Pukeutumisen niksit

IhaNainen

Sanaisen arkkunsa ammentaja
Tässä uusi aihe. Ollaankin ajoittain jotain vinkkejä kirjoiteltu useammat ja itse kukin varmaan pähkäillyt vaatekaapilla mitä pistäis päällensä. Eli jospa vaikka jaettaisiin vinkkejä!
Itselle on viimeaikoina alkanut potuttaa sukkisten vetäminen jalkaan! Amarin äitiyssukkikset kyllä tuntuu aika hyviltä ja kestääkin suht mukavasti.
Leggikseistä olen hoksannut sellaisen että ihan tavallisetkin käy, kunhan ostaa sen verran isot että niissä on se haara kiila/levike. Sitten kun pukee ne takapuoli eteen päälle niin avot on masulla tilaa :)
Tästä myös eräs kaveri kertoi että itse käytti miehensä ulkoiluhousuja nurinpäin, siis juurikin takapuoli edessä, niin masu mahtui kivasti. Mä ostin syksyllä kevyttoppikset ja drymaxit todella reilua kokoa niin ne on olleet hyvät. Tosin meillä ei miehen housuissa muutenkaan ole minulle enempää tilaa kuin omissani ;)
 
H&M:lla on kans ihan jees mammasukkikset, semmosia vähän paksumpia, mitä käytän kylmällä housujen alla ja näin plussakeleillä hameen kanssa.

Mulla on ehkä suurin ongelma kenkien kanssa: omistan aika monet korolliset tai korkeammalla pohjalla olevat kengät, mutta ne ei oikein enää tunnu hyvältä (kävelen usein töistä kotiin). On vaan yhdet semmoset tasapohjaiset talvikengät ja kylläpä on kiva, kun täällä on ihan vesikeli... Nehän on heti märät ja sitten ei oo mistä valita. Kumpparit laittasin vaikka heti, mutta ei näin liukkaalla oo lainkaan hyvä juttu.
Muutenkin oon tosi paljon pelännyt nyt liukastumista ja kaatumista. Tasapainopiste on vaihtanut paikkaa ja on vähän kömpelömpi olo, siihen vielä tämmöset pääkallojäätiköt mukaan, niin kiva... Ei siinä muuta, mutta kaatuminen tämänkin kokoisen pallomahan kanssa voi hyvinkin aiheuttaa istukan repeämistä ja muuta kivaa :(
Sit kuljen tuolla ihan hullun hitaasti ja köpötellen, kun ei vaan uskalla muuten...
 
Mulla toimii korkkarit vielä ihan hyvin, mutta tanssiessa välillä tuo tasapainon pitäminen on vähän haasteellista masun ja painopisteen muutoksen vuoksi. Kenkäasia muuten on ihan ajankohtainen sillä askarruttaa että millaisetkohan kengät toimisi parhaiten: siis saa hyvin jalkaan ja pois ITSE, sekä ei liukastelisi.
 
Mä en oo nyt liukkailla keleillä uskaltautunut kertaakaan koroille. Ennen vesikelejä pidin ainoita matalakantaisia saappaita hameen kanssa ja sitten tossuja (vanhoja skeittitossuja siis) housujen kanssa. Tossut on aina ollu säädetty niin, ettei nauhoja tarvi solmia. Oon kyllä huomannut, et tarvisin jo jakkaran eteiseen, kun lattialta nouseminen erityisesti toppavaatteissa alkaa olla tosi hankalaa!

Mä oon vielä pitänyt ihan vanhoja sukkiksiani, oon vaan taittanut se kaksinkerroin tuohon mahan alle. Osa pysyy jalassa, toiset lähtee valumaan..

Ihmettelinkin eilen tanssitunnilla, et miksi piruetit on niin hitsin vaikeita. Ei mulla ole ollut ennen niiden kanssa mitään ongelmia. Sehän on tietty tuo kasvava maha, joka sekoittaa mun tasapainon!!

On muuten vähän hankalaa, kun mitkään housut ei tahdo pysyä ylhäällä. Mulle mahtuu vielä parit tosi matalavyötäröiset jumppatrikoot jalkaa, mut niitäkin saa kiskoa kaiken aikaa ylös. Argh. Puhumattakaan näistä äitiyshousuista... Pitäis joka päivä olla päällä suht tiukka pyllyyn pitkä toppi, että nää housut pysyis ylhäällä. Ja tietysti ne lähtee valumaan ulkona kävellessä, eikä oo mitään mahdollisuuksia kiskoa niitä ylös, kun on pitkä takki ja kolme paitaa tiellä...
 
Mulla on goretex-maiharit joissa on nastat pohjassa. Aivan mainiot koiran ulkoilutukseen, ja muutenkin ulkosalla. Sisälle ei niillä sitten olekaan asiaa, eli esim kauppaan ei oikein viitsi mennä niillä.
Mulla on toppahousut, joissa on henkselit, ei oo vetskari mennyt kiinni enää pariin kuukauteen, mut ei haittaa kun on fleece ja toppatakki housunpäällä :D
Miehen vaatteista ei mullekaan ole mitään iloa, kun hänkin on vyötärönympärykseltään solakka ja vielä mua 30cm pidempi ;)
 
Erittäin hyväksi koettu niksi, on niinkin uusi keksintö kuin henkselit :).

Toppahousut ja ulkoiluhousut ovat saaneet jatkoaikaa, kun lisäsin henkselit niihin. Vetskarin ja napin voi hyvillä mielin pitää auki, eikä purista, kun henkselit pitävät housut ylhäällä. Huomattavasti kivempi on olla takapuolesta istuvissa housuissa (nyt jo tyköistuvissa, kiitos kilojen ;) ), kuin ylisuurissa miesten housuissa.

Muuten olen koittanut pärjätä vanhoilla vaatteille. Niin paljon kuin tekisikin mieli uusia vaatteita, niin se on vain muutama kuukausi, sitten on paljon kivempi ostaa uusia, kun taas mahtuu normaaleihin vaatteisiin.
 
Mä löysin varastosta vanhat toppahousuni 90-luvulta, joissa on joustovyötärö ja henkselit. Ysärihousuissa on vaan se ongelma, että ne ei pidä tuulta yhtään, joten ne ei siis ole kovin lämpimät. Niihin mä kuitenkin mahdun vielä varmaan pitkään ellen ihan loppuun saakka. Enempi tuo ongelma onkin työvaatteiden kanssa. Toimistolle kun ei voi tulla ihan missä tahansa virityksissä..

Mun on ollut pakko hankkia noita äitiysvaatteita, koska vyötärön ympärys on kasvanut reilut 30cm ja rinnat b-kupista d:hen.. Muualle painoa ei sitten ole tullutkaan. Edes jalat ei ole turvoksissa! En siis käytännössä mahdu mihinkään keskivartalosta joustamattomaan vanhaan vaatteeseeni.. :/ Vanhoista housuista vain muutamat verskat menee vielä jalkaa.

Henkselit toimii hirmu huonosti äitiyshousujen kanssa, kun paitaa ei voi laittaa housuihin (kun mullakin on näitä masutuubimallisia). Ei ne kyllä muutenkaan tunnu omaan tyyliin sopivilta.. Oon kyllä kokeillut niitäkin :D
 
Täällä mennään kanssa vielä ihan omilla vaatteilla, pari uutta paitaa on tullut hankittua vähän peittämään tuota mahaa, mutta nekin sillä silmällä, että voin niitä myöhemminkin käyttää. 
Hieman nyt näyttää kyllä siltä, että joudun luovuttamaan ja hankkimaan ne mammafarkut, meinaa vähän palella tuolla pihalla viipottaessa legginsseissä, kun muut housut ei enää mene jalkaan, enkä mitään verkkareitakaan ym omista (nojoo, omistan yhdet, nekään eivät enää mene :S).
Mutta muuten on joo pärjätty ihan lainaamalla isommilta ystäviltä vaatteita ja äidiltäni pöllin hänen takkinsa, kun oma ei enää mennyt kiinni. Rintaliivejä on juu itse asiassa tullut ostettua uusia, kun kuppikokokin muuttui b:stä c:n. 
 
Hmm, tuli mieleeni, että PITKÄN MALLISIA TOPPEJA löysin taannoin Ginatricot:sta. Ne on siis todella pitkää mallia, suoraksi vedettynä melkeen puolireiteen ja ovat semmosta joustavaa, mutta napakkaa kangasta. Eli ei löpröä, liian pehmeää puuvillaa, niinkuin monet on.

Hankin pari perusväriä semmosia (muistaakseni 9,90€/kpl) ja oon käyttänyt niitä tavallisten paitojen ja etenkin neuletakkien alla.
En näe mitään syytä miksi eivät toimisi hyvin myös urheillessa, vaikka eivät mitään teknisiä vaatteita olekaan. Taisin ottaa ihan normaalin kokoni (L), eikä oo ahtaaksi käynyt. Ja ne ei myöskään rullaudu ylös, mikä on kiva.

Jos Ginatricot jostain läheltä löytyy, niin suosittelen piipahtamaan. :)
 
Suosittelen myös noita Cavan mainitsemia Ginatricot'n toppeja. Mulla on niitä ollut ennen raskauttakin ja hyvin mahtuu edelleen. Värejä paljon erilaisia. Lisäksi siellä on samantyylisiä trikoopaitoja pitkähihaisena, eli sopii hyvin neuleen tai villatakin tms. alle. Ja niistä pitkähihaisistakin on kahta pituutta, eli ainakin se pidempi versio riittää tosi hyvin mahan alle.

Itse olen hommannut kahdet äitiysfarkut ja yhden äitiyspaitapuseron. Siskolta ja ystävältä olen saanut pussilliset äitiysvaatteita myös, mutta siskon vaatteet on vähän isoja ja ystävän vaatteet enemmänkin imetyspaitoja, tosin yhdet kivat farkut sielläkin.

Ongelmana on ollut toistaiseksi vain ne toppahousut... kun ei tahdo omat vanhat mennä enää jalkaan, reisien kohdalta ahdistaa. Vaikkei mielestäni paljoa ole ylimääräistä reisiin kertynyt, niin toppahousut väittää muuta. Mutta yritän sinnitellä, kun ei viitsisi muutamaksi kuukaudeksi ostaa uusiakaan.
 
Mulla on kanssa Ginatricoon pitkä toppi. Myös Vilasta ja H&M:sta oon löytänyt niitä muutamalla eurolla.  Yhden ostin jostain loppuunmyynnistä vuosi sitten, se on tositosi joustava ja äärettömän mukava päällä. Jumppatunnilla tuo pitkät topit tosiaan toimii hyvin. Mullakin se Ginatricoon toppi on vähän ahdas jo (ostin jo ennen raskautta), mutta käy vielä tanssitunneille pitämään housuja ylhäällä :) Perus trikoopaitoja oon ostanut H&M:sta koon isompina kuin ennen ja niissä riittää vielä pituus. Omat vanhat jäävät ihan napapaidoiksi. Onneksi tuo tunikamalli on ollut muotia jo jonkin aikaa, joten aika paljon on hyviä paitoja ennestään. Pitäis vielä ommella yks puolihame, kun nekin on jo kaikki ahtaina. Ostin niin paljon resorikangasta, et siitä saa useammankin masutuubin värkättyä :) Tein jo yhdet housut sellaisella pitkällä resoriyläosalla, joka ylettyy (melkein) mahan yli.
 
Mun ei oo tarvinnu ostaa ainuttakaan toppia tai t-paitaa kun omistan just noita pitkän mallisia ihan kauheesti, kun niitä nyt on pari vuotta myyty ginassa, henkkamaukalla, onlyn ja vero modan liikkeissä... Ja sama juttu neuleissa, mulla on jo ennestään monta pikän ja joustavan mallista pitkähihaista paitaa.

Rintsikat menee edelleen vanhat, maha on sinänsä ainoo mikä kinnaa vaatteissa. Talvitakki oli pakko ostaa uusi eikä sekään mikään äitiystakki ole, ostin vaan kokoa M kun normaalisti menee SX tai S. Kahdet äippämallin housut oon ostanut, joista käytän vain toisia, muuten käytän ihan normi legginsejä, farkkuleffinsejä, tuulipukuhousuja yms mitkä nyt joustaa sen verran että mahtuvat vielä.

Kengät koen haasteellisimmaksi vaatekappaleeksi just sen takia että en haluu missään nimessä ottaa sitä riskiä että liukastuisin, joten on pitänyt vaan unohtaa kaikki lemppari naiselliset kengät...

 
Minun piti luopua sukkahousuista jo syyskussa kun alkoivat puristaa niin vietävästi. Ostin tilalle pari kappaletta ihan tavallisia pitkiä kalsareita, jollaisia en olekaan pitänyt sitten ala-asteen ja nillä on pärjätty. :) Varsinaisia äitiysvaatteita on tullut ostettua kahdet housut ja yksi trikoopaita. Vanhoista paidoista tosiaan sopivat enää nuo pitkät ja joustavat sekä isot villapaidat, joita omistan onneksi melkoisen kasan. Pari trikoohametta menee vielä legginssien kanssa, mutta eihän tuolla pakkasessa hameessa tarkene niin ei niitä ole tullut hirveästi käytettyä.
Kenkien pukeminen alkaa olla aika tuskaista, varsinkin jos erehtyy pukemaan ensin toppatakin. Viime vuonna penkkareita varten varastosta kaivettu toppatakki onkin ollut aivan loistava nyt raskausaikana, vaikka se onkin äitini vanha ja varmaan yhtä vanha kuin minä ja näytän siinä ihan kirkkaanpunaiselta michelin-ukolta. Ei purista masua eikä ainakaan tarvitse palella. :)
 
Ainiin, jotta mun elämä ei kuulostais liian helpolta niin lisäys tohon edelliseen viestiin: uusia pikkuhousuja mun on pitäny ostaa, yhtäkkiä koko 34 onkin 38..... Ehkä mun perse on sittenkin levinny vaikken sitä ite huomaa.... ;D Ja on se kyllä mukavuuden halukin lisääntyny noissa pöksyissä... Ei tulis ihan heti vetää päälle jotain kutittavaa pitsiä tai narustringejä...

Mut miehelle oon luvannu että mitään beigejä vyötärökorkuisia mummokalsareita en osta...emoticon
 
Vesimeloni:

joo, se on jännää miten se paino ja vararavinto "katoaa" kroppaan. Painoa tulee, mutta se ei välttämättä näy samalla tavalla kuin jos vain lihoisi normaalisti. Mulla kanssa normialkkarit kiristää lantiolta, ei vaan tunnu kivalta, joten isompaa kokoa on mullakin jo hankittu.

Alushousuista tuli mieleeni, kannattaa ottaa huomioon:
synnytyksen jälkeen ainakin viikon ajan TODELLA arvostaa mahdollisimman pehmeitä, täysin kiristämättömiä, ohutta ja jopa saumatonta kangasta olevia alushousuja!
Eli jos tuolla alennusmyynneissä pyöritte pikkuhousulaarien ympärillä, niin kannattaa hankkia ehkä jotkut oikein todella reilut, tai ainakin todella mukavat. Ja ottaa huomioon myös se, että jälkivuodon vuoksi täytyy kulkea koko ajan side housussa, eli stringit ei oikein siksikään toimi...

Kukaan ei nimittäin koskaan mainitse missään, että synnytyksen jälkeen tuo alapää turpoaa siihen malliin, että yht'äkkiä tuntuu kävelevänsä appelsiini jalkojen välissä... :D
Mutta ei huolta, turvotus on normaalia ja katoaa kyllä muutamassa päivässä suurimmaksi osaksi ja toipuminen on muutenkin aivan hämmästyttävän nopeaa.
Mutta laitokselle lähtiessä kannattaa ehkä jättää ne mukavatkin mammafarkut kotiin ja vaihtaa oloasuhousuihin ja pakata sairaalakassiin isot, pehmeät, ohuet, joustavat, kiristämättömät alushousut kotiinlähtöä varten. Sairaalalla saa käyttöönsä niitä verkkoalkkareita, mitkä ei todella oo sexyt, mutta ajavat hommansa paremmin kuin hyvin.
 
Äh, nyt saa luvan loppua tää liukastelunpelko!

Onko kenelläkään kokemusta semmosista liukueste/nastajutuista, jotka saa pujotettua kengän päälle?
Oon kuullut tähän mennessä vaan, että "älä osta halvimpia, niillä ei tee mitään", mutta minkälaiset sitten ois hyvät? Ja ennen kaikkea nopeat laittaa ja ottaa pois, mutta semmoset, että ne pysyy kengässä eikä tarvii kesken kävelyn korjailla?

Säätiedotus kertoo, että Etelä-Suomeen on tulossa taas alkuviikosta nolla/plussakelit, eli liukkautta luvassa jälleen... Eikä se tästä kevättä kohti mentäessä ihan heti taida loppuakaan.
 
Mulla on kahet erilaiset toiset pelkästään kannan alle jotka kiristetään remmillä tohon kengän päälle ja toiset jotka tulee kannalle ja päkiälle ja vedetään kengän "päälle" nämähän ovat ne kaksi yleisintä mallia.
Molemmat ovat hyvät ja ovat mulla ainakin pysyneet paikoillaan, kannattaa ottaa kengät mukaan kun meet ostamaan niin tulee oikean kokoiset.
 Nykyisin kun toi tasapaino on vähän hakusessa niin noi tokaks mainitut on paremmat, kun on pitoa tasasesti koko jalalla. Itse tosiaan osti suutarilta omani maksoi jotain 30€/kpl.
Yhtenä vaihtoehtonahan on vielä omien kenkien nastottaminen suutarilla, mutta semmosia ei voi käyttää ku
n ulkona kun ei saa pois.
 
Voi gnnnnh!

Mun lempparimammafarkut (jotka ostin esikoista odottaessa) oli kuluneet käytössä niin pehmeiksi, että hajosivat. >:
Ja tietysti just siitä reiden sisäsauman vierestä, mistä on ihan turha yrittää alkaa paikkaamaan. Ne farkut kun oli todella kulumalla puhkikuluneet.
Tuntui vähän tympeeltä käydä ostamassa tässä jäljelläolevaan aikaan mammafarkut, mutta ilmankaan en oikein pärjää. On mulla parit mustat mammahousut (henskan), mutta ne on jotenkin semmosta hiostavaa keinokuitukangasta, mistä en oikein välitä. Puuvilladenim on aikas kiva materiaali kuitenkin.
Ja ne mun syksyllä ostamat mammafarkut alkaa JOSTAIN SYYSTÄ olla vähän ahtaat lantiolta. :P

Noh, kyllähän noita farkkuja ihan hyvän aikaa vielä synnytyksen jälkeenkin pitää, ei sitä ihan parissa viikossa entisiin mittoihinsa pompahda. :)

Enkä oo löytänyt mummopiikkejä kenkiin. :( Oon jo parikin eri iskua tehnyt ympäri kaupunkia tavarataloihin, kenkäkauppoihin ja suutareihin. Joko kaikkialta ollut loppu, tai sitten tarjolla on ollut vaan semmosia huonoja rotiskoja, jotka ei taatusti pysy paikallaan.
Nyt viikonloppuna pitäis olla ihan ok ulkoilukeli kuitenkin.
 
Heippa!

Laittelin tämän tuonne foorumin kirpputoriosioon, mutta koska kukaan ei varmaan nykyään edes katso sitä, niin tiedoksi tänne.


Myytävänä

Vähän käytetyt, pari kertaa pestyt ESPRIT fom Mums ÄITIYSFARKUT.

* Koko: 44 (vastaa tuumakokoa W34"/L32", lahkeen sisäpituus 81cm)

* Vatsakummun yli tuleva joustoresori

* Vyötärökaistaleen sisällä piilossa kiristyskuminauhat

* Tumma demin-pesu, suora, ehkä aavistuksen alaspäin levenevä lahje

* Täysin ehjät myös lahkeensuista, muutenkaan ei kulumia: uudenveroiset. Lahkeen ommel sallii myös helpon lyhentämisen (ts. ei paksua saumakäännöstä).

Farkut ovat mukavan joustavaa materiaalia, ei kuitenkaan "sukkahousustrechia", 98% puuvillaa, 2% elastania. Hyvin istuva, mukava malli, nousee tarpeeksi ylös takaa ja vatsalle on hyvin tilaa.

(Malli myynnissä ESPRIT e-shopissa, hinta 79,95€)

Kuvia voin laittaa sähköpostiin, kun ei näemmäs tänne onnistu uppia.

HINTA 25€+postikulut (n. 3-5€, ehkäpä)



Myyn nää farkut pois, koska ei vaan näköjään tule käytettyä. Harmi, aivan ihanat farkut ovat!
 
Takaisin
Top