Rakenneultra :)

Kirppunen17

Satasella mukana keskusteluissa
Helmimammat 2018
Eli rakenneultratkin alkaa lähestyä pikku hiljaa.. itsellä nyt tämän viikon perjantaina ja en tiedä jännittääkö vai ei. En ole kauheasti löytänyt tietoa, että miten suuri riski on, että olisi jotain niin vakavaa, että raskaus pitäisi keskeyttää tai muita vakavia elämään vaikuttavia rakennevikoja. Turha murehtia etukäteen, mutta silti mietityttää mitä siellä oikein katsotaan.. :/
 
Riski mihinkään vakavaan lienee melko pieni tässä vaiheessa, ultrassa jää n. 50-60% vakavista kehityshäiriöistä kiinni. Siellä siis katsellaan nimensä mukaisesti vauvan rakenteita, tärkeimpänä sydän ja aivot, mutta koko pieni keho käydään läpi ja katsotaan, että kaikki elimet on paikallaan. Kestää siis yleensä kauemmin kuin nt-ultra. Ja sitten on mahdollista nähdä sukupuoli, jos vauva on sopivassa asennossa eikä mikään estä näkyvyyttä. Useinhan käy niin, että vauvan jalat on niin ristissä tai napanuora jalkojen välissä, että sukupuoli jää arvoitukseksi.
 
Okei sukupuoli nähtiin jo 2,5 viikkoa sitten. :) ja hoitaja sanoi jo silloin että hyvältä näyttää, mutta rakenneultrassa sitten käydään läpi kaikki muu (suonet, elimet ymym). Pohdin vain, että jos puuttuisi jotain oleellista niin selviäisikö sikiö edes näin pitkälle koko ajan vastaten viikkoja ja kovasti liikkuen. Olen nähnyt uniakin, että ilmenee jotakin, että on pakko keskeyttää, mutta kai se on oma tapa valmistautua silti huonoihin uutisiin kuin mennä sinne olettamuksella, että kaikki on täydellisesti.
 
Mä oon kans sellanen, et jotenki valmistan itseäni mahdollisiin pettymyksiin vähän övereilläkin kauhuskenaarioilla. Ennen lääkärineuvolaakin olin jo edellisiltana ihan varma että olen kuvitellut kaikki liikkeet ja että sykettä ei löytyisi. Eihän sitä nyt itsestäänselvänäkään ole hyvä pitää mitään, mutta kyllä tää turha murehtiminen on melkeenpä pahempi.. Jos jotain ikävää sattuisikin niin sitä on ehtinyt murehtiakin jo "kahteen kertaan" ja jos taas kaikki on hyvin niin turhaan oli paha olo. Mut ajatuksiaan on hankala käskeä. :rolleyes:
 
Mulla on ensi viikon perjantaina rakenneultra :) Viikkoja silloin 20+4. Piti siirtää yhdellä päivällä eteenpäin.
 
Minulla ultra ensi viikon tiistaina ja silloin 20+5. Kiinnostaa ultrassa saada tietää myös istukan sijainti, minä olen nyt vauvan liikkeet tuntenut huonommin tällä viikolla ja vähän siitä pelästyinkin. Kävin neuvolassa kuuntelemassa sydänäänet ja oletetaan että istukka on siirtynyt vähän vatsan eteen niin siksi ei tunnu liikkeet niin hyvin.
 
Rakenneultra käytynä ja kaikki hienosti! Istukka oli kyllä takaseinämässä joten se ei selitä viimeviikkoisia liikkumattomia aikoja. Nyt ultrassa oli kyllä kova meno taas päällä ja välillä vaikeuksia päästä mittauksia varten hyviin kuvakulmiin kun vaavi halusi esim. katsoa juuri minun selkärankaa eikä näyttää kasvojaan. Saatiin lopulta ihanat 4D kuvatkin kyllä mukaan!
 
Jos vauva tykkää olla selkärankaan päin niin sillon saattaa liikkeetkin mennä enemmän siihen suuntaan ja sillon niitä ei niin hyvin tunnu.
 
Täällä on tänään rakenneultra. Nyt oon tällä viikolla ollut epäilevä, onko kaikki hyvin. 5.9. oli lääkärineuvola, ja silloin viimeksi kuunneltiin sykkeet. Pitää kyllä ostaa doppleri kotiin. En vieläkään tunne liikkeitä.
 
Ja kaikki hyvin ultrassa. Kuulemma on ihan sopusuhtaisesti kasvanut. Mielestäni kyllä sanoi, että jotkut mitat vastasi hieman vanhempaakin vielä, mutta näitähän ei lue äitiyskortissa. Pitäisköhän katsella omakannasta, jos sieltä löytyisi? Reisiluu oli kasvanut hyvin. Se vähän ihmetyttää, kun mies on lyhyt ja olen mäkin keskimittainen tai vähän alle (165 cm). Ehkä se johtuu sukupuolesta, joka on sittenkin poika :dummy: Hieman mietinkin, ettei niistä sykkeistä oikein pysty päättelemään.

Kätilö sai vauvelin liikkumaan ja potkimaan, mutta en kyllä ainakaan kunnolla tuntenut liikkeitä. Mulla normaalistikin suolistossa tuntuu kaikennäköistä, niin oon viime aikoina ajatellut, että sieltä tulee tuntemukset, mutta voihan ne olla liikkeitäkin. Ja istukka on etuseinässä, kuten olen aavistellutkin. Pitää siis vaan odotella niitä liikkeitä.
 
Rakenneultrassa käyty ja kaikki muuten ihan hyvin, mutta istukka hitsiläinen köllöttelee suoraan kohdun suulla. Eli se ns.etinen istukka.
Vajaan 2kk päästä katsotaan tilannetta uudelleen.
Voihan...ja toivottavasti vielä siirtyy...
 
Tosi inhottavaa moona! Toivotaan että siirtyy :)
 
Maaria80 itsellänikin istukka edessä, Doplerin avulla opein tunnistamaan liikkeet, sieltä kuuluu hyvin liikkeiden äänet tömähdyksinä ja sitten yhdistää tuntemuksiin. Suositten ! Itsellä 20e angelsouds ja toimii :)
 
Juu, aloin sitten rakenneultran jälkeisellä viikolla tuntemaan liikkeitä. Tosin viikko sitten oli pari hiljaisempaa päivää. Joskohan sitä kykenisi olemaan koko raskauden ilman doppleria?
 
Mulla dopplerin käyttö on ainakin huomattavasti vähentynyt, kun liikkeitä alkoi tuntua. Mutta hiljaisempina päivinä käännyn edelleen sen puoleen, ja onhan sen jumputuksen kuuleminen nyt ihanaa ja rauhoittavaa. :Heartred

Mutta yritän kuitenkin välttää turhaa käyttöä. Kai se laite pikkuhiljaa jää takavasemmalle.
 
Takaisin
Top