Plussakokoisia plussaajia?

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Sandy
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Nyt tuli käytyä ekalla neuvolakerralla ja siellä sanottiin että painoa ei saisi tulla koko raskausaikana ollenkaan lisää ja ei haittaa vaikka tippuisikin. Eli kova kuuri ilmeisesti tiedossa. Ajattelin että ylipainoisenakin joku 4-5kg lisäpaino on ihan Ok, tää vähän yllätti. Onko teille mitä sanottu painon noususta neuvolassa?

Mulle on sanottiin että max. 10kg ja ei haittaa vaikka paino nousisi vain 2kg koko raskauden aikana. Ja bmi oli tosiaan se 38....

Mulle myös sanottiin ettei sais nousta yhtään,mistä kanssa yllätyin!

Tuota, mistä te plussakokoiset ootte yleensä hommanneet nuo äitiysvaatteet vai ootteko pärjänneet ihan entisillä? Mietin vaan että paljonkohan tää maha tästä kasvaa, nyt jo tuntuu kyllä että ei pysty samaan malliin pitämään vatsaa sisässä kuin ennen ja en haluais kauhean kireitä housuja käyttää. Paidat nyt varmaan mennee entiset ja kokoa isommat jos toi maha enemmän alkaa pömpöttää jossain vaiheessa. Yhdet äitiysfarkut tilasin jenkeistä, mutta en tiedä tuliko oikeaa kokoa..
Mistä tilasit jenkkilästä? Kerro sitten kun saapuu että minkälaisella mitoituksella sieltä saa :) Suomesta ei tunnu saavan äippävaatteita mistään kivijalkakaupasta (paitsi h&m) ja netissäkään ei kamalan isoja kokoja ole suomalaisissa liikkeissä...

Mullekin puhuttu et 10kg on kohtuullinen nousu jos ylipainoinen. Mulla itselläni nousi viimeksi 4-5kg ja mä söin ihan normaalisti oman ruokavalioni mukaan, ei poikennut mitenkään siitä kun en ole raskaana. Mä oon tosi allerginen niin pakko kattoa mitä suuhunsa laittaa.

Leksi, tilasin pökät Pink Blush Maternity nettikaupasta. Juuri sain ne, eli musta kohtuullisessa ajassa tuli perille kun tilasin ne 20.1. Tullin tietysti joutuu maksamaan tuon kaupan hinnan päälle. Näin ensituntumalta materiaali näyttää ja tuntuu ihan laadukkaalle. Kerron enemmän sitten kun saan oikeasti testattua housuja (täällä töissä en viitsi alkaa sovittamaan)..

Täällä kans yksi ylipainoinen bmi 28. Tavoite ois että tällä kertaa ei nousisi paino samanlailla kun esikoisen aikana. Painia tuli 20kg ja synnytin jo 27+2, 6kg lähti heti synnytyksen jälkeen mutta vielä ois entiseen ollut matkaa.

Itse voisin kuvitella kuuluvani tähän ryhmään. Painoa on ylimääräistä 15-20kg. Syyksi tähän ovat suklaa, sipsit ja karkit. Jotka ovatkin nyt onnekseni jääneet. Pahoinvointini pitää huolen siitä, etten moisia syö. Aion olla erittäin tarkka ruokavalioni suhteen nyt raskausaikana, ja toivottavasti saada siitä myös kimmoikkeen jatkaa.

Täällä myös yksi plussakokoinen. BMI on 29. Mulle ei ekassa neuvolassa sanottu kun, että pitää huomioida, että painoindeksi on jo korkea. Harmittaa aika paljon, että on tullut lihottua tähän painoon. Kun tosiaan painan nyt enemmän kuin eläissäni ja suurin osa ekstrasta on tullut viime vuosien aikana. Ihan vaan syömällä ja liikkumalla liian vähän! Lähinnä se harmittaa nyt siis sillä, että olisi mukava seurata vatsan kasvua raskauden myötä. Nyt kun lähtötilanteessa on jo raskausvatsan näköinen kumpu, niin ei ihan heti tiedä milloin oikea raskausvatsa näkyy.. :D

Täällä kans pullero. Mulla BMI ennen raskautta kans 38 ja nyt tullu jo neljä kiloa (10+1). Neuvolassa ja varhaisultrassa sanottiin, että ei tarttis yhtään paino nousta... Ei kuitenkaan saarnaa tullut. Yritän syödä terveellisesti, mutta mua ällöttää melkeen kaikki "oikea" ruoka. Kylmiä syötäviä haluaisin vaan.

Mua jännittää, tiistaina on eka ultra ja keskiviikkona eka lääkärikänyti. Paino ei onneksi ole noussut kuin 0,5-1kg mutta on vähän noussut silti. Mitähän kaikkea sielä lääkärissä on? Ainakin saan varmasti sokerirasitukseen lähetteen...

Mä sain jo neuvolasta ekalla käynnillä mukaan vs-mittarin ja pitää viikolla 14 aloittaa mittailemaan viikon ajan.

Mä kävin aamulla vaa'assa ja näytti 108,2 kg. Plussatessa oli 112,9 ja ekassa neuvolassa 111,4 kg. Nyt mulla rv 9+4 ja painoa siis tippunut rapiat -4,5 kg alusta. Bmi tosiaan 39, että siinä mielessä tervetullutta tämä :)
Mä oon onnistunut aika hyvin vähentämään herkkuja, karkkia tulee syötyä ehkä kerta viikkoon, kun ennen meni joka pvä. Mutta mulla on sekin ettei oikein tunnu muukaan ruoka maistuvan :confused: Kyllä nyt onneksi olen saanut suurinpiirtein joka pvä yhden lämpöisen aterian syötyä. Ateriakootkin ovat aika paljon pienempiä kuin ennen. Meillä kun syödään säännöllisesti pienten lasten takia, ja kaksi lämmintä ruokaa päivässä. Vähän on sit tullut kurja fiilis kun itse vetää jotain leipää eikä samaa lasten kanssa :sad001 Toivottavasti tämä on kuitenkin ohimenevää.

Lisäksi tuntuu että olen ollut sen verran väsynyt etten oikein jaksa ruokailuihin panostaa. Toivottavasti tämäkin korjaantuu.

Ja ehkäpä tämä mun "alavireisyys" johtuu myös siitä kun tämä vauva ja odotus ei ole vielä ihan konkretisoitunut. Kovasti odotan ekaa ultraa ja sitä että voidaan kertoa kaikille :) Uskon että siitä saan aivan uudenlaista virtaa! :)

Mulle bmi yli 38 ja siks sokerirasitukseen viikoilla 12-16. Lisäksi kuulemma loppuraskaudesta joudun tarkempaan syyniin tän ylipainon vuoksi. Ja tosiaan terkka oli sitä mieltä ettei painoa pitäisi juurikaan tulla lisää.. onneksi toistaiseksi ei oo tullutkaan ja ruokahalu on mulla yllättävän minimissä. Mutta harmittaa etten pysty nauttimaan raskaudesta samalla lailla kun tää ylipaino ahdistaa ja surettaa.

Mie olin varmaan ite järkyttyneempi painosta kun terkka :D terkka oli hyvin asiallinen ja lohdutteli miuta et ei tää ihan katastrofi ole :'D luulisin et nyt on noin kilo lähtenyt, ehkä lähemmäs 2. Tutkailin vanhaa äitiyskorttia ja viikosta 14 viikolle 22 on noussu paino 8kg :o eli kilo per viikko.. En kyllä muista et oisin siinä kohin mässäilly tms. Kauhulla ootan et lähteekö taas paino nousee :eek: toivon et kroppa tajuis et nyt on enemmin varastorasvaa niin ei tarvii kerätä :rolleyes:

Sydänkäpynen, muista että siitä raskaudesta saa ja pitää nauttia, lihavanakin! Mulla on onneksi niin ihana neuvolantäti, että aiemmissa raskauksissa on sanonut että "nyt loppui stressaaminen painosta!" Vaikka minäkin olen niiiiin lihava. Kyllä se stressi on pahemmaksi vauvalle kuin äidin liikakilot. Jos vaan pyrimme syömään terveellisesti ja monipuolisesti, niin se on jo hyvä :)

Mitäs kuuluu muille plussakokoisille odottajille? :) Onko miten paino noussut/laskenut ja mitkä fiilikset sen suhteen? :)

Kirjoittelin jo tuonne salaiselle puolelle, mutta laitetaan tännekin. Itselläni siis plussatessa painoindeksi 39 ja nyt painoa tippunut lähtötilanteesta -8kg ja painoindeksi sen myötä 36 :happy: Tasan viikon päästä on toka neuvola. Odotan jo innolla mitä terkka sanoo, en usko että ainakaan paheksuu painonlaskua. Ekalla neuvolakerralla tosiaan painotti ettei mitään tarvitse laihduttaa, mutta ei haittaa jos paino tippuu terveellisellä syömisellä :)

Oma fiilis on kyllä hyvä. Toivottavasti motivaatiota riittää kesälläkin syödä fiksusti ja liikkua. Olisi niin mukava jos sitä ylipainoa ei olisi synnäriltä lähtiessä paljoa enempää kuin tämä +35 kg mitä jo nyt on....

Ihan hyvää, Itsellä paino puonnut vajaa 3 kg ja painoindeksi puonnut nyt 27,4 -> 26,5. -5 kiloo ois vaan normaalipainon puolelle :) jospa nyt ei nousis paino kovasti ja sit syksyllä/talvella pääsis ihan normaalipainoiseksi :)

Mulla paino on pudonnut 3-4kg eli viel ei ole kertynyt lisää ja hyvä niin. Mulla Bmi on 31 tällä hetkellä eli noin 20kg on tuota ylimääräistä kannettavaa.

Mun uudenvuodenlupaus oli, ennen plussausta, olla stressaamatta painosta liikaa ja nauttia elämästä. Tätä olen siis koittanut raskaudesta huolimatta tai juuri siitä syystä noudattaa edelleenkin. Olen oikeastaan aina ollut vähän pyöreämmän puoleinen, siitä huolimatta että liikuntaakin olen harrastanut nuorena enemmänkin. Hidas aineenvaihdunta ja persous makealle on mun diagnoosi syiksi. Painoindeksi oli jo ennen raskautta about 27-28 (en omista puntaria, joten vain arvio omasta lähtöpainosta). Ensimmäisellä kolmanneksella ehti tulla jo 3-4kg tähän lisää. Liikun kyllä jo työnkin puolesta kohtuullisesti (tarjoilija) ja työmatkat kävelen, mutta erikseen ei ole enään pitkään aikaan jaksanut lähteä kuntoilemaan. Nyt plääninä onkin, että viimeistään loppukeväästä, kun työt vähenevät alkaisin käydä uimassa. Toivottavasti riittäisi energiaa silloin! Ja niin, vaikka makeeta ei enään niin kovasti teekään mieli, tulee sitä silti päivittäin vanhasta tottumuksesta jotain naposteltua.. Kätilö ei onneksi sen puolin kovin saarnannut aiheesta, mutta totesi, että hyvä olisi enemmän kiinnittää huomioita syömiseen ja välillä napata vaikka porkkana sen kakkupalan sijaan. Tähän mennessä onnistunut kerran

Takaisin