Pitkä kierto ja raskautuminen

Seralyn

Vasta-alkaja
Hei kaikki! Olen uusi keskustelija, vaikka olen keskustelua jonkun aikaa mielenkiinnolla seuraillut.

Vauvakuumetta on kovin ilmoilla, ja ensi vuonna on tarkoitus raskauden yrittäminen aloittaa. Lopetin lähes 10v käytön jälkeen Yaz ehkäisypillerit maaliskuussa, koska halusin oppia tuntemaan kiertoni ja saada hormonit pois kehosta hyvissä ajoin ennen raskauden yrittämistä. Nuorena kuukausikiertoni oli epäsäännöllinen ja pitkä, vaikka en sitä silloin niin tarkasti ja kiinnostuksella seurannutkaan. Valitettavasti ikä ja pitkä e-pillereiden käyttö ei näytä muuttaneen asiaa, sillä kierrot ovat 50-60 päivän mittaisia. :disappointed-face: Parhaillaan menossa ”ennätyspitkä” kierto 68 päivää. Raskaustestinkin tein varmuudeksi, mutta siitä ei ole kyse. Ovulaatio tuntuu tulevan vasta todella myöhään kierrossa.

Millä keinoilla (luonnolliset ja lääkkeelliset) olette saaneet kiertoa lyhyemmäksi? Olen pyrkinyt elintapoja terveellistämään entisestään. Myös pari kertaa olen akupunktiossa käynyt, mutta siitä ei ole ainakaan vielä apua ollut. Myös perusverenkuva ja AMH otettu ja ne olivat ok. Ferritiiniä yritän nostaa, vaikka ei vielä viitearvojen alapuolella ollutkaan.

Pelkään pitkän kierron vaikeuttavan raskaaksi tulemista, ja toki pitkä kierto väistämättä aiheuttaa sen, että mahdollisuuksia on vuodessa vähemmän. En haluaisi aloittaa uutta hormonivalmistetta, kun keho on juuri edellisestä toipunut. Pelkään että gynekologi ehdottaa ainoastaan sitä.

Onpas ikävä kuulla, että pitkä kierto vaivaa! Toivottavasti saat asiaan selvyyttä. Mulla ei ole omaa kokemusta asiasta, mutta voisiko taustalla olla PCOS tai jokin kilpirauhaseen liittyvä? Tuleeko sulla kuitenkin joka tai useimmissa kierroissa ovulaatio?

Moi @Seralyn !

Itse en ole noin pitkistä kierroissa kärsinyt (pisimmillään 40pv), mutta itse sain kiertoa lyhennettynä Donafertyllä. Se oli mulle toimiva ”lääke”, vaikkei PCOSia olekaan. Oletko käynyt gynellä ultrassa alkukierrossa (ennen kp5?) jotta näkisi miltä näyttää. Ymmärrän, että ei haluaisi E-pillereiden jälkeen enää tunkea kehoon lisää hormoneita, mutta jos kroppa ja kierrot ei lähde toimimaan itsestään, tai jos on jokin kiertohäiriö joka heikentää raskauden todennäköisyyksiä, niin suosittelen kääntymään näihin erikoistuneen gynen puoleen. Jollain pienellä ja hellävaraisesti lääkitykselläkin voi saada homman rullaamaan, kierron inhimillisemmän pituiseksi ja ovulaation tapahtumaan.

Suurkiitos jo tulleista vastauksista!

@Syyskukka Myös itse noihin molempiin diagnooseihin törmäsin, kun googletin syitä pitkään kiertoon. Loppukesästä otattamiini verikokeisiin kuului kilpirauhasarvot ja ne olivat viitearvoissa. PSOC osalta lukemistani oirekuvauksesta täyttyy minulla vain pitkä kuukauskierto niin en tiedä voisiko olla sekään. 🤷🏻‍♀️ Gynen tutki tammikuussa munasarjat, alla olevassa vastauksessa siitä tarkemmin.

@Ness Tuo valmiste onkin itselle ihan uusi. Aloititko itsenäisesti sen vai suositteliko gynekologi sitä sinulle? Nyt e-pillereiden lopettamisen jälkeen en ole käynyt gynekologilla. Tammikuussa kävin ennen e-pillereiden lopettamista ja silloin hän ultrasi ja totesi, että oikea munasarja näyttää normaalille (29mm). Vasemman munasarjan hän sai vain osittain näkyviin. Pitää varmastikin rohkaistua ja etsiä jokun kiertohäiriöihin erikoistunut gyne, ja varailla hänelle aika.

Tajunnanvirtaani lisään vielä. Toisaalta myös pohdin, että stressaanko liikaa: pitäisikö vain aloittaa yritys ylipitkästä kierrosta huolimatta, ja hoidattaa pitkää kiertoa vasta, jos se vaikeuttaa raskautumista pitkässä juoksussa. Toisaalta taas ennakointi voisi olla hyvä kun ei tämä ihan normaalillekaan tunnu 🤔

@Seralyn aloitin Donafertyn ihan itsenäisesti, siinä on siis myo-inositolia & foolihappoa, eikä kumpikaan voine mitään pahaa aiheuttaa. Luetaan kai ”vitamiiniksi” tai vastaavaksi ja saa apteekista ilman reseptiä. Olin lukenut paljon kokemuksia internetistä muista, joilla pitkä/epäsäännöllinen kierto (PCOSin takia tai muusta syystä) ja olivat saaneet tuolla valmistella kiertoa lyhennettynä tai tasapainotettu, joten rohkaistuin kokeilemaan. Huomasin kyllä eron, kun en käyttänyt Donafertyä (ilman kierrot 34-40 päivää, Donafertyllä 28-32 päivää). Kokeilemalla selviää, onko toimiva valmiste. Ainakin helppo ja melko vaivaton tapa, kokeilla nyt, jossei yritys ole vielä ajankohtaista. Luulisi myös, että gyne olisi sanonut jotaki, mikäli olisi huomannut viitteitä monirakkulaisiin munasarjoihin 🤔

Muistan kun lopetin itse E-pillerit yli 10 vuoden käytön jälkeen, eikä minulle tullut menkkoja melkein vuoteen 😅 Silloin ei ollut lapsensaanti todellakaan ajankohtaista, joten olin vain iloinen kun menkkoja ei näy. On kai normaalia, että E-pillerien jälkeen voi mennä jonkin aikaa, että kierto käynnistyy / palaa normaaliksi, mutta näin jälkeenpäin ajateltuna normaalia on ehkä muutama kuukausi, eikä suinkaan tuollainen noin vuoden menkattomuus 😅 Alkoivat sieltä sitten kuitenkin 😄

Hei @Seralyn ! Mulla ei kokemusta kierron tukilääkityksestä mutta jos pitkät kierrot johtuu ovuloimattomuudesta, uskon että se voi kyllä ihan merkittävästi lisätä todennäköisyyttä että plussa tulee vuodessa. On kuitenkin ihan eri asia ovuloida lääkityksen tukemana esim. 10-13 vuodessa, sen sijaan että ilman lääkitystä tulisi esim. 5-6 ovulaatiota vuodessa. Eli tämän perusteella komppaisin @Ness :ia siinä että ehkä tilanteessasi olisi hybä kääntyä joko julkisen tai yksityisen terveydenhuollon puoleen muutaman kuukauden sisällä, kertoen raskaustoiveesta ja siitä että kiertojen pituus ei tunnu normaalilta.

Pillerien jälkeen on kyllä usein pidemmät kierrot ja olen kuullut arvioita että menisi usein puolisenkin vuotta ennen kuin kierto löytää paikkansa ja hedelmällisyys palaa pillereitä edeltävälle tasolle. Mulla oli pari pitkää/epäsäännöllistä kiertoa hormonikierukan poistamisen jälkeen, mutta puolen vuoden tienoilla kierrot alkoi kyllä olla jo ihan säännölliset.

Niin ja tsemppiä yrityksen aloittamiseen sitten keväällä! Se on jännää aikaa se 🌈🧘‍♂️

Takaisin