Pudottiko imetys sinulla painoa?

Vargynja

Admin
Staff member
Administrator
Helmikuiset 2021
Toisilla imetys pudottaa painoa, toisilla saa kaikki synnytyksen jälkeen jääneet kilot tarraamaan tiukasti. Miten sinulla?

Itselläni esikoisen jälkeen paino ei lähtenyt minnekään. Kuopuksen syntymän jälkeen taas lähti tippumaan niin että painan nyt vähemmän, kuin kertaakaan näiden raskauksien välissä.
 
Ensimmäisessä raskaudessani painoa tuli +12kg. Raskauskilot tippuivat pois 3kk sisään synnytyksestä. Puoli vuotta myöhemmin painoin siitä vielä 6kg vähemmän, minulla imetys kuluttaa paljon. Niistä -6kg tuli takaisin 3 kiloa.

Toisessa raskaudessani sain myös samaisen +12kg, joista -7kg jäi sairaalaan. Lähtöpainoon on siis matkaa 5 kiloa, mutta niillä ei ole kiire. Yritän nyt syödä hyvin ettei laihdu liikaa.
 
Sain melko vähän painoa kummastakin raskaudesta. En muista tarkkoja lukuja, olisikohan ekasta tullut noin 8kg ja toisesta 10kg painonnousu. Kummankin synnytyksen jälkeen aika lailla kaikki tulleet kilot jäivät synnärille, koska mahduin molemmilla kerroilla jo noin viikon kuluttua synnytyksestä ennen raskautta sopineisiin farkkuihin. Imetysten aikana tosin lihoin kummallakin kerralla! Oliskos ekalla tullut +5kg ja tokalla varmaan lähemmäs 10kg, kumpaakin imetin reilun vuoden. Onneksi lähtivät sitten imetyksen loputtua helposti.
 
Ekaa en kauaa imettänyt (5vko), mutta sinä aikana lähti 18 kiloa. Loput 10kg piti sitten muilla keinoilla pudottaa, lähti nekin kyllä helposti ja nopeasti.
Tokaa imetin vuoden, raskauskilot (22kg) lähti suunnilleen jälkitarkastuksen mennessä ja lisää sen jälkeen.
Kolmannesta myös 26 kiloa suli nopeasti ennen äitiysloman päättymistä imettämällä.
Neljännestä ei kilot sitten niin helpolla lähtenytkään. Jos oikein muistan niin n. 15kg lähti parissa viikossa nopeasti itsestään. Söin kaksin käsin herkkuja ja paino pysyi samassa. Herkut kun lopetti ja imetti niin lähti sitten loputkin kilot, siten että kaikki 29kg sain imetysaikana (1v5kk) pois. Imetyksen loputtua tullut pari kiloa takaisin, eli kyllä se vaan vielä lopussakin taisi silti jotain energiavajetta saada aikaiseksi.
Mulle kertyy raskaana ihan tosi paljon painoa ilman että kovin radikaalisti ruokailut muuttuu, liikunta jää kuitenkin selvästi vähäisemmäksi raskausvaivojen takia. Imetyksen kannalta hyvä, tosin hiukan vähempikin ekstra massa ihan varmasti olisi riittänyt.
 
Minulla oli molempien lasten imetysaikana erittäin vaikeaa saada painoa tippumaan. Normitilassakin on haastavaa, mutta imetysaikana erityisen vaikeaa. Luulen, että mulla on jo pitemmän aikaa ollut hormonitoiminta ja keho sekaisin.
 
Minä olen aina olllut alipainoinen, eikä raskauksissa tullut paljon mitään lisää ( ekan kanssa +7kg, toisen kanssa +9kg. Lähes kaikki jäi kummankin kanssa synnärille.

Tämän takia en kumpaakaan osa-imettänyt kuin hetken, (n. 3kk) koska imetys aiheutti jo vaarallisen alipainon. En kuitenkaan koe, että olisin ollut huonompi äiti ”pullolasteni” kanssa.
 
Tämän takia en kumpaakaan osa-imettänyt kuin hetken, (n. 3kk) koska imetys aiheutti jo vaarallisen alipainon. En kuitenkaan koe, että olisin ollut huonompi äiti ”pullolasteni” kanssa.
On aivan kamala ajatus, että jonkun mielestä korvikkeen antaminen tekee huonon äidin! Oli sitten imetys, korvike tai niiden yhdistelmä, jokainen on aivan yhtä arvokas :red-heart:
 
Takaisin
Top