Radi ja vauvan koko

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Bebe1
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä

Bebe1

Jostain jotain jo tietävä
Voiko vauvan koko kasvaa liikaa siitä huolimatta, että äidin sokeriarvot pysyvät alle raja-arvojen?

Minulla todettiin raskausdiabetes rv 24 (paastoarvo 5.4) jonka jälkeen seurattiin arvoja kotimittauksilla 2 viikkoa päivittäin. Sain syödä mitä vain, jopa herkkuja iltapalan päälle, eikä arvot menneet lähellekään rajoja. Tämän jälkeen jatkettiin kotimittauksia 2-3 kertaa viikkoon, edelleen arvot eivät nousseet. Ensimmäinen (ja ainoa) ylitys tuli toissa viikolla kun söin muroja maidon kanssa aamupalaksi (8.1).

Rv 31 kävin istukkakontrollissa jossa todettiin vauvan olevan iso viikkoihin nähden, jonka vuoksi menen painokontrolliin rv 35-36. Peloteltiin 5kg vauvalla, vaikka syntymäpainoarviota eivät antaneetkaan. Sokerikielto ja väh. puoli tuntia liikuntaa päivään.

Nyt minua mietityttääkin, että voiko vauva saada liikaa sokeria vaikka äidin sokeriarvot pysyvätkin kurissa? Eli jos minä syön pullan eikä se nosta minun sokeriarvoja, vaikuttaako se kuitenkin vauvaan negatiivisesti (suurentavasti)?

Tuohon sokerin saantiin varmaan lääkäri vastaa parhaiten, kysäise seuraavalla kontrollikäynnillä. Mutta se mikä nyt tuli mieleen on, että kuinka isoja sinä ja miehesi olitte kun synnyitte? Oletteko itse isoja tai siis pitkiä? Isoille ihmisille pääsääntöisesti syntyy isoja vauvoja (:

Eikä se radi tarkoita, että vauva kasvaa isona vaan voi kasvaa myös viikkoja pienempänä. Sanottiin mulle nyt synnärillä, kun kysyin. Olen itse menossa toista kertaa rasitukseen oman painon takia. 22+ arvot oli priimaa.

Tuohon sokerin saantiin varmaan lääkäri vastaa parhaiten, kysäise seuraavalla kontrollikäynnillä. Mutta se mikä nyt tuli mieleen on, että kuinka isoja sinä ja miehesi olitte kun synnyitte? Oletteko itse isoja tai siis pitkiä? Isoille ihmisille pääsääntöisesti syntyy isoja vauvoja (:

Me ollaan molemmat oltu isoja, minä noin 4500g ja mies noin 4150g. Sisko ja miehen veli ovat myös olleet yli 4000g. Olen siis kauhulla odottanut, että meillekin tulee iso lapsi, mutta nyt jäin etenkin miettimään nuita sokeriarvoja... Minä ja mieheni ei olla kuitenkaan sokerivauvoja.

Vitsinä voisi sanoa, että et kai luule pientä kolmikiloista saavasi sinun geeneillä :D voisi kuvitella, että vauva ei ylimääräistä sokeria saa jos sulla on arvot kohdillaan. Silti jokaisen olisi hyvä välttää sokeria, etenkin raskausaikana, aina se on pahasta jokaiselle ja jokaisen vauvalle (sanoo hän, joka lihoi raskaana 19 kg) (; sinulla ja vauvallasi on varmasti kaikki hyvin, kun omat sokeriarvosi ovat hyviä. Ei hänestä silloin voi sokerivauvaa tulla, hän on iso koska te miehesi kanssa olette (:

Ne jaksaa lässyttää siitä vauvan isosta koosta kaikille radi-tuomion saaneille! Mulla todettiin myös odotusaikana radi. Paastoarvo oli 5.3 eikä kummosia ylityksiä tullu kotimittauksissa ku pari kertaa. Silti joka jumalan ultrassa oli vauva saanu taas liikaa sokeria ja voivoi kun on iso yms. Sitte päätettiin oikein käynnistää synnytys etuajassa ettei pääse kasvamaan enempää ja mahtuu ulos. No käynnistyksestä ei ollu mitään hyötyä ja sain vaan ärhäkän kohtutulehduksen. Poika syntyi kiireellisellä sektiolla rv. 39+1, kokoa oli 49cm/3580g eli ihan normaalin kokoinen. Ja paria päivää aiemmin oli ultrassa muka yli 4 kiloinen vauva. Jos tässä vielä tärppää ja radidiagnoosin saan ni pistän toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos ne höpinät niissä ultrissa ku ei niissä oo mitään todellisuuspohjaa.

Suomessa radi-diagnoosin rajat ovat matalammat kuin suurimmassa osassa maapalloa, eli täällä diagnoosin saavat sellaisetkin, jotka monessa muissa maissa eivät ole edes lähellä rajoja. Minulla ylittyi yksi arvo 0,1 sokerirasituksessa viikolla 10, ja diagnoosi napsahti. Koko raskauden ajan mittasin sokereita joka viikko, viis veisasin ruokavalioista, eikä ylityksiä tullut kuin kerran ollessani kovassa flunssassa. Lapsi oli normaalikokoinen. Lääkärit ovat johdonmukaisesti aina todenneet, että ei minulla sitten ollutkaan raskausdiabetesta, vaikka sokerirasituksessa yksi arvo hieman ylittyikin.

Lapsi kasvaa sokerilapseksi vain, jos äidin sokeriarvot ovat liian korkeat, joten jos mittaat eikä ylityksiä tule, ei lapsestakaan tule sokerilapsi. Isokokoiseen sukuun voi hyvin tulla isoja lapsia muutenkin.

Ultrissa painoarviot saattavat heittää paljonkin. Kaverilleni ultrassa sanoivat, että 3,5 kg lapsi olisi tulossa, ja kun hän alle 24 tunnin kuluttua tuosta arviosta synnytti, oli lapsi 4,6 kg. Eli ultran arviot voivat heittää paljonkin, ihan kumpaan suuntaan tahansa.

Juu se on jännä miten niitä ultraamalla saatuja kokoARVIOITA katotaan aina oman mielen mukaan. Yhdessä hetkessä ne on kiveen kirjoitettuja ne mitat ja seuraavassa ne oliki "vain arvioita". Miten nyt sattuu tilanteeseen sopimaan. Mua jälkikäteen huvitti se että koska nyt olen huomattavan ylipainoinen niin aina ultraaja huokaili kun on niin paljon massaa niin ei näy kunnolla ja seuraavassa hetkessä oliki ihan tarkat mitat muka tiedossa ja jopa vielä syntymätöntä lasta haukuttiin lihavaksi ja isopäiseksi yms. PHKS on sitte mukava paikka...

Takaisin