• Kyllä

Äänet: 18 64.3%
  • Ei

Äänet: 6 21.4%
  • Ehkä

Äänet: 4 14.3%

• Kaikki äänestäjät
    28
Miksiköhän myyntiaikaa ei rajata vain 31.12. klo 9-18. Luulisi että jos raketteja haluaa paukutella niin ne tuossa ajassa ehtii hommata. Jos on töissä niin voi laittaa kaverin tai puolison asialle tms. Kyllähän tuo vähentäisi sitä ennen uv aattoa paukuttelua, sillä aika harvassa on ne jotka vuoden säästää paukkuja vaan kiusantekoa varten. Uudenvuoden jälkeen ei meillä päin ainakaan ole enää juuri paukkunut aamuauringon valjettua.

Ilotulitteiden myynti on myös monen urheiluseuran tärkeä varainhankintakeino. Ja lähes aina kerätyt varat käytetään lasten ja nuorten urheiluharrastusten mahdollistamiseen, suoraan tai välillisesti (hallivuokrat, valmentajien kulukorvaukset, kisamatkat, jne)
Mä en ainakaan kannata noin tiukkoja rajoituksia, meiltäkin joutuis ajamaan 50-60km ihan vain rakettien takia kun aattona tuskin muuten lähdettäis asioille, ei mitään järkeä. Ei toki viikkoa tarvi myydä, parissa-kolmessa päivässä kyllä oletettavasti osuu jonkun reitille muutenkin. 😊
Mä en kannata myöskään kieltoa, tykkään raketeista ja asutaan sen verran syrjemmässä, ettei täällä ole mitään järjestettyä ilotulitusta. Äänenvoimakkuutta sen sijaan saisi rajoittaa, ja itse olen pyrkinyt ostamaan vain patoja tms minkä roskat on helppo kerätä, kun pahvikääreet ei lennä pitkin taivasta. Eikä niitä tarvi mitään isoa läjää. Ja toki vastuullisuutta käyttöön, aikuisille selvinpäin ja sallittuna aikana.

Meillä yksi koira oli pahasti rakettikammoinen ja tarvitsi uudeksi vuodeksi rauhoittavan lääkityksen, vaikka yritettiin parhaamme mukaan varjella, pidettiin sisällä paukkuaikaan ja tv sen verran kovalla, että peittäisi vähän ääntä. Toisaalta lapset on iha innoissaan raketeista, ne ovat jotain tosi hienoa ja jännittävää.
Nykyään on myös hiljaisempia, ns lemmikkiystävällidiä raketteja. Niissä on hiljaisempi ääni.
Minusta olisi hyvä jos kaupunki tai jo muu instanssi järjestäisi ilotulituksen, kun ammattilainen hoitaisi sen ja se olisi sellaisee aikaan, että lapset voisivat mennä katsomaan. Meillä oli jonain vuonna näin ja se oli tosi hieno. Näin se olisi rajatulla alueella vain tiettyyn aikaan eikä niin että siellä täällä paukkuu pitkin iltaa. Itse en haluaisi erikoisesti ampua raketteja, mutta se on ainut varma keino, että lapset joitain raketteja näkee, kun järjestettyä ilotulitusta ei ole.

No tällä perusteella on kiellettävä mopot, polkupyörät ja mopoautot kokonaan. Niillä sattuu vuosittain vaikka kuinka paljon onnettomuuksia. Lisäksi voinemme kieltää alkoholin, se taitaa olla olla suurin syy onnettomuuksiin Suomessa.

Tai sitten törppöilevät aikuiset ihmiset pistetään vastuuseen toiminnastaan, ja muut saavat jatkaa kuten ennenkin.

Harvemmin mopoautokolarista menee sivullisella näkö tai palaa puolet kasvoista.
IMO rakettien paukuttelut vain ammattilaisille.

Harvemmin mopoautokolarista menee sivullisella näkö tai palaa puolet kasvoista.
IMO rakettien paukuttelut vain ammattilaisille.
Niin, kun sillä mopoautolla vetäisee sivullisen päälle, voi häneltä mennä henkikin, mitä taas ilotulitteiden kanssa ei tapahdu. Mopoautoilla ajelu vain ammattilaisille.

Luulen että monen mielestä rakettien kieltäminen taviksilta juontuu siihen, että moni ei koe sen olevan itselle välttämätöntä. Että se on jotenkin helpompi ja kivuttomampi kieltää, kun se on vaan kerran vuodessa. Mutta jollekin se voi olla just spesiaalia herkkua sen kerran kun se on luvallista.

Niin, kun sillä mopoautolla vetäisee sivullisen päälle, voi häneltä mennä henkikin, mitä taas ilotulitteiden kanssa ei tapahdu. Mopoautoilla ajelu vain ammattilaisille.

Lähteet, kiitos. Millä tavoin ja missä on testattu, millä reunaehdoilla ilotulitteeseen kuolee tai ei kuole? Vai oliko tämä vaan susta tuntuu juttu?

Lähteet, kiitos. Millä tavoin ja missä on testattu, millä reunaehdoilla ilotulitteeseen kuolee tai ei kuole? Vai oliko tämä vaan susta tuntuu juttu?
Ihan uutisotsikoiden perusteella. Montako uutista olet nähnyt ilotulitekuolemista Suomessa vs montako uutista olet nähnyt mautokuolemista Suomessa?

Jos vaikka etsit googlella ilotulitus + kuoli, ei tule yhtään tulosta Suomessa tapahtuneista kuolemista. Jos etsit googlella mopoauto + kuoli, löytyy tuloksena useita Suomessa tapahtuneita kuolemia.

Mä en ainakaan kannata noin tiukkoja rajoituksia, meiltäkin joutuis ajamaan 50-60km ihan vain rakettien takia kun aattona tuskin muuten lähdettäis asioille, ei mitään järkeä. Ei toki viikkoa tarvi myydä, parissa-kolmessa päivässä kyllä oletettavasti osuu jonkun reitille muutenkin. 😊
Mä en kannata myöskään kieltoa, tykkään raketeista ja asutaan sen verran syrjemmässä, ettei täällä ole mitään järjestettyä ilotulitusta. Äänenvoimakkuutta sen sijaan saisi rajoittaa, ja itse olen pyrkinyt ostamaan vain patoja tms minkä roskat on helppo kerätä, kun pahvikääreet ei lennä pitkin taivasta. Eikä niitä tarvi mitään isoa läjää. Ja toki vastuullisuutta käyttöön, aikuisille selvinpäin ja sallittuna aikana.
Niitä myydään kai 27.-31.12., eli viitisen päivää. Kai tuosta voisi pari päivää nipistää. Olisi urheiluseuroillekin helpompi löytää myyjiä joka vuoroon riittävästi. Olen useana vuonna lasten harrastusten vuoksi raketteja myynyt syksyllä ja vuodenvaihteessa, mutta silti en koskaan niitä osta itse 😁

Tämän vuoden saldo: "
Ilman suojalaseja operoinut sai Kunkkutykki Bigin laukeamaan omille kasvoilleen: palovammoja, ruhjevammoja, silmämunan repeäminen ja silmäkuopan luiden murtumia.

Koko maassa päästiin silmävammoissa lukuun kahdeksan, joka on hiukan enemmän kuin keskimäärin.

Pääsääntöisesti vammautuneet eivät käyttäneet suojalaseja. Tosin yhdessä tapauksessa raketti lähti väärään suuntaan ja osui suojalasien reunaan.

Osa silmävammautuneista ampui itse itseään, osa uhreista oli katselijoita."

Ehkä pitäisi tehdä johtopäätös, että kun ei ole osaamista eikä älytä edes suojavarusteita käyttää, niin ilotulitteisiin ei pitäisi tavisten edes koskea...

Tänä vuonna emme ostaneet raketteja, koska kävimme katsomassa Espoon järjestämää lasershowta Vermon raviradalla. Sinne pääseminen ja sieltä poistuminen oli järjestetty niin emähuonosti, että en kyllä kannata raketteja pelkästään ”ammattilaisten järjestelmiin” tilaisuuksiin. Etenkin kun tuollaisia järjestävät vain ns. isot kaupungit.

Muina vuosina olemme ostaneet mahdollisimman vähän paukkuvia raketteja, koska emme itsekään tykkää paukkeesta. Ja meillä on aina ollut sekä ampujalla että katsojilla on ollut suojalasit.

Mutta tätä emme tee todellakaan kenenkään koirien hepulin takia ( inhon koiran hihnan toisessa päässä olevia idiootteja, jotka olettavat, että koirien jätökset voi jättää talvisin milloin minnekin, vaikka lumiauran keskelle jalkakäytävää pudottamaan könttiin.

Tämän vuoden saldo: "
Ilman suojalaseja operoinut sai Kunkkutykki Bigin laukeamaan omille kasvoilleen: palovammoja, ruhjevammoja, silmämunan repeäminen ja silmäkuopan luiden murtumia.

Koko maassa päästiin silmävammoissa lukuun kahdeksan, joka on hiukan enemmän kuin keskimäärin.

Pääsääntöisesti vammautuneet eivät käyttäneet suojalaseja. Tosin yhdessä tapauksessa raketti lähti väärään suuntaan ja osui suojalasien reunaan.

Osa silmävammautuneista ampui itse itseään, osa uhreista oli katselijoita."

Ehkä pitäisi tehdä johtopäätös, että kun ei ole osaamista eikä älytä edes suojavarusteita käyttää, niin ilotulitteisiin ei pitäisi tavisten edes koskea...
Eli kun joku hyppää alas sillalta tullaan siihen tulokseen, ettei tavisten tule käyttää siltoja ollenkaan? Kun joku ajaa autolla kolarin eikä käyttänyt turvavyötä, tullaan siihen tulokseen, ettei tavisten tule käyttää autoja ollenkaan? Koska joku pahoinpitelee lapsiaan, tullaan siihen tulokseen, ettei tavisten tule saada hankkia lapsia ollenkaan? Jep jep.

Eli kun joku hyppää alas sillalta tullaan siihen tulokseen, ettei tavisten tule käyttää siltoja ollenkaan? Kun joku ajaa autolla kolarin eikä käyttänyt turvavyötä, tullaan siihen tulokseen, ettei tavisten tule käyttää autoja ollenkaan? Koska joku pahoinpitelee lapsiaan, tullaan siihen tulokseen, ettei tavisten tule saada hankkia lapsia ollenkaan? Jep jep.
Kyllä taas menee yli että heilahtaa...

Kyllä taas menee yli että heilahtaa...
Jep, tismalleen samalla tavalla menee yli kuin se, että muutaman koheltajan vuoksi ollaan rakettien ampumista kieltämästä kaikilta. Ei siis mennä kummallakaan tavalla yli. 🙂

Takaisin