Pikkukakkosen odottajat

Oodri

Jostain jotain jo tietävä
Toista lastaan odottavien mietteitä tulevasta vauva-arjesta, unettomista öistä, hankinnoista...
 
Meille on tulossa toinen vauva maaliskuussa. Esikoispoika on nyt 10kk ja sitten, kun toinen syntyy, 1v 3kk. Hirvittää vähän kuvitella miten rankkaa ensi keväästä ja koko ensi vuodesta tulee...
 
Meillä on maaliskuussa esikoinen 1v 10kk ku vauva syntyy. Muakin vähän pelottaa se et kuin rankkaa tulee olemaan, mutta pitää vaan muistaa pyytää apua
 
Meille tulee jo kolmas ja esikoinen on vauvan syntyessä 2v9kk ja kuopus 1v3kk ja mua kanssa vähän jännittää miten raskasta tulee oleen kun nytkin tuntuu jo että on kädet täynnä töitä noiden kahden poitsun kanssa
 
Meillä on esikoinen 2v 3kk, kun pikkukakkonen syntyy. Jonkin verran mietin, miten esikoinen pikkuveljen ottaa vastaan. Nyt on kovin innoissaan vauvasta masussa ja muistakin vauvoista, mutta eri asia ehkä maaliskuussa :) Toisaalta en kovin huolissani ole, tulee vaan antaa esikollekin sitten omaa aikaa ja ottaa kunnolla mukaan vauvan hoitoon.

Vähäiset yöunet oli ykkösen kanssa mulle aikamoinen haaste, arvelen että meininki on nyt vielä eri kun touhukas taapero on kuvioissa. Esikoisen kanssa kuitenkin torkuttiin univelkoja päivällä sitten samassa rytmissä. Hengissä tästä univajeesta on kuitenkin kaikki selvinnyt ja ei se univaje ikuisuuksia kestä, tähän luotan :)

Sinä Lisa, voisit enemmänkin kertoa kokemuksesta miten kahden kanssa klaaraa ihan hyvin? Mikä ehkä yllätti ja mikä toisaalta oli ihan turha huoli?

Vaunu/rattaat-pohdintoja oli toisaallakin kirjoiteltu. Ensin ajattelin sisar-rattaita, mutta onhan ne aika tyyriitä ja ainakaan vierekkäis-tuplamallilla ei mahduta mihinkään. Esikoinen on aika reipas kävelijä, joten ehkä arkikuvioissa seisomalaudalla ja myöhemmin kantorepulla pärjätään? Liinaa en ole kokeillut ennen ja ei ihan omalta jutulta tunnu, vaikka siihen saisi hyvin tietty nuorenkin vauvan.

Paljon muutakin mielessä on, mutta tässä jotain pohdintoja
 
Mulla on kolmas tulossa, esikoinen 10v ja toka on nyt 1v 11kk. Ei tajua vauvan tulosta vielä mitään, taputtelee vaan omaa mahaansa, että niin hällekki on tulosss vauva :D Jännittää vähän tämän kakkosen suhtautuminen uuteen tulokkaaseen kuin myös se, että nyt äippälomilla ei varmaan aina tuu samaan tahtiin nukuttua päikkäreitä. Tytsy nukku 2-3 h päivisin, esikoinen oli koulussa, itse nautiskelin päiväunista ja kahvittelin ja söin lounasta rauhassa, ehti siivota, leipoa yms. Voi olla vähän eri meininki nyt :D
 
Huhtikuisista hei! Meillä esikoinen 3 v 4 kk pikkukakkosen syntyessä ja kyllä mulla ainakin hirvittää, miten jaksan tuon ikiliikkujan kans huonoilla unilla. Neiti jatkaa päiväkodissa täysipäiväisenä vielä kevään ja sitten syksyllähän ei vielä tiedä, miten varhaiskasvatus järjestetään meidän kunnassa. Siis onko se 10 pv/kk vai 4h/pv mutta sepä selviää.
 
Meillä esikoinen jää kotiin ku jään äitiyslomalle. Onneks on olemassa isyysloma ni saadaan arki pyörimään ja esikoinen totutettua vauvaan, kun on kaks aikuista paikalla. Ehk helpompi jäädä sit yksin kahen kanssa.. Tai sit ei.
 
Mä yllätyin kyl positiivisesti kun meillä ei oo ikinä ollut esikoisella minkäänlaista mustasukkaisuutta kakkosta kohtaan ja kakkosen pikku vauva aikakin meni tosi hienosti, paljon helpommin kuin olin kuvitellut ja esikko suhtautu vauvaan tosi hyvin mut nyt kun kakkonenkin on jo melkein vuoden ja esikoinen 2,5v niin niitä saa kyl kokoajan olla vahtimassa kun tönivät toisiaan ynms. Mutta toisaalta osaavat kyllä välillä leikkiä ihan nätistikkin.
 
Kiva kuulla Lisa hyvistä kokemuksista vauva-ajasta toisen lapsen kanssa. Uskon myös, ettei välttämättä pahoja mustasukkaisuuksia tule ja että vauvan ollessa pieni arjesta lutviutuu omanlaisensa.
 
Takaisin
Top