Poskiontelontulehdus!? Vähintään kunnon flunssa

Iitunen89

Vauhtiin päässyt keskustelija
Mulla on varmaan vähän kroonistunu mun poskivaivat.. tulehdus oli lokakuussa jonka jälkeen jäi turvotus poskionteloissa.. turvotus tekee ihan samat oireet kun tulehdus [emoji53] nyt sitten iski flunssa päälle, ja enhän mä saa samaa kasaa lääkkeitä enää ottaa..
Mitä voin tehdä/ lääkkeitä ottaa [emoji44] nenäsuihkeita onko sellasia mitä saa käyttää?
 
Iitunen Miulla oli esikoisen odotus aikana ongelmia poskionteloiden kanssa, ja nyt tuntuu vähän samalta. Miulla auttoi nenkannun käyttö, normaalisti käyttäisin nasonexiä, mutta sitä ei saa käyttää raskauden aikana.
 
Kannattaa kysyä neuvolasta noista nenäsuihkeista. Ne on kuitenkin paikallisesti käytettävä ”lääke”, jonka erittyminen nenän limakalvoilta verenkiertoon on tosi vähäistä. Eli vaikutukset verenkierrossa huomattavasti vähäisemmät kuin esim. tablettilääkkeissä. Lisäksi yleensä nenäsuihkeista ei ole välttämättä kovinkaan suurta hyötyä, koska nehän perustuu siihen että niillä saadaan limakalvoturvotus laskemaan hetkellisesti. Eli kun vaikutus lakkaa, turvotus palaa.

Usein tukkoinen nenä ei tarkota sitä et se olis täynnä räkää, vaan tukkoisuus johtuu siitä kun nenän limakalvot turpoaa ja ahtauttaa sitä sierainta ettei se räkä pääse ohi. Niin nenäsuihkeet auttaa siihen turvotukseen ei niinkään rään määrään.

Jos on oikeasti poskiontelontulehdus, niin siihen ei auta kuin antibiootit. Mutta niitäkään ei lääkärit turhan päiten määrää. Oireiden on pitäny kestää tietyn aikaa, en muista nyt kauanko.
Terkuin, entinen tk polilla työskennellyt sh :wink
 
Nasenexissä vaikuttava aine on mometasoni ja se poistaa tulehdusta kortisonin kaltaisena aineena. Sitten taas nasolin ja otrivin vaan supistaa verisuonia ja sitä kautta limakalvoja, joten niiden hyöty ei oikeastikaan ole kuin hetkellinen.

Ja tuolla nasonex hoidolla pyritään välttämään se antibiootti hoito, muttei saa käyttää raskauden aikana. Tullu sairastettua vähintään kaks poskiontelon tulehdusta per vuosi, koska on rakenteellisesti ahtaat kanavat. :-/
 
Mulla on ollu lokakuun jälkeen kolme ero ab kuuria, kortisoni kuuri, kortisoni nenäsuihke, duact.. eikä siis ollut kahden ab kuurin jälkeen enää tulehdusta,vaan turvotus. Nyt ehkä reilun kuukauden on oireet helpottanu, ja oon pärjänny pelkällä öljy-suihkeella. Nyt taas särkee naamaa ja tunnen turvotuksen. Vihloo hampaisiin ja korviin ja päässä humisee. Tulehdusta ei todennäköisesti ole,eikä yhtään räkää nenässä eikä ollenkaan tukkonen olo :/ tää vaiva on todella rasittava jo sillon kun saa käyttää lääkkeitä avuksi,mutta nyt en tiedä mitä tekisin
 
Minä sain jossain raskaudessa ihan lääkäriltä suihkeen tuohon vaivaan. En vaan kuollaksenikaan muista minkä niminen oli. Sanoi silloin että on yleisesti käytössä raskaana olevilla.
 
Ehkä mun tarvii erikoislääkärille mennä niin saa ainakin kerralla oikean vastauksen eikä arvauskeskuksen veikkauksia [emoji28]
 
Kannattaa kokeilla suolaliuossuihketta ja sit pyytää lääkäriltä resepti Avamys nenäsuihkeeseen. Siinä on kortisonia ja saa käyttää raskauden aikana!
 
Käytin avamysta kaksi kuukautta, autto poskien särkyyn,mutta turvotti nenän limakalvoja ja sain aikaan vieläkin tukkosemman olon
 
Takaisin
Top