Plussa vai ei?

Paapu, kilpirauhaslääkitys on hirveen vaikee saada. Itellä oli tsh 4,7 kun lääkäri sano että käy kahden kuukauden päästä vielä kontrollissa, niin katotaan sit jos laitetaan lääkkeet. Noh, varasin ajan yksityiselle, joka hoitaa kilpirauhassairauksia, mun ei tarvinnu ku kävellä ovesta sisään ni se kysy että tulinko kilpparin vajaatoimminan takia. Sain lääkkeet sieltä onneks, uusimisen kanssa hankalaa kun omalääkäri ei tykkää että "ohitin sen", ja sanoo että käy nyt sitte siellä yksityisellä kun kerran siellä jo kävit..

Itse sairastan kilpirauhasen vajaatoimintaa ja sain kyllä taistella kunnallisella puolella itselleni lääkityksen. Lääkärin mukaan olin enempi masentunut kuin että sairastan vajaatoimintaa.. parin kontrollikerran jälkeen suostui kokeiluun thyroxin lääkitykseen ja nyt oon syöny reilu parivuotta. Ja raskauden aikana kilpirauhasen normaalitoiminta korostuu joten _ärsyttävää_ ettei tätä oteta tosissaan..Heti kun sain kuulla, että olen raskaana niin annostusta nostettiin välittömästi ja nostetaan vielä myöhemmin lisää.

Aina ei pidä lukea viitearvoja ja kuunnella myös potilaan vointia sekä tarkastella oireita..

Ihan järkyttävää toi, ettei sitä lääkettä saa, vaikka oireet viittaa siihen selkeesti ja vielä raskaaksi yritetään. Deb, mä olin näkevinäni siinä ylemmässä testissä jotain viivaa mut en väriä vielä.

Ite en uskalla testata, kun kuitenkin nega. Oon pelkuri. Dpo10 vasta ja oon mielissään siitä et tää kierto on myös pidempi ku mitä mun kierrot on olleet aiemmin. Jostain syystä x tuli ovis myöhässä ja se pidentää näemmä myös kiertoa.

Kp31/26-29

No pieni myönnytys sentään, että meidän terveyskeskuksen mukaan TSH suositusyläraja on 3,6 nykyisin eikä enää 4,0. Mulla alkaa omalla kohdalla olemaan hommat aika sekaisin, kun TSH 3,6... Onneksi nyt ollaan hyvässä balanssissa. Odotusaikana asiaa seurattiin julkisella usein, joten olen siihen ihan tyytyväinen. Lopputarkastuksen yhteydessä tilanne oli ihan hyvä, ja seuraava kontrollikoe tällä viikolla, en ole ihan oman onneni nojassa tässä asiassa.
Aunemoi, onneksi testaamiseen ei ole kiire, plussa odottaa kyllä! Säästyt tihrustamasta, kun testaat kun menkat on myöhässä oikeesti :)
Plussia ketjuun ja tsempit kaikille!
Katjusha ja tyttö 3,5 kk

Deb mullakin aina oviksen jälkeen muutaman päivän pysy ovis testi plussalla ennen kuin laski alas :) eli eka plussa oli se oikea muilla ei ollu merkitystä :) ja muistaakseni joku sano että ovistesti näyttää raskauden vasta raskaus testin jälkeen. :) Lisään vielä että mulla ovis testi oli vielä aina tosi vahva mutta vasta kun oli tolleen reilusti tummempi testi viiva kun kontrolli nii sit oli plussa :)

Tästä lähde mukaan hoitajalle / lääkärille asiointiin! Josko alkaisi joku kello heilläkin kilahdella :wink
"Raskauden aikaiset viitearvorajat ovat huomattavasti pienempiä kuin viiterajat yleensä ottaen. Raskauden aikana S-TSH:n viiteväliksi on kansainvälisissä suosituksissa sovittu ensimmäisen raskauskolmanneksen aikana 0,1-2,5 mU/l ja vastaavasti 0,2-3,0 mU/l toisen ja 0,3-3,5 mU/l kolmannen raskauskolmanneksen aikana. Raskautta suunnittelevalla naisella S-TSH:n viitevälin yläraja on 2,5 mU/l ."
http://kilpirauhaspotilaat.fi/artik...toiminta-laboratoriotutkimukset-ja-viitearvot

En ymmärrä mikä siinä lääkityksen määräämisessä on niin vaikeaa, tätä kuulee tosi paljon että selkeilläkään oireilla lääkitystä ei tipu kun tuijotetaan vaan niitä viitearvoja. Meilläkin on lähisuvussa vajaatoimintaa tosi paljon.. Noh tämän kierron katson loppuun ja sitten yksityiselle mentävä, ei kai tässä muu auta. Sieltä jo alustavasti kyselin asiaa ja oli ihan toinen mielipide asiaan kuin julkisella.

Tänään dpo 8 ja kp 26. Kierron pituus varmaankin jotain 33 johtuen myöhäisestä oviksesta. Voimakasta vihlontaa koko päivän alavatsalla, toissapäivänä illalla vihlaisi pari kertaa niin että oikeasti teki kipeää. Yritän silti olla toivomatta liikoja. Tein aamulla huvikseen ovistestin, aika tummaa näytti.
c08eeadb0203816403257dff9ce3d007

Deb kyl mä näen siinä ylemmässä pc:ssä sen viivan, mulla tuli tänään samanlainen ja myös testiajan puitteissa kun herkkä ei reagoinut mitenkään. jäin ihmettelemään, mut eiköös se kohta selviä :D

Dpo 9 ja testihimo nostaa päätään :D Vaikka niin vannoin etten testaa ennen perjantaita. Eilen tilasin mamilta testejä, siellähän ne varmaan odottaa postilaatikossa tänään.. Jos huomenna aamulla? ;) Viime kierrossa sain dpo 10 tän haamun joka valitettavasti ei lähtenyt vahvistumaan.
c5b1f0cbc2c0801076275f20441ed47d

Paapu täälläkin aina päätös, että en testaa aikasina päivinä. Ja joka kerta se himo testiä uitella, voittaa :hilarious: kiva, että on muitakin samanlaisia hätähousuja :grin

• Tykkään
Reaktiot: Deb
Mä tein aamulla testin dpo11 ja todella valkoinen nega. :banghead::smiley-bounce022 Toivon muille parempaa onnea ja tetailen itse uudelleen parin päivän päästä.

Christine. Lupaavalta kuulostaa.. Eikun testaamaan :)

Pahoittelut tädin kohdannet ja negan saaneet..

LaraS: kumma vimma siihen testaamiseen aina iskee, vähän epäilen että pääsen edes huomisaamulle mikäli testit laatikossa odottaa :D

Oliks niin et noi one stepin liuskat (raskauskeijulta tilattuja) oli jotenkin huonoja? Tai ettei ollukaan niin herkkiä? Tänäaamuna puhdas nega sellasella kun eilen illalla pc:llä tällanen:

IMG_20170313_224750.jpg

En oo kyllä ihan satavarma onko tossa punasta, vai onko vaan harmaa viivanpaikka. Ilmesty siihen kyllä jo testiajalla?

Deb. Kyllä siinä toinen viiva näkyy. Toivottavasti lähtee vahvistumaan :)

Mä testasin tänään mamin onestepillä negan, erittäin valkoisen sellaisen, joten jotenkin kallistun pc:n turhaan viivanpaikkaan. Teen kyllä huomenna varmaan silti sen toisen pc pois kuleksimasta, silloin jo olis 27/28 ja voi alkaa tiputtelukin mut mut :D että se siitä itsekurista olla testailematta :D

Täälläkin tsh oli nyt 2.62. Eli ei toivoakaa että ois lääkitystä kokeiltu... :( kaikki vajiksen oireet on ja raskautta yritetty kohta 1.5 vuotta... Tänään pitäs startata kp1. :( tein eilen tyylipuhtaan negan onestepillä...

Takaisin