Pitääkö ihmisen (aikuisen tai lapsen) olla kaikkiruokainen?

Minäkään en syö salaattia, en edes paprikaa, tomaattia tai kurkkua. Minulle se ei ole ongelma, mutta ilmeisesti muille ihmisille se on ihmetys.

Syön myös gluteenittomasti vatsan hyvinvoinnin vuoksi ja kyllä se seuraava päivä on tuskainen, kun on kohteliaisuudesta syönyt jonkun leipomuksia. Niinpä voin hyvin jättää syömättä ja juoda pelkät kahvit. Usein kyllä löytyy muitakin vaihtoehtoja, vaikka en ole pyytänyt.

En tiedä, onko maailma pullollaan ihmisiä, jotka tahtovat tehdä asiansa vaikeiksi syömättömyydellä vai ihmisiä, joiden on vaikea ymmärtää, että kaikki eivät ole samanlaisia, ei suolistoltaan eikä aisteiltaan. Erilaisuutta suvaitaan vain sen verran kuin itsellä riittää ymmärrystä.

Jotta ei jäisi väärää kuvaa, niin ilmeisesti olen onnistunut olemaan oikealla tavalla nirso, koska kutsut kyläilemään eivät ole vähentyneet eivätkä omat tuttavani ole kaikonneet syömättömyyteni vuoksi. Silti ihmettelen näitä netin kommentteja, joissa nirsot ovat jotenkin vääränlaisia.

Miusta on ihan hyvä olla syömättä sellasta mistä tulee kipeeks. Enkä koe et se on nirsoilua.. varmaan muistakin se on ihan ymmärrettävää, kun kahvikutsut ei oo vähenneet :)
 
Miusta on ihan hyvä olla syömättä sellasta mistä tulee kipeeks. Enkä koe et se on nirsoilua.. varmaan muistakin se on ihan ymmärrettävää, kun kahvikutsut ei oo vähenneet :)

Totta. Itse en kestä vehnää ja kaikki tutut tietävät sen, onneksi nykyään on aika helppoa elää ilmankin sitä. Joku pasta vielä menee kertaluontoisesti, mutta leivonnaiset on pakko jättää väliin. Kukaan ei varmastikaan halua mua vessaansa oksentamaan. :puke_r
 
En tiedä miks mun pitäis syödä semmosta ruokaa josta en pidä. Mä välttelen juustoja (home, vuohen ym.), lampaanliha, sienet. Oon niitä maistanut useamman kerran ja ne vaan ei uppoa. Omaa lasta kehotan kyllä edes maistamaan uusia ruokia.
Harvemmin olen törmännyt kylässä tuollasiin ruokiin jotka jakaa mielipiteitä ilman että niille ei ois ollut jotain "tavallista" vaihtoehtoa.

Lisäks alkaa ottaa päähän se kun en juo kahvia, niin vastaus on että "ai sää et oo viä opetellu juomaan kahvia". Joo en enkä opettele. Teetä kuitenkin juon ja sitä usein on vaihtoehtona.

Muok. Niin ja myös avokadot on aika ällöjä. Niiden suutuntuma on aivan kaamee.
 
Muokattu viimeksi:
Lisäks alkaa ottaa päähän se kun en juo kahvia, niin vastaus on että "ai sää et oo viä opetellu juomaan kahvia". Joo en enkä opettele. Teetä kuitenkin juon ja sitä usein on vaihtoehtona.

Sama juttu. Vähän turhauttaa, kun sitä pidetään outona ettei juo. Lähipiiri siihen sentään on tottunut eikä edes tarjoa. En käsitä miksi pitäisi opetella juomaan jotain mistä ei pidä ja mikä lisäksi aiheuttaa riippuvuutta.
 
Sama juttu. Vähän turhauttaa, kun sitä pidetään outona ettei juo. Lähipiiri siihen sentään on tottunut eikä edes tarjoa. En käsitä miksi pitäisi opetella juomaan jotain mistä ei pidä ja mikä lisäksi aiheuttaa riippuvuutta.

Sama juttu täälläkin. Oman IBS:n takia en todellakaan edes aio kokeilla kahvinjuontia enään, mikä tuntuu monia jostain syystä rassaavan. :meh: En edes pidä kahvin hajusta.
 
Takaisin
Top