Pulauttelusta...

Elmuli

Vasta-alkaja
Täällä epätoivoinen äiti kaipailee vinkkejä! Meillä on 3,5kk ikäinen vauva, joka on pulautellut paljon alusta asti. Nyt kuitenkin tuntuu, että ongelma vain pahenee. Vauva on täysimetyksellä. Imetyksestä on tullut inhottava asia, kun tiedän että lähes poikkeuksetta osa tulee ulos. Neuvolassa on sanottu, että asia on ok sillä poikamme kumminkin kasvaa hyvin. Neuvottiin myös röyhtäyttämään myös syötön välissä, no sen minä teenkin useaan otteeseenkin mutta jopa hetken imemisen jälkeen kun nostan vauvan olkapäätä vasten, niin tulee puklu. Missä mättää?? Vauva pulauttelee myös ihan omia aikojaan vaikka syötöstä olisi tunteja. Selällään makuuttaminen on melko hankalaa, kun puklu nousee vauvan kurkkuun ja kuuluu kamalaa ykimistä. Kun laitan vauvan vatsalteen, niin puklu tulee lähes välittömästi. Hermot menee... :sad001 Olen kokeillut lypsää maitoa ja antaa sitä pullosta, mutta en ole huomannut ainakaan huomattavaa eroa aikaisempaan.. Olen kerran kokeillut antaa korviketta, ei toiminut. Vauvamme syntyi kolme viikkoa ennen laskettua aikaa, ja olen kuullut, että tällöin jokin ruokatorven läppä tms ei ole kehittynyt ehkä kunnolla? Mikä avuksi?? Toinen ongelma on yöt. vauva heräilee 2-3 tunnin välein syömään. Onhan hän pian jo 4kk, eikä vieläkään nuku pitempiä pätkiä. Annoin pitempien yöunien toivossa eilen illalla ensimmäistä kertaa perunaporkkana-velliä maidon lisäksi, mutta ei vaikuttanut millään lailla tuohon heräilyyn. Ja kun vauva herää, niin ei auta että yritän vain nukuttaa uudestaan. Rauhoittuu vasta kun saa maitoa. Apua!! :sad001 Anteeksi pitkä viesti!
 
Lisäyksenä vielä, että porukka ymmärtäisi tämän pulauttelun määrän.. Viime yön syöttö meni näin: Vauva tissille, hetken päästä nostan olkapäälle röyhtäisemään, no ei tullut röyhtäystä ja sitten takaisin tissille. Hetken päästä uudestaan olkapäälle = pulautus. Annoin hetken päästä vielä hieman lisää, sillä mietin että jäiköhän sinne vatsaan mitään. Sitten olkapäälle= pulautus. Sitten hetken pystyssä pitämisen jälkeen laitoin vauvan sänkyynsä, jonne nukahti heti, mutta heräsi pian kun pulautti alleen. Tämä on siis meillä ihan normaalia... :sad001 Ai niin ja olen myös laittanu muutaman sanakirjan pinnasängyn pääpuolen jalkojen alle, jotta pääty olisi vähän ylempänä, mutta eipä näytä kauheasti auttavan.
 
Ootko koittanut maidonsakeuttajaa? Sitä saa apteekeista ja kai myös isoista marketeista ja on siis ihan turvallista antaa. Nutrilon-merkkistä.
Meillä tyttö 2kk ja 1vk, pulauttelee myös paljon, syömisen jälkeen ja ihan millon sattuu myös. Makuultaan nousee välillä suuhun ja yskittää.. Paino kuitenkin nousee tosi hyvin kuitenkin, joten neuvolasta ei meilläkään puututtu sen kummemmin.
Ite koitin tota maidosakeuttajaa kerran, mutta oli hankalaa syöttää iso määrä semmosta paksua tatinaa, kun tuli suusta ulos sitä mukaan kun sai lapattua suuhun. Neuvolasta tosin sanottiin, että kannattaa sekottaa omaan maitoon ja antaa vähän pienempi määrä (paketin ohjeessa lukee 25ml vettä lusikallinen jauhetta ja sitä tuli paljon, kun näin pieni ei vielä kiinteiden syömistä tajua), en oo vielä sitä koittanut. Mutta suosittelen ainakin koittaan, jos on noin iso ongelma!
 
Jos vauva ei näytä itse kärsivän pulauttelusta (eli siis esim. itke kipuitkua) ja kun kerran ilmeisesti hyvin kasvaakin, niin ei siitä varmaan kannata olla liikaa huolissaan. Mutta ymmärrän kyllä tunteen! :sad001 Meillä on neidillä (2kk) refluksi ja siihen hoitona Gaviscon, annettiin aluksi myös tuota sebun mainitsemaa maidonsakeuttajaa, mutta se veti mahan niin umpeen, ettei ollut kivaa sitten sen takia. Vaikka meillä tuota refluksia hoidetaan koska se aiheuttaa tytölle kipua, on Gaviscon auttanut siihen pulautteluunkin. (Ja ymmärrän kyllä että runsas pulauttelu on ikävää, koska itsekin epäilin tytön mahan tulevan välillä ihan tyhjäksi pulauttelusta!) Gavisconia saa kyllä vauvoillekin ilman reseptiä apteekista ja on turvallista ohjeiden mukaan käyttää, mutta en nyt siltikään suosittele sitä käytettävän ilman jonkinnäköistä asiantuntija konsultaatiota. :)

Sinänsä äidinmaito on parasta ruokaa pulauttelevalle vauvalle, että se imeytyy nopeammin kuin esim. korvike ja siten ei siitä pulautettavaa samalla tavalla jää, kun esim. korvikkeesta. Myöskään siitä pulattelun määrästä ei kannata kuulemma olla huolissaan, jos kasvu on normaalia. Kun maito tulee ulos, siihen on sekoittunut jo mahalaukun nesteitä ja suusta kuolaa, joten se mitä ulos tulee, ei ole pelkkää maitoa. Näin sanoi minulle meidän neuvolalääkäri, kun tuskailin asiaa.

Ei nyt varsinaisesti kuulosta samalla tavalla refluksilta kuten esim. meilä, koska et nyt kuvaile muuten levottomuutta tai itkuisuutta, mutta vinkkaanpa kuitenkin nämä sivut, koska ovat meillä auttaneet paljon. :)

http://www.refluksilapset.fi/vauvanhoitoarjessa.html

http://www.refluksi.fi/23


Jaksamisia!
 
Iso kiitos vastauksista!! :) Vauvani on välillä myös kovin itkuinen, mutta mulla ei oo mitään hajua että mihin se liittyy. Välillä epäilen että ikeniä kutittaa/aristaa, kun imee nyrkkiä vimmatusti ja kuola valuu, ja välillä taas tuntuu että vauva itkisi vatsavaivoja. On päiviä, jolloin ei huvita tehdä mitään, kun poika saattaa olla kovin itkuinen, mutta vastapainoksi taas seuraavana päivänä hän saattaakin olla tosi tyytyväinen. Täytyypi kokeilla noita teidän antamia vinkkejä.. :)
 
Jos esiintyy itkuisuutta, niin puhu uudestaan neuvolassa, jos kuitenkin olisi refluksia? Tuo nyrkin imeminen on meilläkin tuttua, ja ylipäätään kova imemistarve. Käsittääkseni vauva niin pyrkii helpottamaan oloaan.
 
Huh, nyt on ainakin vähän helpottanut. Mä oon aloittanut kiinteiden maistelun ja antanu iltavellin.. Ei pulauttele päivisin kovinkaan paljoa, useimmiten aamuyön syötön yhteydessä kun on pidemmän pätkän nukkunut ja herää nälkäisenä ja tällöin saattaa vähän hotkia.. Mut joka tapauksessa, ihanaa kun ei ainakaan joka syötöllä pulauta :))
 
Elmuli, kuulostaa kovin tutulta! Meidän tyttö pulautteli myös paljon, ja useimmiten saatiin vaatteetkin vaihtaa sen seitsemän kertaa päivässä. Mahallaan ei viihtynyt ollenkaan, ja heti tulikin puklu, jos mahalleen pisti. Eikä suostunut juurikaan nukkumaan ennen 5kk ikää ja koko ajan piti olla tississä kiinni... Voi olla, että oli lievää refluksiakin, mutta sitä ei koskaan neuvolassa todettu. Kasvoi kuitenkin hyvin ja oli virkeä vauva, joten ei sillä tavalla oltu huolissamme. Vaikka välillä olinkin huolissani siitä, jääkö reppanan masuun mitään, kun pulauttelee niin kovasti. Pulauttelu loppui ehkä puolen vuoden tienoilla, kun aloitettiin kiinteiden syöminen. Toivottavasti pulauttelu loppuu pian, mutta tuskin se haitallista on! :)
 
Takaisin
Top