Pottailut

Heli1

Oman äänensä löytänyt
Missä vaiheessa olette alottaneet potalla istuttamisen? Miten lapsi reagoi siihen?

Olen ajatellu aloittaa pottaa kokeilla kohta 9kk pojalleni joka istuu niin tanakasti lattialla ja tuolilla mutta onko se vielä aikasta vai?

Kertokaa meille pottatarinoitanne, pliis !!!!!
 
Me aloitettiin kun tyttö oli 8kk. Asiasta ei tehty mitään suurta nroa, vaan potalla käytiin ruuan jälkeen istuskelemassa ja lukemassa kirjaa. Reilu kuukausi meni ennen kuin ensimmäinen pissa tuli pottaan. Ja sitä sitten sitä ihasteltiin ja kehuttiin pitkään ja hartaasti, vedettiin pöntöt ja pestiin kädet jne rituaalit suoritettiinemoticon Sitten pottailua jatkettiin säännöllisesti heräämisen ja syömisen jälkeen, ja kun tyttö lähti 11kk ikäisenä kävelemään, hiljalleen alkoi itse kertomaan potalle menosta. Meni taputtamaan vessan ovea. Edelleen käytetään vaippoja, ei niin varmaa ole pidättäminen. Mut suurin osa päivän tuotoksista menee pottaan. Osaa sanoa "potta", "pitta" ja "kakka". Kyl mun mielestä pottatreenit voi aloittaa kun istuu kunnolla. Lapsi oppii kaiken minkä sille opettaa, mut liikoja ei saa vaatia. Ja kun potalla istuessa on mukavaa tekemistä niin siittä tulee mukava ja miellyttävä asia.
 
Minulla on kauppareissuilla käynyt mielessä, että potan voisi jo ostaa. Poika vajaa 10kk. On istunut hienosti jo 2 kk, eli pottailut voisi jo aloittaa!

Onko sen potan pakko olla vessassa? Voisiko se olla ihan aluksi vaikka olohuoneessa tai makuuhuoneessa, missä ja milloinkin sitä nyt harjoitellaan? Mitä olette mieltä?

Entä oletteko huomanneet onko suurta eroa käytännössä sellaisella potalla, missä on selkänoja ja sellainen missä ei ole?

Lisää pottatarinoita! emoticon
 
Mä alotin pojan kanssa pottailut kun oppi istumaan itse 7kk iässä. Ensin vähän kerrallaan tutustelemalla vaipanvaihtojen yhteydessä. En nyt kyllä tarkkaan muista, mutta ei siinä kauaa mennyt kun ekat pissat tuli pottaan. Tein pissa eli pssss ääniä ym ja kai se ilma paljaalla iholla sai aikaan sen, että pissa tuli. Pojillahan monasti lentää kaaressa vaipanvaihdon yhteydessäkin ellei ole nopea ;) Kakkat sinne saatiin myös aika pian, mutta edelleenkään ei aina onnistu. Menee selvästi kausittain ja jo kahteen kertaan on tullu pieni paussi, ettei ole suostunut koko potalle! Viikon verran molemmilla kerroilla kestänyt ja sitten pottailut taas jatkuneen normaalisti. Joka päivään pottaan saadaan pissat, yleensä useammat, mutta kakkaa ei nyt jostain syystä ole halunnut sinne pitkään aikaan tehdä. Menee esmes pyykinkuivaustelineen alle "piiloon" ja vääntää sinne, ennekun ehdin pois houkutella :D
Luen pojalle yleensä kirjaa samalla kun pottaillaan, niin malttaa istua paikallaan paremmin :)
Mä oon pitäny/pitäisin potan kylppärissä/vessassa alusta asti, ihan että tulee heti selväski minne ne hädät tehdään. Mutta ei mulla kyllä ole tähän hätään mitään tutkimustietoa, että onko siitä haittaakaan jos pottailua harjoitellaan muuallakin, tuskin =)
 
Meillä on pottaa pidetty pääsääntöisesti vessassa, ihan vaan varmuden vuoksi. Mut ollaan myös katsottu kauniita ja rohkeita potalla ollessaemoticon Mummolassa potta on olohuoneessa, leikkien vieressä, eikä me olla kyllä huomattu mitään haittaa asiassa. Tietysi voi ajatella silleen asian, että jos lapsi ei puhu vielä niin hänelle on helpompaa osoittaa tahtonsa tarpeille pääsystä menemällä vessan ovelle, mut ihan samalla tapaahan lapsi voi osoittaa sen menemällä sinne potalle konkreettisesti. 
Meillä on kotona "pottatuoli", eli se missä on selkänoja, ja kyllä siinä on paaaaaljon helpompi istua. Kun taas pappalassa on normi potta, niin alkuun tytöllä oli hankala istua siinä. Jalat jää liian levälleen ja pissa lirahti muutaman kerran yli laitojen siinä. Että kyllä mie suosittelen pienemmille sitä nojallista mallia. 

Kyllä meilläkin on menny välillä sykleissä se halukkuus suorittaa asiansa potalla. Nyt on se villitys että saattaa istua tönöttää tyytyväisenä puolikin tuntia potalla, ilman että pissa tulee. Ja kun lähtee potalta, niin pissaa välittömästi lattialleemoticon Mie olen tullut siihen tulokseen että se kuuluu ikäänemoticon
Vaikka ihan joka ikinen pissa ei tulekkaan vielä pottaan, vaan jotain päätyy vaippaankin, niin kyllä vaippoja kuluu huomattavasti vähemmän, rahallisesti iso säästö. 
 
Hankin pöntönsupistajan (ilman säiliötä), kun tyttö täytti 10 kk. Tyttö tykkää. Luetaan kuvakirjaa (Helsinki-taskumatkaopas) ja leikitään loruja ja leluilla. Joskus tarpeet tulee heti, kun istahtaa. Kyllä tyttö usein ilmoittaa, kun ei enää jaksa istua ja joskus taas suuttuu, jos meinaan nostaa hänen pois liian aikaisin. Ja olen huomannut, että tyttö rupee hamuilemaan vessapaperia, kun jotain on tulossa ja tunkee sitä pönttöön emoticon  Peruspottaa en ole vielä hankkinut, kun näin kotioloissa tuo rengas riittää. Saatan miettiä asiaa uudelleen, kun tyttö oppii kävelemään ja pääsisi potalle itse. Jonain päivinä vaippoja säästyykin, mutta lähinnä aloitin pottailun tytön mukavuuden vuoksi. Ja kyllä tyttö on ruvennut ilmoittamaan, milloin hätä on lähellä (tarraa vaippaan ja katsoo silmiin ja ähkii) emoticon Ainoa huonopuoli on se, että tyttö tuntuu välillä valuvan tuohon pöntönreikään ja tulee punaiset painaumat pakaroihin. Kaupan peruspottaan verrattuna reikä on kyllä samankokoinen, joten en tiedä, onko ongelma yleinen, vai vaikuttaisiko asiaan parantavasti jos lapsen jalat olisi lattialla eli niin kuin peruspotassa.  
 
Mekin aloitimme pottatreenit muistaakseni 7 kk iässä ja edelleen jatketaan todella harvakseltaan (äitin laiskuus). Alussa poika pissasi ja kakkasi pottaan lähes joka aamu, mutta nyt saadaan pissa metsästettyä pottaan todella harvoin ja kakkaa ei ole näkynyt potassa aikoihin. Ehkä 10-11 kk iässä pottailu meni hankalaksi eikä poika malttaisi millään siinä istua, vaan pomppaa pystyyn. Olen ajatellut sen liittyvän tähän kävelyn oppimiseen ja liikkumisen lisääntymiseen.
Meillä on kallis selkänojallinen potta ja sitten 2,5 €:n tavallinen potta. Meillä on tykätty enemmän tuosta halpisversiosta, mutta poika onkin istunut tukevasti itekseen jo 6 kk iästä alkaen.
Nyt pitäisikin tsempata tuon pottailun suhteen, joten kiitos vaan tämän ketjun vinkeistä. :)
 
Me saimme ostettua potan ja kokeilimme eikä poika meinannit istua siihen ollenkaan. Kokeilimme muutaman kerran päivässä säännöllisesti ja vihdoin se alkoi sujua, että oppi edes istumaan hetken paikallaan. Annamme kirjan käteen niin sitä lueskelee aikansa ja sit ponkasee pois potalta. Joskus saatta jopa pissat olla tullut sinne, yleensä kakat. Joskus saatta olla sellasia päiviä että ei halua istua lainkaan.

Viirukhan, kannattaa jaksaa yrittää, pikkuhiljaa poikasi siihen oppii.
 
Viirukhan:  Täällä sama juttu.  Ja en ole sitten lasta potalle pakottanut kun ei malta siinä istua.  Kaikki kehittyy eri aikaan tässäkin suhteessa joten kyllä se mukula sitten jaksaa istua kun on se oma herkkyyskausi asiaan.

Kaksi kertaa ollaan saatu pikkukakka pottaan, jee!  Kovin säännöllisesti en siis lasta potalla istuta (en edes päivittäin) mutta silloin kun ilmoittaa että on hätä (tunnistaa itse ja alkaa hokea "kakka, kakka" oli hätä sitten kumpi vain) niin koitan joskus ehtiä potan kanssa hätiin.  Kesällä ehtii sitten lämpimässä pihalla kirmailla ilman housuja ja äiti ehkä potan kanssa perässä.
 
No nyt on potta ollut makkarissa viikon verran, ihan kuivana ja puhtaana...
Ostin sellaisen selkänojallisen mallin. Musta näyttää, että  koko pikku pylly uppoaa sinne pottaan ja pakaroihin jää punaiset painaumat. Poika ei tykkää istua siinä yhtään, ei auta lelut eikä kirjat. Pakko päästä vaan pois. 1-2 kertaa päivässä olen siihen istuttanut vaipan vaihdon yhteydessä, tai joskus ruuan jälkeen... ei ei ei.

Vois tietenkin vielä ostaa sellaisen halpisversion ja kokeilla sitäkin.
 
12 päivää se otti, että pottaan jotain saatiin! Jihuu! :D Hieno pötkälehän sinne tänä aamuna saatiin :D Eikä enää edes kamalasti jännitä siinä istuessa, saattaa jopa leikkiä ja hymyillä!
Reenit jatkukoon.
 
Takaisin
Top