Pitkään imettäneet?

KaiKo

Näppärä viestien naputtelija
 Meidän napero on nyt 1v 1kk ja imetän yhä n. 4 kertaa päivässä. Tietysti saa muutakin ruokaa & juomaa. Kuukauden päästä pitäisi palata töihin, ja silloin en tietenkään imetä enää keskellä päivää. Mutta ajattelin jatkaa ehkä vielä aamuisin, päivällisellä ja illalla imettämistä (eli 3 krt / päivä).

Yleensä vain ihmiset tuntuvat ihmettelevän, että miten jaksan imettää yhä. En mä koe sitä rankaksi tai hankalaksi. Ja ovat vielä enemmän ihmeissään, kun olen ajatellut jatkaa imettämistä vaikka palaan töihin. Tai näin ainakin nyt suunnittelen, saa nähdä miten toimin oikeasti.

Miten muut pitkään imettäneet on toimineet? Onko teitä ihmetelty? Onko kukaan jatkanut imettämistä, vaikka palannut töihin?

Eli oonko joku kummajainen? [:D]
 
Et oo kummajainen, mutta voit olla varma että sellaisen leiman saat [&o][:@]. Jostain syystä yli vuoden ikäisen imetykseen vieläkin suhtaudutaan nihkeästi, vaikka WHO suosittaakin kaksivuotiaaksi imettämistä myös teollisuusmaissa.

Mä imetin nuorimmaista poikaa 1v 3kk asti, vaikka hoitoon poika meni jo kymmenkuisena. Jopa mulle taivasteltiin imetystä, ja mitä lähemmäksi vuoden ikää poika kasvoi, sitä enemmän ihmettelyä riitti.

Exän kanssa oltiin lähes koko ajan eri vuoroissa ja pojan hoitopäivät oli todella lyhyitä, onneksi koska mikään korvike ei oikein sopinut. Imetin aina ennen töihinlähtöä ja tullessani kotiin, lisäksi jos olin aamuvuorossa niin aika vaihtelevasti pitkin päivää ja illalla. Olisin varmaan jatkanut pitempäänkin jos en olis töissä ollut, koska edelliset imetykset eivät olleet onnistuneet (syytän ekasta huonoa informaatiota) eivätkä jatkuneet pitkään (kaksosia en vaan jaksanut imettää niitten eritahtisuuden takia). Meillä yöheräilyt jatkuivat tasan niin kauan kuin imetyskin, mutta luulen että se johtui vaan siitä että poika tankkasi yöllä maitoa kun ei päivällä sitä saanut.
 
Miten niin kummajainen? Nyt taitaa olla sillain, että meidän pitkään imettävien täytyy ihan itse nostaa nokka iloisesti pystyyn. Täälläkin tyttö lähenee jo yhdeksättä kuuta ja yhä tissi maistuu. Ja imetys!

Ja tod. edellisillä kerroilla täysimetystä oli se neljä kuukautta, nyt peräti kuusi kuukautta. KOSKA tietoa ja tukeakin oli enemmän saatavilla kuin vuonna yks ja kaks. Tällähetkellä menee kolme- neljä imetyskertaa päivässä, eikä ne liity kyllä ruokailuun mitenkään!!! HEmpeät aamuhetket sängyssä... pitkille päiväunille siirryttäessä ja illalla nukkumaan mennessä... ja yöllä, jos vauvaa hermostuttaa...

Ja hei, tuolla iltasanomissa tekevät juuri juttua aiheesta "pitkä imetys"! Löytyy muist. sieltä terveys tai perhe osiosta.. Sinne siis saa kertoa oman imetystarinansa, vaikka nimimerkilläkin. Joten rohkaisen jokaista pitkään imettänyttä sinne kertomaan oman tarinansa rohkaisuksi muille! (anteeksi, tässä tais tulla toisen median mainos, mutta eikös tää ole hyvä asia?)
 
Mielestäni et ole kummajainen! Täälläkin imetetään vielä, Benji on nyt reilut 8 kk. Vielä ei ole imetys alkanut kyllästyttää, ja pojallekin kyllä tissimaito maistuu... Itseasiassa imetys on ainoa tapa, millä meidän poika suostuu juomaan maitoa, yritetty kyllä on. Onneksi vielä ei ole ollut ihan pakko vierottaa tissiltä, se olisi kauhea paikka.

Haaveena on jatkaa imetystä niin pitkään, kun poika vain tahtoo. Tosin välillä mietin, että olisi ihanaa, jos lapsi ei olisi niin kauhean riippuvainen minusta, olisi hienoa päästä välillä tuulettumaan...
 
Mun siskot on molemmat imettäneet lapsiaan reilusti yli vuoden ikäisiksi, toinen jopa yli 2-vuotiaaksi. Joten mulle imettäminen on tosiaan ollut luonnollinen juttu ja etenkin sen jatkaminen pitkään. Jotenkin oon aina ajatellut, että vuoden ikäiseksi imettäminen on 'normaalia' ja vasta yli vuoden imettäneet imettävät pitkään.

Eli on kyllä itseäni hämmästyttänyt, kun olen huomannut, että suurin osa lopettaa imettämisen alle vuoden ikäisenä. Iltasanomien sivuilta päädyin lueskelemaan juttua imetyksestä ja huomasin, että kuulutaan 1 % vähemmistöön: "jo alle kuukauden ikäisistä vauvoista vain 60 % ja puolivuotiasta enää 1 % on täysimetettyjä, ja kiinteiden ruokien syöttäminen aloitetaan keskimäärin 3,5 kuukauden iässä."
 
Itse pohdin imettämisen lopettamista, mutta toisaalta taas sen lopettaminen tuntui pahalta. Poika ratkaisi asian puolestani ja teki itse tissilakon päivälleen 10kk vanhana eli viikko sitten! Minua myös painostettiin suvun puolelta lopettamaan imetys joka oli mielestäni kummallista, pitääkö toisten ihmisten asioihin aina puuttua???!!!

Nyt kivistys ja paine rinnoissa alkaa hellittää, tunne oli sama kuin silloin kun synnytyksen jälkeen maito nousi rintoihin. Pakko oli vähän pumppailla etten vaan saisi rintatulehdusta. Haikealta tuntuu, useaan otteeseen olen yritänyt pojalle rintaa tarjota. Eilen vielä viimeksi, mutta poitsu vaan suuttuu, huitoo rintaa pois ja alkaa itkeä eli hänen kantansa on tullut selväksi!
 
itse ajattelin kanssa imettää pitkään ja vielä ainakin neidille tissi maistuu! vuoden ikäiseksi ainakin ja miksei pidempäänkin.
Nyt jälkeenpäin naurattaa kun silloin alussa pikkuisen ollessa vajaan kuukauden ikäinen kun julistin että en varmasti imetä kuin sen "pakollisen" 4kk. No nyt on menny tuplaten pidemmälle![:D]
 
Mun tarttee vielä tarkentaa että mielestäni vuoden ikään imettäminen ei ole pitkään imettämistä. Sehän on sen verran mikä olis tavallisinta.
 
Hei, mun piti tulla tänne kirjoittelemaan, kun huomasin, että Kaiko oli alussa kysellyt, että imettääkö kukaan töihin palannut. No, minä en ole palannut töihin, mutta opiskelemaan kylläkin, ja Benji käy 2 x viikossa päivähoidossa n. 7-8 h kerrallaan, ja välillä on myös isovanhempien kanssa viikonloppuisin "pitkän päivän", jotta saan lukea rauhassa. Ainakin näin pari kertaa viikossa tuo päivä ilman imettämistä ei ole koitunut ongelmaksi, ja Benji juo muina päivinä tissistä ihan niinkuin tavallisestikin. :) Eli tämän takia ei täällä ainakaan imetystä vielä lopeteta.
 
Päivitänpä tilannetta. Aika pian edellisen kirjoituksen jälkeen väheni imetyskerrat kahteen. Mulla meni hermot, kun keskellä päivää vaan temppuiltiin tissillä... eli imetys jäi aamuun & iltaan. 
 
Ja tuossa kuukausi sitten huomasin olevani uudelleen raskaana. Neuvolasta suosittivat imetyksen lopetusta. Vaikka netistä luinkin toisenlaista tietoa, jätin aamuimetyksen pois.
 
Suunnitelmissa on lopettaa varmaan melko pian iltaimetyskin. Alkaa olla rinnat vähän kipeät, ja imetys epämukavaa. Mutta jos tilanne olisi toinen, niin sitten en varmaan ihan vielä lopettaisi.
 
:) Onnea, KaiKo, uudesta raskaudesta!

Mua muuten kiinnostaa tuo, että miksi neuvola suosittelee imetyksen lopettamista? Onko tässä se taustalla, että uusi vauva saisi sitten synnyttyään myös sitä "ensimaitoa"?
 
mä olen aina ollu siinä uskossa että luonto ja elimistö hoitaa homman niin että siinä vaiheessa kun uusi lapsi syntyy niin se ternimaito erittyy ihan automaattisesti. Eli tavallaan se vahvempi vanhempi lapsi saa sitten pärjäillä sillä samalla maidolla jos vielä imee.
Ja olen myös kuullut että maidon maku muuttuu raskauden aikana niin että jotkut lapset vieroittavat itse itsensä.

mut voin ihan hyvin olla väärässäkin.

Ja onnittelut tulevasta pienokaisesta! Täälläkin olis toiveissa kakkonen. Näköjään tärppää muillakin vaikka imettää ja samaa toivon itsellenikin.
 
Neuvola suositti imetyksen lopettamista, koska imetys aiheuttaa oksitosiinin eritystä, joka taas aiheuttaa kohdun supistelua. Mutta netistä luin, että yhtä paljon orgasmi aiheuttaa kohdun supistelua, muttei silti seksiä kielletä...

Kuukautiset mulla alkoi vasta kun tyttö oli 11 kk, mutta muuten ei raskautumiseen vaikuttanut tosiaankaan imetys.
 
onnea Kaiko uudesta raskaudesta! miten on mennyt imetyksen suhteen, vieläkö jatkat sitä kertaa, vai oletko lopettanut?

itse imetin esikoista 1v 3,5kk. lopettamisen jälkeen meni kuukausi, ja olin raskaana. kakkosta imetin "vain" 11,5kk, näin siitä syystä, kun vauvakuume oli ollut jo pitkään kova, eivätkä kuukautiset alkaneet imetyksen aikana... oli pakko lopettaa, että olisi mahdollisuuksia raskautua. [;)] raskauduinkin samoin tein, ja nyt tämä kolmas pikkuinen on 2,5 viikkoa vanha. imetys sujuu hyvin, ja sitä aiotaan tällä kertaa jatkaa pidempään jos kaikki menee hyvin! lisää vauvoja ei ole tarkoituksena saada putkeen. [:D]
aika hassua, että vasta tammikuussa lopetin imetyksen edellisen kanssa, ja nyt ollaan seuraavan kanssa tissittelemässä. [:)]

mulla ei olis kyllä ollut mitään saumaa raskautua imetyksen aikana! mitään ehkäisyä ei ollut käytössä, ja kuitenkin tuli miehen kanssa touhuiltua aika aktiivisesti...heti kun lopetti (ei riittäänyt edes vähentäminen, vaikka niin toivoin), niin eipä mennyt kauaa, kun natsasi, ja vielä molemmilla kerroilla samalla tavalla! en kyllä aio tällä kertaa ottaa sitä riskiä, varmasti huomaisi olevansa pian raskaana, jos tällä kertaa siihen luottaisi. [;)]
 
SinnaH: Mulla tosiaan alkoi kuukautiset kun lopetettiin yösyötöt. Eli ei tarvinnut imettämistä kokonaan lopettaa.

Lopetin nyt tuossa pari viikkoa sitten imettämisen kokonaan. Yllättävän helposti onnistui, ekana iltana tyttö vähän kitisi. Toisena mä laitoin itse tytön nukkumaan (yleensä isä laittaa) ja olin ihan varma, että nyt on pakko antaa tissiä, muttei tarvinnut. Osittain neuvolan ohjeistuksen vuoksi, ja osittain sen takia, että ainakin toisesta tissistä syödessä alkoi olla jotenkin inhottavaa ja vähäsen kivuliasta mulle. Suunnitelmissa olis kyllä imettää seuraavaakin ainakin vuoden ikään. Et ens touko/kesäkuussa jatkuu täällä toivottavasti imetys.
 
Meillä täysimetettiin 5½kk, jolloin aloitettiin kiinteät kun ei tahtonut maito enää ihan riittää aikaisin liikkumaan lähteneelle touhutytölle.
Nyt ikää 11kk ja 6pv. Edelleen imetän. Tarkkoja laskelmia päivän imetyksistä on vaikea sanoa, koska se vaihtelee päivittäin vähän sen mukaan, olemmeko tytön kanssa ihan kotona vai jossain liikenteessä. Mutta kuitenkin keskimäärin 8-10krt päivässä imetän. Syö 5 kunnon ateriaa päivässä ja nykyään saa aterian päälle hieman vettäkin nokkamukista.
Alunperin olin suunnitellut imettäväni öisin 1v ikään saakka, varmistaakseni, ettei maito lopu. Mutta kun muutama viikko sitten neiti alkoi itse nukkua yli 9h pätkiä kerrallaan niin jäipä yöimetykset sitten jotakuinkin pois. Ja tuntuu tuota maitoa yhä tulevan emoticon

Olen ajatellut imettään niin kauan, kuin olen kotona eli lokakuun alussa menen töihin. Mahdollisesti sitä ennen sitten lempeästi asteittain lopetan imetyksen. Neiti on  silloin n. 1v4kk-5kk.

Toistaiseksi en ole kohdannut ihmettelyjä imetyksestä. Enkä varsinkaan tuomitsemista. Onneksi... Saattaisinpa sanoa suorat sanat emoticon
Olen sitä mieltä, että rintamaito on pienelle lapselle parasta ravintoa.
 
Minä imetin esikoista, kunnes hän vieroittui omaa tahtiaan lopullisesti - siihen meni useampi vuosi. Nyt kakkosen kanssa uskon imetystaipaleen kestävän myös useamman vuoden. Minun tuttavapiirissäni tämä on ihan tavallista. Me tiedämme kyllä, että 

a) pitkäkin imetys on aivan luonnollista ja kautta maailman ja historian tavallista
b) sillä ei ole mitään tekemistä seksin kanssa
c) se ei ole lapsen epänormaalia sitomista äitiin ja että pitkään imetetyt lapset ovat aivan yhtä reippaita ja ulospäinsuuntautuneita kuin muutkin
d) jokainen lapsi vieroittuu jossain vaiheessa itsestään, ja
e) vaikka imetyksen terveys- ja psykologiset hyödyt ovat varmasti sitä suuremmat mitä nuorempi lapsi, se ei koskaan muutu aivan hyödyttömäksi vaan esim. vasta-aineita ja hyvin imeytyviä ravintoaineita ja läheisyyden lohtua rinnalta saa niin kauan kuin imetystä kestää.

Toisaalta tiedämme myös, että

a) monelle suomalaiselle ajatus jo puhuvasta, saati leikki-ikäisestä lapsesta rinnalla on ällöttävä
b) minua äitinä saattaa joku pitää sairaana
c) jos lapsen kanssa tulee jotain ongelmia, imetys asetetaan suurennsulasin alle ja sitä pidetään syynä niin ruokahalu- kuin uni- kuin mahdollisiin käytösongelmiinkin
d) saatan joutua kuulemaan tuomioita ja haukkumisia yllättäviltä tahoilta niin läheisiltä kuin aivan tuntemattomiltakin ihmisiltä imetyksen vuoksi.

Esikoiseni oli isokokoinen ja ikäistään vanhemman näköinen lapsi. Imetin silti puolijulkisesti (lue: esimerkiksi päiväkodissa ja kyläilypaikoissa, puistoissa, junassa jne mitenkään esille pyrkimättä mutta ei myöskään piilotellen) noin kolmen vuoden ikään asti. Sen jälkeen en enää uskaltanut, ja lapsellekin oli helppo selittää, että ihmiset saattavat kummeksua ja pitää sopimattomana. Sitäpaitsi imetyksen määrä vähenee huomattavasti vuosien myötä, viimeistään 2,5 -vuotiaana se alkaa olla satunnaista ja nopeaa paitsi ehkä jossain nukahtamistilanteissa silloin tällöin. 

HYVIN vähän sain kuulla mitään negatiivisia kommentteja, mieleen tulee vain kaksi kertaa. Kummeksuvia katseita ja selän takana puhumista on voinut olla enemmän, mutta mitäpä se minua haittaa jos en siitä mitään tiedä. Lääkärien kanssa joutui joskus vääntämään kättä siitä, onko pitkä imetys jotenkin patologista. Järki-ihmisinä ottivat lopulta järjen käteen :-)

 
Täytyy sen verran kommentoida että pitkään imettäminen vaatii äidiltä aikamoista päättäväisyyttä ja luonteenlujuutta. Välillä kuulee kommentteja joista tulee sellainen olo että tekisin jotenkin vääryyttä lasta kohtaan jos imetän, uskomatonta! WHO kuitenkin neuvoo imettämään lasta vähintään 2-vuotiaaksi mutta täällä oot joku friikki jos imetät edes yksivuotiaaksi! Kressida tuossa listasikin nuo imetyksen hyödyt, outoa vaan ettei suurin osa ihmisistä ole tajuavinaan niitä...

Kävin pari viikkoa sitten laitattamassa kierukan ja kun "tunnustin" th:lle  imettäväni vielä pari kertaa päivässä niin sain käskyn lopettaa, kun tulee vielä osteoporoosi ja imetyksen hyödyt on muka niin olemattomat. Sen jälkeen kun poika alkoi lähenemään 1 vuoden ikää niin en ole kertaakaan kuullut muuta kun negatiivista imetyksestä, pahin on ehkä appiukko joka päivittelee ja muljauttelee silmiään aina kun kuulee että vieläkin jatkan. Tämän ikäisten imetys on kuitenkin tosiaan nopeaa ja satunnaista, kumpikaan ei ole enään riippuvainen siitä. Koen että se on sekä lapselle että itselle turvallinen rutiini ja varsinkin lapsen ollessa kipeä on todella suuri helpotus kun tiedän että jos ei muuten esim. suostu syömään niin suostuu rinnalle ja joskus se on ainoa keino millä saan lapsen rauhoittumaan. Jos imetys on näin vaivatonta ja ei-kahlitsevaa ja voin näin varmistaa että lapsi saa kaiken mahdollisen hyödyn äidinmaidosta niin mikä ihme siinä on niin pahaa? Ei muuta kun pitkää imetystä kaikille, jos ei muut arvosta niin arvostetaan me toisiamme ;)
 
Takaisin
Top