Raha-asiat ja lapsettomuus

Mikä estää sinua ottamasta vastaan lasta?
Ei varmasti mikään, paitsi se, ettei niitä ole mistään vastaanotettavissa, vaan ne pitää itse tehdä. Vai oletko siis itse nyt tarjoamassa jo syntynyttä lastasi jollekin?
 
Hus:han aikoo aloittaa lapsettomuushoidot myös naispareille ja itsellisille naisille. Mun mielestä on ihan selvää, että lääketieteellisistä syistä pitäisi olla hoitomahdollisuus kaikille, ja esim. yksityisellä todettu hormonihäiriö, sairaus tms. pitäisi riittää perusteeksi. En ole kuitenkaan ihan varma, mitä mieltä olen siitä, paljonko hoitoja pitäisi saada ilman lääketieteellistä perustetta julkisella puolella.

Taustatietoa, eli yliopistolliset sairaalat olivat pakotettuja aloittamaan lapsettomuushoidot naispareille tasa-arvovaltuuten tekemän valituksen toimesta, joka meni läpi eduskunnassa. Tämä keskeytti hetkeksi lahjasoluhoidot myös heteroille, koska sairaaloilla oli iso uhkasakko päällä, jos hoitaisivat vaan osaa potilaistaan. Hus aloitti viime vuoden keväällä, sitten Tays ja Oyssissa suunniteltiin aloitusta viime vuoden loppusyksylle.

Meillä oli mahdollisuus odottaa, että hoidot käynnistyvät julkisella (olemme siis heteropari lahjasoluhoidoissa) tai keskussairaalamme kirjoittaa maksusitoumuksen yksityisellä. Päädyimme yksityiselle, koska sinne pääsimme heti.

Tämä keskustelun aloitus on ollut tosi mielenkiintoista, sillä olen itse miettinyt samaa. Meillähän julkinen korvaa vain tietyn määrän yksityisellä, eli kaksi kierrosta ivf:ää tai kaksi lasta, kumpi tulee ensin täyteen. Jos haluaisimme sitten jatkaa samalla klinikalla, tulee hoidot maksaa omasta pussista.
 
Takaisin
Top