Rakenneultra

ForestFairy

Asioista perillä oleva
Tammikuunmammat 2016
Hei itellä on vielä jännää mistä kun rakenneultra on edessä mutta ajattelin että olis kiva kuulla täällä onko kaikilla ollut asit hyvin? Vai onko jotain poikkeavuuksia tullut vastaan? Tai aikaisemmissa raskauksissa ollut jotain löydöksiä ja miten tilanne on edennyt?

Tuntuu kuin tästä aiheesta ei oikein löydä mitään kunnon tietoa ja tämmöisenä hermo heikkona haluaisin tietoa asiasta!
 
Mulla oli eilen ja kaikki kunnossa. Kaikki mittaukset (esm. päänympärys ja -leveys, reisi- ja käsivarrenluun, painoarvio) väitti, että tyyppi on just tasan oikeilla viikoillaan koon puolesta (20+1 eilen). Se oli niin hassua kuinka hyvin ne noi välillä saa ennustettua:happy: Mittaaja oli todella positiivinen ja tuntui itsekin olevan aidosti iloissaan aina kun huomas että tämäkin on hyvin. Hän myös selitti kaiken mitä tutki ja ihmetteli todella tarkkaan, minulle ei kertaakaan tullut huolta, että jotain jäi vajaaks. Ja olihan se vähän villiä nähä lämpökuvalla kuinka "kylmä" ja lämmin veri pumppas sydämen kammioissa. Kokemuksia löydöksistä ei ole, sillä onneksi myös esikon kanssa kaikki meni juuri niin kuin piti.

Pyysin luotaamaan pyllyn seutua melkein heti kun oli aloitettu, että kato sinne jos tulee sopivasti vastaan. Kyllähän sinne kurkattiin ja pyysi meitäkin arvaamaan kuvan perusteella. Todella mukava käynti, oisin niin viihtyny siellä pidempääkin ihailemassa. Toivottavasti kaikilla muilla menee yhtä hyvin eikä tarvis liikaa jännittää mitä tulevaisuus tuo. Eli tästä kirjoituksesta ei niin kauheasti apua siihen mitä tapahtuu jos kaikki ei mene putkeen..
 
Mulla oli 17.8. (rv 20+1)
Vastasi viikkoa 19+5, mut ei noin pienestä LA enää muuteta. Nythän ne vauvat alkaa kasvaa ihan omaa tahtia. Kaikki oli hyvin, ihana kätilö, kertoi koko ajan mitä tekee. Sukupuolesta ei jäänyt mitään epäselvyyttä, kaveri oli niin jalat levällään, pippeli löytyi ❤
Esikoisen kanssa meni kanssa aikoinaan kaikki nappiin, ei mitään ihmeellistä.
Tsemppiä ultraan :)
 
Meillä oli myös eilen rakenneultra, ja hoitaja tuntui kyllä tosi osaavalta ja varmalta. Oli silti hirveän rauhallinen ja mukava, ja selitti koko ajan missä näkyy mitäkin ja miksi tätä ja tätä mitataan ja miltä näyttää. Meidän mönkiäinen vastasi viikkoja 20+5 (lask. 21+1), mutta hoitaja sanoikin että tässä vaiheessa saattaa olla usean viikonkin heitto mitoissa ja kaikki olla silti normaalisti. Painoarvio saatiin, 377g, ja neuvolakorttiin merkittiin myös lapsiveden määrä ja tarjonta. Meidän bebe oli perätilassa, mikä on kai näillä viikoilla ihan tavallista. Katsottiin myös istukan sijainti tarkkaan (edessä, ylhäällä ja vasemmalla). Kaiken kaikkiaan tosi kiva käynti.
 
Hemmutar, Muistaakseni mulla on nuo aiemmat ollut tota luokkaa painoltaan ja rv:t ollut aika lailla samat. Juuri katselin että aika samaan aikaan on ultrat tehty.
 
Niin ja siis normaalin kokoisiksi on sanottu ja aika keskivertokokoisia ovat olleet syntyessäänkin.
 
Iiik mull on huomenna rakenneultra :happy: mä en varmaan nuku ens yönä! Onneks mies pääsee mukaan... jotenkin oon vaan vakuuttunut että kaikki ei voi olla hyvin ja että tammikuussa on vauva sylissä :love017 toivottavasti lääkärillä on aikaa ja mielenkiintoa selittää mulle kaikki mitä siellä näkyy!
 
Meillä oli painoa 319 g ja kuulemma normaalikokoinen. Pituutta taisi olla 26 cm.

Forestfairy, täällä oli samanlainen tunne ennen ultraa mutta niin siellä vaan kaikki oli hyvin. Usko tai älä niin teilläkin on :)
 
Meillä oli esikon kanssa loppuaikana tosi paljon ultrassa hyppäämistä, kun neiti ei oikein aina esitellyt sitä mitä haluttiin nähdä. Ensin ei nähty sydämen molempia kammioita, seuraavalla kerralla ei nähty pääverisuonien virtauksia. Sen jälkeen ruvettiinkin tarkkailemaan koon takia, kun vauva oli niin pieni. Ainoastaan ekalla kerralla oikeastaan säikähdin kun hoitaja selitti pahimman vaihtoehdon kun kammioita ei nähty, sen jälkeen ultraamassa olikin aina lääkäri, joka selitti miksi jotain ei nähty, esim virtauksia ei nähty koska vauva oli väärässä asennossa. Myöskään painosta en osannut murehtia suuremmin, koska olemme molemmat mieheni kanssa syntyneet hiukan alle 2,5kg painoisina, niin lääkäri selitti koon johtuvan luultavimmin perintötekijöistä.

Tämän kaverin rakenneultraa jännitänkin huomattavasti enemmän, koska emme päässeet niskaturvotusultran yhteydessä seerumiseulontaan, koska olin jo niin reippaasti yli suositellun viimeisen näytteenottopäivän. Vaikka silloin kaikki oli hyvin ultran mukaan, niin kuitenkin se jotenkin jäi vaivaamaan...
 
Aamulla olin rakenneultrassa ja kaikki rakenteet näytti pienellä olevan mallikkaasti. :):Heartpink Jos sitä nyt sitten jo osaisi nauttia tulevasta perheenlisäyksestä täysillä, kun toisella on kaikki hyvin masussa ja potkiikin paljon.

Painoa 336g ja mitta vastasi kokoa 20+2. :Heartred
 
Mulla ei nyt mennyt ihan niin kuin piti... huoh* mistähän päin tätä alkais kertoa... vauvalla oli kaikki ok mitä saatiin tutkittua mutta vähän oli turhan pieni viikkoihin nähden :depressed: sydäntä ei pystytty kunnolla tutkimaan sikiön asennon takia ja sitä koitettiinkin alakautta myös tutkia!

Samalla kun otettiin ultraa alakautta huomattiin että kohdun kaula on supistunut!!!!! :sorry: vaikka en edes ole kovia supistuksia huomannut... loppu tulema oli että jos yhtään supistukset voimistuu tai tulee vuotoa niin heti lääkäriin... saikkulla toistaiseksi ja kaikki on kiellettyä. En saa saunoa, imuroida, käyttää koiraa ja jopa istumista pitää välttää että mieluummin maata vaan :sorry: vähänkö pelottaa että tää menee nyt kesken! Aivanku radidiaknoosissa yms ei olis ollu jo tarpeeksi....
 
Ja jos nyt vielä avaudun niin suretti kauheasti kun lääkäri sanoi että näillä viikoilla ei hirveästi mitään tehdä että menee kesken jos on mennäkseen :arghh: mitään toimenpiteitä ei juuri tehdä!! Mulle se olis kuitenkin ihan todellinen menetys ja tuntuis just niin surulliselta ku lapsen jonka liikkeet j potkut mä tunnen kuolisi...
 
Voi kun kurjaa ForesFairy! Niin oli mullakin kohdunkaula lyhentynyt yli 2cm kun lääkärineuvolassa käytiin eilen, mutta kehotti vaan lepäilemään mahdollisimman paljon ja olemaan herkästi yhteydessä jos alkaa supistelemaan enemmän tai tulee vuotoja.

Mä kans sillon esikoiselta kyllä oikein suutuin ja annoin palautettakin lääkärin välinpitämättömyydestä kun sanoi mulle näihin aikoihin, että ei keskenmenoille mitään voida tehdä, eikä se ole syy olla poissa töistä että supistelee. Se vauva kun on jo itselle niin konkreettinen tässä vaiheessa, että voisi lääkäritkin vähän miettiä mitä suustaan päästävät. Meille odottajille se ei ole vain sikiö, vaan ihan oikea, elävä vauva.
 
Ja vaikka se nyt tuntuu hurjan vaikealta kun kaikkea ei saatu katottua, niin kannattaa yrittää pitää mielessä, että silti kaikki on todennäköisesti hyvin! Kokokin on sekä hieman mittaajasta, että ihan perintötekijöistä kiinni.
 
Kiva kuulla että on muitakin joilla näin on käynyt epätietoisuus pelottaa.... mull onneks oli muuten kiva lekuri kun heti laittoi saikulle ja sanoin miehelle että se joutuu ottaa imurin käteen :) viikonpäästä uus ultra saman lekurin kanssa ja toivottavasti kaikki menee hyvin nyt ku lepäilen!
 
ForestFairy, kuinka paljon pienempi vauva oli kuin mitä viikkojen mukaan pitäisi olla? Meille hoitaja sanoi rakenneultrassa, että näillä viikoilla (noin 21) vauvan koko voi joiltakin osin heittää jopa neljä viikkoa, ja sekin menee normaaliin haarukkaan. Kuulosti minusta aika hurjalta, mutta toisaalta pienellä on hyvin vielä aikaa kiriä kokoa kiinni. Muistat nyt vaan noudattaa ohjeita ja pysyä levossa, ja mikä vaikeinta, yrittää olla stressaamatta asiasta liikaa. Ja muutamankin viikon jos vielä jaksaa, niin sitten vauvan terveyden eteen on jo paljonkin tehtävissä, jos päättää haluta ulos etuajassa. Voimia teille :Heartred
 
ForestFairy: Tsemppiä sinne ❤
Varmasti kaikki menee vielä parhain päin. Nyt vaan otat iisisti ja annat miehen passata :)
 
Takaisin
Top