Pottailu

@sukki

Sanaisen arkkunsa ammentaja
Niin. Minkä ikäisenä harjoittelu kannattaa aloittaa? Äiti sanoi, että hän oli aloittanut minun kanssa 6kk ikäisenä ja olin "sisäsiisti" 1,5 vuotiaana. Kertokaa te viisaammat.
 
Mun veljen tyttö opettelee nyt juuri ja alotti opettelemisen kun täytti 1v. Luulen et kannattaa kokeilla jo tossa puolivuotiaana ja jos ei vielä onnistu niin myöhemmin uudestaan.
 
Me aloitetaan, kun tyttö osaa vähän istua. Meidän äiti aloitti meillä pottailun heti ja kaikki kolme lasta ollaan oltu 1v. jo ilman vaippoja.
 
Sitten, kun aika näyttää siltä. Aikasintaa sitten, kun osaa itse istua.
Esikoinen taisi olla jotain 9-10kk ja ihan satunnaisesti sinne jotain tuli. Puolen vuoden jälkee pottailu jäi tauolle, kun se selkeesti aiheutti esikoisella mielipahaa. Hoidon alottaessa pottailu tuli taas säännölliseski ja rutiinin omaiseksi. Esikoinen täyttää toukokuussa 3 vuotta ja pärjää päivät ilman vaippaa. Mutta vahinko tulee housuihin, jos ei itse muistuta että pitää käydä pissalla. Kakat tulee aikalailla aina housuihin. Yövaippa on käytössä, mutta usein se on aamuisin kuiva.
 
Itse en laittaisi potalle, ennen kuin vauva osaa itse istua kunnolla. Koska ei sen kanssa oikeasti niin kiire ole. Ja pitää muistaa sitten, että pottailun pitää olla kivaa vauvalle. Huono kokemus aiheuttaa herkästi takapakkia ja kunnolla. Meillä esikoinen kävi alta vuotiaana ekan kerran kokeilemassa pottaa, mutta ei ottanut innostuakseen. Joskus ennen kahden vuoden ikää yritettiin taas oikein tosissaan ja oli kaikki kehut ja konstit käytössä, mutta tyttö ei oikein innostunut vieläkään. Hän ei oikeastaan potalle kunnolla oppinutkaan, mutta kun tajuttiin kokeilla pöntölle sen supistajan kanssa, niin alkoihan sujua! Ja sitten lopulta, kun itse uskalsi jättää tuolta ne vaipat pois, niin nopeasti oppi kuivaksi. Eli ei haitannut, vaikka myöhään aloitettiinkin. Nyt ei ole vaippoja käytetty kohta puoleen vuoteen.

Ja kuivaksihan kannattaa ruveta opettelemaan vasta siinä vaiheessa, kun vaippa on yön jäljiltä kuiva. Siitä yleensä puhutaan merkkinä, että on sen aika. Ja sehän ei ihan vielä ole, joten ei ole potalle opettamisenkaan kanssa mikään hätä vielä. :)
 
Komppaan Tiutsia ja Kellitystä. Pottailun kanssa kannattaa edetä hyvin lapsentahtisesti ja rauhallisesti, muuten tulee tosi helposti takapakkia. Mä en esikoisen kanssa pitänyt mitään kiirettä enkä meinaa pitää kakkosenkaan kanssa. Juuri mun sairaanhoitaja kaverin kanssa juteltiin aiheesta ja hän sanoi että nykytutkimukset jopa suosittelee että lapsen kanssa ei aloitettaisi pottailua kovin aikaisin, vaan parempi että vauva saa itse säädellä pissaansa. Meidän vajaa 3-vuotiaalla vähän sama tilanne kuin Tiutsin tytöllä, yövaippa vielä käytössä, päivät on kuiva. Yövaipankin voisi jo jättää pois kun se on ollut viimeajat yön jäljiltä ihan kuiva. Oon päättänyt että viimeistään ens kesänä luovutaan hänen kanssa kokonaan vaipasta.
 
Mun anoppi potatti 6kk ikäisenä mieheni veljeä ja saankin nyt koko ajan kuulla samaa tarinaa "miten heillä oltiin kuivia ennen vuoden ikää", koska itse en ole edes jaksanut ajatella siinä iässä potalle istuttamista.
Meidän esikoinen lopetti vaipan käytön 2,5vuotiaana ja yökuiva oli 3 vuotiaana, mutta vielä joskus harvoin tulee vahinkoja.
Tyttö puolestaan lopetti viime kesänä 2,5vuotiaana vaippojen käytön ja ihan samalla yövaipan. Ei siis ole vielä kertaakaan tehnyt vahinkoja sänkyyn ja päivävaipan käytön lopetuksen jälkeen ei myöskään yöllä vaippaan.
Miten nuo lapset voivatkin olla noin erilaisia.. :dance008
Eric on ollut todella monessa asiassa eri maata, ku sisaruksensa, niin ajattelin pari kertaa kokeilla pottaa, kun istutaan kunnolla, jos vaikka tämä kolmas olisi siltäkin osin erilainen, mutta kans lapsen ehdoilla.
Ai niin vanhemmat sisarukset erosivat siinäkin, että esikoinen teki aina kakat pottaan, mutta sisko pelkäsi kuollakseen pökälettä eli ilman kakka vahinkoja oltiin vasta Ericin syntymän jälkeen :happy119
 
Tässäkin voisi sanoa, että tuskin nämä meidän vauvat enää teininä vaippaa käyttää vaikkei heti pottailua alottais :grin
(pottailun suhteen ei mun mielestä ole kiire, sen kyllä kerkeää ottaa käyttöön myöhemminkin)
 
Potan voi myös ottaa ensin ns. leluksi, vauva tutustuu siihen, ja voi laittaa vaatteet päällä istuun, ettei tunnu sitte paljaan pepun kaa vieraalta. Sit ku on tullu sinuiks potan kanssa niin se ei ainakaan pelota :) Ja näin päikkärintätinä oon huomannu, että siinä 2,5 - 3-vuotiaana lapset viimeistään oppii kuiviks ihan vaan ottamalla vaippa pois käytöstä. Vajaa viikko yleensä menee siitä, kun on kotona päätetty, et nyt lähtee vaippa. Jotkut vaan tekee sen niin, että päikkäris vaippa pois ja kotona pidetään, ni se on lapsellekin vähän kurjaa, ja vaikeempi oppia :/ Meillä ei vielä istuta, joten ei pottailua luvassa, muutenkin alotetaan tosta syöttötuolista ja pottaillaan sit joskus myöhemmin :)
 
Me alotetaa sit ku kiinnostusta siihen suuntaan löytyy. Esikko alotti harjottelun n.10kk iässä. Silloin sen vaippaa vaihettii vessas niin, että se seiso vessanpönttöön tukien. Samal alko joka kerta tekee sitä et ku vaipan otti pois ni neiti lirautti pissat pöntön vieree lattialle. Päätettii et nyt potta käyttöön ja siihe teki sit pissat jatkos melkei joka kerta. 2v 3kk iässä jätettii vaippa kokonaa pois. 3kk meni hienosti, neiti meni ite potalle ja yölläki pysy sänky kuivana. Alko hoito, ja yhäkin pitää käyttää joka yö vessas ettei sänky kastu, ja vessaa menee enää harvoin oma-alotteisesti. Eli hoidon alkamisen jälkeen on menty vaa takapakkia. Mut ei oma luonto anna periks et enää vaippaa edes yöks tolle pistäs :sad001
 
Ainukka Aina ei riitä se viikkokaan. Esikoisella on vaipat ollut pois nyt 3kk ja viimeks eilen siivottiin pissoja pois. Kakat tulee aina housuun. Hän ei yksinkertaisesti vielä tunnista hätäänsä, vasta siinä kohtaa kun on housuissa. Pissojen kanssa pysyy kuivana, jos vaan tietyn väliajoin ohjaa potalle/pöntölle.

Näillä pienillä on vielä ainaki 2 vuotta aikaa asian oppimiseen. Ei sitä tarvi heti ekana vuonna oppia, silloin opitaan paljon kaikkea muuta tärkeää :)
 
Toi oli hyvä vinkki, että kannattaa totutella ensin vaatteet päällä :). On tää palsta kyllä hyvä , jäis muuten paljon asioita pimentoon.
 
Ei niin Tiutsi, kaikki tietenkin menee omaan yksilölliseen tahtiin :) Ja aina voi tulla just niitä takapakkeja esim. jos tulee sisarus, niin jotkut alottaa uudelleen pissailun housuun, vaikka ois jo kauankin ollu kuiva.

Totta @sukki, mäkin oon saanu niin paljon vinkkejä täältä, varsinkin tohon ruokajuttuun, maisteluihin ym. Kiitos kaikille :Heartred
 
Näinpä! Kyllä meilläkin vielä silloin tällöin sattuu esikoisella vahinkoja, yöllä on tainnut kerran tai kaksi käydä vahinko ja ainakin toisella kertaa tyttö olikin silloin kuumeessa. Päivällä noita sitten sattuu toisinaan pissin kanssa, ei varmaan vaan malta lähteä sinne vessaan ajoissa. Ja vaikka hän osaa itse siellä vessassa toimia eli tarvitsisi apua vain pyllyn pyyhkimiseen, niin harvemmin haluaa vielä itse tai yksin sinne mennä. Eli melkein joka kerta pitää ehtiä itse mukaan. Kakka tuolla raukalla on ollut tiukemmassa, kun pari kertaa on ollut maha niin kovalla, että on tullut oksennus pöntöllä, kun on ollut niin iso työ siinä "tortun vääntämisessä". :sad001 Siitä on tietysti jäänyt pelkoa toiselle, vasta nyt on alkanut luottaa, ettei se oksennus automaattisesti tule, kun kakkaa tekee. Joten ehkä tästä taas pikkuhiljaa edistytään.

Katsellaan nyt sitten tämän toisenkin kanssa, miten hän itse haluaa asiassa edetä. :) Tällähän tuntuu olevan niin selkeät omat ajatukset siitä, milloin hän mitäkin oppii ja keksii. :wink
 
Mä oon visioinu ton pottailun, et sit ku osaa istua. Vaatiihan se aika paljo sit iteltäkii kärsivällisyyttä. Toistaseks oon vaan repeilly noille soiville potille. Pissaa, niin tulee hurraata ja taputusta. Juu ei kiitos.
 
Voi kauheeta.. en ikinä ostais sellaista soivaa pottaa. Järkyttävää! Kyllä mua pelottais jos vessanpönttö alkais hurraamaan, kun päästää kasan...

http://www.lastenturva.fi/tuote/Fisher-price soiva potta koroke Ducky fun 3-in-1 potty/027084922318/?gclid=CNGizo3wtrwCFeHOcgodNQMAYA


Tossapa sellainen hirvityksen kauhistus.. mä tilasin just vauvalehden, kun sain ihan hyvän tarjouksen. Siinä pahimmassa tapauksessa voi voittaa juurikin tuon potan. Mä kyl paan sen sit myyntiin toriin, jos voitan. :D Meille tulee se kaikkein tavallisin potta, mitä on ollu jo aikoja.
 
mä tilasin marraskuussa vauvalehen,sai vuoden 40e.ja sen nallepuh pussilakan setin mistä mä nyt joudun tekee ison tyynyn kun oli niin pien se pussilakana.

hups,meni vähän ohi aiheen.
 
Takaisin
Top