Hienosti Aubrey luet lapsesi vessahätäviestintää! (: Ja todella hienosti on, että tyttö osaa sanoa itse ennakkoon "kakka", se on todella loistavasti tämän ikäisille. Nyt kuulostaisi olevan hyvä hetki enemmälti aloitella pottailua, kerta tyttö tunnistaa ihan itse kakkahädän ja tekee kakat pottaan (:
Ne pissan ja kakan merkit voivat olla hyvin pieniä, sellaisia, että itselle tulee takaraivoon tunne, että nyt muuten lapsi pissalle ja äkkiä ja olikin sitten pissahätä. Meilläkin varma kakan merkki on pierut :D Pikkuinenkin pieru kun pääsee, niin äkkiä on vietävä poika potalle. Paljon tuo vaipattomuus työtä vaatii ja tarkkaavaisuutta itseltä, kun lapsi ei vielä osaa mennä itse potalle, mutta sekin taito ajallaan.
Useissa pottailuoppaissa sanotaan, että lapsi olisi valmis kuivaksi opetteluun aikaisintaan 2-3-vuotiaana, näiden oppaiden mukaan silloin, kun lapsi osaa itse käydä potalla. Minusta tuo on huuhaata, kyllä lähes jokainen puolitoistavuotias fyysisesti kykenee olemaan päiväkuiva, mutta eri asia on juuri se osaako silloin lapsi vielä omatoimisesti käydä potalla vai ei. Jos vanhemmat haluavat, että lapsi osaa ihan itse hoitaa koko pottailun alusta loppuun, niin silloin on parempi odottaa sinne pari-, kolmevuotiaaksi asti ihan rauhassa vaipattomuutta. Nämä ovat omia valintoja vanhemmuuteen ja arkeen, on tuo tietenkin työlästä näin pienen vaipattoman lapsen kanssa, kun kaupassa käydessä ja kylässä ja ihan kaikkialla täytyy aina miettiä, missä on lähin vessa ja potta.