Rakenneultra

tirppana

Jostain jotain jo tietävä
Neljän päivän päästä olisi kovasti odotettu rakenneultra (rv. 20+2). Kovasti jännittää, selviääkö sukupuoli ja että onko kaikki hyvin.

Millaisia kokemuksia teillä on rakenneultrassa käynnistä?
Saitteko selville sukupuolen?
Kuinka halukkaita rakenneultrassa oltiin kertomaan sukupuolesta?

Meillä on rakenneultra takana ja tosi hyvä kokemus oli!
Kätilö oli asiantunteva ja tutki kunnolla vauvan sydämen, aivot, selkärangan, munuaiset, ihan kaikki. Sukupuolen kertoi kun pyysimme (meillä siis jo 3 poikaa), ei yhtään nikotellut vastaan [:)] Tietty eihän se aina näy, jos vauva on huonossa asennossa mutta meidän tapauksessa poika suostui lopulta vehkeensä näyttämään aivan selvästi. Jotkut kätilöt saattavat jättää kertomatta, olen kuullut niinkin tapahtuvan. Mutta kaikenkaikkiaan käynnistä jäi hyvä mieli ja palvelu oli hyvää. 

Jäi tosi hyvä mieli, kätilö oli aivan ihana! Ja näki sukupuolen mittoja ottaessaan, mutta itse en siinä hetkessä tajunnut kuvasta kumpi oli tulossa [:D] Ultran lopuksi kysyi onko mitään kysymyksiä, mies tietenkin heti uteli sukupuolta ja kätilö kertoikin sen. Tosin kun yritti sitten meillekin näyttää kumpi nyt on tulossa niin pikkuinen oli hieman eri mieltä.. Kesti hetken ennenkuin onnistui.
Kaikkein mieleenpainuvin asia ultrassa oli kyllä pikkuisen sydän. Oli jotenkin niin suloinen ja pieni, en unohda sitä ikinä. [:)]

Onko rakenneultran jälkeen enää muita ultrauksia tulossa jos normaali raskaus? (tiedän että yksityiselle voi mennä kuin vain haluaa, mutta kuuluuko julkiseen sektoriin)
Tuntuu oudolta ettei vauvaa näkisi enää... Enemmän vielä säikähdin kun tuttava kertoi ettei ultrassa nähty että vauvalla ei ollut jalat kehittyneet miltei ollenkaan. Siis vasta kun syntyi, ilmeni että jalat ovat surkastuneet tyngät joilla ei koskaan seisota.
Oi lisää pelkoja muutenkin hermoheikkoon mieleen... [&:]

Kävimme rakenneultrassa noin 1,5 viikkoa sitten. Nyt viikkoja 22+4 ja seuraava ultra tulossa viikolla 30. Silloin tarkastetaan sikiön koko (nyt vähän keskimääräistä isompi) ja istukan kiinnittymispaikka.

Meillä oli tänään rakenneultra. Ei kertonu kätilö sukupuolta, eikä tajunnu/halunnu mies kysyä sitä... ite en välittäny tietää kun en koe sillä olevan mitään väliä. Tosin en tiiä oisko pystynykään näkeen sukupuolta, kun vauva oli niin hassussa asennossa.
Mieli jäi hyväksi, aina kiva nähä oma pieni. Kaikki kuulemma oli kunnossa ja hyvin [:)]. Ihana kuulla ku tuntu, ettei maha oikeen oo kasvanu...
Ei Turussakaan ole kuulemma muita, paitsi jos neuvola lähettää vielä johonkin. Kai jos jotain ois ilmenny ni sit ois vielä päässy tarkastelemaan...

Meillä oli rakenneultra 25.1 ja oikein kiva kokemus oli.
Taas oli meidän pökäle kehittynyt viime näkemältä! Oli jo viides kerta kun nähtiin.
Kaikki näytti olevan kunnossa ja sukupuolen selvityskään ei ollut mikään ongelma. Kätilö joutui tekemään sen eteen vähän hommiakin kun oli vauvalla jalat edessä.

Meillä oli tänään rakenneultra. Kätilö katsoi nopeasti kaikki läpi, mittasi kyllä ja näytti missä näkyy mikäkin, mutta puhui niin älytöntä tahtia ja vaihtoi seuraavaan ettei meinannut mukana pysyä että mitä siellä näkyikään. Kätilö otti ihan hetkeksi profiili kuvan ja pikaisesti muutamissa sekunneissa tulosti kuvat, jotka olivat huomattavasti epäselvemmät kuin pari kuukautta sitten otetut. Lopuksi kysyimme näkyikö sukupuolta ja vastaukseksi saimme "ei sitä täällä kuulu katsoa, sen näkee sitten kun lapsi syntyy". Jäi kyllä todella huono maku siitä käynnistä. Onneksi sentään kaikki näytti olevan hyvin ja näytti normaalilta, ettei ainakaan mitään hätää pitäisi olla.

Eilen oli vihdoin rakenneultra [:)] Ihana oli pikkuista taas päästä näkemään,pienet varpaat ja sormet[:D]hellyyttävää..
Meille ei sukupuoli selvinnyt,eikä kyllä kysyttykään. Eli 50-50 mahikset[:)]saa vielä jännittää..
Kätilö oli mukava,kyseli kuulumisia ja oli muutenkin tosi ystävällinen,Näytti aikalailla perusteellisesti missä mikäkin on ja onko kaikki kunnossa. Terve lapsi pitäisi olla siis tuloillaan!![:)][:)]

Kävin tänään nyt sitten toisen kerran rakenneultrassa, kun ekalla kerralla ei vatsalaukkua nähty kunnolla. Kaikki oli kuitenkin ok. Normi raskaudessa on 2 maksutonta ultraa, eikä muita, mikäli eivät neuvolasta syystä tai toisesta lähetä. Kuulemma valtakunnallinen käytäntö, varmistin tänään. Itse jouduin siis käymään rakenneultrassa pariin kertaa, jolloin tuo toinen kerta oli myös ilmainen, koska tuo kätilö varasi sen ajan mulle itse, kun sitä vatsalaukkua ei näkynyt. Mikäli ne olis laittaneet neuvolasta lähetteen, tuo käynti olis maksanut.
Niskapoimu-ultrassa varmistetaan tuo laskettuaika, mutta rakenneultrassa tuo jo aikaisemmassakin ultrassa annettu aika voi heittää, koska sikiöön alkaa vaikuttamaan jo geneettinen kasvutapa sekä toki äidin elintavat yms. Niskapoimu-ultran aikaan sikiö on vielä niin pieni, että siihen ei juurikaan vaikuta isän tai äidin pituus tms. Mulla esim oli nyt 5pv suurempi, kuin viikkojen mukaan olisi kuulunut olla. Laskettua-aikaa ei kuitenkaan enää tässä vaiheessa muuteta.
Kahden aikaisemman raskauden aikana mulle ei ole kerrottu sukupuolta vaan on just sanottu tolleen, että ei sillä ole mitään merkitystä, vähän kieltämättä ikävään sävyyn. Riippuu niin kätilöstä/lääkäristä, joka tuon tutkimuksen tekee. Mulle kyllä on kaikkien kolmen raskauden aikana kerrottu ja näytetty missä on mikäkin osa, eli ainakin vähintään kaikki raajat ja tärkeimmät elimet, vaikka lähes joka kerta on ollut eri ihmisiä tutkimassa. Nyt kolmannen kohdalla suostuivat kertomaan ilman mitään kummempia selittelyjä.

Nyt alkoi tapahtua!!

Toissapäivänä tunsin ekaa kertaa vauvelin liikkeet viikolla 20+1 ja nyt pikkuinen onkin liikehtinyt sitten aktiivisesti ja tömäytellyt masua niin että isikin tunsi pikku iskun! :D Siis aiivan UPEA kokemus, ehkä tähänastisen raskauden upein kokemus.

Ja eilinenkään ei paljoa siitä jälkeen jäänyt, nimittäin rakenneultra oli myös mieletön kokemus. Kaikki elimet kätilö tarkasteli huolellisesti ja selitti samalla ymmärrettävällä kielellä missä mennään. Kaikki oli kunnossa! Ja kasvu juuri viikkojen mukainen. Ja sukupuolenkin kertoi mielellään, kun sitä kysyimme. TYTTÖ!!! Se oli kuulema ihan satavarmasti tyttö, kun haarat levällään meille siinä esitteli XD. Kunnon profiilikuvaa ei sitten saatukaan, mutta se ei haittaa. Isukin kanssa lähdimme ultraan ehkä tiedostamatta "poikakanavalle" kääntyneinä, kun tyttöuutinen tuli kerta niin yllätyksenä. Ei siinä mitään, minun alkuperäinen toiveenihan tyttö oli, isukki hieman pettyi, sen näki. Mutta onhan se ymmärrettävää. Ja kyllä hän silti iloitsee. Ajatus sukupuolesta vaatii molemmilta totuttelua ja aikaa.

Viikonloppuna ostamaan jotakin vaaleanpunaista!! X)

kyllä on ollut kummallista touhua jos ei tuleville vanhemmille kerrota ultrassa kumpi sieltä oikein tulee![:@] mun mielestä vanhempien tulee saada tietää jos haluavat.. minä ainakin aijon vaikka väkisin sen puristaa siitä kätilöstä jos ei ala kertoo.. [;)] viime ultrassa sitä kysyttyäni kätilö vaan naurahteli että ei vielä voi tietää kumpi siellä on... tuumasi että ensi kerralla jo näkyy.. joten toivottavasti maanantain ultrassa näkyy kumpi sieltä tulee. kaikki hankinnat yms olisi niin paljon helpompaa. [;)]
ja onnittelut tirppanalle tyttövaavista ja ihanien liikkeiden tuntemisesta!![:D][:D] mekin ollaan toivottu poikaa mutta saa nähä kummin käy... ja nuo vaavin liikkeet saa aina hyvälle tuulelle.. tää meidän ipana on oikee touhuuja. kauhee myllinki koko ajan.. [:D]

Hämeenlinnassa oli oikein mukava kätilö, joka kans kerto kaikki maailman napanuoran 3 verisuonta ja sydämen kaikki kammiot/eteiset ym. Jalkojen liikkuvuutta ja sydäntä tutki tarkasti, ja kaikki näytti olevan kunnossa. Vastas viikkojakin. Painoarvio 407g ja pään halkasija 53mm. Nyt siis rv 21+4. Ja kun kysyttiin sukupuolesta, niin sanoi että luultavasti tyttö mutta ei 100% varmaa. Minä kun luulin kans poikaa odottavani vaikka tyttöö me tehtiin [:)] Leikkasin joskus pari vuotta sitten nimittäin iltalehdestä tytön ja pojan teko-ohjeet ja tytön ohjeillahan me tehtiin [:D] Uskoin vaan ettei meille voi tyttöö tulla kun poikia on molempien suku tupaten täyteen. Ajateltiin pitää sukupuoli kuitenkin kaveripiirin keskellä, ettei noi tulevat mummot ala höösäämään mitään vaaleenpunasia juttuja [:D]

ai kiva kun täällä on muitakin hämeenlinnassa synnyttäviä.. me mennään mohomahan kaa melkein samoilla viikoilla.. [:D]

Ainakin helmikuisissa on kerätty listaan nimimerkkien, iän, monennenko lapsen sekä paikkakunnan lisäksi synnytyssairaala. Se ois kyllä kiva tietää, että on K-HKS muita synnättäjiä täältä samoihin aikoihin. Siellä on näppärän näkönen lista syntyneistäkin, voisin luoda sen meillekki mutta en ihan vielä viittis [:D]

jeh, jos samalla kätilöllä Hämeenlinnassa käydään niin samaa, mieltä, aivan ihana on. Ei jää paljoa kysyttävää kun kaikki tieto tulee niin hyvin selitettynä että tollompikin ymmärtää.
Rakenneultra tänään ja kaikki niinku pitääkin :)

Huomenta,

me oltiin eilen rakenneultrassa ja vähän jäi ristiriitaiset fiilikset.

Toisaalta kätilö tuntui mukavalta ja asiansa osaavalta ja selitti monia juttuja ihan rauhassa, mutta sitten kun se mittasi sitä reisiluuta niin mun mielestä se jäi osittain jopa kuvasta ulos. Ja kun kysyin, niin se tietty närkästy siitä. Luu oli siis ihan kuvan reunassa ja mun mielestä jotenkin kumman näköinen (oltiin aiemmin 4D:ssä omakustanteisesti ja siellä oli ihan erinäköinen).

Muita osia se sitten mittasikin tosi antaumuksella, mutta ei tuota reittä. Ja jossain välissä kysyin sukupuolesta, niin se vähän närkästyi, ja sanoi että ei sen selvittäminen kuulu tähän tutkimukseen, eikä hän sitä alussa katsonut kun selvitti niitä muita mittoja (siis ulraus oli edelleen menossa kun tämä keskustelu käytiin).

Yritin lopussa vielä kysellä synnytykseen liittyviä juttuja jotka itseä askaruttavat, mutta ne ohitettiin aika nuivilla vastauksilla, tyyliin "älä mieti, synnytys on luonnollinen juttu".
Yleisesti jäi siis sellainen olo, että mitään ei saa kysyä / kyseenalaistaa, koska muuten kätilö närkästyi. Ja kuitenkin ekaa odotellessa on aika epävarma ja huolestunut olo monista hassuistakin pikkujutuista, ja haluis varmistaa että olihan kaikki niin hyvin kuin tässä vaiheessa voi nähdä. [&:]

Ja se mitä ihmettelen myös, on että mitään mittoja ei annettu mukaan. Vain se b-mitta mikä laitettiin neuvolakorttiin. Soitin myöhemmin päivällä ja pyysin mitat. Vastannut kätilö kysyi että No mihin sä näitä oikein tarviit?. Totesin vaan että oishan ne kiva saada kun ne kerran mitattiin, ja sainkin sitten ne.
Mutta tää on kyllä linjassa myös meidän np-ultran kanssa. Sielläkään ne ei ois milllään halunnu kertoa sitä niskaturvotusmittauksen tulosta. Koska kuulemma ilman verikoetta siitä ei voi päätellä yhtään mitään. No, onneksi kysyin sen, koska sitähän ei laiteta edes neuvolakorttiin.
Ilmeisesti on siis tosi suuria eroja noissa ultrissa riippuen paikasta, koska melkein kaikki muut tuntui saaneen esim. NP-arvon heti, ja jostain keskustelusta näin että OYS:ssä kait rakenneultrasta saa ihan 3-sivuisen sepustuksen mukaan missä on kaikki mitat jne.

En tiedä, ehkä joidenkin mielestä tieto lisää tuskaa jne. mutta itse kyllä haluaisin tietää tarkkaan missä mennään.

Hups, tulipa pitkä valitus/selitys...

No, onneksi ultrassa kaikki vaikutti olevan ihan hyvin, ja pikkuinen potkiskeleekin nyt ihan päivittäin, joten hyvillä mielin tässä mennään [:)][:)]
Lähinnä mietin synnytyksen kannalta, että onko tuo nyt sitten hyvä paikka, jos asenne on se että "ei sun tarvii tietää tarkkaan missä mennään".

[&:] meille sattui hämeenlinnassa kyllä mukava kätilö mutta näin esikoista oottavana moni asia jäi epäselväksi ja tosi huonomaku suuhun [:(]
kyllä se mittaili ja jutteli ja kävi sydämen ja aivot tarkaan läpi, kertoi kysyttäessä sukupuolen mutta virtsarakko ja muut sisäelimet.. niistä ei puhunut mitään.. enkä silloin ees tajunnut niistä kysyä. kotona vasta aloin huolehtii että onkohan kaikki sitten kuitenkaan hyvin... vaikka kätilö niin sanoi... [:o]
synnytyksestä se kyllä jutteli mun kanssa ja käytiin kivunlievitystä läpi ja siinä suhteessa haluaisin samaisen kätilön synnykseen koska mentiin niin samoilla linjoilla sen kivunlievityksen kanssa (haluan niin pitkälle luomuna kun vaan mun kivunsieto kestää ja mielellään kokonaan ilman) ja käski mun lopettaa huolehtimisen kun pelkäsin migreeni-ihmisenä saavani migreenikohtauksen kaikista puudutuspiikeistä kesken synnytksen (oon hammaslääkärissä yms niistä aina sen saanut.. ja se on kestänyt monta päivää..) ei kuulema ole kellekkään sattunut migreeniä kesken synnytyksen sen pitkällä uralla.. en meinannut aluksi kehata ottaa pelkoani esiin mutta onneksi puhuin siitä.. parempi mieli jäi kyllä sen suhteen..[:)] mutta muutoin ei. [:o]

Takaisin