Primaspanit ja raskaus

Pähkinä27

Näppärä viestien naputtelija
Joulukuiset 2021
Heippa!
Minulle on määrätty Primaspanit 100mg päivässä otettavaksi heti plussattua. Nämä veritulppien estoon.
Luin kuitenkin että primaspanit kuuluvat tulehduskipulääkkeisiin ja täten lisäävät mm. keskenmenoriskiä. Jotenkin ristiriitaista tietoa tästä. Olen saanut keskenmenon kun söin Primaspaneja, mutten tietysti tiedä oliko tuolloin tuulimuna vai miksi km tuli.
Siksikin asia hieman kummittelee.

Onko täällä kellään ollut Primaspaneja käytössä tai jollain teidän läheisellänne? Kertoisitteko kokemuksianne ja sujuiko raskaus ihan ongelmitta?
 
Mulle määrättiin primaspania 150mg iltaisin otettavaksi pre-enklampsian ehkäisemiseksi vk 12.-36.
Nyt vk 16. Muutaman viikon siis nyt syönyt primaa... Tähän asti kaikki ainakin mennyt tosi hyvin :)

Uskoisin että kun kerta lääkäri sinulle määrännyt sen lääkkeen niin hyödyt lääkkeen syömisessä paljon isommat kuin riskit :) Kyseessä kuitenkin sinunkin turvallisuus kun kerta veritulppien estoon sinulle määrätty lääke :)
 
Hei:greet025 mulla tukostaipumuksen vuoksi määrätty primaspan 100mg alkaen kp1
Jos tulen raskaaksi, niin sitten tilalle alkaa klexane pistos, kestää koko raskausajan ja vielä 6 vko synnytyksen jälkeenkin.

kaksi tervettä lasta saanut maailmaan näillä ohjeilla :)

(tukostaipumus löytyi kohdallani kun ruvettiin tutkimaan mistä varhaiset keskenmenoni voisivat johtua).
 
Mä oon kans syönyt Primaspania kahden raskauden aikana. Ensimmäisessä raskaudessa oli alkavaa raskausmyrkytystä ja istukan virtauksissa häikkää plus blokki. Esikoinen syntyi rv 30+6. Toisessa raskaudessa Primaspan käytössä heti plussauksesta ja kuopus syntyi täysiaikaisena eikä ollut suurempia ongelmia. Nyt oon taas raskaana 20+3 ja Prismaspania oon syönyt rv8+, jäi vähän epäselväksi et tarviiko syödä kun kuopuksen kanssa meni kaikki hyvin. Lääkäri kuitenkin sanoi et kaikissa tulevissa raskauksissa syön sitä ja mielellään ihan plussauksesta asti. Tähän mennessä kaikki mennyt hyvin. Jokaisessa raskaudessa oon esikoisen keskosuuden takia toki tarkemmassa seurannassa loppuvaiheessa äitipolilla.

Ja ymmärsin et lääkärin puheista että Prismaspan auttaisi myös ehkäisemään keskenmenoja jos johtuvat noista tukos/verenkiertohäiriöistä. Ennen esikoista mulla oli pari keskenmenoa. Nyt ei oo ollu ollenkaan.
 
Mulla viime raskaus sujui ok, kun perussairauden vuoksi aloitin primaspanin 100mg vkolla 12. Vkolla 30 lisättiin 150 mg. Vauva syntyi vkolla 40. Nyt raskaana vkolla 23 ja Primaspan käytössä samalla tavoin kuin viimeksi.
 
Minulla ei kokemusta primaspanista mut vastaavasta lääkkeestä kyllä (aspiriini sekin mut en nyt muista lääkkeen nimeä). Ensimmäisessä raskaudessa tuli raskausmyrkytys ja lapsi syntyi rv 36+4. Seuraavassa raskaudessa sitten piti aloittaa aspiriini jolla yritettiin estää/myöhäistää mahdollista tulevaa raskausmyrkytystä. Valitettavasti kohdallani lääkitys aloitettiin vasta rv 12. Sikiö kuoli kohtuun rv 13+1. Tuli veritulppa keskenmenon jäljeen ja raskautumiskielto verenohennuslääkityksen 3kk ajaksi. nyt uutta raskautta suunniteltaessa, jos tuun raskaaksi, niin aloitan minihepariinipistokset veritulpan estohoidoksi. Mahdollisesti myös lisäksi aspiriinin myös. Katsotaan mihin päädytään, kun ja jos tärppää.
 
Takaisin
Top