pystyasennossa synnyttäminen

sapsukka

Oman äänensä löytänyt
Minulla synnytykseen on vielä aikaa, mutta kiinnostuin tuosta pystyasennossa synnyttämisestä. Onko kenelläkään omakohtaistakokemusta, vertailukohtaa ns. normi puoli-istuvassa asennossa synnyttämiseen? Kannattaako kokeilla vai olisiko näin ensikertalaisena parempi pysyä perinteisessä?
 
Mulla oli esikoisen synnytyksessä mukana vanha kätilö joka oli tehnyt kyseistä hommaa ainakin 40-vuotta, niin hän käski aloittamaan ponnistamisen kylkiasennossa. Silloin olin itse ajatellut, kun olin lukenut eri synnytystavoista, että tuolla lailla en ainakaan synnytä. Mutta täytyy sanoa että tykkäsin ja seuraavan kanssa aion aloittaa ponnistamisen myös tuolla jos ei mitään ihmeellistä tule.

Siinä pystyin keskittymään ponnistamiseen ja sain itse kiskottua polvitaipeesta "voimaa" ponnistukseen. Mikään ei myöskään painanut häntäluuhun joten se pystyi liikkumaan ja lantion alue oli muutenkin rennompana.
Ihan viimeiset ponnistamiset teinkin sitten perinteisessä puoli-istuvassa asennossa.

Suosittelen sinua kyllä kokeilemaan tuota seisovaa asentoa jos se sinusta hyvältä tuntuu sitten vielä itse H-hetkellä.

Onnea sinulle loppuraskauteen. Itselläni kakkosen laskettuaika on 21.2.2012
 
ite oisin pystyasennossa yrittäny synnyttää, niin olin suunnitellut mutta ei mun jalat kanteneet muo siin vaihees niin päädyin sitte jakkaralle istuun ja se toimi iha hyvin eipä se ponnistusvaihe kestänyt kuin 11 minuuttia...
 
Oma kokemukseni ensisynnyttäjänä (35v) oli että pysyin pystyssä tai nojailin tukeen/heiluttelin kehoani pallon päällä, kunnes piti ponnistaa, jolloin siirryin jakkaralle, jossa nojasin mieheeni. Synnytys sujui hienosti ilokaasua ja omaa ääntä käyttämällä. Jotenkin se ääni rauhoitti kehoa. Ponnistusvaihe kesti n. 20 min. Makuulleni en suostunut kuin pakollisia tutkimuksia varten, jotenkin makaamaan meno tuntui jopa vastenmieliseltä.
 
Takaisin
Top