Mun ymmärrys on, että 28+0 on virallisesti vikan kolmanneksen eka päivä. Mutta hurjaa millä vauhdilla lokakuu jo lähestyy! 
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: this_feature_currently_requires_accessing_site_using_safari
Tässä samassa luulossa olin, mutta sit tämäkin sivusto väitti että alkais jo. Nää on just näitä et ota selvääMun ymmärrys on, että 28+0 on virallisesti vikan kolmanneksen eka päivä. Mutta hurjaa millä vauhdilla lokakuu jo lähestyy!![]()
Oon huomannut muissakin asioissa, että vau.fi antaa usein ihan väärää tietoa.Tässä samassa luulossa olin, mutta sit tämäkin sivusto väitti että alkais jo. Nää on just näitä et ota selvää![]()
Nää raskausviikkojen laskennat on muuten tosi sekavia myös.Eilen poksuttiin 27+0. Mullakin preglife näyttää että vika kolmannes olisi alkanut mutta kyllä se suomessa lasketaan alkavaksi vasta rv 29 eli 28+0.
Joo siis älyttömän sekavaa toi on!! Mulla menee kans ihan sekasin pää kun yritän puhuu raskausviikoista joten teen ite samoin kun sä välttääkseni sekannuksenNää raskausviikkojen laskennat on muuten tosi sekavia myös.Yleinen tulkinta tuntuu olevan, että raskausviikkojen laskenta alkaa ykkösestä (eli 0+päivät on rv1, 28+0 on rv29, jne). Kuitenkin mulle ihan terveydenhuollon virallinen sovellus Maisa sanoo, että viikko 25+0 on raskausviikko 25 eikä 26 ja tätä laskentatapaa on käytetty myös neuvoloissa ja ultrissa kun on määritelty tapaamisten ja toimenpiteiden ajankohtia. Vau-sivusto ja vauvan odotus -läpyskä yrittää sanoa, että eroa on myös siinä puhuuko raskausviikosta 1 vai 1. raskausviikosta (järjestysnumerolla), mutta näin ei ainakaan niissä neuvoloissa joissa itse olen asioinut kahdella eri hyvinvointialueella.
Koska viikoista puhutaan niin sekavasti ja ristiin niin aina kysyttäessä sanon omat viikkoni muodossa x+y (esim. nyt 25+1), sen sijaan että lähtisin arpomaan onko kyseessä viikko 25 vai 26 ja miten kuulija asian tulkitsee.![]()