Pitääkö lapsen harrastaa?

Vargynja

Admin
Staff member
Administrator
Helmikuiset 2021
Toisin sanoen onko se huono asia, jos lapsella ei ole harrastusta? Pitäisikö vanhempien pyrkiä löytämään lapselle mieluinen harrastus? Itse olen ollut huono harrastamaan koko ikäni eikä ole pojallakaan ollut harrastusta sen jälkeen, kun lopetettiin ohjatut uinnit. Enkä näe että olisi tärkeää että sellainen olisi. Lapsi käy kuitenkin päiväkodissa saamassa virikkeitä ja leikkikavereita.
 
Meillä on päiväkodissa muskarit sun muut, joten minusta sen enempää ohjattuja harrastuksia ei 3-vuotias tarvitse. Tärkeämpää on saada rauhoittua oman perheen kanssa illat, jotta lapsen koko elämä ei ole kieli vyön alla paikasta toiseen juoksua.

Yksivuotiaana lapsi kävi vauvasirkuksessa, mutta se jäi pois kun minä menin takaisin töihin ja lapsi aloitti päiväkodin. Nuo ihan pienten harrastukset ovat ymmärrettäviä henkireikiä vanhemmille, etteivät he jää neljän seinän sisään lapsen kanssa ja tule mökkihöperöiksi.
 
Jossain vaiheessa kyllä on mielestäni hyvä aloittaa jokin harrastus, mutta ei kovin pienenä vielä. Tai jotain pientä kivaa vauvauintia, muskaria tms. perheen kanssa yhdessä tehtävää toki, mutta ei ole tarvis aloittaa ammattimaista taitoluisteluvalmennusta 3-vuotiaana. Kouluiässä voi sitten katsoa, mikä kiinnostaa. Miksei nuorempanakin, jos ylimääräistä virtaa riittää!

Itse tykkäsin kauheasti harrastaa lapsena kaikenlaista, mutta vanhemmilla ei ollut varaa tarjota haluamiani harrastuksia. Siispä poljin joka ilta 4 km takaisin koululle ilmaisharrastusten pariin. Mistähän sitä energiaa kumpusi niin valtavasti, ei voi kuin ihmetellä. o_O
 
Ei se automaattisesti ole huono asia, jos lapsella ei ole harrastusta, etenkin jos lapsi on vielä melko pieni. Itse pidän kuitenkin tärkeänä, että lapset liikkuvat riittävästi, ja siinä voi liikunnallinen harrastus auttaa. Toki tämäkin riippuu lapsen iästä: esim. omat 2- ja 3-vuotiaat ovat vielä niin ikiliikkujia, että liikuntasuositukset täyttyvät varmasti ilman harrastuksiakin. Mutta iän myötä lapset eivät välttämättä liiku luontaisesti enää yhtä paljon, ja siinä vaiheessa liikuntaharrastus voi olla hyvä juttu. Oma 7-vuotiaani harrastaa jalkapalloa, ja kyllähän se liikuttaa häntä ihan mukavasti.

Harrastukset usein myös tarjoavat ystävystymismahdollisuuksia, ryhmähenkeä sekä mahdollisuuksia jakaa omat kiinnostuksenkohteensa muiden kanssa, joten siinäkin mielessä koen, että jossain vaiheessa joku harrastus kannattaa varmaankin hankkia. Vaikea kuitenkaan sanoa mitään tiettyä ikää tähän.
 
Harrastuksella tässä varmaan tarkoitetaan jotain (yleensä) maksullista säännöllisesti tapahtuvaa aktiviteettia. Eihän sellaista tarvitse kukaan. Sen sijaan jotain puuhaa tarvitaan. Me käydään säännöllisen epäsäännöllisesti uimassa, mutta en sanoisi että lapsi harrastaa uintia. Meillä lapset kyllä harrastaaharrastaa ehkä vähän liikaakin mutta se on myös henkireikä minulle (3,5v asti harrastettiin yhdessä, isomman harrastuksiin minua ei enää päästetä niin tehdään paljon sitten myös ei-ohjatusti). Lapsetkin kyllä tykkää ja nyt 4v on saanut valita mitä jatkaa, mitkä loppuu ja mitä uutta haluaa kokeilla. Nyt pienenä on helppo kokeilla uutta ja löytää sitten oma harrastuksensa. Itse olen niin saamaton että ominpäin en varmaan altistaisi niin monipuolisesti eri aktiviteeteille.
 
Meillä isomman kanssa on käyty ensin perheuimakoulussa (kun hän oli 4) ja myöhemmin leikki-ikäisten uimakoulussa (suunnattu 5-6 vuotiaille). Mut nämä on ollut sellaisia 8 kerran kursseja, mitä on taidettu nyt 4 yhteensä käydä. Ens kevättalvella mennään ekaan perheuintiin nuoremmankin kans luultavasti. Molemmat pojat tykkää uimisesta ja minunkin mielestäni se on todella tärkeä taito, joten sen vuoksi ollaan käyty.
 
Mielestäni lapsella on hyvä olla harrastus. Poika on vielä 3, niin ei ehkä ihan vielä. Vauvana toki käytiin vauvauinnissa, mutta se oli jotenkin enemmän melkein vanhempien harrastus... Poika ei ole vielä osoittanut varsinaista kiinnostusta mihinkään muuhun kuin jääkiekkoon (katseli matsia telkusta ja totesi, että musta tulee tollanen ja on aina hakemassa varastosta miehen mailaa) niin saa nähdä onko se se sitten vai löytyykö muuta. Itselläni oli nuorena vain kotona harrastettavia harrastuksia (kävin lähinnä kodin ulkopuolella koulun lisäksi vain kirjastossa), niin koin jotenkin jääneeni ulkopuolelle. Paritanssia ja jalkapalloa harrastin hetken, mutta molemmat jäi kun äiti ilmoitti, ettei ole varaa.
 
Ei tarvitse, ellei itse halua. Minua kierrätettiin lapsena kaikissa mahdollisissa pitäjän kerhoissa (4H, partio, kokkaus, ratsastus, uimakoulut, seurakunnan järjestämät yms) kuin viisipennistä ikään, enkä todellakaan nauttinut siitä. Päinvastoin pakkoharrastamisesta jäi patskan maku suuhun :grumpy:
 
Mielestäni kouluikäisellä olisi hyvä olla jokin kodin ulkopuolinen harrastus, pienemmillä ei ole niin tärkeää.
 
Ei tarvitse, jos lapsi ei sellaista tunnu kaipaavan. Jos tarvii lisää virikettä tai liikuntaa tai whatever, harrastus varmaan siinä kohtaa hyvä.
 
Olisihan se mukava kuskata lasta harrastukseen, mutta eipä keskeytymättömässä 3-vuorotyössä (10 päivän sykli) ole mahdollista valita kiinteäpäiväistä harrastusta :confused: esikoinen pitää ratsastamisesta ja muutaman kerran on käyty viime kesänä sekä tapahtumissa olevat talutusratsastukset..:oops:

Kodin lähellä olisi jumppaa maanantaisin 3-4 -vuotiaille yhtenä päivänä viikossa. Hämmensi harrastusaika: klo 18-19. Meidän 4-vuotiaalla on tossa kohtaa jo hermot tiukassa kun meinaa alkaa iltaväsy painaa, puhumattakaan 2-vuotiaasta sisaruksesta joka kulkisi aina mukana. Onko muilla yhtä pienillä lapsilla tohon aikaan harrastuksia..? :wideyed:
 
Olisihan se mukava kuskata lasta harrastukseen, mutta eipä keskeytymättömässä 3-vuorotyössä (10 päivän sykli) ole mahdollista valita kiinteäpäiväistä harrastusta :confused: esikoinen pitää ratsastamisesta ja muutaman kerran on käyty viime kesänä sekä tapahtumissa olevat talutusratsastukset..:oops:

Kodin lähellä olisi jumppaa maanantaisin 3-4 -vuotiaille yhtenä päivänä viikossa. Hämmensi harrastusaika: klo 18-19. Meidän 4-vuotiaalla on tossa kohtaa jo hermot tiukassa kun meinaa alkaa iltaväsy painaa, puhumattakaan 2-vuotiaasta sisaruksesta joka kulkisi aina mukana. Onko muilla yhtä pienillä lapsilla tohon aikaan harrastuksia..? :wideyed:
Olen itse pitänyt lapsille jumppaa juuri tuohon kellonaikaan ja kyllä ryhmissä oli aina paljon lapsia, minulla oli vuodesta riippuen 2-6-vuotiaita. Monille perheille tuo on paras aika, että ehtii syödä päivällisen päiväkodin jälkeen ja jumpasta suoraan iltapalalle. Jos lapsi nukkuu päiväunet, ei keskittymisessäkään ole mitään ongelmaa.

Meillä lapsilla oli pitkään "sääntö", että pitää olla ainakin yksi liikunnallinen harrastus, lisäksi sai valita muutakin ja toki se liikuntakin oli lapsen itse päätettävissä. Molemmat aloittivat juuri tuollaisella temppujumpalla 2-vuotiaana, koska silloin ohjasin sitä itse ja kumpikaan ei ollut päiväkodissa.

Tämä kolmas on käynyt vain muskarissa eikä muuta ole vielä harkittukaan, mutta tuo liikuntaharrastussääntö oli siitä hyvä, että tutustuivat laajasti eri lajeihin ja aikuisenakin ovat pysyneet liikkuvina.
 
Alle kouluikäisellä ei tarvitse olla harrastusta, mutta kun pääsee kouluikään niin sitten olisi mun mielestä hyvä olla jotain. Oli se sitten soitin, jumppa, urheilulaji... Kunhan se on jokseenkin vapaaehtoista.

Itse kävin peruskouluiässä
- soittotunneilla
- kokkikerhossa
- shakkikerhossa
- naisvoimistelijoiden jumpissa
- aloitin itsepuolustuslajin 14 vuotiaana

Saattoi olla vielä jotain.. kaikki oli vapaaehtoisia, osa ilmaisia , osa maksullisia, pari kalliimpaakin. Pääasia että saa edes kokeilla sitä mikä sillä hetkellä kiinnostaa.
 
Takaisin
Top