Pk-seutulaiset

Ehkä se on samaan aikaan ku neuvola?? Ainakin mulla oli.. Jos ei o ni kysy. Mut ultrassa oot jo käyny??
 
Tosta lääkäristä.

Meillä on tossa meijän ta:lla lopetettu alkuraskauden lääkäritarkastus. Mulle sanottiin että on vasta viikolla 26..:) toisaalta ei haittaa yhtää ku ite tietää nyt et kaikki hyvin. Eihän se muuta ku tutki et paikat kii ja kohtu oikeen kokonen..kattooko se muuta? NO, tietty se kommentoi painoo ym. jos on kovasti ylä tai alakanttiin.

 
Meil kuunteli sydän äänet, katto kohdun sekä jotain mitä en ees tajunnu ku olin sen verran shokissa XD
 
Täällä olis yks Helsinkiläinen lisää :) Oon itse 18-vuotias ja kihlattu kaks, melkein kolme, vuotta vanhempi. Nyt on meneillää  14 rv. Ja laskettu aika 5.4.2010. 
 
Ihanaa kun meitä on jo noin monta...:) Mä en millää jaksa odottaa että alkais liikkeet tuntumaan. Ens viikolla alan niitä jo odottaa..onhan sitten jo rv 15 ja tää kuitenki jo kolmas raskaus..





 
Tervetuloa uusille :)
Minkäs ikäsiä embu sen edelliset olikaan?
Mulla kun ei oo mitään kokemusta siitä miltä pikkusen liikkeet tuntuu ni en välttis heti edes niitä tajua kyl heh. Ja onhan tässä vielä aikaakin ennenkun edes pitäis alkaa mitään tuntemaan :)
np-ultra siis tosiaan oli eilen ja tosi ihanaa oli nähä pikkuinen siellä heilumassa =)
Vähän jäi häiritsemään kun kättärin kätilö ei sanonut oliko niskaturvotus normaalin rajoissa, enkä ole enää varma mikä se lukema oli, mut kaipa ne ottaa yhteyttä ja pyytää lisätutkimuksiin jos sellaiseen aihetta näkevät.

Viluttaa ja väsyttää, töihin ei kyllä innosta lähteä mut ei kai tässä auta itkut markkinoilla. Tokan kolmanneksenhan pitäs olla sitä parasta aikaa, eli odotan milloin olo muuttuu energiseks ja loistavaks[;)]
 
NYYTTI: Mun esikoinen oli mahassa rv 16+5 kun tunsin liikkeet ekaa kertaa (6v.) ja kuopus oli rv 17+1 kun liikkeet tuntu, istukka oli edessä niin tätä varten myöhemmin ku esikko (1,4v.) mutta se menee yleensä niin että seuraavissa raskauksissa tuntuu sitten liikkeetkin jo aikasemmin ja nyt ei istukkakaan ollut edessä joten pitäs kohta alkaa tuntuu..:) Sitä tunnetta ei oikeen osaa selittää..vois ihan eka luulla että ilmakuplia mahassa...mutta kyllä niistä sitten tajuaa että ei olekaan..:) Vitsi kun se on maailman ihanin tunne kun tajuaa että sielä se kaveri nyt ilmottaa itestään..:D





 
Täällä vielä yksi pk-seutulainen ilmoittautuu, ikää 28, avomies 4 vuotta vanhempi ja esikoinen tulossa. Jorvissa ollaan käyty tervehtimässä kavereiden vastasyntyneitä ja me suuntaamme myös sinne.

Aiempaan keskusteluun neuvolalääkäreistä en oikein osaa ottaa kantaa, itse olin niin malttamaton että kävin yksityisellä 8. viikolla ja neuvolassa sitten sanottiin ettei neuvolalääkärille tarvitse mennä kun tutkimus kerran on jo muualla tehty. Mutta ekalla neuvolakäynnillä siis vasta tuli puheeksi se lääkäri, kun taas esim. np-ultrasta tuli infot kotiin jo heti kun olin varannut ekan neuvola-ajan ja varasinkin sitten samantien sen ultran.

Tässä vaiheessa olen käynyt neuvolassa kahdesti, siinä välissä oli se np-ultra ja seuraavaksi on rakenneultra joskus 7 viikon päästä. Kolmas neuvolakäynti on vasta joulukuussa. Nyt vaan odotellaan että vatsa alkaa kasvaa [:)]
 
Joo, siis oon käynyt ultrassa ja toisen kerran nyt olin neuvolassa. Kysyin terveydenhoitajalta tänään ja hän sano että täällä on myös lopetettu se lääkärin tarkastus, jos kaikki on hyvin.
Oon ensimmäistä kertaa raskaana, joten en osannut sanoo siihen juuta enkä jaata. Osaatteko yhtään sanoa, että miten kovasti siellä viisastuu? Pitäiskö sellasta ihan vaatia. Ei mun terveydenhoitaja sanonu mitään tulevaisuudestakaan, mutta oletan että jossain välissä joku mut tarkastaa.

Kummallista että Helsingin sisällä näin erilaisia käytäntöjä.
 
Mulle se neuvolalääkärissä käynti ei saanu kun paniikin aikaan kun lähetti sinne jatkotutukimuksiian ja onneksi turhaan.
Sydänääniä tosiaan yritti kuunnella ja tunnusteli kohdun, teki siis sisätutkimuksen. Ei siin mun mielestä mitään ihmeellistä ollu. Alussa kyseli vähän jotain, aika pitkälle samoja kun jo neuvolan tätsy.
Käytännöt tosiaan vaihtee paljon ihan saman kaupunginkin sisällä täälläpäin.
 
Neuvolalääkäristä vielä...
 
...tuntu, että mulla oli aika hukkareissu. Menin tosiaan kesken työpäivän ees taas tunnin matkat ja sit sain vielä odotella, lääkäri oli yli vartin myöhässäkin. No terveydenhoitajalle sain jätettyä kyllä heti pissatestin, otettiin verenpaine, hemoglobiini ja paino ja sit aulaan odottamaan sitä kauan ja hartaasti odotettua lääkäriä. Odotukset oli varmaan liian korkeella.
 
No, lääkäri totes heti alkuun nähtyäni neuvolakorttini, että ai, tämä tarkastus on turha, minun ei olisi tarvinnut tulla ollenkaan, koska olen käynyt elokuussa varhaisultrassa. Silloin tehtiin tutkimus emättimen kautta. Arvatkaa harmittiko! Mistä olisin ton taas tiennyt? Neuvolatäti niin anto sen vaikutelman puhelimessa, että äkkiä lääkäriin, olis pitänyt jo käydä! Sydänäänet sentään kuunneltiin, kun erikseen pyysin, eikä sitä oltu ennen tehty. Ei meinannu nekään kunnolla löytyä ja kuulua, eli matkasin takasin töihin aika turhautuneena. Muuta ei jutellut/kysellyt. Itse koitin heittää pari kysymystä päänsärystä ja lääkkeistä, mutta eipä sen kummempaa. Argh, miksei voida infota mitkä jutut on oikeesti tarpeellisia ja tärkeitä ja mitkä ei?! [:@]
 
Noh, huonomminkin vois olla, joten ei saa valittaa. Myöhemmin muuten huomasin, että lääkäri oli vielä merkannut sykkeen kohdalle neuvolakorttiin odotusajan kokonaisella raskausviikolla väärin, eli piti korjata. Olkaa siis tarkkoina, aina kannattaa tarkistaa eikä näköjään luottaa sokeesti ammattilaisiin (vaikka toki hekin vain ihmisiä ovat). Mut itelle kun tää raskaus on niin uutta, niin uskoo muiden osaavan nää jutut paremmin...
 
p.s ja siis jos on omakustannehintaan käynyt kalliissa varhaisultrassa, niin miks ei muka voisi tutkia parin kuukauden kuluttua neuvolassa uudelleen, eikö siihen ole oikeus? Ite haluisin olla mukana kaikissa mahdollisissa tutkimuksissa, mitä tarjolla on.
 
Energiaa kaikille!! [:)]
 


heips,

ajattelin kanssa liittyä keskusteluun, oon 28vee ja ensimmäistä kertaa pulla uunissa :D

oon käyny kerran neuvolassa, ja toinen kuulemma vasta ultrien jälkeen. onneks on miehen siskoki raskaana ja niillä on neuvolat, sain mm. selville että pitää syödä lisää d-vitamiineja lokakuusta alkaen! tääki ois selvinny vasta joskus marras-joulukuussa! sikainfluenssarokotteesta tai lääkärikäynnistä en tiiä mitään..samoin on musta tyhmää että synnytyssairaalan valinta pitäis tehdä huolella, sanotaan vauva-kirjassa, mutta se pitää tehdä jo ekalla neuvolakäynnillä jollon ei tiedä mistään mitään! no, valitsin naistenklinikan ihan vaan sillä kriteerillä että siellä on kuulemma parhaat resurssit hoitaa ongelmatilanteet näistä lähialueen paikoista.

mutta on sille kai syynsä miks neuvolat on muissa kaupungeissa kerran kuussa, sais kysyäkin kaikkea ja tiedotus ja seuranta pelais!

on tää kyllä tosi jännää :) nyt on mietinnässä et kantsiiks ottaa epiduraali, tekis kyllä mieli helpottaa sitä kipua keinolla millä hyvänsä..!
 
Aamua kaikille.
Ei ole vielä tullut neuvolasta peruutus soittoa eli kai se nyt sit vihdoin tänään on!
Ei tästä olekkaan kuin 2kk kun olen neuvolassa tätsyn luona viimeks käyny[:D] On tää pk-seutu vaan ällistyttävä paikka kun seurantaaon "harvennettu" ja tädit ovat noh, miten sen nyt sanois, mun oma ei ainakaan tunnu maailman sympaattisimmalta ja motivoituneimmalta heh. Luulis et hemppakin ois otettu ekan kolmanneksen jälkeen raudan tarpeen selvittämiseks mut onhan tää aikalail viidennen kuun alkukin ihan hyvä aika sen selvittämiseks[;)]
Mies päätti lähteä tällä kertaa mukaan, vähän hämilläni olin ku asennoitunu et yksin käyn nää neuvolat mut eihän tuota estääkkään voi heh.
Kauhea hedari vaivannu illasta asti, valvotti yölläkin ja aamulla oli tukevasti kohdillaan, ei auttanu ku ottaa panacodi ja toivoa et menis poies..
Ultraan ei ole enää kuin 2 ja puol viikkoa! Sitä odotan kyllä, toivottavasti nyt suostuvat kättärillä kertomaan kumpi ois tulossa..
Mukavaa viikkoa kaikille pk-seudun mammoille[:)]
 
Heipsan pk-seutulaiset..:)

Olisi kauhian hauskaa päästä joskus teitä näkemään...onnistuisikohan ehkä ens vuoden puolella joku kerta tälläinen näkeminen? Vaikka joku v. loppu tai jotakin?
 
Huomenta! Saako vielä ilmoittautua mukaan tähän ryhmään, vaikka mulla la onkin huomattavasti myöhemmin kuin teillä muilla (alustava arvio 18.7.)?
 
Ei ole kyllä näin alkuvaiheessa kovin korkea kuva muodostunut ainakaan Länsi-Vantaan terveydenhoidosta... toivon kovasti, että se kuva siitä kirkastuisi [;)]
 
Eka neuvola-aika ensi viikolla, jolloin viikkoja kasassa vähän reilut 8. Eniten ahistaa että pitäisi se synnäri valita jo nyt! Mistä "#¤% mie osaan sen valita kun en ole täältä alunperin kotoisin, enkä ole näin alkuvaiheessa vielä kauheasti kavereidenkaan kanssa puhunut aiheesta. No, onneksi on pari päivää vielä aikaa miettiä.
 
Tervetuloa vain...Satsu73..:)

Itse olen jo 2 synnyttänyt kättärillä eikä ole kuin hyvää sanottavaa..en keksi mtn negatiivistä..
Jo ultrausaikana olen saanut niin hyvää palvelua ja ihanat ultraajat.
Ihanat kätilöt ja osastonhoitajat. Hyvä palvelu. Toisen kun kävin synnyttämässä oli pääkätilönä venäläinen nainen, mutta oli kyllä niin osaava ja puhui suomea hyvin, että ei edes tämä häirinnyt. Mukavat synnytyssalit, ei mtn erikoista, mutta normaalia sairaalahuonetta mukavampi. Osastoilla olin ihan normi 2 hengen huoneessa molemmilla kerroilla, mutta siltikin äiti on siinä niin lumoutunut lapsestaan että ei se toinen häirinnyt yhtään. Oli kiva myös jutella omasta kokemuksestaan, kun satuin saamaan sellaisenkin huonetoverin joka tykkäsi jutella. On sielä sitten mahdollisuus saada myös perhehuone jonne mieskin voi tulla yöpymään tai sitten sielä on myös se ihan oma osasto, haikaranpesä, missä synnytetään ja sinne myös jäädään lapsen synnyttyä, niin että hoitajat ovat tuttuja ja paljon yksilöllisempää palvelua, sinne pääsee vain jos raskaus ja synnytys menee ihan normaalisti.

Menen nyt kolmatta synnyttämään sinne myös, täysin luottavaisin mielin.


Onko muilla millaisia kokemuksia joistain muista synnäreistä?
 
Mulla oli Satsu sama "vika" et en oo täältäpäin ja ekaa odotan eli mitään kokemusta ei ole. Kättärin valistin ihan maantieteellisin perustein ja mitään pahaa en ollu siitä kuullu. Työkaveri oli käyny molemmat lapsensa siellä synnyttämässä ja itsekkin nähnyt siellä päivänvalon ekaa kertaa.
Siellä nyt muutaman kerran käyny ja tyytyväinen ollu kyl.
 
Takaisin
Top