Pullean odottajan painonnousu

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja H & Tytöt
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Aika paljon näkyy vaihtelevan nuo mielipiteet painonnoususta asiantuntijoilla. Minulla lähes sama BMI kuin Hulilla (vai oliko peräti 31-32), painoa tullut +6kg, ja radi-hoitaja sekä neuvolaterkka sanoivat molemmat että hyvä nousu, max sais tulla se 12kg, että "vasta puolet" tullu o_O

mulle sanottiin ekalla neuvolakäynnillä, et mitä vähemmän sen parempi, mutta max 8kg ja BMI tosiaan alkoi nelosella ennen raskautta...

Tänään sain terkkarilta kiitosta, viimeisen kuukauden aikana +400g ja kokonaisnousu ekasta neuvolasta tasan 4kg!

Mutta sokerit on ollu koko ajan ok ja muutenkin raskaus sujunut normaalisti.

Mun bmi taisi olla 34 raskauden alkaessa eli ylipainoa on liikaa. Mulle on tullut nyt 3-4 kiloa vähän turvotuksista riippuen. Itse olen aika tyytyväinen tuohon raskausviikkoihin nähden. Viimeksi tuli kymmenisen kiloa jota turvotusta osa, kaikki lähti heti synnytyksen jälkeen pois. Toivon että tällä kertaa tulis vähemmän. Kertaakaan ei kukaan urputtanut painosta ekan raskauden aikana.

Hei kohtalotoverit,
Itse olen reilusti ylipainoinen.. Bmi jotain 40. Tästä huolimatta kuntoni on aina ollut ihan hyvä ja neuvolalääkärin sanojen mukaan paino on jakautunut tasaisesti ympäri kehoa, joten oletus on, ettei painosta seuraa ongelmia odotuksessa. Sain luvan "laihduttaa" odotuksen aikana - yritän syödä terveellisesti ja liikkua säännöllisesti. Herkkuja oikeastaan olen napostellut kerran viikossa kohtuullisesti. Painoni ei ole noussut yhtään, mutta ei laskenutkaan. Neuvolassa sanoivat tämän olevan hyvä juttu ja tässä yritämme pysyä.
Sokeriarvot ovat olleet normaalit.
On mahtavaa miten neuvolassa on suhtauduttu ylipainoon ja tietenkin odotukseen ylipainoisena.. Neuvoja on saatavilla ja ravitsemusterapeutille pääsee halutessaan.
Loin jo mielessäni kauhuskenaarioita mollaavista neuvolantädeistä, mutta totuus olikin sitten ihan muuta :)

Iloista odotusta kaikille muillekin mahakkaille (ja vähemmän mahakkaille) mammoille :-)

Miulla on kans tuota ylipainoa ihan riittävästi ja neuvolassa sanoivat että ekaan 20 viikkoon ei saa lihoa kiloakaan sillä se on kuulema syömällä saatua painoa eikä vauvaa, no nyt kun rv 35+4 menossa niin edelleen vaa'alla käydessä on samat lukemat ku ekalla neuvolakäynnillä. Jossain vaiheessa kyllä jo kyselivät että saanko syötyä riittävästi jne. mut syön siis joka kerta mahan täyteen ja herkkuja 1-2/vko silti paino on sama enkä tiedä miksi, mutta itsestäni se on positiivista näin. Vauvan kasvuun kun tämä ei ole millään negatiivisella tapaa vaikuttanut niin eivät enää kysele tuon painon perään.

Nyt viikkoja 33+3 ja hups! Kesäkuun juhlakausi näkyi neuvolan vaa'assa. Kolmen viikon saldo 1,8kg.
No, heinäkuu alkoi ja tähtäimessä pitää samat lukemat myös seuraavaan enuvolaan joka on sitten vko36

Mulla on edelleen se 3-4 kiloa lisäystä, vaihdellen turvotuksen mukaan. Ihan hyvä fiilis, hyvin on pysynyt kurissa.

mulla on nyt tullu 4 kg ja toivon ettei tule enää yhtään! Jotenkin en haluu yhtään enää kerryttää painoa lisää!

Aika onnistuneita tarinoita... En voi yhtyä samaan. BMI ennen raskautta 32. Nyt tullut 15 kiloa, raskausviikko 35 siis. Vielä ehtii 5 lisäkiloa tuleen. En ole seurannut syömisiäkään. Eikä neuvolassa ole naputettu. Ensimmäinen raskaus meni täysin samalla lailla. En vaan jaksa tuollaisesta ressata. On muutakin miettimistä. Viime raskaudessa keräsin siis yht. 20 kiloa ja 25 kiloa lähti 8,5 kuukaudessa. Raskauskilot on helppoja pudottaa, kuten niiden kerääminenkin.

Enpä voi kyllä yhtyä tuohon corollan ajatukseen, että raskauskilot on helppo pudottaa. Minulle mitkään kerätyt kilot eivät ole helppoja pudottaa.

Varmaan johtuu ihan jokaisen hormoni toiminnasta tuo painon kerääminen/ keräämättömyys. Ja myöskin sen pois saaminen.

Mulla tota painoo ei oo tullu ihan sen takia kun on niin tarkasti pitäny tarkkailla syömisiä tuon radin takia, olen siis tablettilääkityksellä ollut rakenneultrasta asti ja heti jos syö vähänkin "väärin" niin näkyy arvoissa, joten sillä tuo painokaan ei nouse hirveesti... 2 edellisessä raskaudessa mulla on painoa tullu noin 8-10, ja kotiin tullessa painoa on ollu aika sama kuin ennen raskautta muutaman kilon heitolla suuntaan, joten suurin osa on ollut mulla turvotusta, ja noissa edellisissä mulla ei oo tota lääkitystä ollu ja oon saanu syödä vapaammin, joten sekin selittää osaltaan tuota painon nousua mulla!

Puapru, en osaa omalta kohdalta sanoa miksei oo enempää tullu koska oon kyllä vetäny herkkuja ihan liikaa. Mutta täytyy olla tyytyväinen. Jos olis sit hyvä pohja alottaa isompi painonpudotus kunhan toipuu kunnolla synnytyksstä ensin.

Minä ainakin olen pitänyt tiukasti kiinni annoskoosta ja lautasmallista.
Paljon kasviksia ja marjoja (ei sitten ummetakaan rautalääkkestä huolimatta)
Ja ruokaa syön just sen verran että vatsa täyttyy, ei mitään välipaloja ja pikkunaposteltavia.
Eikä saa tulla liian kova nälkä aterioiden välillä. Siis just niinkuin joka paikassa neuvotaan, mut on se silti vaikeaa!

Juhannus ja kahdet häät kesäkuussa, silloin vähän repesi ruokavalio ja heti näkyi.

Mulla nyt taas lähti paino laskuun, nyt kertyneitä kiloja on 2-3kg( ja ei turvotusta, näillä helteillä ihme juttu), joten toivottavasti synnytyksen jälkeen paino olisi pienempi kun odottamaan ruetessa. Ja enpä voi muuta sanoa kun tää 9kk mitä on noita sokereita kytänny, niin varmaan sen takia painoa ei oo päässy kertymäänkään, kun on pitäny olla niin perkuleen tarkka mitä suuhusa pistää!!! Ja välillä kun on ollut kausia ettei oo tehny mieli syödä mitään, kun tuntunu et sokerit heittää pelkästä ruuan näkemisestä...

Kuulostaapa Huli hyvälle!

Mulla nyt rv 17+4 ja juuri neuvolasta tulleena paino on noussut kaikkinensa 3,25kg. Ihan ok, vaikka ei olisi tarvinnutkaan vielä nousta yhtään. Tarkkana vaan on oltava, josko helpottaisi kun alkaa kesäloma eikä tarvii taistella töissä väsymystä ja hereillä pysymistä vastaan?

Kyllä mää oon vähä ihmetelly ettei oo ton enempää noussu( no en mä pahakseni kyllä pistä vaikkei oo noussukkaan)
Edellisistä nousi kuitenkin sen 8-10kg, mistä ei synnytyksen jälkeen ollu jälellä kun 2kg. Mut kuitenkin, nyt tosiaan on sokerien osalta ollu vaikeempi raskaus kuin 2 edellistä( sain syödä tosi paljo vapaammin), joten syy on varmaan siinäkin et oon joutunu käyttää tabletti lääkitystä noihin sokereihin rakenne-ultrasta lähtien, joten voi olla et se tuo lääkityskin vaikuttaa asiaan, tiiä häntä?

No ei tuo puapru, sullakaan hirveesti ole noussu toi paino, joten tuosta on hyvä jatkaa eteenpäin!!!

Kyllä mää oon vähä ihmetelly ettei oo ton enempää noussu( no en mä pahakseni kyllä pistä vaikkei oo noussukkaan)
Edellisistä nousi kuitenkin sen 8-10kg, mistä ei synnytyksen jälkeen ollu jälellä kun 2kg. Mut kuitenkin, nyt tosiaan on sokerien osalta ollu vaikeempi raskaus kuin 2 edellistä( sain syödä tosi paljo vapaammin), joten syy on varmaan siinäkin et oon joutunu käyttää tabletti lääkitystä noihin sokereihin rakenne-ultrasta lähtien, joten voi olla et se tuo lääkityskin vaikuttaa asiaan, tiiä häntä?

No ei tuo puapru, sullakaan hirveesti ole noussu toi paino, joten tuosta on hyvä jatkaa eteenpäin!!!:)

Takaisin