Pulauttelua ja vatsavaivoja

ReiRei

Vauhtiin päässyt keskustelija
Meillä alkaa nousta melkoiseksi vaivaksi tämä meidän pulauttelu... Meidän 5 viikkoinen neiti on kova syömään ja imu on hirmuinen. Typy saattaa 15 minuutissa tyhjentää tissin, mutta yleensä ruokailu kestää kuitenkin 20-30 minuuttia. Pulauttelu saattaa alkaa jo kesken syönnin tai ainakin heti syönnin jälkeen. Ruoan jälkeen on aivan sama ollaanko pystyasennossa puoli tuntia vai kaks tuntia, kun laskee neitin selälleen/kylelleen niin tavara alakaa nousta ylös ja pukluttelu jatkuu. Ja kyllä sitä puklua tulee myös pystyasennossa. Kipeältä neiti ei vaikuta pulauttelun aikana joten neuvolassa ei epäillä varsinaista refluksia. Ollaan nyt kuitenkin kokeiltu gavisconia vajaa viikko ja taidan kyllä jättää pois käytöstä. En nimittäin usko että se ikinä pääsee mahaan asti ku puklu tulee aina kun lääkkeen antaa, ja tuntuu että vatsanväänteet on lisääntyny sen aloittamisen jälkeen.

Onkos muilla paljon puklauttelevia pikku ihmisiä, ja mitkä asiat ovat teillä mahdollisesti helpottaneet oireita?
 
Oletko kokeillut apteekista saatavaa maidonsakeuttajaa? Meillä on avittanut....

Nutrilon nutriton nimeltään :)
 
ReiRei, meillä vauva pulautteli jossain vaiheessa tosi paljon. Silloin käytin vauvaa joka viikko kontrollipunnituksissakin, kun pelkäsin, ettei vauva saa tarpeeksi ruokaa, kun kaikki tuntui tulevan aina ulos. Eikä tosiaan auttanut, oliko lapsi pystyssä vai makuulla, kun aina tuli maidot ulos. Tämä tosin johtui puhtaasti siitä, ettei vauvalta saanut millään ilveellä ruoan jälkeen röyhtäsyä ulos. Nyt joku ihme on tapahtunut ja meillä tulee kunnolla ilmat ulos aina syönnin jälkeen (tai puolen vaihdon jälkeen). Tämä on vienyt pulauttelunkin minimiin, joskin joskus tissillä edelleen hikan yllättäessä myös osa maidosta tulee ulos :oops:

Miten teillä, joiden vauvat ovat saaneet rotarokotteen. Onko teille tullut minkälaisia oireita vai selvisittekö oireitta?
 
Auttaisko useat röyhtäisyt syönnin lomassa. Mä röyhtäytän monta kertaa, ku naama menee sen näköiseksi et nieleminen on vaikeaa
 
ei olla vielä sakkeuttajaa kokeiltu.. neuvolatäti siitä jo puhuikin että se voi olla sitten seuraava askel... Ollaan kyllä röyhtäilty kesken ruokailunki mutta täytyy varmaan vielä yrittää lisätä niitä röyhtäys taukoja, samallahan sitä saa sitten hidastettua syönti tahtia... tahtoo olla että vetää vaan heti niin hirveet itku raivarit ku tissin ottaa pois suusta että siitä röyhtämisestä ei tuu itkun lomassa sitten mitään :/
 
Meillä oli edellispäivänä rota-rokote. Seuraavan yön tuhis ja puhis niin paljon, etten ite saanu nukuttua. Päivän oli vähän kärttysä ja viime yönä heräs neljä kertaa, vaikka yleensä selvitää kahella syötöllä. Lämpöäkin mittasin illalla, ku muksu oli ihan hikinen, mutta 37,1 vaan näytti. Vissiin ihan normaali lämpö, ku eikös vauvoilla oo vähän korkeempi ku aikuisella. En mä tiiä johtuko nää "oireet" rokotteesta vai osuko vaa samaan aikaan. Ja nyt on taas ihan hyväntuulinen ja hymyilee ja juttelee äitille :Heartpink
 
Meillä huudettiin eilen lähes koko päivä, joskin kitinä tosiaan alkoi jo silloin maanantai-iltana. Rauhottui vain sylissä pystyasentoon, joten luojalle kiitos Manducasta. Yöksi vauva kuitenkin rauhottui tosi hienosti, joskin yöllisiä herätyksiä tuli useampi. Saatiin kuitenkin koko perhe nukuttua edes joitain tunteja, kun illalla vielä miehen kanssa pelättiin, ettei saada nukuttua ollenkaan. Toivotaan, että seuraava rota-annos tulisi hieman lievempänä, kun säälittää katsoa toisen mängerrystä ja itkua :sad001
 
Meillä on pulauttelua myös paljon. Ostin maidonsakeuttajaa, mut miten ehdin sitä antaa... Nälkä kun tulee niin tissi suuhun ja varpaat ristiin, että huuto lakkaa pian. En todellakaan ehdi liuoksia valmistelemaan ja nälän ennakointiin ei ole juuri mahdollisuutta. Täytyy kehittää jokin vippaskonsti tähän...
 
Meillä kanssa selkä kaarella huutoa ajoittain ja lohtutissiä sitten hamuaa, syö, pulauttaa jne oravankehää.. eilen sain neuvon että ei iltaisin antaisia tissiä niin paljon - menee niin täyteen mikä aiheuttaa kipua ja pulauttelua, vaan että kokeilisin antaa vähän vettä ! Kokeilin eilen illalla kun alkoi tyytymättömyys etten tarjoakaan tissiä ensin, vaan pullosta vettä (keitettyä jäähtynyttä). Annoin n. 20ml, sitten tissiä ja sitten vielä pieni suun kostuke vettä ja simsalabim ! Mulla oli iloinen vauva sen jälkeen :)
 
Ja nyt muutenkin kiinnitän enemmän huomiota ettei söisi täpötäydestä tissistä , vaan pumppaan ensin pahemman paineen pois. Lisäksi me käytetään disflatyliä ja pari kertaa viikossa bioteekin probiootti - maitohappobakteeria. Itse syön relatabuja sekä probiootteja , en kyllä tiiä meneekö ne maitoon
 
Meillä kanssa on toi distafyl käytössä mutta en tiedä auttaako se. Ja sen huomion oon tehnyt, ettei vauva kyllä piereskele? Pitäisikö, miten muilla?
 
Meillä tyttö piereskelee välillä hyvinkin railakkaasti. Annetaan joka päivä maitohappobakteeritippoja, jotka on meillä auttanu mahavaivoihin hyvin.
 
Mamatson, mitä maitohappobakteeri valmistetya käytätte? :)
 
Onko muilla pulauttelut jo helpottanu? Meillä ei,ja tuntuu että itkut taas vaihteeksi pahentuneet ku tässä oli välillä jo parin viikon hyvä jakso. Ei tosiaan väliä kuin kauan pitää pystyasennossa. Ja railakkaasti kyllä röyhtäilee syönnin jälkeen. Ja aivan jäätäviä pieruja päästelee ku laittaa tytön "pieruasentoon". Voikohan tuo olla jotain allergiaa? Kuitenkaan korvikkeita ei juuri koskaan pulauta ulos!? Vai pitäiskö syöttää tissimaitoki pullosta jos se ois kuitenki siitä syömistavasta kiinni? mitään väliä ei myöskään oo onko syönnistä puoli vai kaks tuntia,yhtälailla kaaressa saattaa lentää ku sellanen vaihe tulee.
 
Niin ja gavisconia meki kokeiltiin mut pukluista tuli vaan hemmetin paksuja (tuntu jo ett tukehtuu) ja maha meni kipemämmäksi. Vieläkö ReiRei oon tuota käyttäny?
 
Mä oon tehnyt salapoliisityötä ja olen huomannut että naaman näpyt pysyy poissa kun omassa ruokavaliossa ei ole maitotuotteita ja vatsanväänteitä mitä ilmeisimmin aiheuttaa ainakin soija, kananmuna ja vehnä. Viikon päästä alan kokeilemaan lisäämällä noita puuttuvia takaisin ruokavalioon hissukseen.. tuo soija tuntui aiheuttavan voimakkaan kipuisen suolireaktion (soijarouhe kastike mitä söin tuossa..) ja vehnä /ruis pierettää..
 
Frosty, soijatuotteitahan ei suositella lapsille eli en ehkä imettäessäkään niitä käyttäisi. Voin olla liian tarkka monen mielestä mutta varman päälle on ihan hyvä välillä ottaa.
 
Täällä pulautellaan edelleen todella paljon :sad001 Paino tosin nousee huminalla joten ainakin tyttö ruokaa saa :D Taitaa olla semmonen ongelma että hotkii minun suihkutisseistä vaan niin tohinalla että ei vaan saa "laskettua" sitä ruokaa sitten ja puklaa sitä sitten kun taitaa olla löysä läppä vikkaa.. Meillä on tosiaan ihana tilanne että puklaaminen on todella helppoa ja Neiti ei sitä ollenkaan itke tai ole moksiskaan.

Pierut ollaan saatu kunnolla paukkumaan vaihtamalla maitohappobakteeri bioteekin probiootti babyyn (saa ainaki lifestä) jota annetaan toistaiseksi joka päivä.Mitä Isle tarkotat jäätävillä pieruilla? Haiseeko ne pahalle vai on vaan isoja ja paljon? Me saatiin vinkkinä meidän vyöhyketerapeutilta että jos pierut tai kakka haisee pahalta, niin bakteerikannassa joka suolistossa liikkuu on joku vikana eli kannattaa sitä maitohappoa sillon miettiä käytettäväksi tai miettiä onko omassa ruokavaliossa semmonen mikä ei välttämättä lapsen suolistolle vielä sitten sovi.. Neuvolassa komppasivat tätä..

Gaviscon lopetettiin alle viikossa. Ei se meillä mitään auttanut. tuntu että ilmavaivat lisäänty sen myötä vaan, ja oikeasti epäilen että se ei meillä ppäässy varmaan ikinä mahaan asti ees ku puklu lensi heti lääkkeen oton jälkeen.

Toinen mikä autto meillä vatsavaivoihin ja jonkin verran myös puklailuun oli tuo vyöhyketerapia. apu vaan oli niin lyhytaikaista että ei rahat riitä käydä pariakertaa viikossa hierottavana niin ollaan yritetty itse hieroa kotona nyt vauvaa ja hoitaa niitä suolisto pisteitä eli jalkapohjia sitten itte. Ei ehkä itse hoitosesti ole ollut kuin lapsen rauhoittava vaikutus :D

Jos puklaaminen on erityisen pahaa niin syötän tissimaidonkin sillon pullosta ja todella pienissä erissä, useasti röyhtäyttäen ja aika pitkillä tauoilla. Tällöin vaan taukojen ajaksi tutti suuhun ja niin kauan ku jaksaa vaan sen kans olla niin melkeen taukoillaan. Tissittelytkin pyritään yleensä pariin otteeseen keskeyttään ja röyhtäseen ja laskemaan maitoa masuun taukoilemalla. Ja jos kovin pahasti hökeltää tissillä (ahmii, tai haukkoo ilmaa innostuksissaan) niin rauhotutaan hetki tutin kanssa ja sitten rauhallisena jatketaan tissin syöntiä :)

Jotenkin tämän pulauttelun kanssa on nyt oppinut olemaan eikä se tunnu enään niin "isolta vaivalta" kuin aluksi.. Täytyy miettiä tarkkaan miten päivällä nukutetaan jotta pukluilta ei ihan täysin herätä unesta. Sen takiai aikapaljon kärrytellään päivisin, sillä yksin omassa sängyssä kun Neiti puklaa niin on taattua että unet loppuu siihen. Öisin meillä ei kyllä oikeastaan edes puklata.
 
Takaisin
Top