Potalle opettelu

  • Ketjun aloittaja Daniellla
  • Aloituspäivämäärä
Joo meillä aloitettiin myös siitä joku aika sitten, ettei ollut pojalla vaippaa eikä mitään housujakaan. Mutta on se tosiaan ollut edes takaisin seilaamista tässä viime kuukausien ajan joka tapauksessa. Ajattelin silloin aiemmin, että poika ehkä oppii paremmin tunnistamaan hätänsä, kun ei enää ole sitä vaippaa, johon päästää hädät sujuvasti silleen kuin ennenkin. Meillä poika on nyt siis kohta 2v 9kk, ja osaa riisua housut kyllä, jos niissä vaan ei ole mitään kiinnityksiä, siis esim. verkkareissa kun on niitä kiristysnaruja, niin niitä ei vielä osaa kunnolla aukaista jos on solmittu kiinni.
 
Harva koululainen enää vaipoissa kulkee.. Meillä on menty tässäkin asiassa hyvin lapsentahtisesti ja lapset oppineet aika myöhään kuivaksi. ... Kaikki lapset eivät opi samaan aikaan kuivaksi ja sekin on vain vanhemman hyväksyttävä....

Ei tästä kannata huolta ottaa! Kuten elaffy jo kirjoitti: lapset ovat niin erilaisia. Tilastollisesti tytöt oppivat päiväkuivaksi aikaisemmin, mutta yksilöihinhän ei tilastot päde.

Meillä esikoinen oli päiväkuiva ennen 2v. ikää, mutta yökuiva vasta vuosia sen jälkeen. Kuopus ei ollut milläskään täysistä vaipoista. Juoksi karkuun ja hoki: "Ei pissa, ei kakka." Potalla istui, mutta ei kiinnostanut. Päiväkodissa ei ollut yhtään sen halukkaampi pottalle tai ilmaisemaan koska olisi hätä. Mulla ei ole aikaa kytätä vessa-aikoja, eikä puhdistella pissan jälkiä lattialta, niin poika sai olla sitten vaipoissa. Juuri 3 v. ikäisenä otettiin sitten vaippa pois, poika selkeästi oli kypsä ja oppi kuivaksi heti. Hänellä oli itse haluja, hermosto oli kehittynyt ja oli kiva saada alushousut. Vahinkoja ei tullut kuin pari. Eilen olivat automatkalla ja varmuuden vuoksi vaippa päällä - ei kuitenkaan suostunut pissaamaan vaippaan, vaan piti päästä vessan. Samalla rytinällä on nyt sitten myös yökuiva.

Jokainen saa tehdä miten parhaaksi näkee omaan elämään ja perheeseen sopivaksi. Paineita ei kannata ottaa! Yökastelu on normaalia vielä isommallakin lapsella. Itse menen siitä mistä helpointa on ja jos lapsi ei ole valmis, se ei ole valmis. Hermoston kehittyminen on ihan fyysinen asia, joka vaikuttaa pidätyskykyyn.
 
Muokattu viimeksi:
Tämä on totta juu, mitä mä77 kirjoitti. Yökuivuus varsinkin on hormonaalinen juttu, jota ei oikein voi mitenkään edistää, se tulee sitten kun on tullakseen.

Alkuperäisessä postauksessa vaan oli ehkä kyse ennemminkin siitä, että potalle totuttaminen oli aloitettu hyvin myöhäisessä vaiheessa (vasta n. 2 vuoden iässä), jolloin lapsella oli jo omaa tahtoa ja voimakkaampaa vastustusta kuin ehkä olisi ollut, jos potalla istumista olisi harjoiteltu jo vaikkapa sieltä 6kk ikäisestä asti.

Totta kai varmaan kaikilla lapsilla pottailussa on myös niitä aikoja, jolloin koko homma ei kiinnosta lasta pätkääkään, eikä siihen tunnu olevan minkäänlaisia valmiuksiakaan, vaikka se olisikin aiemmin sujunut moitteetta. Sitten taas tulee se herkkyyskausi, jolloin hommat sujuu hyvin. Niitä kaikkia on meilläkin ollut tässä ollut, vaikka poika on istuskellut potalla enemmän ja vähemmän säännöllisesti siitä asti kun oppi istumaan itse. Nyt on menossa hyvä kausi, ja poika on tarhassakin ilman vaippaa suurimman osan ajasta, pois lukien uniajat ja ulkoilut. Kotona ollaan päivisin ilman vaippaa nyt (paitsi päiväuni- ja ulkoiluajat), kohtuullisen vähän on vahinkoja tullut :) Kaikki aikanaan, ja vaikka itse olen stressannut tosi paljon tästä kuivaksi oppimisesta, en ole sitä pojalle kuitenkaan näyttänyt, enkä ole hoputtanut tai mitään muutakaan negatiivista potan ja/tai vaipan suhteen. Täytyy kyllä sanoa, että hienosti on poika oppinut vähän tällaisessa hitaammassakin tahdissa. Ehkä poika on huomannut, että kalsareissa on mukavampi olla kuin hiostavassa vaipassa, ja kun keho ja hermosto on kehittynyt myös koko ajan eteen päin, niin pidätyskykykin on kehittynyt, ja nyt muistaa hyvin mennä sinne potalle, kun hätä tulee :) Kyllä se siitä kaikilla jossain vaiheessa suttaantuu, helposti tai vaikeasti, mutta suttaantuu kumminkin :)
 
Muokattu viimeksi:
Minusta tämä nykyinen trendi, jossa odotellaan, että jokainen taapero keksii pyörän itse =alkaa itse käydä pöntöllä, on siinä mielessä hassu, että kaikkia muita taitoja opetetaan säännönmukaisesti päivittäin, mutta ihan perusjuttu on kuitattu vaippojen vuoksi sillä, että herkkyyskaudet tulevat lapsilla eri aikaan.

Kuivaksi oppimisesta on kansainvälinen tutkimus, jossa oli länsimaisena vaippavaltiona Ruotsi ja vertailukohtana joku hyvin vähän vaippoja käyttävä maa, olikohan Vietnam. Ruotsissa lapset oppivat kuivaksi keskimäärin 3-vuotiaana ja Vietnamissa 1-1,5-vuotiaina.
En usko, että jälkimmäisessä ryhmässä on silti mitään perustavaa laatua olevaa eroa hormonaalisesti tai herkkyyskausien perusteella, vaan kyse on oppimisesta.

Ymmärrän, että lopputulos on sama. Hyvin harva lähtee koulutielle vaipoissa ja meillä kuitenkin kaikki pääsevät kouluun. Minusta on vain suuri ristiriita siinä, miten ympäristötietoisia ihmiset ovat ja kuitenkin kaikki vanhat opit on siirretty syrjään vaippafirmojen tieltä. Eihän kukaan sitä näin ajattele, mutta kyllähän mainonta on muuttanut normaalia käsitystä kuivaksi oppimisesta.
 
Ympäröivä kulttuuri todella luo normeja myös lastenhoitoon ja odotuksiin. Länsimaiset hyvät vaipat pitävät pepun kuivana paremmin kuin kangas, jolloin lapsi itse haluaan todennäköisemmin vaipoista eroon nopeammin. Ympäristö luo myös normeja vanhemmille - eli milloin mikäkin vaihe on normaalia kehityksessä. Köyhemmissä maissa myös vaipoista eroon pääseminen on rahallinen helpotus. Vaipat maksavat! Tämä ympäristön normi näkyy myös Ranskassa lasten nukkumisessa läpi yön. Siellä on normaalia, että 3 kk vauva nukkuu koko yön ilman imetystä ja siihen myös pyritään.

Itselläni juurikin vaippojen epäekologisuus on ollut mielessä, kun pojan kuivaksi oppiminen vei sen 3 vuotta. Esikoisen kanssa oli yhdessä vaiheessa kestot ja olin niihin ihan tyytyväinen. Kuopuksella ei ollut kestoja ollenkaan, sillä elämäntilanne oli niin erilainen. Tästä en suostu itseäni syyllistämään (en siis sano, että joku edes syyllistäisi).

Meillä ei siis kummankaan lapsen kanssa opeteltu potalle kuin vasta 1,5 vuoden jälkeen. Tyttö sai juonesta kiinni aika nopeasti. Poika istui potalla ja siihen se jäi. Ei pissannut eikä kakannut. Sen jälkeen ei ole kiinnostanut kuin vasta 3 vuoden iässä.
 
Opettelussa mennään vähän väärinpäin, kun ensin opetetaan tekemään tarpeet vaippaan ja sitten kuitenkaan ei pitäisi tehdä vaippaan. Toisethan aloittaa vauvan pissattamisella lavuaariin. Vauva tottuu siihen että tarpeet eivät mene vaippaan vaan jonnekin muualle. Tietenkin tämä metodi on leimattu ituhippien ja ekoperheiden huuhaaksi, meillähän on olemassa niiiiin hyviä vaippoja. Mutta jossain vaiheessa se lavuaari vaihtuu potaksi, potta supistajaksi ja lopulta supistajakin jää pois...

Olin kyllä joskus aikoinaan lukenut tästä tavasta mutta autuaasti unohtanut koko homman kun sain itse vauvan.
 
Opettelussa mennään vähän väärinpäin, kun ensin opetetaan tekemään tarpeet vaippaan ja sitten kuitenkaan ei pitäisi tehdä vaippaan. Toisethan aloittaa vauvan pissattamisella lavuaariin. Vauva tottuu siihen että tarpeet eivät mene vaippaan vaan jonnekin muualle. Tietenkin tämä metodi on leimattu ituhippien ja ekoperheiden huuhaaksi, meillähän on olemassa niiiiin hyviä vaippoja. Mutta jossain vaiheessa se lavuaari vaihtuu potaksi, potta supistajaksi ja lopulta supistajakin jää pois...

Olin kyllä joskus aikoinaan lukenut tästä tavasta mutta autuaasti unohtanut koko homman kun sain itse vauvan.


Meidän ituhippivauvat on pissatettu synnäriltä asti lavuaariin. Ei se kuitenkaan niin helppoa ole, muutaman kuukauden iässä tuli aina kiukku kun yritettiin lavuaariin niin annettiin olla. Potta kuvioihin kun pysyi jotenkuten istumassa 6kk iässä ja alle 1v tekikin useasti pissat ja kakat pottaan, jopa pyysi päästä potalle ja istui siellä kunnes oli valmis.

Nyt taas 20kk ei tee kakkoja kuin vaippaan. Kun äheltää kakkaa sanoo vain ei ja menee piiloon eikä saa ottaa kontaktia. Istuu potalla joskus pissalla mutta ei oikein malttaisi. Toisaalta taas on alkanut kiskomaan vaippoja itse pois ja juoksee pihalla pylly paljaana. Yritän tässä päättää onko aika kypsä kuivaksi opettelulle, nyt alkoi loma niin ajattelin kerätä matot lattioilta...
 
Minä en kategorioi vessahätäviestintää ja muualle kuin vaippaan asioiden tekemistä miksikään ituhippeilyksi tai vastaavaksi, vaan se on järkevää toimintaa. Itse vaan en kerta kaikkiaan jaksanut siihen aikanaan panostaa, ja nyt koen, että tämä minun tapani käyttää vauvalla/lapsella vaippoja on aina ja joka paikassa väärin toimittu, niin kuin varmasti onkin. Niin voimakkaasti siitä aina puhutaan, että tunnen syyllisyyttä, etten ole tehnyt lapseni hyväksi kaikkeani.

Silti annan itselleni luvan olla tässä hetkessä tyytyväinen siihen, että lapseni hoitaa vessa-asiansa pottaan ja joskus pyttyynkin omatoimisesti ja oma-aloitteisesti silloin kun vaippaa ei ole. Tietysti jokunen vahinko vielä saattaa käydä. Vaippa on nukkuessa ja ulkoillessa, kohta vain nukkuessa. Ylettömän pyykkirumbaan en lähde, joten uniaikoina vaippa saa olla niin pitkään kuin on tarve. On se yövaippa nytkin välillä kuiva aamulla, mutta epäsäännöllisesti.
 
Ei ole yhtä oikeaa tai väärää tapaa vaippojen, pottien jne suhteen. Olisihan se varmasti järkevää seurata vessahätä viestintää jne. Mutta ei ole järkevää tehdä sitä oman hyvinvoinnin kustannuksella. Eikä siitä tarvitse tuntea syyllisyyttä. :) Jokainen lapsi oppii kuivaksi. Kuivaksi oppimiseen vaikuttaa niin lapsen valmiudet kuin perhekin. Ja se on ihan luonnollista. Ei perhe jonka lapsi oppii myöhemmin kuivaksi ole toiminut automaattisesti väärin. Perhe on toiminut heille toimivimmalla tavalla. Me ei edes tunnistettu vauva-aikana pissahätää. Kakkahätä huomattiin, kun kakka jo tuli vaippaan. Kuivaksi oppimista saattoi hidastaa myös isän sairastaminen, joka alkoi pojan ollessa suunnilleen vuoden. Se että vanhemmat tekee parhaansa riittää ja parhaansa ei aina tarkoita että tekee kaiken mahdollisen ja mahdottoman oppikirjojen mukaan. :)
 
Taapero on nyt pari viikkoa ollut kotona vaipatta. Ulkona puskapissailee hyvin mutta sisällä ei aina muista, malta tai halua käydä potalla.

Tänään 9kk nuorempi pieni ystävä tuli vierailulle ja meidän tyttö halusi ylpeänä näyttää pottataitojaan. Kävi useasti menestyksellä potalla. Kerran lirahti vähän tuolille kun oli syömässä, ilmoitti siitä, siivottiin ja kipitti tekemään loput potalle.

Nyt käytiin nukkumaan. Perhepetiläinen on muutaman päivän nukkunut siskon huoneessa omassa sängyssä. Tänään kieltäytyi kategorisesti laittamassa vaippaa. Tuolla se nyt nukkuu housuitta. Katsotaan mitä yö tuo tullessaan... olen varannut sängyn viereen potan ja varalakanat patjansuojuksineen.
 
Minä en ole vieläkään uskaltanut yövaippaa jättää pois, vaikka se onkin nyt monena aamuna ollut kuiva. Vaikea on poikaa saada aamulla potalle, viime aikoina ei ole kyllä vaippaan kuitenkaan aamulla herättyäänkään pissannut, vaikka viivyttelee joskus pitkäänkin ennen potalle menoa.
 
Taapero on nyt pari viikkoa ollut kotona vaipatta. Ulkona puskapissailee hyvin mutta sisällä ei aina muista, malta tai halua käydä potalla.

Tänään 9kk nuorempi pieni ystävä tuli vierailulle ja meidän tyttö halusi ylpeänä näyttää pottataitojaan. Kävi useasti menestyksellä potalla. Kerran lirahti vähän tuolille kun oli syömässä, ilmoitti siitä, siivottiin ja kipitti tekemään loput potalle.

Nyt käytiin nukkumaan. Perhepetiläinen on muutaman päivän nukkunut siskon huoneessa omassa sängyssä. Tänään kieltäytyi kategorisesti laittamassa vaippaa. Tuolla se nyt nukkuu housuitta. Katsotaan mitä yö tuo tullessaan... olen varannut sängyn viereen potan ja varalakanat patjansuojuksineen.

Kukaan ei varmaan ylläty kun kerron, että märkä sänky herätti klo 01:30, lakanoiden vaihto ja vaipoitus (lakanat loppui) oli kauhistus. Mutta päivällä jatkui vaipattomuus enkä jatkossakaan pakota vaippaa jos ei sitä halua. Pesukone on keksitty ja nyt on useammat lakanatkin kuivumassa seuraavaksi yöksi. Vielä on kesää jäljellä tämän opetteluun, koko heinäkuu ennen töihin paluuta :)
 
Kukaan ei varmaan ylläty kun kerron, että märkä sänky herätti klo 01:cat:0, lakanoiden vaihto ja vaipoitus (lakanat loppui) oli kauhistus. Mutta päivällä jatkui vaipattomuus enkä jatkossakaan pakota vaippaa jos ei sitä halua. Pesukone on keksitty ja nyt on useammat lakanatkin kuivumassa seuraavaksi yöksi. Vielä on kesää jäljellä tämän opetteluun, koko heinäkuu ennen töihin paluuta :)
Meillä on käytössä joku Tena-patjansuojus lakanan alla. Se on siis joku vanhusten apuväline, mutta imee nestettä vähän niin kuin vaipat. Jos käy vahinko, ei silti koko sänky lainehdi.

En tiedä, mistä niitä saa. Meillä tuo yksi miehen isoäidiltä jäänyt paketti on kestänyt niin, ettei ole tarvinnut miettiä uuden hankintaa.
 
Meillä on aina riittänyt ikean halpa patjansuojus. Niitä on kaksi, ja ne on riittäneet hyvin. Ikinä ei ole falskannut. Olen kyllä kuullut noista sängyn lainehtimisista, kai se riippuu lapsen rakosta :)
 
Meillä on aina riittänyt ikean halpa patjansuojus. Niitä on kaksi, ja ne on riittäneet hyvin. Ikinä ei ole falskannut. Olen kyllä kuullut noista sängyn lainehtimisista, kai se riippuu lapsen rakosta :)
Meillä yleensä lapsi käy vasta aamulla potalla, mutta joskus lainehtii niin, että vaikka on vaippa, niin sänky kastuu. Noilla suojuksilla saamme silti nukkua aamuun asti. Poika on ollut nyt 2 vuotta kuiva ja sinä aikana ehkä 10 suojusta kastunut.
 
Hei! Onko kokemusta wc pöntön näköisistä potista? Mun mielestä on aika hauska idea ja aion kokeilla sitten kun vauva kasvaa. Istuiskohan mielummin kun on vähän niinkuin aikuisten pönttö. :hilarious:
 
Täällä vaipattomuus jatkuu. Välillä hoksaa hädän liian myöhään mutta yhä useammin menee itse istumaan potalle. Unille laitetaan vaippa, päiväunien jälkeen on ollut kuiva, yöunilla vielä vähän kastuu mutta nousee usein illalla vielä sängystä omasta halustaan potalle.

Äsken leikkivät yläkerrassa siskonsa kanssa kahdestaan. Pyysin käymään yhdessä vessassa. Isosisko auttoi housut alas, pissa tuli hienosti pottaan, sisko pyyhki pyllyn, veti housut ylös ja tyhjensi ja pesi potan. Ei mua taideta tähän enää tarvita :joyful: Elokuun alussa viedään kyllä vaipatta päiväkotiin, toki annetaan vaippapaketti mukaan. Katsotaan miten siellä säännöllisten pottarutiinien keskellä edistyy, meillähän on potalle muistuteltu erittäin epäsäännöllisesti.
 
Jaa-a, nyt on pari päivää tullut takapakkia. Muutama pissa tulee pottaan/puskaan mutta muistutettaessa kieltäytyy menemästä potalle ja sitten 5min myöhemmin pissaa lattialle tyyliin "oho". Vähitellen alkaa risoa kun tietää että pissahätä on mutta ei suostu edes kokeilemaan ja sitten ollaan taas siivoamassa. Kieltäydyn silti laittamasta vaippaa muuten kuin unille, katsotaan jaksaako ensi viikolla enää kun työt alkaa...
 
Takaisin
Top