Raajat turpoaa..

RiikkaTe

Vauhtiin päässyt keskustelija
Nyt on tullut taas uusi ihanuus raskauteen. Mulla turpoaa jalat (nilkat lähinnä) ja vähän myös ranteet ja sormet. Otin jo kihla- ja vihkisormukset pois ja laitoin ketjussa kaulaan roikkumaan. Aikasemmin turvotus tuli jalkoihin vain saunan jälkeen tai jos olin juonut tosi vähän päivän aikana. Nyt sitä turvotusta tuntuu tulevan muutenkin. Syön aika vähän suolaa, en lisää koskaan erikseen suolaa ja ruuat joita syön, on vähäsuolaisia. Ja juon niin paljon kun vaan kerkeän. Ihan pelkkää vettä menee yleensä 3 litraa, joskus enempikin. Tietysti päälle myös maitoa, vähän ehkä mehua tai limua. Olisko teillä jotain vinkkejä turvotukseen? Tai tiedättekö millaisia sukkia voisi käyttää? en viitsi kohta käyttää sukkia enää kun jalkoihin tulee resorin kohdalle syvät urat kun muu jalka turpoaa..
 
Mulla ei oo onneks vielä turvotusta ollu havaittavissa, ehkä sit kesäkuumalla kun alkaa painoa olemaan enemmän jalkojen päällä...
Ystävä käyttää sellasia tukisukkia, niitä kai kutsutaan myös lentosukiksi? Ne kuulemma helpottaa.
Ja muistahan nostaa jalat aina ylös kun vaan vähänkin on siihen mahdollisuus :)
 
Mistä niitä sukkia saa ostaa? Onkohan niitä ihan peruskaupoissa missä on vaatteita..? Kuinkahan ylös ne jalat olisi hyvä nostaa? :)
Mä teen osittain seisomatyötä, istu vaan välillä korkealla jakkaralla (baarijakkaratyyppinen).. pakko aika usein nousta seisomaan koska korkea jakkara ei tunnu hyvältä istua tän mahan kanssa.. selkäkin väsyy istumisesta. Töissä ei juuri oo mahdollisuuksia nostella jalkoja tai istua selkänojallisessa tuolissa.
 
Anttilassa on iiiiiiso sukkaosasto.. Ainaki täällä päin. =)
Ja siellä oon nähny niitä lentosukkia myös.
 
Kyllä niitä jonkunlaisia lentosukkia myydään ihan marketeissakin, Cittari, Prisma ja just beatan mainitsema Anttila. Mut sit "oikeet" lentosukat maksaa kuulemma jotai 90 euroa(!) ainakin Instrussa. Melko suolanen hinta, että jos vaan marketin tukisukat tuo avun ni parempi niin :)

Mä oon ainakin ite iltapäivällä nostanu jalat sohvan käsinojalle pötköttäen samalla sohvalla :) Mukava hetken rentoutuminen tekee hyvää emoticon
 
Ittellä on myös ilmaantunu jonku verran jalkojen turpoamista.. nyt oon koittanu kovasti tsempata tuolla jalkojen ylös nostolla. Oon sängyllä nostanu ne seinää vasten päivittäin.. myös yrittäny töissä muutaman minuutin nostaa... joskus onnistuu joskus ei. Pitäis itekki kokeilla noita lentosukkia! en kyllä aio niistä 90e maksaa :p
 
aarg.. en muistanukkaa miten ärsyttävää tää turvotus on!!
esikoista oottaes alko vast joskus rv 30 turvotus mut nyt on jo alkanu hyväku puolen välin päästy.. Mä viime kesän kävelin pelkillä varvastossuilla ku ei puhettakaa et ois mitkää ballerinat menny jalkaa.. ja varmaa tää kesä sama homma! eli hyvästi kaikille ihanille kengille emoticon
mut jännä sormukset kyl mahtu koko raskauden et nää jalat vaa on pahimmat !
jos jollai on jtn hyviä neuvoja ni sanokaas..
 
Ihanaa kuulla etten ole ainut! Pari kertaa iltaisin on nilkat olleet ihan turvoksissa niin, ettei luitakaan ole näkynyt. Muutenkin turvotusta huomaa iltaisin, nyt pari viikkoa on mennyt näin. Pitänee itsekin hankkia tuollaiset tukisukat, jotka on varmaan tosi kivat helteellä... :)

Vertaistuki lohduttaa vaikka kuinka paljon! Tsemppiä!!
 
Kirjottelin asiasta jo tuonne neuvolakuulumisiin mutta täältä tämä kantautuu varmaan paremmin niille joilla on samaa ongelmaa. Elikkäs neuvolassa tänään valaistiin mulle, että mä juon ihan liikaa ja siksi turpoan. Ja mä turpoan koko kehosta, raajojen lisäksi mahaan ja naamaan/kaulaankin kertyy nestettä. Oon juonut tosi paljon ja ajatellut että sen pitäisi vähentää turvotusta, mutta oon mennyt siihen ääripäähän että juon liikaa. Laskeskelin juovani 5 litraa päivässä josta n. 4 litraa vettä. Ja oikeasti sopiva määrä olisi 3 litraa.. En kuitenkaan kovin usein joudu käymään vessassa, joten neste jää kehoon.
Tämä oikeastaan tuli puheeksi koska mulle on kertynyt painoa hurjat 15kg raskauden alusta.. olin niin järkyttynyt siitä että alettiin puida mistä sitä painoa tulee lisää. Luulen että nesteistä tulee jo pari kiloa ihan helposti kun on koko keho ihan turvoksissa.

Nyt vaan vähennän juomista, tarkistan suolan käytön ja lisään liikuntaa. Tukisukkia pitää ruveta kattelee, ettei vaan tuu suonikohjuja...
 
Luin RiikkaTe sun aiemmat kertomukset juomasi nesteen määrästä ja ajattelin heti, että sun turvotuksesi johtuu siitä. Mulla turpoo myös jalat iltapäivällä, ovat aina hiukan turpoilleet jo ennen raskautta. Nyt varsinkin helteisillä päivillä tulee juotua ainakin kolme pullollista (0,75l) vettä tai mehua ja sen lisäksi ruokajuomat. Mulla selkeesti näkyy heti jaloissa jos on tullut juotua normaalia enemmän. Onnekseni en turpoile muualta juuri huomattavasti.

Istun iltaisin nojatuolissa, jossa saa jalat nostettua ylös. Buffalo recliner. Aivan loistava! Se vähentää huomattavasti turvotusta. Joskus pötkötän vaan sohvalla ja sekin jo tuntuu helpottavan hiukan.

Pidemmillä automatkoilla jalat turpoaa aika huimasti ja silloin käytän just noita Anttilasta aikoinaan ostettuja tukisukkia/lentosukkia. Aivan riittävät mun käytössä. Jalat pysyy paljon virkeämpinä ja olokin vähemmän turpeana. :)
 
Takaisin
Top