Punktio perjantaina vai maanantaina - viikonloppu pilaa kierron?

E

Ember

Vieras
Hei, olen nyt murehtinut pääni puhki sitä, meneekö tämä kierto hukkaan viikonlopun takia. Minulla on meneillään Bemfola + Fyremadel lyhyen kaavan mukaan. Jos punktio olisi perjantaina 19.3., ehtisin pistää vain 8 päivää, mutta jos taas ma 22.3., tulisi pistospäiviä 11. Olen ensimmäistä kertaa hoidoissa, mutta AMH:n ja antraalifollikkelien määrän perusteella lääkäri arvioi, että tulisin pistämään alle 10 päivää. Olen nyt pistänyt 5 kertaa ja olo munasarjoissa on jo semmoinen, että en usko, että joutuisin pistämään 11:tä päivää. Ensimmäinen ultra tulossa huomenna.

Kaiken lisäksi lääkäri ohjeisti aloittamaan Bemfolan jo ensimmäisenä kierron päivänä, jotta pystyttäisiin kiirehtimään hoito läpi 8 päivässä ja punktio olisi pe. Aina näkee, että pistokset aloitetaan toinen tai kolmas päivä, eli tämä lisää huoltani entisestään. Olen lukenut tutkimuksista ja palstoilta, että lyhyen stimulaation (8 päivää tai alle) jälkeen onnistumisprosentit ovat todella paljon huonompia.

Onko teillä kokeneemmilla tähän näkökulmia?
 
Hei, olen nyt murehtinut pääni puhki sitä, meneekö tämä kierto hukkaan viikonlopun takia. Minulla on meneillään Bemfola + Fyremadel lyhyen kaavan mukaan. Jos punktio olisi perjantaina 19.3., ehtisin pistää vain 8 päivää, mutta jos taas ma 22.3., tulisi pistospäiviä 11. Olen ensimmäistä kertaa hoidoissa, mutta AMH:n ja antraalifollikkelien määrän perusteella lääkäri arvioi, että tulisin pistämään alle 10 päivää. Olen nyt pistänyt 5 kertaa ja olo munasarjoissa on jo semmoinen, että en usko, että joutuisin pistämään 11:tä päivää. Ensimmäinen ultra tulossa huomenna.

Kaiken lisäksi lääkäri ohjeisti aloittamaan Bemfolan jo ensimmäisenä kierron päivänä, jotta pystyttäisiin kiirehtimään hoito läpi 8 päivässä ja punktio olisi pe. Aina näkee, että pistokset aloitetaan toinen tai kolmas päivä, eli tämä lisää huoltani entisestään. Olen lukenut tutkimuksista ja palstoilta, että lyhyen stimulaation (8 päivää tai alle) jälkeen onnistumisprosentit ovat todella paljon huonompia.

Onko teillä kokeneemmilla tähän näkökulmia?

En osaa kommentoida tuohon pistopäivien määrään, mutta jos sinulla on huomenna ultra, niin siinä katsotaan uudelleen kokonaisuutena tilanne. Minulla on sama tianne. Viime torstaina eka piikki ja huomenna eka ultra ja säädetään lääkkeet kohdilleen sen mukaan, miltä siellä näyttää. Nuo väliultrat on sen vuoksi hyvät, että hoitoa pystyy säätämään muutamaan kertaan ennen punktiota. Se voi olla, että sinulla vaikka lisätään pistopäiviä, jos munasarjavaste ei ole ollut toivotunlainen. Mutta huomennahan se selviää :) Tsemppiä hoitoihin!
 
Minusta intuitiivisesti ja lukemieni tutkimusten pohjalta tuntuu, että munasolujen laatu ei ehdi tuossa tulla mukana, jos punktio tapahtuu jo kp 11. Etenkin kun aloitin pistämään jo heti ekana vuotopäivänä. Onko kukaan muu saanut ikinä ohjetta aloittaa pistäminen jo heti ekana kierron päivänä?

Toivotaan, että huominen selventää tilanteitamme. Ja oikein paljon onnea hoitoihin myös sinulle :)
 
Vähän helpottaa sentään kuulla, että muillakin on menty punktioon kahdeksan päivän jälkeen. En vaan ymmärrä, miksi Bemfolaa ei voitu aloittaa vasta kierron kolmantena päivänä, jolloin oltaisiin päästy viikonlopun yli. Totta, ei varmaan pitäisi etukäteen murehtia näin paljon, kun en ole vielä nähnyt, miten follikkelit ovat lähteneet kasvamaan (vaikka tunnenkin molemmilla puolilla jatkuvan kivun jo nyt viiden päivän jälkeen). Lääkäri kuitenkin esitietojen pohjalta puhui vain n. 9 päivää kestävästä stimulaatiosta, joten siksi tuntuu, että ovat pakotettuja kiirehtimään punktiota perjantaille, vaikka paras saalis olisi melko varmasti tulossa viikonloppuna ja maanantaina sitten jo taas osa menetetty ylikypsinä. Mutta ei auta kuin odottaa huomiseen, jolloin aion myös ilmaista tämän huoleni ja jos vaikuttaa, että punktiota ollaan kiirehtimässä, aion kysyä mahdollisuudesta perua koko kierto.

Minkä verran annoksen muutoksella pystyy vaikuttamaan follikkelien kasvunopeuteen? Entä onko mahdollista, että irrotuspiikki otettaisiin päivää myöhemmin? Eli että pistäisin Bemfolaa 10 päivää ja sitten yhden välipäivän jälkeen vasta irrotuspiikin? Koitan siis päästä perille siitä, millaista säätövaraa olisi, että punktio saataisiin toteutumaan vasta viikonlopun jälkeen.
 
Tässä vielä tutkimus, jota olen viimeisimpänä syynännyt: https://academic.oup.com/humrep/article/25/5/1219/641914

Kun selaa alas taulukkoon III, niin sieltä näkee, että ideaalisti lauantaille osuvan punktioon aikaistamisella perjantaille on seuraamuksia. Kiinnittymis- ja syntyvyysprosentit ovat muutamia prosenttiyksikköjä pienempiä, kun punktiota aikaistetaan päivällä.
 
Tulin nyt vielä kertomaan väliaikatietoja ultran jälkeen. Punktio varattiin perjantaille. Ultrasssa näkyi 10 kpl 11-14 millisiä follikkeleja ja 4 kpl 15-17 millisiä. Määrään olen hiukan pettynyt, kun aiemmissa luomukierroissa ultrissa näkynyt n. 20 follia ja AMH:kin on melkein 5. Nyt sitten saattaakin saalis jäädä tuosta puoleen.
 
Takaisin
Top