Pullon kanssa hukassa.. vähän. Apua..

Pörryli

Silmät suurina ihmettelijä
Okkei.. siis koitin tuossa kahloa pitkin nettiä ja ettiä viitteitä tähän ruokkimisongelmaan.. en yhtään tiiä paljonko pitäs vauvalle antaa ruokaa.
On nyt 1kk ja viikon vanha, rinnat vaan stoppas antamasta mitään, koitan ruokkia rintaa ennen kuin ruokin pullolla, se on yhtä turhan kanssa, tyttö nielee hetken ja alkaa sitten riuhtoa ja rimpuilla. Ei raivolla, mutta niin että huomaan ettei maitoa tule ja vauva ihmeissään koittaa jtn saada.
Pari viikkoa sitten tämä maidon tulo loppui, marssin kauppaan ja ostin ekaa mikä silmiin sattui, tuttelia. Eikä ole ollut ongelmaa.

Nyt siis oli eilen eka neuvolakäynti.
Tytön mitat syntyessä 48/2770 mutta kasvoi vauhdilla, 2vko:n käynnillä painoa jo 3200 mutta nyt 1kk neuvolassa paino 3310, eli eipä ole hurjasti kasvanut.
Paniikki iski, kun olen pullolla melko pääsääntösesti joutunut ruokkimaan ja en yhtään tiiä mikä olis normaalia. Onko sellasta ees..?

Meillä ei siis ongelmia ole pullon eikä tutin taikka ruuan kanssa, kaikki menee joka sinällään on tosi hyvä.
Nyt vaan vähän pihalla, tyttö syö noin 3 tunnin välein, iltaisin ja aamuisin tosin vähän useammin ja nukkuu öisin sen 6-7h, eikö sen pitäs sillonki herätä syömään. Rintaa kun annoin niin tyttö heräsi about kolmen aikaan sapuskalle, mutta nyt kun pullolla ruokin ns. tyrmään nukkumaan laittaessa niin aamulla kuuluu ääntä seuraavan kerran.

Kumma homma myöskin se, että kakkaa tulee harvemmin, mutta kiesus mitä velliä ja ihan tyyliin yli äyräiden melkein.
Elikkäs kun sanoin ettei ongelmia ole, niin onko tuo merkki jostain..?
Kun tyttö kuitenkin on ns. tyynen rauhallinen vaikka pärisee vaipassa samaa tahtia kun syö..
Anteeksi paatos ja saarna, mutta apua/vinkkiä/jtn viisasta ois niin mukava kuulla tähän, etten nyt panikoi lisää kun se nyt muutenkaan ole tapana. :)
 
Hei Pörryli!

Oisko tosta sivustosta apua... suosittelen, ihan hyvää tietoa. http://imetystukilista.net/sivut/index.php?option=com_content&task=category§ionid=9&id=67&Itemid=131

Vauvahan alku kakkimisen runsauden jälkeen voi kakata esim. kolmen päivän välein, jotkut harvemminkin. Kuvaamasi kakka on mielestäni ihan normaalia.

Tohon maidon määrään on vaikea sanoa mitään yhtä oikeaa, mutta vauvasi sen tietää. Laitat pulloon reilusti maitoa ja kyllä se stoppaa, kun masu täynnä(näin oletan) ja työntää kielellä pois tai lopettaa imemisen. Sun kannattais kokeilla rintapumpulla, että onko todellakin maidontulosi nollassa. Se ei välttämättä ole niin. Täällä meinaan kanssa vauva "rimpuilee"(välillä) kun on jonkin aikaa ollut rinnalla ja minulta ainakin maitoa tulee. Meillä on suunnilleen saman ikäiset vauvat, täällä tuli 7. pvä kuukausi täyteen ja ruokahalu kasvanut lyhyen ajan sisällä VALTAVASTI!

Meillä annetaan imetyksen ohella myös pulloa, koska vauvamme on keskonen. Sairaalassa syötettiin kolmen tunnin välein ympäri vuorokauden ja niin jatkoimme kotona, kun vauva pääsi sairaalasta. Maximi syöttöväli sai venyä neljään tuntiin, ei enempää. Mutta toki täällä suunnalla oli syynä monet jutut miksi oli maitoa saatava tasaisin välein.

Nyt kun vauva on kasvanut tosi hyvin, olemme jatkaneet vauvan omassa rytmissä ja vauva syö silloin, kun on nälkä. Kyllä se on 1-5 tunnin välein, kun hän tankkaa ja illalla vain enemmän ja enemmän.Itse olen ainakin sitä mieltä, että mitä pienempi vauva, niin joka itkuun vain rintaa/pulloa, eikä katsota kelloon, että justhan se söi.

Toivottavasti tekstistäni saa jotain tolkkua ja kenties vähän apua. [:)]

Ja tiuha imettäminen lisää maidontuloa, joten yölläkin kannattaa syöttää. Jos tuntuu, että maidontulo tyrehtyy, tiuhat imettämiset lisää sitä. Paljon sylittelyä, sekin lisää sitä.
 
Täällä syötetään pelkästä pullosta.. Meille yksi neuvolatäti antoi semmoisen ohjeen, että vuorokaudessa täytyisi saada viidesosa painosta maitoa. Esimerkiksi jos vauva painaa 5000g niin vuorokaudessa olisi hyvä saada 1000g maitoa.. Ja se kun jaetaan syöttökertojen määrällä.. (riippuu kuinka usein vauva syö) Meillä poika söi kuukauden iässä 10-11 kertaa vuorokaudessa. Eli toi 1000g jaetaan vaikka tolla 10:llä niin siitä saadaan se kerta-annos... eli tässä tapauksessa kerta-annos olisi 100 ml...

Sekin riippuu niin paljon lapsesta kuinka paljon syö ja vuorokauden ajasta.. Mutta itse sain tosta laskutavasta hieman suuntaa kuinka paljon annoin pojalle.. Nykyään en enää laske vaan annan mutu-tuntumalla.. Tällä hetkellä menee 100-180 ml kerralla.. Ja kyllä vauva sitten lopettaa syömisen kun ei vaan enää ole nälkä.. Meilläkin poika alkoi nukkumaan useita tunteja yössä kun annoimme pullosta.. Ei vaan ollut nälkä.. Ja hyvin on painoa tullut lisää vaikka nukkuu tankkaamatta. Viimeksi kuukaudessa tullut 1700 grammaa.. Muistelisin että suositus olisi että painoa tulisi 100 grammaa kuukaudessa (ainakin alussa)..

Sitten kannattaa mennä lukee väestöliiton sivuilta pullonpyörittäjän opasta: http://www.vaestoliitto.fi/mp/db/file_library/x/IMG/162534/file/PULLONPYORITTAJAT-3.pdf
Todella hyvä apu pulloruokintaan...

Ja vielä mainostan tässä samalla keskustelupalstalla olevaan pullorumpaajien keskusteluun.. Sinne mukaan vaan turisemaan...[:)]

Kyllä se vaavi kasvaa korvikkeellakin...[:)]
 
No maidontulo on tainnut tyrehtyä ihan nolliin. Tänään ja eilen kokeilin antaa rintaa, syötin ensin 40 ml pullosta (normaalisti menee desin verran yli ja ali) ja perään rintaa kuten nuilla mainituilla sivuillakin mainittiin. Kovasti vauva koitti imeä, härnäsi kielellä mutta nielemistä ei kuulunut ja ilme oli aika kärsivä kun nälkä olisi vielä ollut. Aikamme siinä taisteltiin ja ruokin pullolla. En nyt tiiä mitä tässä tekisi..
Toisaalta laitoin merkille, että vatsakipuhuudot on vähentyny mahottomasti. Kun annoin rintaa niin joka sapuskan jälkeen ja iltaisin oli kova meteli vauvalla ja piti houkutella oikein kakkaa. Välillä karjui pää punaisena ja monta tuntia. Luulin jo että nyt alkoi se koliikki. [:(]
Mutta kun maidontulo loppui tai väheni ja annoin pullosta, tämä räyhääminenki loppui. Unet piteni ja vauva on muutenkin virkeä ollut kokoajan, mutta valvoo nyt seurana illat.

Minun vauva kannettiin synnytyksen jälkeen keskolaan kun oli niin pieni. Toisaalta isä on normaalin mittainen ja minä olen itse 159 pitkä että 47cm vauva ei sinällään ole mikään kumma.
Pituutta on kuitenkin tullut mielestäni ihan hyvin, on 51 cm pitkä.
Tässä nyt ärsyttää se että tiesin kyllä että neuvolassa ollaan todella paljon nenä kiinni normikäyrissä. Ja se ahistikin, vaikka neuvolatäti muuten on ihan ok.
Nyt piti varata aika kahen vkon päähän että nouseeko paino.
Mietin että eikai se korvikemaito nyt niin kauhea voi olla, jos ei siitä mitään positiivista ole niin eikai sitä kukaan käyttäisi. Totta ne muutkin vauvat sillä kasvaa.

Ja kuten arvata saattaa, oon jo saanut kuulla että imettää pitäs vaikka hampaat irvessä. No kyllä minä voin, mutta kyllä se tuntuu aika julmalta pitää toista nälässä ja huudattaa.
Aiemmin kaikki oli normaalisti, maitoa tuli jopa pumpattavaksi asti desi kaks päivässä, se vaan loppu. J ajos vauva parkasi niin tulva tuli rinnoista.
En ymmärrä missä vika, mutta en halua sitä alkaa murehtimaan ja märehtiä. Eikö pääasia ole kuitenkin että vauva saa ruokaa ja kasvaa, ymmärtääkseni se käy tälläkin tavalla.
Nyt meni vähän pohtimiseksi.

Kysyn ja luen ja kuuntelen vähän kaikkea tässä asiassa liittyen. Kaikki arkielämän vinkit laitetaan korvan taakse. [:)]
 
Sinä teet kuten itse parhaaksi näet. [:)] ei minusta ainakaan ole yhtään paha asia, mikäli lopettaa imettämisen jos se ei suju tai maidontulo tyrehtyy. Toivottavasti edellisestä kirjoituksestani ei saanut sellaista kuvaa, että julistan vain ja ainoastaan imetyksen puolesta. EI ei, mä olen sitä mieltä, että pääasia on että vauva saa masunsa täyteen ja kaikki ovat tyytyväisiä. [:)]

Tuolla sairaalassa ainakin sanottiin, että NAN olis vatsaystävällisempi, eli kannattaa kokeilla JOS vielä itkeskelee vatsaansa. Mä annan pojallemme RELA-tippoja, kun nykyään toi cuplatonin ikäsuositus on 1/2 vuodesta ylöspäin. Mitä ihmettelen, kun ennen se oli syntymästä alkaen....

Neuvolantädin käyräintoilusta en paineita ottaisi, jos vauva on muuten tyytyväinen. Eihän siitä painokontrollista haittaakaan ole. [:)] Jos painonnousu sinua itseäsi huolettaa, voithan tihentää syöttövälejä.
 
Heippa!

Täällä kanssa yks joka syöttää vauvaa pullosta, NANnia meidän pojalle menee, poika syntyi sektiolla ja vietti ensimmäiset 6vrk keskolassa pahan infektion takia, jossa häntä sitten hoidettiin kuten keskosta, ensialkuun jos ei pullosta syönyt annettiin maito nenämahaletkun kautta ja sitten kun alkoi syömään pullosta niin syöttivät niin paljon kun vaati ruokaa ja hänellä tulikin painoa siellä ollessa 220g lisää. Imetys ei lähtenyt sairaalassa käyntiin erinäisten seikkojen takia mm. kova kuume minulla (minä hikinen ja lämmin, pojalle tuli kuuma ja hermostui) ja nesteen kertyminen leikkaushaavan ympärille, kotona olen koettanut tissitystä mutta poika vaan hermostui eikä saanut kunnon otetta ja jos sai kunnon otteen hermostui siitä kun ei tullut maitoa niin helposti kuin pullosta, joten en edes jaksanut enää yrittää kun toipilas olen vielä tänään itsekin, poika on kuitenkin saanut rintamaitoa pullosta kun hommasin rintapumpun kotiin. Ja paljon paremmin ollaan jaksettu kumpainenkin kun pullorumbaajia ollaan, tärkeintähän se on oma ja lapsen hyvinvointi, ja turha siitä on ressiä repiä jos ei imetys onnistukaan, pääasia on että lapsi kasvaa ja kehittyy omaan tahtiinsa, ei pitäs liikaa tukeutua käyriin koska ne on vaan keskiarvokäyriä ja lapset kun ei niistä tajua mitään. [:D]

Meidän pojalla mahavaivat helpottivat kun päivisin syötetään pienempiä annoksia tiheään ja sit yöllä vähän isommilla annoksilla ja hän nukkuukin hyvin, herää 2 kertaa syömään yössä. Yleensähän tyhjän tissin/pullon imeminen aiheuttaa mahavaivoja vauvalle kun hän syö maidon sijasta ilmaa mahaa ja tämän takiahan sitä aina syönnin jälkeen vauva röyhtäytetään että ilma tulisi ulos.

Riikka: ainakin meillä lukee Cuplattoman ohjeessa että kolmen kuukauden koliikissa 4 tippaa joka aterialla, eli saa antaa syntymästä lähtien jos maha vaivoja on ja meidän poika saa aina niitä silloin tällöin kun mahavaivat yltyvät liian pahaksi. Rela-tippoja menee kanssa päivittäin.

pörryli: älä välitä muiden mielipiteistä mitään, sinä tiedä itse parhaiten mikä vauvallesi on parasta, minun kaverille neuvolan täti oli sanonut ensimmäisellä kotikäynnillä että pitäs vauvalle lisämaito lusikoida suuhun eikä antaa pullosta, kun hänellä ei rintamaito riittänyt vauvan tarpeisiin, kukkua sanon minä. Ja jos joku vetoaa siihen läheisyyteen mikä tulee rinnalla niin samalla lailla sitä voi ottaa pullolla syöttäessä ihokontaktin lapsen kanssa.

Tsemppiä teille ja mukavia yhteisiä hetkiä.
Maajo
 
Hei kaikille!

Kyllä se vaan vanha totuus taitaa olla, että jos vaavi on syötön jälkeen tyytyväinen, ei hamuile enää ympäriinsä eikä huuda lisää, niin kyllä se silloin on tarpeekseen saanut. Ja tosiaan neuvoloissa joskus tuijotetaan aivan liiaksi käyriin - saattaa olla todella raivostuttavaa! Itse kirjoittelin tuonne imetyksen puolelle juttua tästä omasta imetys-hankaluudestani, joten siltä pohjalta toki kannustan kokeilemaan imetystäkin. Mutta suosittelen sitä pumpun käyttöä nyt alkuun, tosiaan turha hermostuttaa pikkuista rinnalla! Ja jos itsestä homma tuntuu stressaavalta, niin ei mitään muuta ku imetys seis ja pelkkää korviketta, todellakin ne lapset kasvaa sillä aivan yhtä hyvin! [:)] Imetyksessä on kyllä se hyvä puoli, että se rumbaaminen niiden pullojen kanssa jää pois. Itsekin kyllä tällä hetkellä annan melkein puolet ajasta pulloa vauvan ja tissien yhteensopimattoman rytmin takia [;)], mutta kaikki lisämaito tulee kyllä jo nyt pumppamaalla vaikka välillä koko maidon tuotanto tuntui hiipuneen kokonaan. Näin meillä onnistuu se, että vauva saa nukkua rauhassa pitkät unensa ja silti maitomäärä vastaa tarpeita.

Eli luota vaan itseesi ja katso vauvaa. Jos vaavi on suloisen "vauvapullero", eikä laihdu, niin ruokaa on varmasti riittämiin! Ja syöttöväli yöllä voi terveellä vauvalla olla ajoittain hyvinkin pitkä, jos ruokaa tulee ennen unta tarpeeksi. Meillä saatetaan jos hilpaista 8-10 tunnin yöunet ilman syömisiä, toisinaan herätään aiemmin tankkaukselle. [:)]

Cuplatonia on meilläkin annettu alusta saakka enkä ollut edes kuullut, ettei muka saisi enää antaa. Ja tuskin siinä pullon kyljessä tosiaan olisi ohjetta, että saa, jollei saisi...
 
Takaisin
Top