Polyypit ja raskautuminen?

Ilona-H

Satasella mukana keskusteluissa
Onkohan jollakin kanssasisarista ollut kohdussa polyyppi/polyyppeja, jotka olisivat löytyneet lapsettomuustutkimuksissa? Jos on, mitä niille on tehty, onko poistettu ennen hoitoja vai annettu olla?

Olen löytänyt netistä muutamia tutkimuksia joiden mukaan polyypin poisto edesauttaa raskautumista, todennäköisesti kiinnittymiseen siis ovat vaikuttaneet. Ilmeisesti kuitenkaan riittävästi näyttöä ei ole, tai sitten se on ristiriitaista, koska oma lääkärini ei katso aiheelliseksi poistaa. Yksi polyyppi siis löytyi (alle 1 cm) ensimmäisessä IVF-stimulaatiokierrossa, ja siitä tuoresiirrosta ei alkanut raskautta. Nyt tulossa välikierron jälkeen PAS, pakkasessa viisi blastoa.

Lapsettomuuden syy on selittämätön, ja tietysti pistää miettimään voisiko tämä polyyppiasia olla yksi tekijä. Tosin aiemmin meille tehtiin julkisella kaikki tutkimukset ja 4 inseminaatiota ja useita eri lääkäreitä ultrannut eikä siellä kukaan edes maininnut polyypista. Vasta nyt yksityisellä löytyi. Niitä voi tosin ilmeisesti tulla ja mennä...
 
Yritänpä nostaa tätä, jos jollakin ois kokemuksia polyypeista. Meillä takana jo useampi vuosi lapsettomuutta ja nyt kun ollaan hoitoihin lähdössä, niin kohdusta löytyikin polyyppeja. Ne aiotaan poistaa ennen hoitojen aloittamista. Jos jollakin on ollut polyyppeja, niin olisi ihanaa kuulla mm. siitä, onko niiden arveltu olevan lapsettomuuden syy. Lisäksi ois ihan mahtavaa tietää vähän etukäteen, millainen toimenpide polyyppien poisto on.
 
Minulla löydettiin kohdusta kaksi alle 1cm polyyppia varhaisen keskenmenon jälkitarkastuksessa. Lääkäri suositteli poistoa, koska sanoi niiden voivan vaikeuttaa raskaaksi tulemista ja saattavat lisätä keskenmenoriskiä.

Polyypit poistettiin hysteroskopiassa, jota jännitin etukäteen todella paljon, mutta pelko osoittautui turhaksi. Toimenpide oli kohdallani onneksi nopea ja helppo, kipu lievää ja kesti vain vähän aikaa. Otin ohjeen mukaan Burana 800mg + Panadol 1g pari tuntia ennen toimenpidettä. Toimenpiteessä oli läsnä lääkäri ja kaksi hoitajaa, joista toinen avusti lääkäriä ja toinen jutteli kanssani (varmaan tarkkaili vointiani). Aluksi lääkäri vei virtaavan veden avulla tähystimen kohdunkaulan kautta kohtuun. Tämä tapahtui rauhalliseen tahtiin ja oli minulla täysin kivutonta. Lievä kuukautiskipumainen kipu alkoi kun tähystin tuli kohtuun ja polyypit leikattiin irti. Tämä kesti kuitenkin vain minuutin-pari, ja oli täysin siedettävää. Toimenpiteen jälkeen lähdin heti kotiin. Alavatsaa jomotti lievästi loppupäivän, pientä tiputteluvuotoa tuli muutaman päivän.

Valitettavasti kohdallani polyyppien poisto ei johtanut vauvaan. Tulin uudelleen raskaaksi vuoden kuluttua polyyppien poistosta, mutta sekin raskaus meni kesken. Nyt kolme vuotta raskausyritystä takana ja olemme IVF-jonossa. Polyypeillä on kuulemma välillä taipumuksena kasvaa takaisin, mutta ainakaan vielä ei onneksi ole uusia löytynyt.
 
Minä tein kuukausi tuon alkuperäisen viestin jälkeen elämäni ensimmäisen positiivisen raskaustestin PAS-alkionsiirrosta, eli tuo yksi alle 1 cm polyyppi ei ollut esteenä raskautumiselle, kaikki meni hyvin ja vauva on nyt 4,5 kk. Niin tai näin, poistamisesta ei varmaan ole ainakaan haittaa!

Muistan lääkärin sanoneen siirrossa että yrittää laittaa alkion sellaiseen kohtaan ettei ole lähellä sitä polyyppia...jos nyt siihen voi vaikuttaa mihin on kiinnittyäkseen.:wacky:
 
Olipa kiva kuulla kokemuksia! Helpotti vähän, kun tietää, ettei itse poisto ole kovinkaan iso juttu. Minulle lääkäri sanoi, että on hyvin epätodennäköistä, että polyypit olisivat lapsettomuuden syy, mutta ennen hoitoihin lähtöä ne kuitenkin poistetaan. Kai sillä varmistetaan juuri sitä, että alkiot pystyisivät sitten kiinnittymään.
 
Minulta löytyi kohdusta polyyppi kun lähdettiin tutkimaan lapsettomuutta. Polyyppi poistettiin ja operaatio oli tosiaan aika nopea ja kivuton. Voin suositella poistoa, eipähän ainakaan mietitytä, että siitäkö se kiikastaa :smiling-eyes:
 
Takaisin
Top