Pitääkö lastenvaunujen kanssa päästä kulkemaan ilmaiseksi joukkoliikenteessä?

Bella Swan

Moderaattori
Staff member
Administrator
Maalisäidit 2020
Luin juuri, että Helsinginseudulla joukkoliikenteessä ei välttämättä tulevaisuudessa enää pääse liikkumaan ilmaiseksi lastenvaunujen kanssa. Mitä ajatuksia? Pitääkö julkisilla päästä ilman maksua vaunujen kanssa?

Minusta on sääli, jos muuttuu maksulliseksi. Vanhempainvapaalla tulot on muutenkin niin pienet. Ainakin itse menisin mieluummin vaikka neuvolaan kävellen kuin maksaisin, jos matka kävellen olisi kohtuullinen.
 
Hidastaa kyllä huomattavasti matkan tekoa varsinkin busseissa, jos pitäisi lähteä maksamaan matka bussin etuosaan, kun ensin täytyy odottaa, että etuovesta sisään tulleet pääsee paikoilleen ja ruuhkabussissa jopa mahdotonta, jos jengiä seisoo käytävillä. On myös turvallisuusriski, jos bussi lähtee liikkeelle ennen kuin on ehtinyt takaisin vaunujen luo. Kyllä omalla kohdalla myös vähenisi julkisten käyttö, jos kyseinen muutos tulisi.

Samaan aikaan harmittaa, kun tuota etuutta käytetään hyväksi ja rattailla mennään sisään, vaikka lapsi on jo liian iso rattaisiin tai jopa kävelee itse sisään bussiin rattaiden vierellä eli toisin sanoen rattaat ovat tarpeettomat. Joskus aikoinaan muutaman kerran jäänyt pienen vauvan kanssa bussipysäkille, kun ei ole bussiin sopinut vaunuilla ja sitten näkee näitä, jotka hyväksikäyttävät järjestelmää. 🙄
 
Minusta kaikkien vauvasta vaarii tulee päästä kuljemaan ilmaiseksi lähiliikenteessä. Silloin säästyy paljon rahaa, koska ei tarvita lippujärjestelmiä, niiden ylläpitoa, laitteita, muutosprojekteja, kännykkäsovelluksia, tarkastajia, jne, ja julkusilla liikkuminen olisi sujuvampaa kun ei tarvitse ihmetellä joka lippua erikseen bussikuljettajalle. Verovaroinhan se pääosin nytkin rahoitetaan.

Tämä myös auttaisi vähentämään yksityisautoilua. Törkeät matkalipunhinnat eivät sitä tee.
 
Muokattu viimeksi:
Hidastaa kyllä huomattavasti matkan tekoa varsinkin busseissa, jos pitäisi lähteä maksamaan matka bussin etuosaan, kun ensin täytyy odottaa, että etuovesta sisään tulleet pääsee paikoilleen ja ruuhkabussissa jopa mahdotonta, jos jengiä seisoo käytävillä. On myös turvallisuusriski, jos bussi lähtee liikkeelle ennen kuin on ehtinyt takaisin vaunujen luo. Kyllä omalla kohdalla myös vähenisi julkisten käyttö, jos kyseinen muutos tulisi.

Samaan aikaan harmittaa, kun tuota etuutta käytetään hyväksi ja rattailla mennään sisään, vaikka lapsi on jo liian iso rattaisiin tai jopa kävelee itse sisään bussiin rattaiden vierellä eli toisin sanoen rattaat ovat tarpeettomat. Joskus aikoinaan muutaman kerran jäänyt pienen vauvan kanssa bussipysäkille, kun ei ole bussiin sopinut vaunuilla ja sitten näkee näitä, jotka hyväksikäyttävät järjestelmää. 🙄
Mä takerruin nyt tuohon itse kävelevään lapseen. Meillä lapsi ei olisi millään suostunut istumaan rattaissa kävelemään opittuaan, mutta voimien loppuessa oli piru irti 👿🤬 ja joskus 2-3v iässä meni pitkään sillain, että asioille lähtiessä lapsi käveli itse menomatkan, ja usein käveli vielä voimien pikkuhiljaa vähentyessä ja siten kiukun&itkun lisääntyessä kaupat ym asiat läpi. Mutta jonnekin lähdöstä n. 3 tunnin päähän kotimatkaa varten rattaat oli ihan ehdottomat, tai muuten olisin joutunut kantamaan repun ja ruoka-ym ostosten lisäksi vielä väsykiukkuisen lapsen 🥵 nyt riitti, että sain vaan jotenkin tapeltua sen rattaisiin istumaan&vöihin kiinni 🤯 Eikä siitä siis olisi tullut yhtään mitään, jos ei olisi ollut rattaita mukana. Mutta älä huolehdi, ei "väärinkäytetty" julkista menomatkalla rattaiden kanssa, kun täältä pikkukylältä ei sellaista luksusta löydy (no koulukyydin mukana pääsis naapurikaupunkiin, mutta siihenpä se aikalailla jääkin) eli se on joko oma auto, tai omat jalat&lapselle rattaat.
 
Hidastaa kyllä huomattavasti matkan tekoa varsinkin busseissa, jos pitäisi lähteä maksamaan matka bussin etuosaan, kun ensin täytyy odottaa, että etuovesta sisään tulleet pääsee paikoilleen ja ruuhkabussissa jopa mahdotonta, jos jengiä seisoo käytävillä. On myös turvallisuusriski, jos bussi lähtee liikkeelle ennen kuin on ehtinyt takaisin vaunujen luo. Kyllä omalla kohdalla myös vähenisi julkisten käyttö, jos kyseinen muutos tulisi.

Samaan aikaan harmittaa, kun tuota etuutta käytetään hyväksi ja rattailla mennään sisään, vaikka lapsi on jo liian iso rattaisiin tai jopa kävelee itse sisään bussiin rattaiden vierellä eli toisin sanoen rattaat ovat tarpeettomat. Joskus aikoinaan muutaman kerran jäänyt pienen vauvan kanssa bussipysäkille, kun ei ole bussiin sopinut vaunuilla ja sitten näkee näitä, jotka hyväksikäyttävät järjestelmää. 🙄
Mun täytyy kans vähän puuttua tähän "etuuden hyväksikäyttöön". Mulla esim on erityislapsi, jolla ei ole minkäänlaista itsesuojeluvaistoa. Kaupungille lähdettäessä olen todellakin laittanut hänet rattaisiin "liian isona", koska muuten lähtee juoksemaan ties minne ja pääsee hengestään. Ja kuten MM tuossa ylempänä jo totesi, pienillä taaperoilla voimat voi loppua nopeasti. Rattaita siis tarvitaan osan matkaa, vaikka just siinä pysäkin kohdalla lapsi nousisikin itse bussiin.
 
Meillä on ollut sääntönä, että jos bussiin mennään rattaiden kanssa, pysyy lapsi rattaissa koko matkan ajan, halusi tai ei (emme me autossakaan kysy lapselta haluaako hän istua turvaistuimessaan vai ei). Eli emme mene koskaan varaamaan penkkejä rataspaikan lisäksi.
 
Ei tarvitse, ei Hki, Tku tai Pudasjärvi. Maksutapahtuman kontrolli kaikille käyntioville kuten se on esim lähijunissa. Rauhoitetaan kuljettajan työ kuljettamiseen ja siirrytään 2
100% ennakkomaksuun. Lisätään kiertäviä lipunarkastajia, heidän läsnäolonsa lisäävät muutoinkin yleistä viihtyvyyttä.
Mikäli on jollskulla terv.huollolinen syy luodaan "invamatkakortti", jota näytetään joka päätteelle tai lipuntarkastalle.
Jos on oikeutettu toimeentulotukeen niin hoidetaan matkakortti sitä kautta.
Jos lukulaitteet ei toimi niin laite/ järjestelmä toimittaja korvausvelvolliseksi kyseisen reitin aiempien datatietojen perusteella.
 
Mä takerruin nyt tuohon itse kävelevään lapseen. Meillä lapsi ei olisi millään suostunut istumaan rattaissa kävelemään opittuaan, mutta voimien loppuessa oli piru irti 👿🤬 ja joskus 2-3v iässä meni pitkään sillain, että asioille lähtiessä lapsi käveli itse menomatkan, ja usein käveli vielä voimien pikkuhiljaa vähentyessä ja siten kiukun&itkun lisääntyessä kaupat ym asiat läpi. Mutta jonnekin lähdöstä n. 3 tunnin päähän kotimatkaa varten rattaat oli ihan ehdottomat, tai muuten olisin joutunut kantamaan repun ja ruoka-ym ostosten lisäksi vielä väsykiukkuisen lapsen 🥵 nyt riitti, että sain vaan jotenkin tapeltua sen rattaisiin istumaan&vöihin kiinni 🤯 Eikä siitä siis olisi tullut yhtään mitään, jos ei olisi ollut rattaita mukana. Mutta älä huolehdi, ei "väärinkäytetty" julkista menomatkalla rattaiden kanssa, kun täältä pikkukylältä ei sellaista luksusta löydy (no koulukyydin mukana pääsis naapurikaupunkiin, mutta siihenpä se aikalailla jääkin) eli se on joko oma auto, tai omat jalat&lapselle rattaat.
Jos kyse on pari vuotiaasta lapsesta niin tottakai silloin ymmärrän rattaiden tarpeen, kun pieni ihminen voi väsyä kesken matkan.

Mun täytyy kans vähän puuttua tähän "etuuden hyväksikäyttöön". Mulla esim on erityislapsi, jolla ei ole minkäänlaista itsesuojeluvaistoa. Kaupungille lähdettäessä olen todellakin laittanut hänet rattaisiin "liian isona", koska muuten lähtee juoksemaan ties minne ja pääsee hengestään. Ja kuten MM tuossa ylempänä jo totesi, pienillä taaperoilla voimat voi loppua nopeasti. Rattaita siis tarvitaan osan matkaa, vaikka just siinä pysäkin kohdalla lapsi nousisikin itse bussiin.
Ja ymmärrän myös, jos kyseessä on erityislapsi, joka tarpeidensa vuoksi tarvitsee rattaita.

Lähinnä tarkoitin tuolla kritiikilläni niitä lapsia, jotka jo kokonsa puolesta eivät mahdu enää rattaisiin vaan näkee, että ne rattaat on vaan sitä varten, että niiden avulla pääsee ilmaiseksi. Eikä kyseessä ole yleensä myöskään erityislapset vaan lapsi osaa ihan omatoimisesti esimerkiksi mennä istumaan paikalle ja pysyy siellä.

Meillä on ollut sääntönä, että jos bussiin mennään rattaiden kanssa, pysyy lapsi rattaissa koko matkan ajan, halusi tai ei (emme me autossakaan kysy lapselta haluaako hän istua turvaistuimessaan vai ei). Eli emme mene koskaan varaamaan penkkejä rataspaikan lisäksi.
Meillä myös ollut lasten kanssa tämä sama sääntö eli rattaissa istutaan bussissa, jos sinne ollaan niissä menty.
 
Jos kyse on pari vuotiaasta lapsesta niin tottakai silloin ymmärrän rattaiden tarpeen, kun pieni ihminen voi väsyä kesken matkan.


Ja ymmärrän myös, jos kyseessä on erityislapsi, joka tarpeidensa vuoksi tarvitsee rattaita.

Lähinnä tarkoitin tuolla kritiikilläni niitä lapsia, jotka jo kokonsa puolesta eivät mahdu enää rattaisiin vaan näkee, että ne rattaat on vaan sitä varten, että niiden avulla pääsee ilmaiseksi. Eikä kyseessä ole yleensä myöskään erityislapset vaan lapsi osaa ihan omatoimisesti esimerkiksi mennä istumaan paikalle ja pysyy siellä.


Meillä myös ollut lasten kanssa tämä sama sääntö eli rattaissa istutaan bussissa, jos sinne ollaan niissä menty.
Erityisyyttä ei aina näe päällepäin. Ja välillä on parempia hetkiä, ja rauhallinen toimiminen ja ohjeiden noudattaminen toimii. Välillä sitten juostaan sinne autotielle tuhatta ja sataa. Se yli metrin mittainen viisivuotiaskin siis tungetaan niihin rattaisiin, jos muuta vaihtoehtoa ei ole, vaikkei sinne hyvin enää sopisikaan.

Purnutan nyt tässä vähän, kun itse saan usein pahoja katseita tuon lapseni kanssa liikkuessani, joko lapsen käytöksen takia tai niiden toimien takia, joita hänen tarpeitaan huomioidaksemme tehdään. Ulkopuoliset kuitenkin harvoin tietävät, mistä on kyse, joten tuomitseminen on aika ikävää.
 
Erityisyyttä ei aina näe päällepäin. Ja välillä on parempia hetkiä, ja rauhallinen toimiminen ja ohjeiden noudattaminen toimii. Välillä sitten juostaan sinne autotielle tuhatta ja sataa. Se yli metrin mittainen viisivuotiaskin siis tungetaan niihin rattaisiin, jos muuta vaihtoehtoa ei ole, vaikkei sinne hyvin enää sopisikaan.

Purnutan nyt tässä vähän, kun itse saan usein pahoja katseita tuon lapseni kanssa liikkuessani, joko lapsen käytöksen takia tai niiden toimien takia, joita hänen tarpeitaan huomioidaksemme tehdään. Ulkopuoliset kuitenkin harvoin tietävät, mistä on kyse, joten tuomitseminen on aika ikävää.


Teidänkin tapauksessa semmoinen uusi oikeuttaamaksuttomaanliikkumiseenjulkisilla liikkumis-kortti olisi paikallaan.
 
Teidänkin tapauksessa semmoinen uusi oikeuttaamaksuttomaanliikkumiseenjulkisilla liikkumis-kortti olisi paikallaan.

Monilla erityislapsilla on lupa pysäköidä invapaikalle just tuon takia että vaarantajua ei ole ja invapaikalta on yleensä lyhin mahdollinen matka sisätiloihin. Taas ihan vain näin esimerkkinä, että aina ei tarvitse katsoa tuomitsevasti tai postata kuvia facebook-ryhmiin, vaikkei invapaikalle pysäköidyssä autossa olisikaan ketään liikuntarajoitteista.
 
Meillä kohta 3v kulkee aina rattaissa, jos olen lapsen/lapsien kanssa julkisilla. Ainakin toinen on turvassa! Me ollaan menossa lastenneurologille ja tutkimukset alkaa, joten vähän samaistun @dimou kun olen alkanut epäilemään erityisyyttä.
Lapsi kyllä on tosi vauvamainen yhä, en usko että kukaan on ajatellut että liian vanha vielä kenenkään mielestä kulkemaan rattaissa. Mutta tulevaisuudessa varmasti, jos kehitys tämän suuntainen, niin tullaan jatkamaan. Kun lapsi tosiaan ei ymmärrä ja ei vaan ole turvallista antaa juosta vapaana.
Jotkut kyllä hyväksikäyttää, esim. tyhjiä vaunuja kuljettaa, eihän kukaan käy tarkastaa onko siellä vauva vai jotain muuta. Mutta minusta ei ole muiden matkustajien asia kytätä ja miettiä että onkohan nyt joku vaunuineen oikealla asialla. Kun tosiaan ei kaikki aina näy päälle päin. Tai ainakin itse pahastuisin todella jos meidän toiminta kyseenalaistettaisiin, en edes alkaisi selittelemään kun ei se muille kuulu.
 
En jaksa kantaa lapsiani jos väsy iskee heihin, ja siksi meillä on rattaat aina mukana, riipumatta siitä kuljemmeko julkisilla vai omalla autolla. Tuo 6-vuotiaskin nukahtaa usein retkipäivän lopuksi autoon tai rattaisiin, joten en usko että rattaista luopuisin isonkaan lapsen kanssa, riippumatta siitä oikeuttaako se ilmaisiin matkoihin vai ei. En vain jaksa kantaa nukkuvia lapsia kovin pitkiä matkoja. Esikoinen painaa yli 20 kg ja kuopus 14 kg, hankalaksi menisi jos pitäisi yhdellä kädella kantaa toista ja toisella kädellä toista kun he nukkuvat.

Nyt ei olla liikuttu julkisilla kertaakaan yli 3 vuoteen, joten en ole mitään mulkoiluja kokenut, mutta ymmärrän oikein hyvin sitä, miksi monella on isonkin lapsen kanssa rattaat mukana.
 
Jos tarve on liikkua rattailla niin silloin se tottakai on sallittua eikä siihen kellään pitäisi olla mitään sanomista. Jokainen lapsi on yksilö ja jokaisella perheellä omat tarpeensa ja tapansa. Harmi, jos ihmisiltä tulee niissä tapauksissa paheksuvia katseita. Mutta samaan aikaan tuolla on pieni joukko ihmisiä, jotka ikävä kyllä käyttävät systeemiä myös hyväksi ja se harmittaa varsinkin, jos itsellä tarve mahtua bussiin pienen vauvan kanssa ja jollain toisella sitä todellista tarvetta ei ole.
 
Jos tarve on liikkua rattailla niin silloin se tottakai on sallittua eikä siihen kellään pitäisi olla mitään sanomista. Jokainen lapsi on yksilö ja jokaisella perheellä omat tarpeensa ja tapansa. Harmi, jos ihmisiltä tulee niissä tapauksissa paheksuvia katseita. Mutta samaan aikaan tuolla on pieni joukko ihmisiä, jotka ikävä kyllä käyttävät systeemiä myös hyväksi ja se harmittaa varsinkin, jos itsellä tarve mahtua bussiin pienen vauvan kanssa ja jollain toisella sitä todellista tarvetta ei ole.
Tuo on totta. Espanjassa aina katson ihaillen busseja, joissa on vain yksi rivi istuimia molemmin puolin bussia ja niin leveät käytävät, että niille mahtuu perä perää rattaita ja silti mahtuu ohi. Minusta istuimien määrää olisi syytä vähentää, ja asettaa oletusarvoksi se, että lähiliikenteen bussissa seistään aina, ja vain vanhuksille ja raskaanaoleville tms. on istumapaikat. Silloin busseihin mahtuu paremmin pyörätuoleja, rollaattoreita ja lastenvaunuja -- ja mahtuupa niitä seisojiakin enemmän kuin istujia mahtuisi. Lisäksi suomalaiset eivät edes tykkää istua muiden vieressä, joten valtaosan ajasta kukaan täällä ei edes istu kenenkään viereen.
 
No nimenomaan, isollakin lapsella voi olla tarve vaunuille. Ikävää jos kanssamatkustajat ei ymmärrä 🙁 mutta totta sekin, että systeemin hyväksikäyttäjät pilaa tätä hommaa.
 
Meillä 2,5v tarvitsee vielä joskus rattaita, mutta ei suinkaan aina.

Kyllä itseäkin tympii, kun tietyt maahanmuuttajaryhmät tulevat bussiin rattaat täynnä kauppakasseja ( myös se rattaiden istuinosa ) ja lapset hyppivät pitkin bussia. Eivät siis mitenkään edes mahtuisi istumaan rattaissa. Ja tämä ei ole edes harvinaista, vaan lähes päivittäistä.

Tämä uudistushanke perustuu vain siihen, että HSL ”tarvitsee” lisää rahaa milloin mihinkin. Ainakin reittejä vähennetään koko ajan.
 
Ymmärrän miksi tätä pohditaan, mutta toki on harmillista jos näin käy. Isojen lasten kanssa kulkijat ja tyhjien kärryjen kanssa matkustavat (Tai esimerkiksi käyttävät rattaita tavarankuljetukseen) on vähän häiritsevää, jos pikkulasten vanhemmat eivät mahdu. Toki näihinkin tilanteisiin on aina perusteluita, erityislapset ovat erikseen, ja tyhjien kärryjen kuljettajat saattavat olla hakemassa lastaan hoidosta, sen enempää ottamatta kantaa yksittäisiin tilanteisiin.

Busseissa on rajallisesti tilaa rattaille. Vähän minäkin mietin miten tämä ratkaistaan, jos käyttää esimerkiksi mobiililippua ja se pitää olla maksettuna etukäteen, eikä sitten mahdu bussiin? Junissa ja metroissa harvoin törmää tähän ongelmaan. Jää nähtäväksi, miten tilanne kehittyy jos maksut tulee aikuisten kohdalle.
 
Espanjassa rattaiden kanssa mennään etuovesta sisään ja maksetaan kuskille, ja sitten työnnetään rattaat eteenpäin sitä ihanan leveää käytävää pitkin. Eli jos bussit korjataan vastaamaan paremmin tarpeita, ei tuossakaan ole ongelmaa.

Pitkän matkan busseihin tuoliparit sopivat hyvin, mutta lähiliikenteessä voisi hyvin olla vain yhdet tuolit molemmin puoli bussia (vanhuksille ja liikuntarajoitteisulle ja raskaana oleville) ja välissä leveä käytävä. Tällä päästäisiin kaikista ongelmista.
 
Mielestäni on vain kohtuullista, että lastenvaunujen kanssa pääsee kulkemaan ilmaiseksi. Onhan varsinkin kotihoidontuki kovin pieni. Hankalaakin vanhemman olisi lähteä etuosaan maksamaan matkansa ja vaarallista, jos bussi lähtee sillä välin liikkeelle. Tai jos tehtäisi muunlainen järjestely, sen toteuttaminen ei olisi ilmaista ja taitaisi mennä aika pitkään että ne bussilla kulkevat rattaiden käyttäjät maksaisi sen takaisin.

Onhan se ärsyttävää, kun on näitä jotka käyttää systeemiä väärin. Mutta pitääkö oikein toimivien sitten maksaa siitä ettei joku kulje ilmaiseksi väärin perustein? Maksetaan satanen ettei naapuri saa 50 euroa, mentaliteetti? Paheksuvat katseet taas on aina ikäviä. Emmehän ikinä tiedä mikä on tilanne. Onko kyseessä erityislapsi tai niin pitkä reissu että rattaat on jossain vaiheessa tarpeen. Ehkä lapsi on ollut osan matkasta niissä rattaissa, joissa bussiin mennessä on kauppakasseja.
 
Takaisin
Top