pullosta ilmavaivoja?

Noopi

Jostain jotain jo tietävä
Hei!
Minulla on melkein 7 viikon ikäinen tytär. Pääsääntöisesti imetän, mutta kun mennään kylään tai isovanhemmat hoitaa, annamme pullosta omaa maitoa. Tyttö itki kovasti ja kipristeli syötyään, joten ajattelin että olen syönyt jotain sopimatonta. Ostin cuplatonia ja aloin pitää kirjaa syömisistäni. Tällä viikolla en ole antanut pulloa ja tyttö on ollut kuin ihmisen mieli.. ei itke ja nukkuu päiväunetkin. Kun keskiviikkona kävimme mummin luona ja annoimme pulloa, tyttö huusi vartin suoraan huutoa. Sama toistui eilen, kun kävin ystävän luona ja annoin toista pulloa.. tänään äitini piti tyttöä tunnin ja syötti kolmannesta pullosta, tyttö oli huutanut taas ja kipristellyt.
Mikä neuvoksi? Tuleeko pullosta niin voimalla, että ilmaa menee mukana? Olen yrittänyt nyt kolmella eri pullolla ja aina sama juttu. Tissiä antaessa tätä ei tapahdu. Olisi niin helppoa antaa pulloa välillä että pääsee itse käymään joskus jossain.[&o]
 
Annatteko pullosta sun omaa maitoa vai korviketta? Mä nyt hehkutan meillä hyväksi havaittua pulloa, eli Aventin tuttipullo, sieltä tulee ilma itekseen pihalle. 
 
mä en tiedä oikein mitä tuo hörppyytys on?! ja tuttipullosta annetaan omaa melkein kokonaan. pari kertaa oon lisänny nannia. Meilläki on koliikkipullo, mut en ymmärrä miks tulee aina kova itku ja koko päivä on yhtä itkemistä, enemmän tai vähemmän :(
toivottavasti menee ohi tai helppaa ku tulee 3 kk täyteen
 
Noopi, se korvike on kuitenkin aika erilaista pienen masulle, jos on tottunut saamaan tissimaitoa. Tietysti on parempi, että saa ees sitä korviketta, kuin että ois kokonaan ilman :) Ootteko muistaneet röyhtäyttää syönnin jälkeen? Myös syönnin välissä voi koittaa röyhtäyttää, tosin meillä poika oli niin pirun nälkäinen, että ei ois kyllä toivoakaan ollut röyhtäyttää ennen ku vatsa on oikeesti täys :D

Seiskaviikkonen on kuitenkin vielä kovin pieni, joten voisiko ajatella, että myös kylässä saisi tissiä, ainakin pääasiallisesti? Pyydät saada käyttää vaikka makuuhuonetta tai muuta rauhallista tilaa, jos et ihmisten edessä tahdo imettää (mikä on ihan ymmärrettävää sekin! :)). Isovanhemmille kun neiti jää hoitoon, niin ehkä voisit imettää just ennen "vallanvaihtoa" ja sitten heti hoidon jälkeen, tietysti jos on useamman tunnin hoidossa, niin pitäähän siinä välissäkin sitten saada ruokaa, jolloin pumpattu tai korvike on vaihtoehdot "tissien poissaollessa".

Hörpyytys on siis vauvan juottamista mukista/tuttipullon korkista/mistä vaan sopivasta, eli ikäänkuin juottaisit kuin isommat juo lasista ihan itse siitä reunalta, mutta vauvan kohdalla vanhempi kippaa ihan vain sen verran maitoa vauvan suuhun, että ei tukehdu. Aikaa vievää kyllä, ja mun mielestä tällä keinolla ainakin tuli paljon ilmaa...

Iteltä on päässyt ihan täysin unohtumaan, paljonko seiskaviikkoinen juo kerralla, mutta voihan sitä hätätapauksessa sitten vaikka ostaa sellaisen lääkemittaruiskun, ja sen avulla juottaa? Vaan on paljon helpompaa (mun mielestäni, ei siis mitenkään yleistettävissä!) kun lapsi tottuu joko pulloon tai jo vaikka kolmikuisenakin nokkamukiin, niin ei tuu ongelmia, jos lapsen on joskus vain pakko olla hoidossa muualla.

Tsemppiä! :)
 
heips!
ja kiitoksia että pähkäilette mun kanssa tätä asiaa :)
En mä siis korviketta oo antanu ku 20 ml viimeviikolla, että kyllä se mun omaa maitoa siinä pullossakin on. Eilen taas kävin antiikkimessuilla ja olin useamman tunnin reissus ja pikkuneiti mummin kanssa. Koko päivän oli vähän väliä itkenyt kun vatsassa kiersi. Sai siis pulloa.. Nyt nukkuu kuin enkeli päiväunia kun saanut pelkkää tissiä..
Koitan vielä tupperware-pulloa, jos se nyt olis tosi hyvä, niinku luvataa. Pitää vaan imettää sit kylässä, pitää harjotella vaan ilman tyynyä imetystä.
 
Ihan ajatuksena, että meillä poika on huutanu tuttipullosta syötettäessä kuin hinaaja, mutta tissille pääsyn jälkeen rauhottunu. Roikkunu vaan sitten tississä aika reippaasti pidempään, ettei net taas vaan karkaa. Eli onko välttis kaikki kitinä tuttipullosta vai sitten tissin(ja tutun tilanteen) puuttesta? Tätä meillä siis pidemmän aikaa hoidossa olemisen jälkeenki. Oottipa kerran tissit kotiin ennen ku alkoi yöunille. On siis nukutettu ilman tissiäkin, mutta vähän vähemmän lapsia hoitanut anoppi oli sillä kertaa lapsenvahtina.

Meillä tosin tuttipulloa käytetty aika vähän ja poika suostuu syömään siitä vasta ihan oikeaan nälkäänsä, jos mie en ole haisemassa lähistöllä.Tuli vaan ajatuksena mieleen...

edit. Lapsi siis nyt 2kk ja tuttipullosta syöny tosi vähän, kun etittiin pulloa josta voi syödä ja net muutamat reissut mitä on ollu ruoan tai parin yli pois.. Oisko yhteensä jotai parikymmentä kertaa.
 
Nyt mä löysin pullon, joka ei tuota vaivoja. Dr. Brown.. se on hyvä. Tai toinen vaihtis on, että tyttö kasvanut ja vaivat helpottanut.. no jokatapauksessa pullo hyvä [;)]
 
Takaisin
Top